VZNÁŠADLO - obojživelník

Odpovědět
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

VZNÁŠADLO - obojživelník

Příspěvek od Stuka »

VZNÁŠADLO - obojživelník

Obrázek

Vznášadlo sa pohybuje na vzduchovom vankúši z mierne stlačeného vzduchu tesne nad povrchom vody, bažín alebo pevného povrchu. Vzduch sa nasáva dúchadlami, ktoré ho stlačia a vháňajú pod plavidlo. Vzduchový vankúš je väčšinou obklopený plášťom, aby vzduch pod vznášadlom neunikal. Keď sa vznášadlo zdvihne, buď má na pohon samostatný motor, alebo prúd vzduchu z dúchadiel je rozdelený a časť z neho slúži na pohyb vpred a časť prúdi do vzduchového vankúša.

Obrázek

Z histórie: V snahe znížiť odpor vody a zvýšiť rýchlosť plavidla sa mnohí zaoberali myšlienkou dostať plavidlo na vzduchový "vankúš". Jeho prvú primitívnu verziu vytvoril roku 1716 švédsky filozof a vedec Emanuel Swedenborg. V podstate išlo o kruhové lietadlo, pripomínajúce obrátenú loď s kokpitom v strede, s ľudským pohonom, kde veslá mali tvar naberačiek a pri každom zdvihu mali vháňať vzduch pod plavidlo. Britský lodiar John Thornycroft sa po roku 1870 snažil vytvoriť viac modelov na princípu ako dostať vzduch medzi čln a vodu. Nemali ale žiadne praktické využitie. Viacerí v jeho práci pokračovali, ale išlo skôr o návrhy lietajúcich člnov než skutočných vozidiel na vzduchovom vankúši. Seriózne návrhy sa mohli objaviť až v dobe, kedy bol vynájdený spaľovací motor a sú ďalej viazané na jeho vývoj a vývoj lietadiel.

Otcom moderných vznášadiel sa stal britský vynálezca Christopher Cockerell. V roku 1954 urobil jeden zaujímavý pokus a položil základ pre praktickú verziu vznášadla v dnešnom poňatí. K pokusu použil dve plechovky od kávy, kuchynské váhy a fén na vlasy. Fén upevnil do stojanu a vháňal ním vzduch do plechovky. Tú položil na jedno rameno kuchynských váh, aby zistil, kedy vznikne väčšia vztlaková sila. Najprv skúšal myšlienku Thornycrofta - vháňať vzduch priamo pod plavidlo. Použil iba jednu plechovku na oboch koncoch otvorenú a fúkal rovno do nej. Potom použil dve plechovky vložené do seba a vháňal vzduch do štrbiny medzi plechovky. Tento druhý spôsob bol účinnejší a potvrdil jeho myšlienku, že prúd vzduchu sa nesmie vháňať priamo pod plavidlo, ale štrbinou po obvodu trupu plavidla, aby sa takto šikmo dostal pod brucho plavidla.

Obrázek
Christopher Cockerell

Obrázek
Jeho pokus.

Obrázek
SR-N1

Konštrukciu vznášadla si Cockerell nechal patentovať roku 1955 a hovoril o ňom ako o "veľmi drahej pneumatike auta s trvalým defektom". Tiež si nechal zaregistrovať anglický výraz pre vznášadlo "hovercraft" ako obchodnú značku a tento výraz sa stal neskoršie oficiálnym termínom pre tieto plavidlá. Cockerell najprv ponúkol projekt britskému ministerstvu obrany, ktoré ho následne utajilo pre možné vojenské využitie. Nakoľko ale aj iné štáty sa už o túto technológiu zaujímali, Británia, aby obhájila svoje prvenstvo, vyňala projekt z utajenia a Cockerell mohol vyvíjať modely pre civilné využitie. V roku 1959 bolo postavené prvé sériové vznášadlo SR-N1, ktoré úspešne zvládlo niekoľko testov a aj preplávalo La Manche. SR-N1 mal ale problém pri prekonávaní vĺn vyšších ako 1 stopa, pretože to bola jeho letová hladina. Chýbalo mu totiž niečo zásadné - a to gumový plášť. S ním prišiel ďalší britský vynálezca C.H.Latimer-Needham, ktorý gumový plášť pre vzduchový vankúš navrhol. Pružný plášť hravo prekonával prekážky, pretože sa pri prekážke dočasne prehol, ale potom sa zasa vrátil do pôvodného stavu. Zlatá éra vznášadiel pre vojenské, civilné, športové a záchranné účely mohla začať.

