Projekt 877 Paltus/636 Varšavjanka

Moderátor: Julesak

Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Projekt 877 Paltus/636 Varšavjanka

Příspěvek od Julesak »

Obrázek

Dieselelektrické hliadkové ponorky Projektu 877 Paltus/636 Varšavjanka

Úvod


Pôvod ponoriek Projektu 877 Paltus (v kóde NATO Kilo) a jeho následných modifikácií siaha až do roku 1974, kedy velenie vojenského námorníctva VMF na čele s Admirálom Gorškovom vydalo požiadavku na vývoj novej hliadkovej ponorky s konvenčným pohonom tretej generácie. Vývojom nového typu bola poverená leningradská konštrukčná kancelária CKB-18 Rubin. Hlavným konštruktérom sa stal Jurij Kormilicyn.

Nový typ mal byť schopný okrem operácií vo vodách svetových oceánov pôsobiť aj v plytkých pobrežných a uzavretých vodách Čierneho či Baltského mora a podobne. Samozrejme mali mať najmodernejšie prístrojové vybavenie, dokonca na úrovni ponoriek s jadrovým pohonom, takisto sa malo dosiahnuť výrazné zníženie hlučnosti. Od začiatku sa rátalo aj s exportom, a to do krajín Varšavskej zmluvy i mimo nej. Projekt 877 v sovietskom (neskôr opäť ruskom) námorníctve a v námorníctvach štátov, ktoré boli spojencami ZSSR, resp. od neho kupovali výzbroj, nahradil staršie konvenčné typy ponoriek ako Projekt 613(v kóde NATO Whiskey), Projekt 633(Romeo), Projekt 641(Foxtrot) či Projekt 641B(Tango).

Ponorky tohto projektu boli stavané v lodeniciach v Komsomoľsku na Amure (lodenica č.199), tu ich postavili celkom 15 pre VMF, ďalej v Gorkom(dnes už opäť Nižnyj Novgorod) v lodenici Krasnoje Sormovo(lodenica č. 112), tu vzniklo celkom 18 kusov pre VMF i pre export, dokončované boli v Severodvinsku v lodenici č. 402 a výlučne exportné jednotky boli, resp. sú stavané v Sankt Peterburgu/Leningrade v Admiralitnej lodenici č.196, doteraz ich tu vzniklo viac ako 20. Dva exportné kusy pre Čínu mali byť postavené priamo v Severodvinsku.

Obrázek
Ponorka Projektu 877, resp. 636 v lodenici v záverečnej fáze výstavby[/align]

V ruskom námorníctve dnes slúži ešte približne 11 ponoriek tejto triedy z pôvodných 24, v námorníctvach šiestich rôznych štátov ďaľších asi 30, pričom tento počet (štátov i jednotlivých ponoriek) má ešte narásť. Celkový počet postavených jednotiek všetkých verzií (budú podrobnejšie popísané ďalej) sa blíži číslu šesťdesiat.

Obrázek
Ponorky Projektu 877 Severnej floty VMF na základni Gadžijevo[/align]

Stavba prvej jednotky B-248 začala v lodenici v Komsomoľsku na Amure v marci roku 1980, námorníctvo ju slávnostne prebralo 31. decembra toho istého roku. Námorné skúšky boli ukončené v septembri roku 1982. Posledná ponorka tohto projektu (B-345 Mogoča) prišla do stavu už ruského námorníctva až po rozpade ZSSR roku 1994. Ich výroba pre export pokračuje až do dnešných dní, dá sa povedať, že peniaze získané z ich predaja do zahraničia pomohli ruskému lodiarskemu priemyslu, resp. aspoň jeho časti prežiť búrlivé 90-roky a hospodársku krízu v RF po páde komunizmu a ZSSR.

Ponory tohto Projektu boli počas dlhoročnej produkcie viackrát modernizované s cieľom zvýšiť ich úžitkové parametre, akýmsi prelomom bola 25. postavená loď B-800 Kaluga (Projekt 877LPMB), od ktorej nasledujúce jednotky prebrali rozsiahle úpravy, viď nižšie.

Popis

Ako drvivá väčšina ruských/sovietskych povojnových ponorkových konštrukcií majú aj lode Projektu 877 dvojtrupovú konštrukciu, zabezpečujúcu im vysokú mieru odolnosti voči poškodeniu a tiež teoretickú schopnosť prežiť i zásah torpédom bez zničenia celej jednotky.

Vonkajší ľahký hydrodynamicky „kvapkovito“ tvarovaný trup má dĺžku 72,6 (Projekt 877), resp. 73,8 metra (Projekt 877M/636) a šírku 9,9 metra. Na vonkajšej strane je pokrytý vrstvou špeciálnych gumových dlaždíc, ktoré majú znížiť možnosť detekcie plavidla aktívnymi sonarmi protivníka i tlmiť vlastné zdroje hluku. Výtlak na hladine sa pohybuje takisto v závislosti od verzie od 2300 do 2350 ton a pod hladinou od 3075 do 3100 ton. Rezerva vztlaku je 32%. Operačný ponor je 240 metrov, u novších jednotiek 250 metrov. Maximálna hĺbka ponoru je u všetkých ruských plavidiel 350 metrov, u exportných 300 metrov. Po celej dĺžke hornej paluby od torpédometov až po kormu je jasne viditeľný „hrb“, ktorý u starších jednotiek plynulo prechádza do trupu, kým u novších je ukončený výrazným sekom. Všetky vstupné a manipulačné otvory vo vonkajšom trupe sú prekryté hydrodynamicky tvarovanými krytkami na zníženie vydávaného hluku.

