•   Portál
      Obsah fóra
      Album
      Wiki




  •   OZNÁMENÍ A JINÉ
      Náměty
      Filmy, knihy
      Fikce, dohady
      Hospoda
      Vtipy, citáty


      LIDÉ, MILITÁRIE
      Osobnosti, příběhy
      Vyznamenání
      Uniformy
      Zločiny, Holocaust
      Ostatní
      BOJIŠTĚ WW2
      Západní fronta
      Východní fronta
      Středomoří
      Dálný Východ
      Komplexně


      EPOCHY
      Starověk
      Středověk
      Novověk
      WW1
      Po roce 1945
      ARMÁDY 1918-1945
      Německo   Británie
      USA   SSSR
      Itálie   Francie
      Japonsko
      Československo
      Ostatní

      ZÁBAVA, AKCE
      Bazar
      Spolky, akce
      Hry
      Modelařina
    TOPlist
      ARMÁDY 1945-200?
      SSSR-Rusko
      USA   NATO
      Varšavská smlouva
      ČSSR, ČSR
      Jaderné zbraně
      Ostatní




  •   LETECTVO
      Luftwaffe
      RAF
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      Československo
      NATO
      Švédsko
      Válka ve vzduchu
      NÁMOŘNICTVO
      Kriegsmarine
      Royal Navy
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      Ostatní, ponorky
      Válka v Atlantiku
      Válka ve Středomoří
      Válka v Pacifiku
      Válka v Ind. oceánu
      TANKY, VOJSKO
      Německo   Tanky
      Zbraně   Pušky
      Waffen SS
      Velká Británie
      USA   poválečné
      Rusko   poválečné
      Itálie
      Francie
      Japonsko
      ČSR   poválečné
      Ostatní   NATO
      Varšavská smlouva
      SPECIÁLNÍ ZBRANĚ
      Wunderwaffen
      Tajné zbraně
      Rusko - PVOS
      Rakety, jaderné
      a kosmické zbraně




  •   Wiki




  •   Album
      Galerie
      Forumfoto



  • Portál     Obsah fóra     Články     Album     Forumfoto     Galerie     Chat     Nová témata     Nepřečtené     Bez odpovědí     Aktivní témata     RSS    
  • Dolů
  • Obsah fóra ‹ ARMÁDY A UDÁLOSTI PO ROCE 1945 ‹ ČSSR, ČR, SR ‹ Obrněná technika a dělostřelectvo
  • Změnit velikost textu
  • Verze pro tisk
  • Novinky
  • FAQ
  • Chat
  • Registrovat
  • Přihlásit se

Nové bojové vozidlo pěchoty pro AČR

Napsat komentář
Příspěvků: 2287 • Stránka 1 z 115 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 115

Nové bojové vozidlo pěchoty pro AČR

Příspěvekod Rase » 13/12/2015, 13:54


Obrázek

Nové bojové vozidlo pěchoty pro AČR

Armáda České Republiky doposud používá 108 BVP-2, dalších 77 vozidel je ve skladech. Životnost vozidel vyprší v letech 2018 až 2020. Vedení obrany proto na začátku roku 2013 sestavilo celoresortní projektový tým, který měl navrhnout řešení situace. Zvažovala se jak možnost prodloužení životnosti opravami, čímž by armáda mohla používat vozidla BVP-2 přibližně dalších deset let. Druhou možností bylo vyřazení BVP-2 z výzbroje bez adekvátní náhrady, tedy by došlo k dokoupení vozidel Pandur. Třetí varianta navrhovala modernizaci obrněnců BVP-1 nebo BVP-2, zde tedy patrně šlo o vozidla Šakal. Podle pozdějšího vývoje ale převážila čtvrtá varianta a to nákup nové pásové nebo kolové techniky, případně odkoupení nadbytečných, ale modernějších vozidel od některého ze spojenců v NATO. Již koncem roku 2014 počítá Koncepce výstavby armády do roku 2025, s nákupem nových bojových vozidel pěchoty: "Mechanizované vojsko bude udržovat schopnost nasazovat a zasazovat úkolové uskupení do velikosti brigádního úkolového uskupení (BÚU) na bázi mechanizované brigády. Svazky podle typu budou rychle nasaditelné a přepravitelné s odpovídající palebnou sílou, budou disponovat vyšší schopností manévru v terénu, vyšší palebnou silou a odolností. Dále se do budoucnosti předpokládá možné rozšíření bojových prvků. Kompatibilita velení a řízení v rámci pozemních sil bude postupně vyřešena pořízením obrněných velitelsko-štábních a spojovacích vozidel. Bojová účinnost brigády těžkého typu bude posílena náhradou zastaralého bojového vozidla pěchoty vozidlem na univerzální pásové platformě. Vzhledem k nutnosti udržení mohutné palebné síly bude v letech 2020–2025 rozhodnuto o modernizaci či náhradě tanků. Bojové schopnosti lehkých motorizovaných praporů budou posilovány schopností ničení obrněných cílů až na úroveň mechanizovaných praporů. U brigády lehkého typu bude zachována schopnost provádět výsadky. K rozvoji schopností mechanizovaných jednotek bude postupně využíváno automatizovaných a dálkově ovládaných systémů a prostředků bez přímé lidské obsluhy (robotických systémů)."

