Pinzgauer
Jako nástupce řady Halfinger, byl v roce 1969 vyroben první kus úspěšné řady vozidel Pinzgauer, označený řadou 710. Brzy následoval i model 712, který vznikl přidáním druhé zadní nápravy na konfiguraci 6x6. Prvním vojenským uživatelem se stala Rakouská armáda v roce 1973 a po ní následovala úspěšná spanilá jízda po celé zeměkouli, takže za dobu své výroby zakotvila většina z 18 349 vyrobených kusů v mnoha armádách celého světa.
Vůz byl poháněn motorem VW 2,5l, což byl benzínový, řadový vzduchem chlazený čtyřválec, vodotěsný s možností krátkodobého provozu i pod vodou, výkon 64 kW/4000ot, a byl upraven pro provoz v extrémních náklonech použitím více olejových čerpadel a olejovou nádrží. Spojka dvoulamelová, hydraulicky ovládaná, převodovka ZF 5+1 v bloku s motorem, kardanem spojená s přídavnou dvoustupňovou převodovkou, která je součástí nosné roury. Řízení šnekové s kladkou, bez posilovače, brzdy dvoukruhové, kapalinové s posilovačem, max rychlost 110 km/h.
A teď to (pro nás) nejdůležitější, podvozek: Už při vývoji Halfingeru se firma Steyer-Puch spojila s legendárním a geniálním Hansem Ledvinkou (který zde již v letech 1916 -1921 pracoval), který byl po svém propuštění z vězení v roce 1951 vyhnán z Československé republiky. Na Pinzgaueru spolupracoval i jeho syn Erich, který se později dokonce stal hlavním inženýrem automobilky. Protože měl pan Ledvinka výborné zkušenosti s centrání nosnou rourou (jeho vlastní vynález, poprvé použitý u Tatry 11), zvolil zde tuto osvědčenou koncepci. Pro zvýšení světlé výšky jsou použity kolové redukce v portálových nápravách. Výsledek, jako by z oka vypadl u nás dobře známé Tatře 805, samozřejmě s drobnými rozdíly. Jsou zde použity přesazené polonápravy, známé i z dnešních Tater, diferenciály jsou kuželové přímo v rozvodovkách a na konci roury je buben ruční pásové brzdy.
Rozměrový náčrt[/align]
Spojařský vůz Rakouské Armády, všimněte si mřížky sání vzduchu nad víčkem nádrže
Rozvodovka s diverenciálem[/align]
Vůz neměl mezinápravové diferenciály, uzávěrky osových diferenciálů byly ovládané hydraulicky (nejenom toto bylo převzato z Mercedesu řady G vyráběném ve stejném závodě). Přední náprava je odpružena vinutými pružinami, zadní dvojcí vinutých pružin (4x4), nebo půleliptickým listovým perem (6x6). Vlastní hmotnost se pohybuje podle modelu v rozmezí 1950 – 2100kg a nosnost cca 1 000kg(4x4), resp. 2350 – 2600 / 1500kg u verze 6x6. Vozidlo je schopno táhnout přívěs o hmotnosti 5 000kg po pevné vozovce a 1500/1800 kg v terénu. Toto vozidlo se díky svým jízdním vlastnostem řadí na samou špici žebříčku průchodnosti terénem a bylo proto oblíbeno např u Rakouských oddílů horských myslivců, kteří je používaly pro přepravu minometného družstva v neschůdném terénu.
Podvozek Pinzgauer 712
Další modernizovaný model, někdy též pod názvem TDI, spatřil světlo světa v roce 1986, kdy hlavní změnou byl nový, přeplňovaný diesel, opět značky VW. Šlo o řadový šestiválec, známý z dodávky VW LT, o obsahu 2,4l a výkonu 77 kW, který dokázal toto vozítko rozdivočit až na rychlost 122 km/h. Na výběr byla pětirychlostní manuální, nebo čtyřrychlostní automatická převodovka. Dále přibyly kotoučové brzdy na všech kolech, byl zvětšen rozvor i rozchod, byly použity větší pneumatiky, stoupla nosnost a díky zvětšené kapacitě nádrží se prodloužil dojezd přes 600 km. Nové stroje měly označení 716 pro provedení 4x4 a 718 pro 6x6. Druhá generace se již vyráběla (a vyrábí ) v Guildfordu, Surrey v Anglii pod taktovkou firmy BAE
Podvozek Pinzgauer 718[/align]
Všechny typy byly vyráběny v různých karosářských verzích, a bylo na ně posazeno nepřeberné množství nástaveb, ať už civilních, komunálních, hasičských, sanitních, expedičních, ale hlavně vojenských.
Můžeme je vidět i v Afghanistánu, kde je používá například Novozélandská armáda. Největšími uživateli a řad vojska jsou přirozeně domácí Rakousko, Švýcarsko, Královská dělostřelectvo a mnoho dalších z celkem 29 armád.
