Súdánský zbrojní průmysl, sluha nebo nový pán?

Odpovědět
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Súdánský zbrojní průmysl, sluha nebo nový pán?

Příspěvek od Polarfox »

Súdánský zbrojní průmysl, sluha nebo nový pán?
Obrázek
Když jsem před pár lety sledoval video pořízené na vojenské přehlídce súdánské armády, které z afrických dálav doputovalo až k mému monitoru, nikdy bych si nepomyslel, že se k jeho obsahu, byť zajímavému, vrátím psanou formou. Ale při tvorbě článku o íránském zbrojním průmyslu jsem nevyhnutelně narážel na vzájemná propojení svědčící o těsné spolupráci obou zemí, a to jak v politické, tak i vojenské rovině. Proč si tedy alespoň na chvíli neodskočit na černý kontinent a nepodívat se blíže?

Súdán asi našinci ponejvíce evokuje starobylé památky (na které se většina z nás ale nikdy nepodívá) a možná vleklé vnitřní konflikty, tak typické a bohužel i časté ve většině afrických zemí. Taktéž nám může přijít na mysl ropa jakožto surovina, která v poslední době dokázala tuto doposud velmi chudou zemi poněkud pozvednout. A protože člověk není (a obzvláště v neklidné Africe) příliš pacifistický tvor a ruku v ruce s mírem se drží i válka, nemohl se tento přísun financí neprojevit ani na zbraních a vojenské infrastruktuře. Co nám po této stránce může Súdán nabídnout? Je toho překvapivě docela hodně. Súdánská armáda je (alespoň papírově a početně) na africké poměry velmi silná. V posledních desetiletích se jejími dodavateli staly především následující státy – Čína, Rusko a Írán. Svůj díl si ale přisvojilo i Bělorusko a jiné země. Do Súdánu si tak našly cestu tanky řady T-55, bojová vozidla pěchoty BMP-1/2, obrněné transportéry BTR-80 a mnoho dalších typů. Kromě nich byly ale importovány i na místní poměry pokročilejší a méně obvyklé systémy, jako tanky Type 85-II a letectvo značně posílilo dodávkami letounů MiG-29, A-5, Su-25, K-8 a bitevní vrtulníky Mi-24. Asi nejzajímavějším počinem je budování vlastního vojenského průmyslu, který se zde začal rozvíjet v 90tých letech 20. století a nezbytnými patrony se stali Írán a Čína. Vlastní prohlášení uvádí, že je schopen výroby široké škály zbraní, od ručních až po obrněnou techniku a malé letouny. Zbrojní katalog je obsáhlý, ale jak se říká, ne vše je zlato, co se třpytí. Můžeme asi směle říci, že na takto ambiciózní úroveň ještě tato víceméně filiálka íránských/čínských zbrojních závodů nedosáhla. Súdánci jsou ale bezesporu schopni místně produkovat munici a přinejmenším lehčí zbraně. V případě těžké techniky dochází k modernizacím na základě dovezených setů (jako příklad mohou posloužit tanky T-72Z a Type 59D) a montáž a údržba (jak pozemní, tak i letecké techniky) jim asi nečiní nějaké zvláštní problémy (i když předpokládám vysoké nasycení průmyslu zahraničními poradci). K tomuto názoru jsem dospěl porovnáním vypuštěných informací a srovnáním místních možností a proklamací se situací v o dost vyspělejším Íránu. Súdán tak může mít v katalogu tanky Type 85 pod místním názvem Al Bashier, ale nepřijde mi pravděpodobné, že by bez silné čínské pomoci a dodávky dílů byli schopni tento tank licenčně produkovat. To se týká i jiných podobných položek. Mohu se ale samozřejmě mýlit a nechci místní výkony příliš snižovat. Bezesporu se jedná o na tento kontinent vyjjímečný počin (i když je trošku smutné, že největších výkonů dosahují chudé státy obvykle na těch životu nepříliš přínosných polích). A jako takový si zaslouží alespoň krátký článek. Pojďme tedy na to.

http://www.youtube.com/watch?v=i_7INUHI20M (vojenská přehlídka)
http://www.militaryphotos.net/forums/sh ... ary-parade (kdysi krásně rozfázované dle druhu techniky, nyní již nefunkční)