Požadavky armády na nová vozidla

Moderní bojová vozidla pěchoty přinesou zcela novou kvalitu ve výzbroji pozemních sil a tím i zásadní zvýšení bojových schopností naší armády při obraně území státu. Armáda požaduje vozidla se silnou výzbrojí, vysokým stupněm odolnosti a ochrany osádky, vyspělými systémy velení a řízení a vysokým potenciálem k dalšímu modernizačnímu růstu, zejména v oblasti výzbroje, ochrany osádky a použitých technologií.

- Vysoká celková odolnost a ochrana osádky u všech vozidel s certifikací NATO, včetně systémů aktivní ochrany k eliminaci zásahů v pásmu 360° okolo vozidla a ochrany horní polosféry;
- Osádku bojového vozidla bude tvořit celkem 11 vojáků - velitel a střelec, řidič, dva specialisté a roj (výsadek) šesti vojáků;
- Výzbroj bude tvořit rychlopalný automatický kanon ráže 30 mm ve věžovém kompletu pro velitele a střelce, spřažený kulomet a integrované protitankové řízené střely;
- Vozidlové komunikační, informační a další systémy budou zapojeny do národních a aliančních systémů velení a řízení;
- Před uzavřením smluvního vztahu dojde v ČR k praktickému ověření schopností a parametrů vozidla, včetně střeleb ze všech druhů zbraní.
+ 29 servisních vozidel ve třech provedení.


Požadavky na vozidla:
Verze pro Armádu České republiky zahrnují ve variantách s věží:
pásové bojové vozidlo pěchoty - PBVP: 3 členové posádky, 2 specialisté, 6 členů roje
velitelské vozidlo - PBV-V - 3 členové posádky, 3 specialisté C4I a 4 členové výsadku
průzkumné vozidlo - PBV-Pz - 3 členové posádky, 2 operátoři senzorů a 4 členové průzkumného týmu

V bezvěžových variantách to jsou:
vozidlo dělostřeleckého pozorovatele - POV-DP - 12,7 mm RCWS + SPIKE, teleskopická senzorová hlava, 2 členové podsádky, 1 operátor senzorové hlavy,
bojové ženijní vozidlo - POV-Ž - 12,7 mm RCWS + SPIKE, 3 členové podsádky, 7 ženistů
vyprošťovací vozidlo - POV-V - 3 členové obsluhy, 12,7 mm RCWS, výložník s jeřábem, hydraulický naviják
zdravotnické vozidlo - POV-Zdr - 3 členové obsluhy s možností přepravy 4 sedících raněných a 2 ležících.

Servisní kolová vozidla:
Komplexní dílenské vozidlo – 13x
Vozidlo oprav pásových podvozků – 8x
Vozidlo oprav výzbroje a speciálního vybavení – 8x