Obrázek
Na tejto snímke dobre vidno hydrodynamicky dokonale tvarovaný trup. Ostré zakončenie „hrbu“ prezrádza že ide o jednu z novších lodí triedy.

Obrázek
Naopak tu ide o jednu zo starších lodí, čo dokumentuje plynulý prechod „hrbu“ do trupu.


V priestore medzi oboma trupmi sa nachádzajú na prove hlavne torpédometov, na korme tiež tunely vodometov(viď nižšie), po celej dĺžke lode balastné a vyrovnávacie nádrže, nádrže na stlačený vzduch, palivové nádrže, prielezy, mechanizmy na ovládanie kormidiel či núdzová akustická bója umožňujúca lokalizovať polohu plavidla v ťažkostiach.

Obrázek
Zadný núdzový prielez a núdzová akustická bója.

Vnútorný tlakový trup o hrúbke 24 až 27 milimetrov, v miestach zosilnenia až 35 milimetrov, je dlhý 51,8 metra a široký 7,7 metrov. Vyrobený je z ocele typu AK-25. Člení sa na celkom 6 úsekov oddelených vodotesnými tlakovými prepážkami: prvý je torpédový, druhý veliteľský, tretí ubytovací, v štvrtom je strojovňa dieselových motorov, v piatom hlavný elektromotor poháňajúci hlavný lodný hriadeľ a v šiestom elektromotory na ekonomickú plavbu a na pohon pomocných propulzorov(viď ďalej).

Obrázek
Prierez modelom ponorky Projektu 636, dobre vidno členenie tlakového trupu na jednotlivé oddelenia.

Prvý torpédový úsek má celkom tri paluby: na hornej sa nachádzajú závery torpédometov, záložné torpéda a automatický nabíjací systém. Takisto sa tu nachádza aj vstup do predného núdzového prielezu. Na strednej palube sú ubikácie pre časť posádky a na spodnej akumulátory.

Obrázek
Torpédový úsek na ruskej ponorke Projektu 877[/align]

Obrázek
Detail ubikácií na ponorke Projektu 877EKM patriacej indickému námorníctvu[/align]

Obrázek
Detail otvorených torpédometov na INS Sindhuratna (S59)

Druhý, veliteľský úsek obsahuje centrálne veliteľské stanovište. Prechádzajú nim šachty pre dva periskopy o dĺžke 17,5 metra i teleskopické výsuvné antény. Má takisto tri paluby, riadiaca centrála plavidla je umiestnená na prvej z nich. Celý úsek sa nachádza pod vežou, v ktorej je i hlavný vstup do ponorky, ako aj sanie vzduchu pre dieselové motory a samozrejme takisto i výsuvné časti periskopov i antén prieskumných systémov. V prednej časti veže je aj kryté pozorovacie stanovište s okienkami, typické pre ruské ponorky, slúžiace ako veliteľský mostík pri plavbe na hladine. Tiež odtiaľto možno odpaľovať protilietadlové strely krátkeho dosahu kompletov Strela alebo Igla. Pri plavbe pod hladinou je veža zaplavená vodu. Od ponorky B-800 Kaluga majú všetky nasledujúce jednotky záchranný modul, umožňujúci evakuáciu posádky z hĺbky až 250 metrov.


Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Niekoľko záberov veliteľskej centrály ponorky, prevažnej z ponoriek patriacich indickému námorníctvu[/align]

Obrázek
Detail veže na jedinej ponorke Čiernomorskej flotily VMF, B-871 Alrosa[/align]

Obrázek
Detail výsuvných antén elektronických systémov a periskopov[/align]

Tretí úsek má takisto tri paluby, na hornej je umiestnená kuchyňa a ošetrovňa, na strednej ubikácie pre časť posádky a na spodnej akumulátory.

V posledných troch úsekoch sú umiestnené súčasti pohonného systému. V štvrtom úseku sa nachádzajú dva radové, šesťvalcové vznetové motor typu DL-42M s výkonom 1000 kW každý, u novších jednotiek (od B-800 Kaluga Projektu 877LPMB) D-42MCH s výkonom až 1510 kW každý. Zásoba nafty pre ne je 172 ton. Takisto sa v tomto úseku nachádzajú aj generátory DG-1500 a kompresory. Hlavné motory poháňajú generátory, nimi vyrobený prúd poháňa hlavný elektromotor typu PG-141(nachádza sa v piatom úseku) s výkonom 4070 kW poháňajúci hlavný lodný hriadeľ. U novších jednotiek (opäť od B-800 Kaluga Projektu 877LPMB) ide o elektromotor PG-165 s výkonom 5030 kW.

Obrázek
Detail vybavenia strojovne.