Zbrojní průmysl je sdružen ve společnosti Military industry corporation vzniklé v roce 1993 konsolidací provozů zabývajících se zbrojní výrobou pod jeden zastřešující orgán spadající pod ministerstvo obrany. Existují různé komplexy s navzájem odlišným zaměřením – munice do ručních zbraní (Alshagara Industrial Complex (AIC)), obrněná vozidla a civilní těžká technika (Elshaheed Ibrahim Shamseldeen Complex for Heavy Industries), elektronika (Alzargaa Engineering Complex), údržba letecké techniky (Safat Aviation Complex (SAC)) a další.
Naposledy upravil(a) Polarfox dne 9/8/2012, 13:59, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

Oficiálně licenčně produkované a nabízené zbraně:

Obrněná technika – tanky

Al Bashier - Asi nejvýraznější představitel súdánských tankových oddílů. A také asi nejrozporuplnější – dá se totiž nalézt velké rozpětí typů, které by měl představovat, a to od Type 80, přes Type 85-II/Type 85-IIM/Type 85-IIAP až po Type 96. Z upřeného „zírání“ na to maličko fotografií co jsou k dispozici a porovnávání s čínskými tanky mi jako nejpravděpodobnější přijde Type 85-IIM. Nejčastěji se hovoří o 10 dodaných kusech (dodány snad 2002-2003). Možná se vám s identifikace přesné verze a počtu povede lépe.

Obrázek Obrázek Obrázek
Al Bashier

Al Zubair 1 - Vylepšené tanky řady T-54/55/Type 59, které byly modernizovány na íránský standard Safir 74/T-72Z (tj. silnější motor, systém řízení palby Fontana EFCS-3-55B, bloky dynamické ochrany a 105mm kanón HM-49L). Nejedná se nejspíše o typický import celých strojů, ale o aplikaci modernizační sady na starší tanky súdánských ozbrojených sil, kterých se v inventáři dá najít požehnaně. Súdánci by měli používat 20 takto upravených strojů (dodaných někdy v letech 2005-2006).

Obrázek Obrázek
Al Zubair 1

Al Zubair 2 - Jedná se o licenční súdánské tanky čínského typu Type 59D (pravděpodobně verze D1 vybavené starším 105mm kanónem Type 79), což je sám o sobě značně vylepšený Type 59 s účinnější ochranou (set dynamické ochrany), modernějším systémem řízení palby (typ Type 37A), systémem nočního vidění a silnějším motorem. I Zde se s největší pravděpodobností jedná o starší súdánské tanky modernizované pomocí dovezených setů. Přesný počet upravených tanků jsem nenašel, hovoří se o nejméně 10 kusech Al Zubair 2.

Obrázek
Al Zubair 2

Digna - Ačkoli se prý jedná o nějaký modernizační počin u T-55, tak dle dostupných informací se nedá nic zásadního vyvodit a může to taktéž být obyčejný místně vyráběný nemodernizovaný T-55 (široká sbírka běloruských, polských, iráckých, etiopských atd. atd. vozidel, cesty těchto doposud v chudších krajinách velmi oblíbených tanků jsou opravdu nevyzpytatelné).

Obrázek
Digna

Obrněná technika – BVP a obrněné transportéry

Khatim 1 - Súdán odebral 10 kusů íránského typu Boragh (ve verzi obrněného transportéru s 12,7mm kulometem ve střelišti chráněném kupolovitým krytem), což je modernizace rozšířeného BMP-1 (z nich část snad upravil pomocí dovezených konverzních setů vlastními silami, ne-li všechny). V Súdánu je označují jako al-Khatim 1 a dodány měly být v roce 2003 (ale udáván je i rok 2006). Na tento rok je uváděn i import 10 čínských WZ 501, takže je možné, že byly na Boragh přestavěny ony, ale je to jen dohad.

Obrázek
Khatim 1

Khatim 2 - Označení pro vozidlo BMP-2 (několik desítek vozidel BMP-1/2 mělo být dovezeno z Běloruska a možná i Íránu).

Obrázek
Khatim 2

Sharif 1 - BTR-80A, tedy pomocí nové věže upgradovaný BTR-80. Do Súdánu se mělo dostat snad až 30 BTR-80 bez rozlišení verze (15 dodáno v roce 2009).