Finanční stránka projektu

Původní plán ministerstva obrany je pořídit celkem 210 nových vozidel za minimálně 50 mld Kč. Koncem září 2017 bylo zřejmé, že na nákup bude vyčleněno přesně 53,6 mld Kč a minimálně se bude jednat o 210 vozidel. Součástí smlouvy má totiž být i sjednání opce na dalších cca 100 vozidel. Finanční prostředky na první splátku jsou připraveny v plánu rozpočtu na rok 2019. Co se týče ceny, tak za samotná vozidla padne zhruba polovina částky, zbytek bude určen na vybudování zázemí a náklady na vybudování výrobního zázemí (montážní linka), počáteční várku náhradních dílů a munice. V ceně nejsou započítány celkové náklady na provoz po celou dobu životnosti vozidel, která je přibližně 40 let. Samotné zkoušky vozidel u VTÚ, vyjdou ministerstvo obrany na 10 089 899,60 Kč, v částce jsou patrně započítány náklady na zapůjčení vozidel a vše kolem. Do zmíněné sumy se mají vejít všechny nabídky a cenový rozdíl mezi vozidly bude mnohem nižší než se často tvrdí v médiích, a bude záviset na požadované výbavě. Zmíněných 53,6 miliard se bude splácet od roku 2019 do roku 2024, kdy má být splacena celá suma.
Z českých firem a subjektů, které mají zájem se zapojit do výroby, nebo subdodávek komponentů pro nové BVP, zmiňme například: VOP CZ, ELDIS, RETIA, Ray Service, EXCALIBUR ARMY, AVIA Motors, KARBOX, VTÚ, VVÚ, Meopta, Mesit, Alucast, BD Sensors, MSM Group, VR Group, JHV Engineering, Awos, Drahoš, PLC Services, Performance Solutions a další. S jejich zástupci již již jednají společnosti, které mají zájem o vítězství v připravovaném tendru. Nabídkové ceny nových BVP pro AČR se pohybují cca od 4,5 do 6,5 mil euro za kus. Ceny jsou vždy za konfiguraci s rychlopalným kanónem ráže 30 mm a protitankovým raketovým kompletem (PTRK) 3.generace. Tedy očividně nedražší v vozidlo bude Puma, nejlevnější vozidlo je otázkou. Když přidáme náklady na zázemí, tak se zdá, že na těch cca 50 mld Kč se dostane i ta Puma. Dál bude jen záležet, jak moc budeme chtít ušetřit. 210 Pum by sice vyšlo odhadem na 34 mld, nejlevnější vozidla na cca 24 mld, ale je potřeba počítat s tím, že ne všechna vozidla budou mít bojovou věž. Ten cenový rozdíl tedy není tak enormní, jak je často zmiňováno.
Velice zajímavé by bylo, pokud by se podařilo využít Evropský obranný fond, kdy čerpání je možné pouze u společných mezistátních vojenských projektů. Z našeho pohledu je velice lákavá možnost využít fond pro pomoc s financováním nových bojových vozidel pěchoty. V tendru sice máme většinu evropských vozidel a výrobců, ale problém je v tom, kde sehnat stát, který by měl zájem pořídit nová BVP spolu s námi. Patrně by se našel nějaký stát, který by chtěl menší množství CV90 od BAE, u vozidel ASCOD od GDELS si nejsem jistý a spíše s tím nemůžeme počítat. To samé s vozidlem Lynx od Rheinmetallu. Kritéria pro čerpání financí z fondu, ale skvěle splňuje vozidlo Puma od společnosti PSM Project System & Management GmbH. Přeci jen se jedná o 100% evropskou společnost a hlavně kolem roku 2020 má v plánu nakoupit vozidla Puma i německá vláda, pro vlastní ozbrojené síly - Bundeswehr. Využití Evropského obranného fondu by tak mohlo znamenat velice zajímavé, čisté řešení, jak srazit nákupní cenu vozidel Puma na velice přijatelnou úroveň, právě díky dotaci z tohoto fondu.
V případě podpisu smlouvy do poloviny roku 2021, tedy krátce před plánovanými volbami, plánuje ministerstvo obrany na projekt nákupu nových BVP utratit 4,210 mld Kč (celková cena by měla dosáhnout 51,684 mld Kč). Tato vozidla mají být dodány do konce roku 2025, stejně jako revitalizované T-72M4CZ, aby je bylo možno nasadit v rámci brigádního úkolového uskupení těžkého typu, které se ČR zavázala postavit do začátku roku 2026.

Obrázek

Časový plán projektu

Finanční prostředky pro nákup moderní pásové techniky budou připraveny v letech 2019 až 2020. Armáda hodlá celý projekt urychlit a již v roce 2016 Ministerstvo obrany dokončilo přípravné práce na zakázce, v rámci níž by vojáci v horizontu několika let získali náhradu za stárnoucí vozidla BVP-2. V polovině února 2017 prohlásil náčelník generálního štábu Josef Bečvář, že již v současné době běží přípravná fáze a Ministerstvo obrany zpracovalo studii o proveditelnosti projektu. Počátkem června 2017 (patrně po výstavě IDET), budou ve VTÚ Vyškov zahájeny první zkoušky vozidel, v délce zhruba jednoho a půl měsíce, tedy do srpna 2017. Dle aktuálního prohlášení Josefa Bečváře, proběhnou zkoušky nového BVP již 28. června na Libavé. Všech pět vozidel bylo přichystáno k prohlédnutí na statických ukázkách a jízdě v terénu. Armádní komise budou následně zkoumat, jaké mají požadované stroje technické parametry. Testy a výslednou zprávu zajistí VTÚ, které na Ministerstvo obrany dodá, do 31.10. 2017, většinu důležitých výsledků z porovnání, od proveditelnosti celého projektu, přes zhodnocení podvozků až po hodnocení bojových věží. Do 15.11. 2017 má dodat celkové zhodnocení možností náhrady BVP-2. Termíny jsou závazné a v případě nesplnění smlouvy, hrozí pokuta (1 % ze smluvené částky, více viz finanční stránka projektu). Termíny pasují na dřívější prohlášení, že vítězné vozidlo bude vybráno do prosince 2017. Příprava projektu je v průběhu rozhodovacího procesu. O způsobu zadání i parametrech bude rezort MO moci blíže informovat po jeho ukončení. Rezort MO se při přípravě projektu řídí platnými zákony a vnitřními předpisy rezortu MO. Celý proces je rozvržen do několika následujících let. Po schválení specifikace bude během července 2018 dokončena rozpracovaná zadávací dokumentace projektu a ten bude následně předložen v srpnu k projednání komisí ministerstva obrany a následně v září projednáno na vládě. Samotný tendr by mohl být vyhlášen kolem září. Na podzim má být výsledek schválen vládou a výběr dodavatele má být hotový do konce roku 2018. V první polovině roku 2019 mají být dojednány náležitosti smlouvy (parametry, cena) a v červnu 2019 má být kontrakt podepsán. Peníze na první splátku jsou pak prý připraveny v plánu rozpočtu na rok 2019. Výroba by měla začít již v letech 2019 až 2020, přičemž první vozidla by mohla armáda převzít do roku 2025. První kusy půjdou na výcvikovou základnu do Vyškova a dále se počítá s přezbrojením 74. lehkého motorizovaného praporu. Všech 210 vozidel by měla získat 7.mechanizovaná brigáda "Dukelská" do roku 2029.