Byl dokonce vyroben i prototyp 8x8 s benzínovým motorem, ale zůstalo jen u tohoto jediného kusu.
V současné době je představován nástupce, Pinzgauer II. Je větší, má silnější šestiválcový, řadový motor 145 kW/ Euro IV, Nosnost stoupla na 3,8t, což znamená dvě standardní NATO palety, nebo 14 mužů s kompletní výbavou, novinkou je i vzduchové pérování. Poměr výkon / hmotnost dosahuje hodnoty 20kW/t. Vozidlo je konstruováno pro přídavnou montáž navěšeného pancíře pro ochanu před kulkami ráže 7,62 x 51 mm / 10m, podlaha je odolná současnému výbuchu dvou granátů NATO L2A2 ve vzdálenosti 150 mm pod podlahou. Tímto se auto přesunulo do jiné kategorie jak svými rozměry, tak hmotností, ale hlavně už to není to jednoduché, spolehlivé a snadno opravitelné vozidlo.
Pinzgauer II[/align]
Zdroje, např:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pinzgauer_ ... in_Vehicle
http://www.military-today.com/trucks/pinzgauer.htm
http://www.tractivforce.com/
http://www.zuckerfabrik24.de/steyrpuch/ ... inzII3.jpg
http://www.staufferclassics.com/pinzgauer.html
Pinzgauer
Přejít na
- OZNÁMENÍ & JINÉ
- ↳ Redakční plán - rezervace článků
- ↳ Náměty & komentáře
- ↳ Vzkazy od vedení Palby
- ↳ Dotazy od uživatelů
- ↳ Oznamy, vzkazy a odkazy
- ↳ Financování a propagace Palby
- ↳ Srazy a setkání Palba
- ↳ Sváteční okénko Palby
- ↳ Filmy, dokumenty, knihy
- ↳ Fikce, dohady, dotazy
- ↳ Fotografie, vtipy, citáty
- ↳ Návody aneb jak na Palbu
- ↳ Aktuality
- BOJIŠTĚ 2. SVĚTOVÉ VÁLKY
- ↳ Knihy, recenze knih
- ↳ Západní fronta
- ↳ Pozemní boje 1939 - 1944
- ↳ Pozemní boje 1944 - 1945
- ↳ Válka v Atlantiku
- ↳ Válka ve vzduchu
- ↳ Západní fronta 1939-1945
- ↳ Příčiny a události vzniku 2.sv války
- ↳ Východní fronta
- ↳ Od Bagrationu do Berlína
- ↳ Bagration a souvislosti s největší bitvou ww2
- ↳ Od Stalingradu po Kursk
- ↳ Od Kurska po Bagration
- ↳ Stalingrad
- ↳ Východní fronta - operace na jihu
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Sever
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Střed
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Jih
- ↳ Finsko-Ruský konflikt
- ↳ Válka ve Středomoří
- ↳ Boje v Severní Africe
- ↳ Jižní Evropa a Balkán
- ↳ Námořní a vzdušné operace ve Středomoří
- ↳ Dálný Východ
- ↳ Boje na kontinentu
- ↳ Námořní válka v Pacifiku
- ↳ Boje v Indickém Oceánu
- ↳ Asie, Japonsko a Čína 1931 - 1945
- ↳ Asie, Japonsko a Čína 1931-1945 (2)
- ↳ Komplexní témata a různé
- STÁTY A JEJICH ARMÁDY 1918-1945
- ↳ NĚMECKO
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Německá obrněná technika
- ↳ Samohybná děla
- ↳ Tanky a stíhače tanků
- ↳ Luftwaffe
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Kriegsmarine
- ↳ Wehrmacht
- ↳ Uniformy
- ↳ Waffen SS
- ↳ Osobnosti, organizace, vojáci
- ↳ Pohlaváři
- ↳ Organizace
- ↳ Vojáci
- ↳ Příběhy
- ↳ Vyznamenání
- ↳ Wunderwaffen
- ↳ Architektura & mystika
- ↳ Právní a filozofické aspekty nacizmu
- ↳ Ostatní
- ↳ VELKÁ BRITÁNIE
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Royal Navy
- ↳ Letectvo (RAF, FAA)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Ostatní
- ↳ USA
- ↳ Armáda (US Army)
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo (USAAF, USMC, USN)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Námořnictvo (USN, USMC)
- ↳ Ostatní
- ↳ SSSR
- ↳ Rudá armáda, pěchotní výzbroj
- ↳ Ruská obrněná technika
- ↳ Samohybná děla
- ↳ Tanky
- ↳ Obrněné automobily
- ↳ Ruské letectvo
- ↳ Ruské námořní síly
- ↳ Ostatní
- ↳ Vyznamenání
- ↳ ITÁLIE
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Ostatní
- ↳ FRANCIE
- ↳ Pozemní vojsko a Cizinecká legie
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Opevnění & bunkry
- ↳ Ostatní
- ↳ JAPONSKO
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Letectvo (IJA, IJN)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Různé
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Ostatní
- ↳ ČESKOSLOVENSKO
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Útočná vozba
- ↳ Letectvo
- ↳ Československá Republika
- ↳ čs. osobnosti, vojáci, lidé