Obrázek Obrázek
Sharif 1

Sharif 2 - Čínský WZ 551 (10 obrněných transportérů tohoto typu bylo importováno v roce 2004).

Obrázek
Sharif 2

Amir - V roce 2006 byly z Íránu dovezeny přinejmenším 3 kusy exportní verze obrněného automobilu Rakhsh. Maximum se udává na 20 kusů, ale skutečný počet vozidel bude asi o dost nižší. Zachytil jsem i informace o mírně odlišné lokální modifikaci (možná nějaký jiný místní podvozek), ale nemám ji nijak potvrzenou a podloženou.

Obrázek Obrázek Obrázek
Amir

Dělostřelectvo – hlavňové (samohybné a tažené)

Abu Fatma – Kopie ruské samohybné houfnice 2S1 Gvozdika (možná dle vozidel dovezených z Běloruska).
Khalifa – Kopie 122mm houfnice D-30. Jako možný zdroj know-how se nabízí Írán či Čína.
Mahdi – Kopie 122mm houfnice M-30/Type 54.
Nijoumi – Kopie ruského protitankového kanónu BS-3 ráže 100mm.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Abu Fatma (1 až 3), Khalifa (4), Mahdi (5) a Nijoumi (6)

Dělostřelectvo – raketomety

122mm raketomet na podvozku 4x4 – pravděpodobně podobný ruskému BM-21. Není jisté, zda-li ho Súdánci vyrábí, není obsažen v katalogu a je to asi jen místní variace použitého podvozku.
Taka – 107mm raketomet, kopie čínského raketometu Type 63.

Obrázek Obrázek
122mm raketomet neznámého typu (1), Taka (2)

Dělostřelectvo – minomety

Nimir – 60mm minomet, asi kopie íránského HM-14.
Aboud – 82mm minomet, asi kopie íránského HM-15 nebo ruského M-37/Type 53.
Ahmd – 120mm minomet.

Obrázek Obrázek Obrázek
Nimir (1), Aboud (2) a Ahmd (3)

Protitankové zbraně

Soba – Kopie 73mm tarasnice SPG-9 či jiného jejího klonu (íránského atd.).
Sinar – Kopie RPG-7V.

Obrázek Obrázek
Soba (1), Sinar (2)

Ruční zbraně - kulomety

Khawad – Kopie čínského těžkého kulometu Type 85 ráže 12,7mm.
Mokhtar – Kopie lehkého kulometu PKMS/Type 80 ráže 7,62mm.
Karar - Kopie lehkého kulometu MG3 ráže 7,62mm, zdrojem bude nepochybně Írán (stejně jako u pušek G3 a samopalu MP5A3).

Obrázek Obrázek Obrázek
Khawad (1), Mokhtar (2) a Karar (3)

Ruční zbraně – útočné pušky a samopaly

Dinar – Kopie útočné pušky G3.
Terab – Nabízí se dvě možnosti. Buď jde o kopii Norinco CQ/S-5.56 (což jsou samy o sobě opět kopie AR-15) upravenou na ráži 7,62mm a nebo o nějakou místní variantu vycházející z AR-10.
Maz – Kopie útočné pušky AK-47.
Tihraga – Kopie samopalu MP5A3.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Dinar (1), Terab (2), Maz (3) a Tihraga (4)

Ruční zbraně – pistole

Marra – Pistole ráže 9mm. Asi nějaký derivát české CZ-75.
Lado – Pistole ráže 7,56mm. Kopie ??.

Obrázek Obrázek
Marra (1), Lado (2)
Naposledy upravil(a) Polarfox dne 20/5/2011, 20:35, celkem upraveno 3 x.
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