Časový harmonogram:
1976
- zahájení sériové výroby BMP-2 v SSSR
1987
- zahájení licenční výroby v ČSSR jako BVP-2
1989
- ukončena výroba a převzato 280 vozidel
2013
- celoresortní projektový tým hledá řešení otázky BVP
2014
- rozhodnuto pořídit nová BVP místo modernizace
- plán pořídit nová vozidla v rámci V4 s Polskem
- 30.4. studie modernizace bojového vozidla pěchoty
2015
- upřednostnění licenční výroby již zavedeného vozidla
- 30.4. vznik integrovaného pracovního týmu "Přezbrojení 7. mechanizované brigády"
2016
- plán pořídit 210 nových vozidel + opce na dalších 105 vozidel
- dokončení přípravné fáze projektu
- oslovení společností (9) kvůli předběžným informacím
- 15.12. Průmyslový den
2017
- na IDET představen ASCOD, CV90, Puma a Lynx
- prezentace jízdy a střelby v Přáslavicích (Libavá)
- do konce srpna armádní komise doporučí ideální stroj
- do poloviny listopadu dodání podrobného hodnocení VTÚ
- do konce roku výběr vítězného vozidla (původní plán)
- 8.3. zadávací listina strategického projektu
- 5.6.-18.8. ukázka schopností vozidel
2018
- začíná končit životnost vozidel BVP-2
- 25.6. specifikace hotova a zaslána na ministerstvo obrany (sekce vyzbrojování)
- 2.10. projekt jednomyslně schválen kolegiem ministra obrany
- 17.12. Vláda ČR vzala na vědomí
2019
- 5.2. registrace akce schválena na ministerstvu financí
- 27.3. úvodní jednání s oslovenými výrobci,
- předána výzva o podání žádosti o účast v zakázce společně s procesními pravidly a 16 nepřekročitelnými požadavky
- 2.5. všichni oslovení dodavatelé doručili žádosti o účast ve vícekolovém jednacím řízení
- 30.-31.5. jednání s oslovenými dodavateli před zasláním oficiální výzvy k doplnění či upřesnění informací

1. Zaslání oficiální výzvy výrobcům k doplnění či upřesnění informací
2. Posoužení obdržených dokumentů komisí a rozhodnutí, kdo bude pokračovat ve vícekolovém jednacím řízení
3. Výzva k podání předběžných nabídek a jejich podání dodavateli
4. Vícekolové jednání o podaných předběžných nabídkách
5. Ověření technických parametrů (testování vzorků vozidel)
6. Výzva k podání finální nabídky, podání finální nabídky dodavateli, vyhodnocení
7. Výběr dodavatele
8. Vyjednávání o smlouvě
9. Podpis smlouvy
10. Výroba jednotlivých modifikací vozidel
11. Provedení jednotlivých druhů zkoušek všech modifikací (včetně vojskových zkoušek)

2020
- uzavření smlouvy s dodavatelem na konci roku
- končí životnost všech provozovaných BVP-2
- rozhodnutí o budoucnosti tankového vojska
2022
- převzetí prvních pěti vozidel armádou
2024
- splacení celé částky, zhruba 50 miliard
2025
- dokončení dodávek nových BVP
- přebírání posledních vozidel 7. mechanizovanou brigádou
2050
- začíná končit životnost vozidel