Generátory takisto slúžia na dobíjanie batérií(typ 446) o celkovej kapacite 9700 kW. Tie sú umiestnené v dvoch skupinách po 120 kusov v prvom a treťom úseku, ako bolo spomenuté vyššie. Životnosť batérií je považovaná za hlavnú nevýhodu ponoriek Projektu 877, v bežnej prevádzke je asi 2 roky. Preto ich zahraničný užívatelia nahradzovali inými (napr. britskými) typmi. U poslednej generácie Projektu 636M je použitý nový typ so životnosťou 5 rokov. V poslednom šiestom úseku sa nachádza elektromotor pre ekonomickú plavbu PG-140 s výkonom 96 kW, a znovu od jednotky B-800 Kaluga(Projekt 877LPMB) nový typu PG-166 s výkonom 140 kW. V oboch prípadoch je hriadeľ týchto motorov súčasťou hlavného lodného hriadeľa. Takisto sa v šiestom úseku nachádzajú aj dva elektromotory PG-168 s výkonom 75 kW, ktoré slúžia na pohon vodometov umiestnených v štvormetrových tuneloch na korme po oboch bokoch plavidla. Tie sa používajú v prípade nutnosti maximálne tichej plavby, alebo v prípade poškodenia hlavného propulzora. V šiestom úseku je aj vstup do zadného núdzového prielezu. Všetko strojné vybavenie je umiestnené na špeciálnych plošinách na amortizátoroch tlmiacich vibrácie.

Obrázek
Detail krytov vodometov pre tichý chod.

Pohonná sústava poháňa jeden hlavný lodný propulzor. U prvých lodí Projektu 877 išlo o klasickú šesťlistovú lodnú vrtuľu, od plavidla B-800 Kaluga všetky ďalšie jednotky používajú sedemlistovú, s jednotlivými listami šablovito zahnutými, s nižšou rýchlosťou otáčania, čo prispieva k ďalšiemu zníženiu hlučnosti.

Obrázek
Porovnanie vrtúľ – napravo staršia šesťlistová, naľavo moderná sedemlistová.

Na ovládanie smeru pohybu plavidla slúži sústava kormidiel – predné hĺbkové kormidlá sú zasúvateľné do vyššie zmieneného „hrbu“, na korme sa nachádzajú ďalšie dve hĺbkové kormidlá a jedno smerové na kýlovej plutve.

Obrázek
Detail predného hĺbkového kormidla vo vysunutej polohe, opäť na B-871 Alrosa

Obrázek
Detail kormidla na korme. Dobre vidno aj novú sedemlistovú vrtuľu so šabľovitým tvarom lopatiek.

Pohonný systém je plne automatizovaný. Môže byť ovládaný s centrály strojovne alebo hlavnej riadiacej centrály plavidla.

Maximálna rýchlosť na hladine je 10 uzlov, u jednotiek s výkonnejšími strojmi 11 uzlov. Pri plavbe pod hladinou je rýchlosť 17 uzlov, u modernejších kusov až 19 uzlov, podľa niektorých zahraničných zdrojov až 20 či až 25 uzlov. Pri plavbe s vysunutým periskopom je maximálna rýchlosť plavby 10 uzlov, pri pohone vodometmi 3 uzly. Ekonomická rýchlosť plavby pod hladinou je 3 uzly. Dosah pri kombinovanej plavbe rýchlosťou 7 uzlov je 6500 námorných míľ (12 038 kilometrov), u novších jednotiek 7500 námorných míľ (13 890 kilometrov). Dosah pri plavbe pod hladinou pri rýchlosti 3 uzly je 400 námorných míľ (741 kilometrov), pri plavbe maximálnou rýchlosťou klesá až na 12,7 námornej míle( 23,5 kilometra). Autonómnosť bez doplnenia zásob je maximálne 45 dní. Počet členov posádky je 53, z toho 14 dôstojníkov.

Vybavenie

Ponorky Projektu 877 majú prístrojové vybavenie na veľmi vysokej úrovni. Cieľom pri ich konštrukcii bolo dať im rovnocenné možnosti v porovnaní s oveľa väčšími i drahšími ponorkami na jadrový pohon.

Všetky elektronické prostriedky integruje bojový informačný systém MVU-110 Paladium, u novších jednotiek MVU-119 Palladium-M. V základnej verzii umožňuje navedenie torpéd na dva ciele automaticky a na ďalšie tri ručne.

Základným senzorom na získanie informácií o okolí plavidla je hydroakustický komplex MGK-400 Rubikon. Je schopný pracovať v aktívnom i pasívnom režime. Dosah v aktívnom režime je minimálne 20 kilometrov, v pasívnom na ponorka minimálne 20 kilometrov a na hladinové ciele minimálne 80 kilometrov. Čelná sférická anténa je umiestnená na prove medzi oboma trupmi v puzdre s priemerom 3,5 metra. Má 1008 samostatných prijímačov a 540 aktívnych emitorov. Operátori systému majú k dispozícii špeciálne konzoly na zobrazenie získanej informácie a jej spracovanie. Súčasťou komplexu je aj digitálna knižnica zdrojov hluku.

Na zisťovanie mín slúži systém MG-519 Arfa. Je schopný zistiť mínu na vzdialenosť 1500 metrov. Na zisťovanie rýchlosti zvuku vo vode na základe teploty a hustoty slúži systém MT-533 pracujúci s presnosťou 6 metrov za sekundu. Na zisťovanie vzdušných cieľov slúži rádiolokátor MRK-50 Tobol. Plavidlá Projektu 877 sú tiež vybavené inerciálnym navigačným systémom Andoga a systémom Pirit-23 slúžiacim na kontrolu polohy plavidla.
Ako bolo spomenuté vyššie, plavidlá tohto Projektu majú dva periskopy, a to veliteľský PK-85 a navigačný PZNG-8M.