Súdánské letectvo

Jak již bylo řečeno v úvodu, Súdán disponuje na poměry černé Afriky poměrně silným letectvem. Až do relativně nedávné doby by tomuto vývoji nic nenapovídalo, neboť se zde od jeho založení v roce 1957 vystřídala celkem typická „africká směska“ jednoduchých a levných letounů. Ačkoli se v inventáři vyskytla i západní technika (F-5E, C-SA.330 Puma, Bo-105, C-130H, C.212), dvorními dodavateli se staly Rusko (a potažmo východní blok) (MiG-21M, An-12B, An-24, An-26) a Čína (F-5, F-6C, Y-8). Příležitostně přispěla i Libye (MiG-23BN, Mi-24D) a Írán (dodal několik ex-iráckých MiG-23 různých verzí), nechtěně pak Etiopie (dvě F-5, které do Súdánu dezertovaly). Pokud se podíváme na sbírku typů a jejich výkony, dalo by se říci, že až na vyjjímky tzv. „nic moc“. V průběhu vleklé občanské války to ale na bombardování rebelů (a k doslovnému masakrování jejich civilistů, k čemuž byly využívány i provizorní bombardéry zbudované z dopravních An-12/24/26 a možná i jiných typů) to vzhledem k absolutní vzdušné převaze (hlavním ohrožením bylo pár ručních střel SA-7) celkem stačilo. I tak ale tento mix utrpěl během dlouhých let řadu ztrát.

Obrázek Obrázek
súdánské F-5E/F (na cestě do země)

To se ale vše mělo změnit s příchodem nového století a co si budeme povídat, i s příchodem ropy. Do služby se dostaly letouny MiG-29SE, Su-25, A-5C a K-8 a vrtulníkové jednotky posílily stále ještě obávané Mi-24. Místní generálové si dále dělají do budoucna zálusk na čínské JF-17. Došlo tak ke kopírování obecného nárůstu ozbrojených sil. Letectvo je tedy momentálně na koni, uvidíme jak se bude situace vyvíjet dále a jestli se na něm udrží. Velkou část nových bojových letounů pravděpodobně pilotují námezdní piloti (převážně z bývalého SSSR).

Letouny

MiG-29SE – Celkem mělo být dodáno 24 letounů ve dvou várkách – v roce 2004 10 jednomístných MiG-29SE a 2 dvoumístné MiG-29UB a v roce 2008 dalších 12 nespecifikovaných strojů přes Bělorusko.Přinejmenším jeden měl být sestřelen a tak by jich teoreticky mělo sloužit 22-23 kusů. Druhá dodávka někdy bývá zpochybňována, ale to je asi dáno charakterem kontraktu, který proběhl kvůli embargu ilegálně přes prostředníka.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
súdánské MiG-29

Su-25 – Do Súdánu se první kusy dostaly v roce 2008 z Běloruska. To dodalo celkem něco mezi 10 až 15 letouny typu Su-25.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
súdánské Su-25

A-5C – První dodávky z Číny v roce 2003 (přinejmenším 3 kusy), částečně nebo plně sponzorované Íránem. Uvádí se, že do Súdánu se dostalo 15-20 kusů.

Obrázek Obrázek Obrázek
súdánské A-5C

K-8 – V roce 2006 dodáno 12 kusů. V Súdánu jsou používány i jako lehké bitevní letouny.

Obrázek Obrázek
súdánské K-8

Vrtulníky

Mi-24 – Od roku 2002 dodáno snad až 24 kusů.

Mi-8T a Mi-17 – Od roku 2002 dodáno snad až 26 kusů.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
súdánské Mi-24 a Mi-8/17

Občas se dá dočíst i o dodávce čínských F-7 (jedna z novějších variant), ale nikde jsem to nenašel potvrzeno. Dříve byly taktéž za F-7 zaměňovány starší F-6.

Kromě bojových letounů byly nakoupeny i některé nové dopravní letouny – 2 až 5 An-74 a 2 Y-8D.

Obrázek Obrázek
súdánský An-74

Jak již bylo taktéž uvedeno výše, o údržbu letecké techniky se stará Safat Aviation Complex založený v roce 2005. Kromě toho vyrábí i tři typy lehkých letounů a vrtulníků – Safat 1 (lehký letoun, startovní produkt tohoto závodu), Safat 2 (lehký vrtulník) a Safat 3 (cvičný letoun). Do budoucna by se chtěl zhostit vlastní licenční výroby a dále rozšiřovat spektrum svých možností.

http://www.safatavia.com/english/index. ... &Itemid=27

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
údržba letecké techniky

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
místní výrobky - Safat 1 (1 až 3), Safat 2 (4) a Safat 3 (5 a 6)
Naposledy upravil(a) Polarfox dne 20/5/2011, 23:37, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