- ↳ čs. opevnění
- ↳ Vyznamenání
- ↳ OSTATNÍ
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ARMÁDY A UDÁLOSTI PO ROCE 1945
- ↳ SSSR - Rusko
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ PVOS
- ↳ Letectvo
- ↳ Letadla
- ↳ Vrtulníky
- ↳ Výzbroj a výstroj
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ USA
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Letadla
- ↳ Vrtulníky
- ↳ Výzbroj a výstroj
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ Státy NATO mimo USA
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Doktrína, strategie, taktika a organizace NATO
- ↳ Speciální jednotky
- ↳ Státy Varšavské smlouvy mimo SSSR a ČSSR
- ↳ ČSSR, ČR, SR
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Obrněná technika a dělostřelectvo
- ↳ Letecká technika
- ↳ Organizace armády
- ↳ Ostatní
- ↳ Zbrojní průmysl
- ↳ Jaderné a kosmické zbraně
- ↳ Katalog balistických raket
- ↳ Ostatní
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Letecká technika
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Švédsko
- ↳ Čína (ČLR)
- ↳ Ukrajina
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ PVOS
- ↳ Letectvo
- ↳ Dělostřelectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ Události a konflikty po roce 1945
- ↳ Válka v Afganistánu
- ↳ Vietnam
- ↳ Blízký a střední východ
- ↳ Korea
- ↳ Čečensko
- PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA
- ↳ Bojiště
- ↳ Námořní bitvy
- ↳ Západní fronta
- ↳ Východní fronta
- ↳ Ostatní bojiště
- ↳ Technika
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Námořnictvo Německa
- ↳ Námořnictvo Velké Británie
- ↳ Námořnictvo Francie
- ↳ Námořnictvo Ruska
- ↳ Námořnictvo Rakouska-Uherska
- ↳ Námořnictvo Itálie
- ↳ Námořnictvo USA
- ↳ Námořnictvo Japonska
- ↳ Námořnictvo ostatních států
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Letectvo Německa
- ↳ Letectvo Velké Británie
- ↳ Letectvo Francie
- ↳ Letectvo Ruska
- ↳ Letectvo Rakouska-Uherska
- ↳ Letectvo Itálie
- ↳ Letectvo USA
- ↳ Letectvo Japonska
- ↳ Letectvo ostatních států
- ↳ Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo
- ↳ Pěchotní výstroj
- ↳ Osobnosti
- ↳ Státy a národy zúčastněné ve WW1
- LIDÉ, MILITÁRIE, VĚDA, KULTURA
- ↳ Osobnosti, vojáci, příběhy
- ↳ Příběhy
- ↳ Japonsko
- ↳ Ostatní
- ↳ Československo
- ↳ Německo
- ↳ Dějiny kultury a vědy
- ↳ Umění v historických souvislostech
- ↳ Společenské změny v historické perspektivě
- ↳ Písemné, filmové a jiné dokumenty
- ↳ Astronomie a Fyzika
- ↳ Válečné zločiny & Holocaust
- ↳ Uniformy a vyznamenání
- ↳ Vyznamenání
- ↳ Uniformy
- ↳ Ostatní
- STAROVĚK, STŘEDOVĚK, NOVOVĚK DO ROKU 1914
- ↳ Starověk
- ↳ Řím
- ↳ Řecko
- ↳ Ostatní národy
- ↳ Středověk
- ↳ Afrika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Amerika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Asie
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Evropa
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Země Koruny české
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ fortifikace (technika)
- ↳ ostatní
- ↳ Středověké fortifikace
- ↳ Výzbroj, technika, taktika, armády
- ↳ Ostatní
- ↳ Novověk
- ↳ Afrika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Amerika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Asie
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Evropa
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Rakousko – Uherská monarchie a Země Koruny české
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Technika a velení
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Německo
- ↳ Velká Británie
- ↳ Francie
- ↳ Rusko
- ↳ Rakousko-Uhersko
- ↳ Itálie
- ↳ Spojené státy americké
- ↳ Japonsko
- ↳ Ostatní státy a země
- ↳ Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo
- ↳ Pevnostní systémy
- ↳ Armádní strategie a taktika
- ↳ Ostatní
- BAZAR, MUZEA, HRY, MODELAŘINA
- ↳ Bazar
- ↳ Vojenské spolky, akce, muzea
- ↳ Počítačové a deskové hry
- ↳ Deskové hry
- ↳ Modelařina
- ↳ Hotové modely
- ↳ Plastikové modely
- ↳ Návody, postupy a diorámy
- ↳ Modelařina, to ostatní...