Výzbroj

Ponorky Projektu 877 sú vyzbrojené celkom šiestimi 533 milimetrovými torpédometmi, pre ktoré nesú spolu 18 torpéd, z toho 12 v nabíjacom zariadení UBZ. Nabíjanie torpéd do ponorky sa realizuje cez torpédomety. Namiesto torpéd môžu byť prepravované i míny DM-1, celkom 24 kusov, alebo ich rôzne kombinácie. Nabíjací proces je plne automatizovaný a môže byť ovládaný priamo z veliteľskej centrály ponorky. Dva torpédomety(v hornom rade) sú určené pre odpaľovanie káblom riadených torpéd.

Obrázek
Detail provy s dobre viditeľnými krytmi torpédometov[/align]

Obrázek

Obrázek
Nabíjanie riadených striel systému Klub-S do indických ponoriek Projektu 877[/align]

Základným druhom torpéda používaným dnes je typ UGST s 200 kg vážiacou konvenčnou hlavicou. Možno ho vypustiť v hĺbke najviac 400 metrov, cieľ môže byť v hĺbke až 500 metrov. Je vybavené piestovým motorom poháňajúcim veľmi tichú vodometnú pohonnú jednotku. Je navádzané po kábli alebo akusticky. Dosah pri rýchlosti 50 uzlov je cca 20 km, pri rýchlosti 35 uzlov 40 km.

Torpédo USET-80 s elektrickým pohonom a s navedením po kábli alebo akustickým navedením na cieľ má konvenčnú hlavicu s hmotnosťou 200-300 kg, maximálny dosah 40 km, pri maximálnej rýchlosť 50 uzlov 18-20 kilometrov.

Raketové torpédo VA-111 Škval môže niesť jadrovú alebo konvenčnú hlavicu s hmotnosťou 210 kg, rýchlosť do 200 uzlov a dosah do 15 km. Maximálna hĺbka štartu z ponorky je 30 metrov.

Samozrejme možno použiť aj klasické nenavádzané a lacnejšie torpéda ako je typ 53-65, či staršie navádzané typy ako je napr. TEST-71 a jeho rôzne verzie.

Imitátor zvukov ponorky MG-74 Korund/Korund-2 – má výdrž 60 minút, pláva po vopred naprogramovanom kurze a vydáva zvuky napodobňujúce činnosť ruských/sovietskych ponoriek.

Raketový systém Klub-S zahŕňa niekoľko typov z pod hladiny odpaľovaných riadených striel určených proti ponorkám, hladinovým i pozemným cieľom. Nesú ho dnes už asi všetky indické lode, o iných neviem. Je možné že pri úpravách a modernizáciách plavidiel VMF získali túto možnosť aj ruské lode, ale priamo o nákupe systému pre ruské námorníctvo som ešte nepočul.

Proti vzdušným cieľom, hlavne protiponorkovým vrtuľníkom, možno použiť vyššie spomenuté riadené strely Strela alebo Igla. Odpaľujú sa buď zo špeciálnej lafety vo veži, alebo klasicky z ramena z paluby ponorky. Obvykle býva nesených 4 až 8 kusov.

Verzie

Vzhľadom na veľmi dlhú dobu, počas ktorej sú ponorky tohto projektu vyrábané, došlo k vzniku viacerých modifikácií, líšiacich sa ako bojovými možnosťami tak aj zákazníkmi, pre ktorých boli a sú určené. Exportné verzie mali vo všeobecnosti znížené parametre ako elektronického vybavenia, tak i konštrukcie – mali napr. menší maximálny ponor.

Projekt 877 – základný variant určený pre sovietske námorníctvo. Postavených bolo celkom kusov 13 kusov v rokoch 1980 až 1988.

Projekt 877E – exportný variant určený pre spoľahlivých spojencov v rámci Varšavskej zmluvy. Postavené boli dva kusy. Zábavné je, že historickým vývojom sa oba stali súčasťou síl NATO.

Projekt 877EK- verzia určená na vývoz do krajín mimo Varšavskej zmluvy. Vývoj bol zastavený v prospech Projektu 877EKM. Postavený nebol ani jeden kus.

Projekt 877EKM – modernizovaný exportný variant. Dočkal sa značného rozšírenia vo svete, celkom bolo postavených 16 kusov, slúžiacich v piatich štátoch sveta. Jedno plavidlo tohto typu (B-806) slúži v ruskej Baltskej flote na výcvik členov zahraničných posádok. Stavaný v rokoch 1983 až 1997.

Projekt 877LPMB – v rokoch 1987 až 1989 postavený jediný kus, B-800 Kaluga. Prototyp výrazne modernizovanej jednotky – zdokonalenie celého pohonného systému i elektronického vybavenia.

Projekt 877M - výrazne zmodernizovaná verzia pre sovietske námorníctvo, vychádzajúca z Projektu 877LPMB. Stavané v rokoch 1989 až 1994, spolu vzniklo 8 jednotiek.. Posledné kusy prebralo už ruské námorníctvo po rozpade ZSSR.

Projekt 877V – rokoch 1988 až 1990 postavený jediný kus, B-871 Alrosa. Dodnes sa nachádza v stave Čiernomorskej floty VMF ako momentálne (2010) jediná ponorka. Slúžila na otestovanie nového systému pohonu – namiesto klasickej lodnej vrtule má experimentálny vodometný pohonný systém. Obdobný systém využívajú najnovšie ruské ponorky Projektov 955 či 885.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Detail pohonného systému Projektu 877V[/align]

Projekt 877B – návrh modernizácie skôr postavených člnov Projektu 877 na úroveň Projektu 877M. Vzhľadom na rozpad ZSSR a veci s tým súvisiace k realizácii nedošlo. Podľa niektorých zdrojov poslúžil ako základ pre konštrukciu experimentálneho Projektu 20120 (B-90 Sarov).