Zkoušky vozidel

Jak již bylo zmíněno první zkoušky vozidel proběhly 28. června 2017 ve vojenském prostoru Libavá, poblíž osádky v Přáslavicích. Vozidla se představila během statické a dynamické ukázky, a to jak střelbou z místa, tak i za pohybu. Zaměřila se nejen na pohyblivý cíl vzdálený 700 metrů, ale i na pevné cíle ve vzdálenosti 1 200 a 1 800 metrů. Přítomen byl náčelník Generálního štábu AČR armádní generál Josef Bečvář, ředitel Sekce podpory Ministerstva obrany generálmajor Jaromír Zůna, generálmajor Aleš Opata, ředitel Sekce rozvoje a plánování schopností MO brigádní generál Jaromír Alan, zástupce velitele pozemních sil AČR brigádní generál Ivo Střecha a mnoho dalších významných zástupců armády. Z politických představitelů pak náměstek ministra obrany Daniel Koštoval, zástupci Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Ivan Gabal, Josef Hájek, Stanislav Mackovík a Martin Sedlář. Pokud jde o samotné střelby, tak ty statické se vedly na zmíněnou vzdálenost a každé z vozidel vystřelilo dávku pěti střel na každý z cílů - tedy 40 střel na zničení osmi cílů. Počasí bylo extrémně větrné a nejlépe si vedlo vozidlo Puma. Ta minula pouze 3x a 37x zasáhla terč. Každý minimálně jednou, ale většinou pětkrát. Druhé nejlepší vozidlo dosáhlo jen polovičního skóre - tedy zhruba 19 zásahů. Navíc ostatní vozidla minimálně jednou minula terč. Pokud jde o spolehlivost, tak CV90, ASCOD i Lynx musely některé z testů opakovat, jelikož něco nefungovalo nebo se rozbilo. Armádní generál Josef Bečvář celou událost komentoval slovy: "Byli jsme svědky předvedení schopností bojových vozidel pěchoty, které by mohly v Armádě České republiky nahradit stávající BVP-2. Stroje, které jsme zde viděli, mají lepší balistiku, palebné a komunikační systémy. Jsou prostě již někde jinde. Posuzováním této techniky se budeme zabývat více než pět týdnů. Musíme vzít v úvahu celou řadu parametrů, ať již se jedná o váhu, výšku, brodivost, rozměry vnitřních prostorů, přepravitelnost, možnost nakládání materiálu a tak dále. Všechny tyto parametry postupně vyhodnotíme. Koncem srpna pak dáme ministerstvu obrany doporučení, které z vozidel nejlépe vyhovuje". Odborníci z armádní komise budou při porovnání jednotlivých vozidel, zohledňovat stáří konstrukce a modernizační potenciál v příštích čtyřiceti letech. Do srpna 2017 podá komise oficiální doporučení ministerstvu obrany, které z vozidel nejlépe vyhovuje potřebám AČR. Ministerstvo obrany vybere nejvhodnější vozidlo do prosince 2017. Ministerstvo obrany chce podepsat závaznou smlouvu s dodavatelem do konce roku 2018. Dodávky vozidel mají probíhat v letech 2020-2025.

Technické požadavky

Nové BVP by mělo osádce poskytnout velmi účinnou balistickou a protiminovou balistickou ochranu. Bojová věž může být klasická, nebo bezosádková. Náčelník generálního štábu Aleš Opata, přestože je sám příznivcem konvenčního řešení, v rozhovoru pro Český rozhlas zmínil: "Dnes je těžké definovat, zda je lepší věž dálkově ovládaná, nebo osádková, v současné době je to padesát na padesát. Technologie jsou však vyvážené a dají se použít obě dvě." Výzbroj má tvořit automatický kanón minimálně v ráži 30 mm ale současný trend jednoznačně směřuje výš a ráže 30 mm je z hlediska účinnosti absolutní minimum. Řada uživatelů vozidel CV90 už využívá rychlopalné kanóny kalibru 35 nebo 40 mm (Bofors Autocannon), americká společnost Bushmaster nabízí kanón ráže 50 mm a Rusové budou na svá nová pěchotní vozidla montovat dokonce kanony ráže 57 mm. Dle mého bych se u ráže 40 mm držel spíše oblíbeného rychlopalného kanónu CT40 - CTAS (Case Telescoped Armament System) od společnosti CTA International, který využívá teleskopickou munici a byl představen i na veletrhu IDET. Přeci jen tuto zbraň zavádějí armády Británie, Francie a Belgie, pokud tedy chceme něco lepšího než ráže 35 mm, rozhodně bych byl pro tuto zbraň, jelikož rozměry jsou jako u ráže 35 mm. programovatelnou munici beru již jako nezbytnost a schopnost nést i protitankové řízené rakety je dnes již také nutná. Ideálně izraelský systém Spike-LR, nebo jeho evropský derivát EuroSpike od společnosti GmbH. Náměr kanónu má být minimálně -10°až + 45°, optimálně až + 60°, což splňují všechny představené bojové věže. Osádku má tvořit velitel, střelec, řidič. Výsadek pak tvořit šest, nouzově i osm vojáků. Přepravní kapacita by měla být 3+6, v nouzovém případě 3+8. Plán počítá s pořízením 210 vozidel v sedmi modifikacích. Opce má být na 36 vozidel, které budou určeny jako záloha pro zabezpečení ztrát. Níže je pak soupis všech sedmi požadovaných verzí i s plánovanými počty.

