Státní podnik VOP CZ
Napsal: 16/3/2017, 22:21
"Spolupráce s BAE Systems je skvělou příležitostí pracovat po boku jedné z největších společností světového obranného průmyslu" ředitel VOP Marek Špok
Státní podnik VOP CZ založilo ministerstvo obrany s cílem zabezpečit potřeby Armády České republiky. Jeho historie se datuje od roku 1946, kdy byl založen pod názvem Vojenský opravárenský podnik 025. Sídlí v Šenově u Nového Jičína, vyvíjí, vyrábí, opravuje a modernizuje pozemní techniku. VOP CZ již vyrobil, opravil nebo modernizoval více než 20 000 kusů vojenské techniky. Po roce 1989 došlo k útlumu zakázek od armády a podnik se přeorientoval na civilní sektor. Součástí strategie nynějšího managementu je snaha o návrat k původnímu hlavnímu poslání, tedy k servisu a produktům ve vojenské výrobě. VOP CZ má přes 870 zaměstnanců a v roce 2016 vytvořil tržby přesahující 1,3 miliardy korun, což byl oproti roku 2015 více než třicetiprocentní nárůst. Obrat ve směřování podniku je logický. Koncept výstavby AČR počítá s tím, že bude potřebovat do roku 2025 asi 460 miliard korun. Některé výrazné projekty ale budou pravděpodobně spláceny i v dalších letech. Největší plánovanou investicí je nákup až 210 nových obrněných vozidel pěchoty, které nahradí zastaralá vozidla typu BVP-1/2. S jejich pořízením počítá Koncepce výstavby armády, kterou vláda schválila před Vánocemi 2014 a celková suma by mohla být vyšší než 50 miliard Kč. Vozidla budou určená pro sedmou obrněnou brigádu. Na této zakázce se hodlá podílet i státní podnik VOP CZ.
Spolupráce s BAE Systems
V polovině roku 2016, konkrétně 12.října na Švédsko-českém dnu obranného průmyslu ve Stockholmu, byla mezi VOP CZ (a Meoptou) a britskou zbrojovkou BAE Systems plc, dohodnuta intenzivnější spolupráce. Zde je důležité zmínit že součástí společnosti BAE jsou právě i švédské společnosti Land Systems Hägglunds AB a BAE Systems Bofors AB, tedy výrobce vozidel CV90. Obě firmy budou spolupracovat na přípravě nabídky dodání vlastních vozidel CV90 a mělo by být představeno zástupcům armády v roce 2017. Začátkem roku 2018 byl představen projekt CV90 Mk.IV, který bude nově nabízen zahraničním zákazníkům a cílí aktuálně na armádu České republiky. Podle výrobce je nová generace CV90 poháněna motorem Scania o výkonu 1000 koní a maximální hmotnost vozidla byla zvýšena na 37 tun - o dvě tuny více než verze Mk.III. Kromě toho má vozidlo získat nový systém sdílení informací, vyvinutý společností BAE pro zlepšení situačního povědomí a pomoci osádce s plněním úkolů. Vozidlo bude jako prvním nabízeno právě České republice.
Různé verze vozidla CV90 aktivně slouží v sedmi zemích světa v celkovém počtu 1 200 kusů. Spolupráce mezi BAE a VOP si klade za cíl vytvořit nová pracovní místa a podpořit přenos technologií. Podobný model průmyslové spolupráce BAE Systems nyní funguje v Norsku, Švýcarsku, Nizozemsku a Dánsku. Součástí programu je i podpora prodeje na nových trzích a pomoc malým a středním podnikům. BAE Systems chce rozvíjet úzkou spolupráci s VOP CZ a Meoptou, a vytvořit tak silný vztah s českým průmyslem. Podle BAE by spojení mohlo české armádě mnoho let dodávat technickou podporu a čeští vojáci by první vozidla mohli získat již v roce 2019. Je ale chválihodné, že spolupráce se neomezuje pouze na propagaci vozidel CV90, ale dále se rozvíjí. V únoru 2017 byly podepsané smlouvy, podle niž má státní podnik vyrábět součástky pro terénní vozy, které má BAE dodat rakouské armádě. Jedná se celkem o 32 kusů pásových obrněných kloubových vozidel typu BvS10. Dodávky mají proběhnout v období od druhé poloviny roku 2017 do konce roku 2019. VOP CZ bude na zakázce přímo spolupracovat se švédskou dceřinou společností zbrojovky BAE Systems Hägglunds. Ředitel pro podnikatelský rozvoj BAE Systems Peter Nygren, komentoval událost: "Je to skvělá příležitost pro navázání vztahů mezi oběma firmami ještě předtím, než zahájíme mnohem intenzivnější spolupráci při nahrazování BVP-2". Firmy hodnotu zakázky neuvedly.