Na vojenské využitie sa vznášadlá výborne hodia pre výsadkové operácie a sú vhodné pre plytké vody a nerovný terén. V licencii vyrábané SR-N5 (pod názvom Bell SK-5) bolo Američanmi použité vo Vietname v delte rieky Mekong.

Zaujímavosti:

V roku 1916 rakúsky inžinier Dagobert von Muller Thomamhul navrhol a postavil na princípe vzduchového vankúša torpédové lode pre rakúske námorníctvo. Vraj dosahovali rýchlosť 40 uzlov. Ďalší ich vývoj sa ale nekonal, skončil s pádom Rakúska-Uhorska.

Sovietsky konštruktér Vladimír Levkov v rokoch 1934-39 navrhol a postavil flotilu bojových vznášadiel (L1-až L13), testoval ich a údajne mal dobré výsledky. L1 mal ešte drevený trup zložený z dvoch lodiek a do priestoru medzi nimi sa vháňal vzduch. L5 už bol z kovu, vybavený torpédami, hlbinnými náložami a guľometom. L13 už mal 15 ton. Ďalšiemu vývoju zabránila vojna. Vznášadlá boli zničené cez vojnu alebo ich podľa iného zdroja v roku 1947 ako zastarané zničili. Taktiež v roku 1937 údajne Levkov pracoval na projekte vznášadlo Tank, ale v projekte sa z neznámych príčin ďalej nepokračovalo.

Obrázek
Americké vznášadlo typ LCAC.

Obrázek
Ruský obor "Zubor". Môže nabrať 3 tanky, alebo 500 vojakov a prekonať údajne stenu 1,6 metrov vysokú.

Zdroje tu: http://www.vojna.net/portal/viewtopic.php?p=23099#23099
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: VZNÁŠADLO - obojživelník

Příspěvek od Stuka »

Ešte pridám fotku :
Takto vyzeralo vznášadlo V.Levkova L-1
Obrázek

Takto vyzeral vznášadlo-Tank od V.Levkova
Obrázek

Tu dve zaujímavé videá:
Ruské 550 tonové vojenské vznášadlo na pláži


a americké vojenské vznášadlo v akcii
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Stuka
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2120
Registrován: 22/8/2010, 20:18

Re: VZNÁŠADLO - obojživelník

Příspěvek od Stuka »

Ešte doplním k V.Levkovovi. Kolega z vojny.net našiel zaujímavé video kde sa skúša vznášadlo Levkova L-5

Nakoľko som ale nenašla žiadnu dokumentáciu, nákresy ani popis princípu Levkovovho vznášadla, predpokladám, že bol na rovnakom princípe ako všetky predchodcovia "pravého" vznášadla. Tj. najprv sa potreboval rozbehnúť, aby vytvoril vztlakovú silu (ako lietadlo). Jedine asi princíp Cockerella zaručí, že vznášadlo vytvorí vztlakovú silu hneď na mieste, keď ešte stojí.
ObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: VZNÁŠADLO - obojživelník

Příspěvek od Mirek58 »

Levko V.I. rozpracoval a postavil před WW2 typy ( od jedno po šestimotorové)
L 1
L 5
L 9
L 11
L 13
Např. na ledoborci Krasin při expedici Severní pol 1 bylo vznášedlo L9 ( 2x 140 ks)
Video je ze zkoušek L 5 z roku 1937
ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Ostatní“