Varianty vozidel:
Verze pro Armádu České republiky zahrnují ve variantách s věží:
PBVP - pásové bojové vozidlo pěchoty - 125x
PBV-V - velitelské vozidlo - 26x
PBV-Pz - průzkumné vozidlo - 13x

V bezvěžových variantách to jsou:
POV-DP - vozidlo dělostřeleckého pozorovatele - 11x
POV-Ž - bojové ženijní vozidlo - 12x
POV-Zdr - zdravotnické vozidlo - 11x
POV-V - vyprošťovací vozidlo - 12x

Dílenská vozidla budou ve verzích:
komplexní dílenské vozidlo – 13x
vozidlo oprav pásových podvozků – 8x
vozidlo oprav výzbroje a speciálního vybavení – 8x


Tedy minimálně 3/4 vozidel bude osazeno bojovou věží a v ideálním případě by byly tyto verze doplněněny o minometné vozidlo a protivzdušnou verzi (SHORAD) - nejlépe kombinace kanon rakety, aby mohlo fungovat i proti dronům a jako C-RAM. Možná je i verze vozidla palebné podpory s kanónem ráže 120 mm, které by mohlo zastoupit i současné tanky na bázi T-72. Možné je i vozidlo ve verzi stíhač tanků, které by bylo vybaveno jak zásobou PTŘS tak třeba i termobarickými střelami. Pokud tedy Armáda využije i zmíněné opce na dalších, více jak sto vozidel, tak by mohly vzniknout i právě tyto, nebo podobné specializované verze.

Specifikace na nové BVP pro AČR

osádka 3 osoby + 6 mechanizované družstvo + 2 specialisté – celkem 11 osob
7 variant (bojová, velitelská, průzkumná, ženijní, zdravotnická, dělostřelecký průzkum, vyprošťovací)
30 let životnosti, minimálně 10 000 km do GO
pořízení v letech 2020 -2025.
Programovatelná munice pro kanon 30x173 mm
Spřažený kulomet ráže 7,62x51 mm NATO
Protitankový raketový komplet třetí nebo vyšší generace ATGM
Zadýmovací zařízení (výmetné zadýmovací granáty)
vytvoření dýmové clony v okruhu 360° v okolí vozidla
Zaměřovací systém střelce a velitele
ID MBT minimálně 4000 m ve dne a 3500 m v noci

Balistická ochrana (všechny verze)
základní úroveň ochrany dle STANAG 4569;
přídavné modulární pancéřování s úrovní ochrany dle STANAG 4569
možnost instalace systémů Soft Kill a Hard Kill
ochrana proti IED rušící subsystém proti aktivaci IED
kolektivní systém automatizované CBRN ochrany

Konfigurace pozorovacích a dálkových systémů
senzorické systémy – denní pozorovací systém (CCD kamera),
noční pozorovací systém (IR kamera)
laserový dálkoměr pro zbraňový systém

Mobilita (všechny verze)
Minimální měrný výkon motoru 18 kW/t
minimální rychlost na silnici 65 km/h
minimální rychlost v terénu 40 km/h i více
dojezd minimálně 500 km
letecká přepravitelnost letouny C17H, IL-76MF, An 124, A400M

Spojovací a informační systémy (všechny verze)
systému vnitřní komunikace (intercom)
VKV/UKV radiostanice pro hlasové a datové spojení (GPS, TACSAT a utajovaného spojení)
komunikace se sesednutým výsadkem
integrace národního systému velení a řízení - BV IS (BMS)
diagnostický systém vozidla s otevřenou architekturou
systém bojové identifikace.


http://www.acr.army.cz/assets/informacn ... -01508.pdf

Výběr kandidátů

V květnu 2014, polský viceministr obrany, Czeslaw Mroczek uvedl řadu plánů o společném nákupu BVP Polskem, Českem, Slovenskem a Maďarskem. Tedy zemí V4. Tento plán se ale zhoutil po té, co došlo k rozporu v samotném zadání. AČR upřednostňovala licenční výrobu pásového vozidla, ale v případě polské strany hrozilo, že budou chtít vyvinout něco na vlastní pěst. Obě vlády sice prohlašovaly, že chtějí licenční výrobu vozidla již zavedeného v NATO. Polská strana se ale nakonec rozhodla, upřednostnit vývoj vlastních vozidel na lehké a těžké platformě - projekt Borsuk. Česká strana nehodlala čekat až bude dokončen vývoj vozidla, jehož schopnosti by byly nejisté. Ministerstvo obrany tedy oslovilo celkem devět společností, s žádostí o poskytnutí předběžných informací (RFI) k jejich vozidlům, což je zásadní podmínka pro vstup do tendru. Reagovalo ale pouze šest společností. Italská strana nereagovala a bojová vozidla Dardo, tak vypadly ze seznamu kandidátů. Stejný osud čekal i vozidla Namer, jelikož izraelská společnost IMI - Israel Military Industries – ve stanovené lhůtě nezareagoval. Výběr vozidel se tak výrazně zůžil a Wolfdog od tuzemské společnosti Zetor Engineering je v nedohlednu. Aby mohli výrobci na úspěch svých produktů v české zakázce pomýšlet, musí se domluvit na spolupráci se státním podnikem VOP CZ v Šenově u Nového Jičína. Jan Šafařík, marketingový ředitel VOP CZ zmínil, že aktuálně probíhají jednání s firmami Rheinmetall, General Dynamics European Land Systems a BAE Systems, kde již existuje určitý smluvní vztah. Před uzavřením smlouvy jsou s firmou PSM. Hlavními favority tak zůstávají vozidla CV90 (BAE Systems Hägglunds AB), ASCOD (General Dynamics European Land Systems) ale překvapivě i Puma (PSM Project System & Management GmbH). Méně známými kandidáty pak jsou vozidla Lynx (Rheinmetall Landsysteme GmbH) PMMC G5 (FFG Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft) Kaplan (FNSS - 49% BAE + 51% Nurul) Tulpar (Otokar). Detaily ohledně čtyřech hlavních kandidátů:

Obrázek
ASCOD od společnosti General Dynamics

ASCOD od General Dynamics European Land Systems

V lednu 2015 uzavřela společnost GDELS-Steyr GmbH strategické partnerství s českou společností Czechoslovak group, vztahující se na licenční výrobu a prodej kolových vozidel Pandur II a celé rodiny pásových vozidel ASCOD. Kromě bojových vozidel pěchoty zahrnuje výrobní program ASCOD také vozidla průzkumná, opravárenská, vyprošťovací, velitelská a ženijní, obrněné ambulance či pásové obrněné transportéry. V roce 2014 byla představena nejnovější 35tunová varianta vozidla ASCOD, která se liší nejen hmotností, ale především řadou technických modifikací v oblasti pohyblivosti, pancéřování nebo výzbroje. Tato varianta s názvem ASCOD35 se vyznačuje užitečnou hmotností (přepravovaných zbraňových a jiných systémů) 13 tun a je poháněna motorem MTU 8V 199T20 o výkonu 530 kW, který umožňuje jízdu maximální rychlostí 70 km/h při dojezdu 500 km. Užitečná hmotnost těžšího typu ASCOD42 je 19 tun a pohon zajišťuje silnější jednotka MTU 8V 199T21 s výkonem 600 kW. Odolnost pancéřování dosahuje úrovně 5 dle normy STANAG 4569, resp. úrovně 4a/b proti minám. Přídavný pasivní nebo reaktivní pancíř umožňuje zvýšit ochranu čela korby a věže proti munici do ráže 30mm na vzdálenost přesahující 1000m. Na výstavě IDET 2017 bylo představeno vozidlo ASCOD opatřené českým maskovacím potiskem. Vozidlo bylo osazeno izraelskou bezosádkovou věří Samson II s 30mm automatickým kanónem a stanicí pro odpal dvou protitankových řízených střel Spike.

ASCOD má nyní motor MTU MT 199 V8 (osmiválec se dvěma turby):
zdvihový objem: 15,9 l
max. výkon: 530 kW / 2300 ot/min
max. kroutící moment: 2700 Nm při 2300 ot/min
přičemž Mk= 2200 Nm je k dispozici od 1000 do 2300 ot/min,
optimální průběh Mk je přibližně od 1200 do 1900 ot/min.