Společnost BAE Systems navázala spolupráci a uzavřela dohodu s českým podnikem AM-CME, mezinárodním dodavatelem vysoce kvalitních ocelových součástí. Plzeňská AM-CME bude prostřednictvím své dceřiné společnosti Strojírny Soběslav s.r.o. dodávat mechanické komponenty pro švédské minomety Mjölner a v případě vítězství CV90 v tendru pro AČR, bude se společnost podílet na výrobě vozidel CV90.
BAE Systems je jedním z předních světových dodavatelů inovativních a na moderních technologiích založených řešení pro obranný, letecký a bezpečnostní průmysl. Ve 40 zemích světa zaměstnává přibližně 83 400 odborných pracovníků. Ve spolupráci se zákazníky a lokálními partnery společnost BAE Systems vyvíjí, konstruuje, vyrábí a zajišťuje podporu pro produkty a systémy, které zvyšují obranyschopnost a národní bezpečnost, chrání obyvatelstvo a důležité informace a infrastrukturu. Společnost české armádě mimo jiné pronajímá stíhačky Jas 39 Gripen. Státní podnik VOP CZ se ale neomezuje pouze na spolupráci se společností BAE.
Spolupráce s Rheinmetallem a PSM
Co se týče Německé strany, tak v polovině března 2017 se uskutečnilo první setkání zástupců českého a německého obranného průmyslu. Do Prahy dorazili představitelé třinácti německých firem včetně podniku Rheinmetall Landsysteme, který by českému vojsku rád prodal desítky obrněných pásových transportérů Puma. Aby nedošlo k nesrovnalostem, tak SPz Lynx nabízí společnost Rheinmetall Landsysteme GmbH, SPz Puma ale nabízí společnost PSM - Projekt System Management GmbH. Ta vznikla jako společný projekt Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme. Podle prezidenta Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR, Jiřího Hynka, je zde velký potenciál a na obou stranách je zájem o spolupráci. Jenže rozjezd bližší spolupráce bude trvat velmi dlouho, v oblasti licencí na vojenský materiál panuje v Německu velmi restriktivní politika. Zpět ale k Rheinmetallu. Obecně vzato, aby mohli výrobci na úspěch svých produktů v české zakázce pomýšlet, musí se domluvit na spolupráci se státním podnikem VOP CZ v Šenově u Nového Jičína. Zde jsou vazby pomalu navazovány a VOP CZ se již snaží spolupracovat se společností Rheinmetall (a dalšími), již zde existuje i určitý smluvní vztah. Před podpisem je i smlouva s PSM - (Projekt System Management).