Projekt 636 – modernizovaný exportný variant. V rokoch 1996 až 1998 postavené dve pre námorníctvo Číny.

Projekt 08773 – modernizovaný exportný variant. V rokoch 1998 až 2000 postavený jediný kus, INS Sindhushastra (S65). Ide o úpravu Projektu 877EKM na úroveň Projektu 877M resp. 636. Od začiatku sa rátalo s inštalovaním systému Klub-S.

Projekt 636M – výrazná modernizácia exportného variantu. Stavaný od roku 2002 dodnes. Zatiaľ vzniklo 8 kusov pre Čínu, Alžírsko a Indonézia si objednali zhodne po dve. V súčasnosti zrejme vo finálnej fáze výroby. Ďalších 6 kusov si objednal Vietnam a 3 Venezuela.

Projekt 06363, resp. 636.3 - výrazne modernizované lode určené pre VMF na preklenutie problémov s Projektom 677. Využíva riešenia vyvinuté behom vývoja pokročilých exportných jednotiek typu.


Jednotlivé lode

VMF ZSSR/RF

B-248 - celkovo prvá postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1980, v roku 2001 vyradená. Postavená v Komsomoľsku na Amure, slúžila v Tichooceánskej flote VMF. Projekt 877.

B-260 Čita - celkovo druhá postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1981. Postavená v Komsomoľsku na Amure. Meno dostala v roku 2001, slúžila v Tichooceánskej flote VMF. Meno dostala v roku 2006. Projekt 877.

B-227 Vyborg - celkovo tretia postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1983, v rokoch 2003 až 2004 v oprave. Postavená v Komsomoľsku na Amure, slúžila v Baltskej flote VMF. Projekt 877.

B-401 Novosibirsk - celkovo štvrtá postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1984, od roku 2002 mimo službu. Postavená v Nižnom Novgorode, slúžila v Severnej flote VMF. Projekt 877.

B-229 - celkovo piata postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1983, v roku 2002 vyradená. Postavená v Komsomoľsku na Amure, slúžila v Tichooceánskej flote VMF. Projekt 877.

B-404 - celkovo šiesta postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1983, v roku 2002 vyradená. Postavená v Komsomoľsku na Amure, slúžila v Tichooceánskej flote VMF. Projekt 877.

B-402 Vologda - celkovo ôsma postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1984, v roku 1997 dostala meno. V roku 1993 prešla opravou. Postavená v Nižnom Novgorode, slúžila v Severnej flote VMF. Projekt 877.

B-405 - celkovo deviata postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1984, v roku 1990 dostala meno Ťumeňskyj Komsomole. Postavená v Komsomoľsku na Amure, slúžila v Tichooceánskej flote VMF. Projekt 877.

B-470 - celkovo dvanásta postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1985. Postavená v Komsomoľsku na Amure, slúžila v Tichooceánskej flote VMF. Projekt 877.

B-806 - celkovo trinásta postavená jednotka, druhý kus Projektu 877EKM. Do služby zaradená v roku 1986, v rokoch 2002 až 2004 prešla opravou. Postavená v Nižnom Novgorode, slúži v Baltskej flote VMF.

B-808 Jaroslavľ - celkovo šestnásta postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1988, v rokoch 1993 až 1995 prešla opravou. Postavená v Nižnom Novgorode, slúžila v Severnej flote VMF. Projekt 877.

B-439 - celkovo sedemnásta postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1986, od roku 2004 mimo službu. Postavená v Komsomoľsku na Amure, slúžila v Tichooceánskej flote VMF. Projekt 877.

B-445 Sviatoj Nikolaj Čudotvorec - celkovo dvadsiata prvá postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1980, v roku 2002 prešla opravou. Postavená v Komsomoľsku na Amure, slúžila v Tichooceánskej flote VMF. Projekt 877.

B-394 - celkovo dvadsiata štvrtá postavená jednotka, posledná jednotka Projektu 877. Do služby zaradená v roku 1988, v rokoch 1987 až 1992 niesla meno Komsomolec Tadžikistana. vyradená. Postavená v Komsomoľsku na Amure, slúžila v Tichooceánskej flote VMF. Projekt 877.

B-800 Kaluga - celkovo dvadsiata piata postavená jednotka, jediný zástupca Projektu 877 LPMB. Do služby zaradená v roku 1989, v roku 2003 dostala meno a prešla opravou. Postavená v Nižnom Novgorode, slúži v Severnej flote VMF.

B-464 Usť-Kamčatsk- celkovo dvadsiata siedma postavená jednotka, prvá jednotka Projektu 877M. Do služby zaradená v roku 1990, od roku 2002 čakala na opravu. Postavená v Komsomoľsku na Amure, slúži v Tichooceánskej flote VMF.

B-459 Vladikavkaz - celkovo dvadsiata ôsma postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1990. Postavená v Nižnom Novgorode, slúži v Severnej flote VMF. Projekt 877M.