SPLA (Sudan People´s Liberation Army) – armáda Jižního Súdánu

Obrázek Obrázek Obrázek

Pokud už jsme nahlédli pod pokličku súdánské armádě a v textu padlo několik zmínek o občanské válce, nebylo by možná od věci se alespoň letmo podívat i na letitého protivníka, tj. jihosúdánské bojovníky. Jejich výzbroj tvoří zbraně ukořistěné na súdánské armádě a pak dodávky získané na černém trhu, které do země proudily a proudí především přes Etiopii, Ugandu a Keňu. Nejtěžšími zbraněmi jsou momentálně tanky řady T-55 a nově pak 100 tanků T-71M1 získaných z Ukrajiny. Pro jihosúdánskou armádu se jedná o kvalitativní a kvantitativní skok a s jejich pořízením se pojí i jedna zajímavá událost. Tanky se do země dostávaly ve třech dodávkách, přičemž součástí kontraktu byla i munice a protiletadlové zbraně (dle fotografií kulomety ZPU-4). Třetí dodávka ale byla zadržena somálskými piráty, kteří v roce 2008 unesli nákladní loď Faina. Na její palubě se tak piráti našli kořist, o které se jim asi ani nezdálo – 33 tanků T-72 a další zbraně. K propuštění došlo až v únoru 2009 po zaplacení výkupného. Tato akce měla svoji dohru, neboť podle palubních dokumentů byly zbraně určeny pro Jižní Súdán (oficiálně pak pro keňskou armádu) a na Keňu i Ukrajinu se snesla nepříjemná mezinárodní kritika. Keňa ještě chvíli hrála svou roli, ale mezitím tiše i poslední dodávku odeslala po železnici k opravdovému majiteli. Dle fotografií jsou jihosúdánské T-72 vybaveny bloky dynamické ochrany a v dobrých rukou mohou svému severnímu sousedu slušně zavařit. Súdánská armáda je vybavena především staršími tanky řady T-55 a jejich čínských a íránských modernizovaných variant je zatím málo. Stejná je situace s nejmodernějším tamnějším obrněncem, typu Al Bashier (Type 85-IIM) je též přítomno pouze pár kusů. Jižní Súdán měl také nakoupit jisté množství raketometů BM-21 Grad.

Letectvo je bezesporu bolavou patou ozbrojených sil jihu, ale i zde je vidět pokrok. Prvními stroji čerstvého letectva jsou vrtulníky Mi-17 z Ruska, objednané v počtu 10 kusů (9 Mi-17V-5 a 1 Mi-172). Zatím byly přes Ugandu dodány 4 Mi-17V-5 a operují z letiště v hlavním městě Juba.

O protileteckou obranu se musí zatím postarat lehké ruční zbraně a protiletadlové kulomety (již zmíněný ZPU-4 a nejspíš i jiné) a ruční protiletadlové řízené střely (SA-7 a snad i SA-16).

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Faina a její náklad při vykládce a přípravě k transportu (Keňa - únor 2009)

Obrázek Obrázek Obrázek
a již v Jižním Súdánu (T-72)

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
jihosúdánské T-55

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Mi-17 na letišti v Jubě a při slavnostní ceremonii
Naposledy upravil(a) Polarfox dne 21/5/2011, 23:05, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

rezervé
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

Tak jsem to trošku doplnil, ještě asi dodám pár zajímavostí a poté vesele Súdán opustím nadobro :)
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1872
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

U těch pistolí je patrně překlep 7,65 a ne 7,56...
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

U těch pistolí je patrně překlep 7,65 a ne 7,56...
Asi ano, ale na oficiálních stránkách to mají takhle :) Jako asi i já bych zplodil lepší, takže je možné, že je to fakt nějaký místní překlep.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4077
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Vidím, že dnes má vlastní zbrojní výrobu už opravdu skoro každý větší stát. Uvidíme co se súdánským zbrojním průmyslem, a vlastně i celou jeho armádou, udělá plánované osamostatnění Jížního Súdánu, kde se nachází většina ropných polí.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

Tak, přidal jsem právě ten dotyčný Jižní Súdán a asi mířím zpět do Íránu :)
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Odpovědět

Zpět na „Ostatní“