Spolupráce s NIMR Automotive
Dalším významným společníkem je NIMR Automotive, součást Emirates Defence Industries Company, sídlící ve Spojených arabských emirátech. Spolupráce se datuje již před rokem 2015, kdy tuzemská společnost dodávala pancéřové kabiny pro vozidla Ajban. Díky tomuto úspěšnému projektu, byla spolupráce rozšířena i na obchodní zastoupení především pro země Visegrádské čtyřky. Dohodu o strategické spolupráci při zavedení na trh, výrobě a poprodejní podpoře kompletní řady obrněných vozidel NIMR do zemí V4, byla oficiálně podepsána na únorovém mezinárodním veletrhu bezpečnostní a obranné techniky IDEX ve Spojených arabských emirátech. Společnost NIMR předpokládá, že spolupráce s VOP CZ jí pomůže získat evropské zákazníky a přizpůsobit její vozidla chladnějšímu evropskému počasí. NIMR se zajímá o vstup na evropské trhy v době, kdy evropští členové Severoatlantické aliance (NATO) posilují výdaje na obranu. Firma zde ale bude muset soupeřit s řadou konkurentů, jako jsou General Dynamics, Nexter či Patria. Ambice rozhodně nejsou malé. V příštích třech až pěti letech by měl NIMR a VOP CZ vyrobit více než 1000 vozidel. Vozy budou mít dohromady hodnotu převyšující 500 milionů amerických dolarů, tedy více než 12,7 miliard Kč. První výsledky této spolupráce následovaly velice záhy, jelikož již na konci února 2017 proběhly dvoudenní vojskové zkoušky ve vojenském újezdu Březina u Vyškova. Armáda zde hledala vozidlo, které v příštích letech nahradí vozidla UAZ, Land Rover a Land Rover Kajman. Společnosti VOP CZ a NIMR zde představily vozidlo AJBAN 440A 4x4. S ním se uchází o případný tendr na nákup nových lehkých obrněných vozidel, o hmotnosti mezi 7-9 t. V této kategorii AČR provozuje 230 vozidel. Z toho 115 kusů jsou Iveco LMV ale najdeme zde i zastaralé průzkumné transportéry BRDM-2. Rozhodně se tedy jedná o zajímavou zakázku. Pokud se dobře podíváme na nabídku vozidel společnosti NIMR, nalezneme zde vozidlo NIMR N35 (4x4 nebo 6x6). Zde opět narazíme na vazbu na společnost BAE, jelikož se jedná o licenční vozidlo RG35 od Jihoafrické společnosti Denel Vehicle Systems (DVS), která je součástí BAE Systems. Výrobní práva byla zakoupena v roce 2015 za 63 000 000 USD. Spolupráce je ale plánována i s tuzemskými zbrojařskými podniky.
Spolupráce s tuzemskými podniky
Ministerstvo obrany má v plánu nakoupit jak 17 nových houfnic ráže NATO 155 mm, tak i modernizovat 33 houfnic Dana ráže 152 mm, která měla být původně sešrotována. Projekt má vyjít na více než 6 miliard Kč, přičemž na nová děla bude vyčleněno dvě a půl miliardy, na modernizaci 1,1 miliardy a zbytek pak na systémy řízení palby a na munici. Jak nové, tak modernizované kanony by byly umístěny na podvozcích Tatra, díky čemuž by mělo dojít k jisté unifikaci součástek. Už kvůli zvolenému podvozku, bude hrát v projektu modernizace houfnic Dana, prim společnost Czechoslovak Group Jaroslava Strnada, jejíž součástí je právě TATRA. Zapojen ale bude patrně i státní podnik VOP CZ. Mluvčí CSG Andrej Čírtek celou věc komentoval slovy: "Na tomto projektu by se z našeho pohledu měly podílet i podniky mimo Czechoslovak Group, jedním z důvodů je vytíženost našich kapacit exportními zakázkami. Je to možnost pro spolupráci více partnerů v rámci českého obranného průmyslu tak, aby byl pro armádu dosažen co nejlepší poměr mezi cenou a výkonem." Zapojeny by ale byly i další společnosti jako pardubická Expolosia nebo slovenská firma ZVS Holding, která je spoluvlastníkem CSG a vyrábí moduly na prodloužení doletu nábojů. Společnost VOP CZ by se mohla zaměřit na elektroniku a další důležité komponenty. Ministerstvo obrany ale dosud nespecifikovalo technické parametry a nevyzvalo společnosti k oficiálnímu podání nabídky.
Všechny tyto projekty ukazují, že návrat společnosti VOP CZ k prohloubení zbrojní výroby, byl velmi úspěšným a zisky společnosti by mohly i nadále růst. Nepochybnou výhodou je, že i z pohledu daňového poplatníka je vhodné, pokud si část, z oněch 460ti miliard Kč které bude AČR potřebovat do roku 2025, ukousne právě státní podnik. Počet zaměstnanců VOP CZ tak bude patrně i nadále růst.
Zdroj:
https://en.wikipedia.org/wiki/BAE_Systems
http://byznys.ihned.cz/c1-65287300-brit ... position-3
http://www.euro.cz/byznys/ceska-firma-v ... n=copylink
http://zpravy.e15.cz/domaci/udalosti/ob ... va-1327765
http://palba.cz/viewtopic.php?f=297&t=7346
http://palba.cz/viewtopic.php?f=297&t=7250