B-871 Alrosa- celkovo dvadsiata deviata postavená jednotka, Projekt 877V. Do služby zaradená v roku 1990, v roku 2004 dostala meno. V roku 2009 vypukol na jej palube požiar. Postavená v Nižnom Novgorode, slúži v Čiernomorskej flote VMF.

Obrázek
Alrosa v Sevastopole


B-471 Magnitogorsk, ex Almetevsk - celkovo tridsiata postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1990. Postavená v Nižnom Novgorode, slúži v Severnej flote VMF. Projekt 877M.

B-494 Usť-Boľšeretsk- celkovo tridsiata druhá postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1990, v roku 2003 dostala meno. Postavená v Komsomoľsku na Amure, slúži v Tichooceánskej flote VMF. Projekt 877M.

B-177 Lipeck - celkovo tridsiata štvrtá postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1991. Postavená v Nižnom Novgorode, slúži v Severnej flote VMF. Projekt 877M.

B-187 - celkovo tridsiata piata postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1991, od roku 2009 v oprave. Postavená v Komsomoľsku na Amure, slúži v Tichooceánskej flote VMF. Projekt 877M.

B-190 Krasnokamensk- celkovo tridsiata šiesta postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1992, v roku 2007 dostala meno. Postavená v Komsomoľsku na Amure, slúži v Tichooceánskej flote VMF. Projekt 877M.

B-345 Mogoča- celkovo tridsiata ôsma postavená jednotka, posledná zaradená do služby vo VMF. Do služby zaradená v roku 1994. Postavená v Komsomoľsku na Amure, slúži v Tichooceánskej flote VMF. Projekt 877M.

B-261 Novorosijsk - prvá jednotka Projektu 06363. Stavba začala 20. augusta 2010, zaradenie do služby sa očakáva v roku 2014. Je určená pre Čiernomorský flot. Vo výstavbe v Sankt Peterburgu

B-237 Rostov na Donu - takisto určená pre ČMF. Stavba začala 21.11. 2011 v Sankt Peterburgu. VMF by ju mal dostať v roku 2014

B-262 Starij Oskol - takisto určená pre ČMF. Stavba začala 17.8. 2012 v Sankt Peterburgu. VMF by ju mal dostať v roku 2015

B-??? ??? stavba zatiaľ nezačala. Postaviť by ju mala Admiralitná lodenica v Sankt Peterburgu. VMF by ju mal dostať v roku 2015

B-??? ??? stavba zatiaľ nezačala. Postaviť by ju mala Admiralitná lodenica v Sankt Peterburgu. VMF by ju mal dostať v roku 2016

B-??? ??? stavba zatiaľ nezačala. Postaviť by ju mala Admiralitná lodenica v Sankt Peterburgu. VMF by ju mal dostať v roku 2015

India

INS Sindhughosh (S55), ex B-888 – celkovo siedma postavená jednotka, prvý kus Projektu 877EKM. Do služby zaradená v roku 1986. Postavená v Leningrade. Slúži v indickom námorníctve, prešla opravou a modernizáciou. V roku 2008 sa zrazila s nákladnou loďou, v oprave bola asi mesiac.

INS Sindhudhvaj (S56), ex B-898 – celkovo pätnásta postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1987. Postavená v Leningrade. Slúži v indickom námorníctve, má prejsť opravou a modernizáciou. Projekt 877EKM.

INS Sindhuraj (S57), ex B-890 – celkovo osemnásta postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1987. Postavená v Nižnom Novgorode. Slúži v indickom námorníctve, prešla opravou a modernizáciou. Projekt 877EKM.

INS Sindhuvir(S58), ex B-860 – celkovo dvadsiata postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1988. Postavená v Leningrade. Slúži v indickom námorníctve, prešla opravou a modernizáciou. Projekt 877EKM.

INS Sindhuratna (S59), ex B-803 – celkovo dvadsiata druhá postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1988. Postavená v Nižnom Novgorode. Slúži v indickom námorníctve, prešla opravou a modernizáciou. Projekt 877EKM.

INS Sindhukesari (S60), ex B-804 – celkovo dvadsiata tretia postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1988. Postavená v Leningrade. Slúži v indickom námorníctve, prešla opravou a modernizáciou. Projekt 877EKM.

INS Sindhukirti (S61), ex B-486 – celkovo dvadsiata šiesta postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1990. Postavená v Leningrade. Slúži v indickom námorníctve, momentálne sa nachádza oprave. Projekt 877EKM.

INS Sindhuvijay (S62), ex B-597 – celkovo tridsiata prvá postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1991. Postavená v Leningrade. Slúži v indickom námorníctve, prešla opravou a modernizáciou. Projekt 877EKM.

INS Sindhurakshak (S63), ex B-582 – celkovo štyridsiata tretia postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1997. Postavená v Sankt Peterburgu. Slúži v indickom námorníctve, je pre ňu plánovaná oprava a modernizácia. Vo februári 2010 mala požiar na palube, pri ktorom zahynul jeden námorník. Projekt 877EKM.

INS Sindhushastra (S65), ex B-477 – celkovo štyridsiata piata postavená jednotka. Jediný kus projektu 08773. Do služby zaradená v roku 2000. Postavená v Sankt Peterburgu. Slúži v indickom námorníctve, je pre ňu plánovaná oprava a modernizácia.

Poľsko

ORP Orzel (291), ex B-351 – celkovo desiata postavená jednotka. Prvý kus Projektu 877E. Do služby zaradená v roku 1985. Postavená v Nižnom Novgorode.

Rumunsko

Delfinul (581), ex B-801 – celkovo jedenásta postavená jednotka. Druhý a posledný kus Projektu 877E. Do služby zaradená v roku 1985. Postavená v Nižnom Novgorode. Jediná ponorka rumunského námorníctva. Pre nedostatok prostriedkov od roku 1995 v rezerve. Plánuje sa jej reaktivácia.

Alžírsko

Rais Hadj Mubarek (012), ex B-861 – celkovo štrnásta postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1986. Postavená v Nižnom Novgorode. Projekt 877EKM.

El Hadj Slimane (013), ex B-386 – celkovo devätnásta postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1987. Postavená v Nižnom Novgorode. Projekt 877EKM.

? – celkovo päťdesiata štvrtá stavaná jednotka, stavba prebieha od roku 2006. Projekt 636M.

? – celkovo päťdesiata piata stavaná jednotka, stavba prebieha od roku 2007. Projekt 636M.

Irán

Tareg (901), ex B-175 – celkovo tridsiata tretia postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1991. Postavená v Sankt Peterburgu. Projekt 877EKM.

Noor (902), ex B-224 – celkovo tridsiata siedma postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1992. Postavená v Sankt Peterburgu. Projekt 877EKM.

Yunes (903), ex B-220 – celkovo štyridsiata prvá postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1996. Postavená v Sankt Peterburgu. Projekt 877EKM.


Čína

364, ex B-185 – celkovo tridsiata deviata postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1994. Postavená v Nižnom Novgorode. Projekt 877EKM.

365, ex B-188 – celkovo štyridsiata postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1995. Postavená v Nižnom Novgorode. Projekt 877EKM.

366, ex B-466 – celkovo štyridsiata druhá postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1997. Postavená v Sankt Peterburgu. Projekt 636.

367, ex B-488 – celkovo štyridsiata štvrtá postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 1998. Postavená v Sankt Peterburgu. Projekt 636.

368 – celkovo štyridsiata šiesta po//www//wwwstavená jednotka. Do služby zaradená v roku 2004. Postavená v Sankt Peterburgu. Projekt 636M.

369 – celkovo štyridsiata siedma postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 2005. Postavená v Sankt Peterburgu. Projekt 636M.

370 – celkovo štyridsiata ôsma postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 2005. Postavená v Sankt Peterburgu. Projekt 636M.

371 – celkovo štyridsiata deviata postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 2005. Postavená v Sankt Peterburgu. Projekt 636M.

372 – celkovo päťdesiata postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 2006. Postavená v Sankt Peterburgu. Projekt 636M.

373 , ex B-340– celkovo päťdesiata prvá postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 2005, i keď rozostavaná bola už v roku 1992. Postavená v Nižnom Novgorode. Projekt 636M.

374 – celkovo päťdesiata druhá postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 2005. Postavená v Severodvinsku. Projekt 636M.

375 – celkovo päťdesiata tretia postavená jednotka. Do služby zaradená v roku 2005. Postavená v Severodvinsku. Proje//wwwkt 636M.

Indonézia

? – celkovo päťdesiata šiesta stavaná jednotka, stavba prebieha od roku 2007. Projekt 636M.

? – celkovo päťdesiata siedma stavaná jednotka, stavba prebieha od roku 2008. Projekt 636M.


Vietnam

Vietnam objednal celkom 6 jednotiek. Podrobnejšie údaje sú mi neznáme.

Venezuela

Venezuela objednala celkom 3 jednotky. Podrobnejšie údaje sú mi neznáme.

Použité zdroje

Francev, V., Až ke dnu, Ares, 2005
Pejčoch a kol., Válečné lode 7, Ares, 2000

atm 11/2002
atm 4/2004
http://military.tomsk.ru/blog/topic-211.html

vlastné poznámky
Naposledy upravil(a) Julesak dne 12/1/2013, 23:27, celkem upraveno 2 x.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Systém Club-S (Kalibr - "Калибр" - SS-N-27 Sizzler) používa dva/tri typy protilodných okrídlených striel a dva typy balistických rakiet nesúcich samonavádzacie torpédo.

3M54E - protilodná okrídlená riadená strela s oddelujúcou sa nadzvukovou bojovou časťou, dolet 220km, rýchlosť Mach 0,8 vo výške 20m, záverečná fáza Mach 2,9 vo výške pod 5-8m
3M54E1 - protilodná okrídlená riadená strela, dolet 300km, rýchlosť Mach 0,8 vo výške 20m
3M14E - protilodná/protilodná okrídlená riadená strela, dolet 300km, rýchlosť Mach 0,8 vo výške 20m nad morom, 50-150m nad pevninou. Na pozemné ciele trieštivotrhavá alebo kazetová bojová časť. V niektorých zdrojoch sa 3M54E1 a 3M14E navzájom zamieňajú.
91RE1 - balistická raketa s torpédom APR-3ME, dosah 50km
91RTE2 - balistická raketa s torpédom MPT-1UME, dosah 40km
Okrem toho sa pracuje aj na integrácii protilodných/protizemných nadzvukových riadených striel Brahmos.

Club-S nie je jediný systém skupiny Club - existuje Club-N pre hladinové plavidlá, Club-M pre mobilnú pobrežnú obranu (šesť odpalovacích kontajnerov na jednom vozidle + riadiace stredisko s RL na ďalšom vozidle) a najnovšie Club-K v kontajneroch. Všetky verzie systému Club používajú (môžu používať) všetky typy riadených striel.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Příspěvek od Julesak »

Detail stožiarov výsuvných systémov na ponorke B-800 Kaluga, patriacej Severnej flote VMF:

Obrázek

Obrázek

Fotky sú z blogu Olega Kulešova:
http://kuleshovoleg.livejournal.com/
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Projekt 877 Paltus/636 Varšavjanka

Příspěvek od Julesak »

Už dávnejšie bola zverejnená informácia, že kým budú vyriešené problémy s ponorkami Projektu 677, VMF nebude čakať a zaradí do služby 6 nových jednotiek vychádzajúcich zo starého dobrého "Kila".
Objednaných bolo celkovo 6 lodí, minimálne prvé tri by mal dostať Čiernomorský flot. Udáva sa označenie Projekt 636.3 resp. 06363. Stavajú sa v Petrohrade, prvá nesie taktické číslo B-261 Novorosijsk, začali ju stavať v lete 2010. Poslednú šiestu by mal VMF dostať v roku 2016.

PS: informáciu o nich som doplnil aj do samotného článku.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Projekt 877 Paltus/636 Varšavjanka

Příspěvek od Julesak »

Na základňu Poljarnyj sa po modernizácii vrátila ponorka B-800 Kaluga projektu 877LPMB.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... --SHDpMDao
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 552
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: Projekt 877 Paltus/636 Varšavjanka

Příspěvek od parmezano »

mám dotaz: jak z toho N. Novgorodu ty ponorky dostávali na moře ,to přepravovali po částech a pak někde dávali dohromady ?
Obrázek
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Projekt 877 Paltus/636 Varšavjanka

Příspěvek od Julesak »

Nie, normálne ich dokončili v (Nižnom) Novgorode a na tlačných člnoch ich po Volge a systéme kanálov dopravili až do Bieleho mora. Tam absolvovali námorné skúšky. Presnú sústavu som sa kedysi učil , ale už si to nepamätám.

Inak v Gorkom boli stavané aj jadrové ponorky. Ruské vnútrozemské vodné cesty sú naozaj veľké.
Naposledy upravil(a) Julesak dne 16/7/2013, 22:23, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 552
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: Projekt 877 Paltus/636 Varšavjanka

Příspěvek od parmezano »

julesák: dík
Obrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Projekt 877 Paltus/636 Varšavjanka

Příspěvek od Mirek58 »

Z Novgorodu přeprava po řece Volze je jaksi nemožná, Novgorodem protéká ř, Volchov,
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Projekt 877 Paltus/636 Varšavjanka

Příspěvek od Julesak »

Hovorím, už som sa to učil dávnejšie, ale aj rýchly pohľad na wiki/google hovorí že cez Nižnyj Novgorod tečie Volga.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Projekt 877 Paltus/636 Varšavjanka

Příspěvek od Mirek58 »

Ták to potom máš pravdu, Nižnyj Novgorod( Gorkij) a Novgorod , já si jen přečet tvoji poslední odpověd ,kde píšeš - z Novgorodu po ř. Volze-.
Naposledy upravil(a) Mirek58 dne 16/7/2013, 22:27, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Projekt 877 Paltus/636 Varšavjanka

Příspěvek od Julesak »

Tak to sa ospravelňujem :) a chybu opravím.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Projekt 877 Paltus/636 Varšavjanka

Příspěvek od Julesak »

Na vodu bola dnes (28.11.2013) v Admiralitnej lodenici v Sankt Peterburgu spustená prvá z plánovaných šiestich jednotiek modernizovaného Projektu 636.3, B-261 Novorosijsk. Určená je pre Čiernomorský Flot VMF.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Projekt 877 Paltus/636 Varšavjanka

Příspěvek od Julesak »

Po cca 7 mesiacoch po svojej staršej sestre bola v Admiralitnej lodenici v Sankt Peterburgu spustená na vodu druhá jednotka Projektu 636.3, B-237 Rostov na Donu.
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Projekt 877 Paltus/636 Varšavjanka

Příspěvek od Julesak »

Dnes bola v Admiralitnej lodenici v Sankt Peterburgu začatá stavba posledných dvoch objednaných jednotiek projektu 06363 pre VMF, Velikij Novgorod a Kolpino:
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Projekt 877 Paltus/636 Varšavjanka

Příspěvek od Julesak »

Ponorka B-261 Novorosijsk, určená pre Čiernomorský flot, na základni Poljarnyj:
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Projekt 877 Paltus/636 Varšavjanka

Příspěvek od Julesak »

Tretia ponorka projektu 06363 pre Čiernomorský flot, B-262 Staryj Oskol, behom skúšok:
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Projekt 877 Paltus/636 Varšavjanka

Příspěvek od Julesak »

B-265 Krasnodar, 4. jednotka projektu 06363, určená pre čiernomorský flot, bola dnes spustená na vodu:
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Projekt 877 Paltus/636 Varšavjanka

Příspěvek od Julesak »

B-471 Magnitogorsk a B-237 Rostov na Donu pri návrate na základňu Poljarnyj:
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Projekt 877 Paltus/636 Varšavjanka

Příspěvek od Julesak »

Ponorka B-187 dostala meno Komsomoľsk na Amure:
http://www.kmscity.ru/news/2015/07/20/podlodka-koms/
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“