Obrázek
CV90CZ od společnosti BAE Systems

Obrázek
CV90CZ(r) od společnosti BAE Systems

CV90CZ a CV90CZr od BAE Systems Hägglunds

Druhým velice aktivním podnikem je společnost BAE, konkrétně její švédskou pobočkou Hägglunds, která již od poloviny října 2016, navázala vztahy se státním podnikem VOP CZ a přerovskou Meoptou. Společnost nabízí bojové vozidlo pěchoty CV90 ve dvou variantách: CV90CZ s klasickou osádkovou věží a CV90CZr s bezosádkovou. Spolupráce mezi BAE a VOP si klade za cíl vytvořit nová pracovní místa a podpořit přenos technologií. Součástí programu je i podpora prodeje na nových trzích a pomoc malým a středním podnikům. Podobný model průmyslové spolupráce BAE Systems nyní funguje v Norsku, Švýcarsku, Nizozemsku a Dánsku. Ředitel VOP CZ Marek Špok uvedl, že spolupráce s BAE Systems je skvělou příležitostí pracovat po boku jedné z největších společností světového obranného průmyslu. Co se týče spolupráce BAE s Meoptou, tak ji komentoval ředitel pro komunikaci BAE Systems Hägglunds, Ola Thorén slovy: "Vyhodnotili jsme Meoptu jako jednoho ze svých potenciálních klíčových partnerů pro program vozidla CV90. Nyní jsme ve fázi předkontraktačních jednání a Meoptu vnímáme jako profesionálního partnera s vynikajícími schopnostmi v oblasti vývoje i výroby." Společnost by tak patrně dodávala pro nová BVP optické systémy a některou další elektroniku. BAE v květnu 2017 s tuzemskou společností Ray Service, uzavřela smlouvu na dodávku komponentů pro samohybné minomety Mjölner. Zakázku na dodávku 40 minometných systémů získala BAE od švédského Úřadu pro vyzbrojování, koncem roku 2016. Podíl Ray Service bude spočívat ve vývoji a výrobě kabelových svazků. "Naše rozsáhlé zkušenosti v oblasti projektování a výroby jsou zárukou toho, že jsme schopni dodat včas, v mezích rozpočtu a zároveň splnit požadavky obranného průmyslu," uvedl Jakub Gabriel, výkonný ředitel Ray Service. Smlouva se společností Ray Service je dalším krokem v naplnění závazku BAE Systems spolupracovat s českými podniky v souvislosti s podporou chystaného tendru na obměnu zastaralého vozového parku bojových vozidel pěchoty řady BVP-2. Pokud si česká vláda CV90 vybere, firma BAE Systems hodlá pokračovat ve spolupráci s českými podniky na zajištění dalších aktuálních či budoucích bezpečnostních potřeb země, uvádí zpráva. Novinkou je účast vozidla Kaplan20 od společnosti FNSS, ta je tvořena z 49% společností BAE a zbytek vlastní turecká společnost NURUL, prakticky vzato se ale jedná o nejmodernější vozidlo v nabídce společnosti BAE. Na výstavě IDET 2017 byla představena hned dvě verze vozidla CV90, obě s automatickým kanónem ráže 30 mm a střelami Spike. První vozidlo bylo vystaveno s původní osádkovou věží (označení CV90 CZ), druhé s norskou bezosádkovou věží PROTECTOR MCT-30 (CV90 CZr) od společnosti Konsberg.

Dne 24.ledna 2018, představila společnost BAE Systems, na konferenci v Londýně, projekt bojového vozidla pěchoty označené jako CV90 Mk.IV, který bude nově nabízen zahraničním zákazníkům a cílí aktuálně na armádu České republiky. Podle výrobce je nová generace CV90 poháněna motorem Scania o výkonu 1000 koní a maximální hmotnost vozidla byla zvýšena na 37 tun - o dvě tuny více než verze Mk.III. Kromě toho má vozidlo získat nový systém sdílení informací, iBighting, vyvinutý společností BAE pro zlepšení situačního povědomí a pomoci osádce s plněním úkolů. Vozidlo bude jako prvním nabízeno právě České republice.

CV 90 má nyní motor SCANIA DI16 48A (osmiválec se dvěma turby):
zdvihový objem: 15,8 l
max. výkon: 596 kW / 2150 ot/min
max. kroutící moment: 2725 Nm při 2000 ot/min
přičemž Mk= 2200 Nm je k dispozici od 1400 do 2300 ot/min,
optimální průběh Mk je přibližně od 1500 do 2200 ot/min.


Obrázek
Puma od společnosti Projekt System Management

Německé obrněné vozidlo Puma

SPz Puma ale nabízí společnost PSM - Projekt System Management GmbH. Ta vznikla jako společný projekt Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme. Co se týče Německé strany, tak v polovině března 2017 se uskutečnilo první setkání zástupců českého a německého obranného průmyslu. Do Prahy dorazili představitelé třinácti německých firem včetně podniku Rheinmetall Landsysteme, který by českému vojsku rád prodal desítky obrněných pásových transportérů SPz Puma. Zajímavostí je, že jednání mezi PSM a VOP CZ, se účastnili i zástupci klíčových subdodavatelských podniků z německého zbrojního průmyslu – KMW, Rheinmetall, HENSOLDT Optronics, MTU Friedrichshafen, Jenoptik Advanced Systems a Dynamit Nobel Defence. Podle zástupců společnosti PSM se na výrobě Pumy mohou podílet čeští výrobci jako Meopta, RAY SERVICE, společnosti skupiny MESIT a další. Německá strana jasně uvedla, že umožní českým podnikům si osvojit nejmodernější technologie, know-how a zároveň se podílet na vývoji a výrobě dalších variant (komponentů), a to jak ve prospěch Armády ČR, tak německého Bundeswehru i dalších případných zákazníků. Podle nových informací má PSM již připravenou technickou dokumentaci pro nejrůznější odvozené verze na platformě Puma. Některé speciální verze pro Armádu ČR a Bundeswehr mohou být v případě dohody vyvinuty a/nebo vyrobeny ve VOP CZ. Ve VOP CZ může probíhat konečná montáž nových BVP a výroba všech železných částí, především korby a věže. PSM se také snaží snížit cenu vozidla plánovanou sériovou výrobou BVP Puma v ČR a dále čerpáním fondů EDA (European Defence Agency), o které má zájem i Bundeswehr. Případná spolupráce mezi německými a českými podniky bude mít také německou vládní podporu. Nákup 210 vozidel Puma tak nebude stát více, než deklarovaných 50 miliard Kč (!) Co se týče provozních nákladů SPz Puma, tak Bundeswehr zatím nemá přesná data k dispozici, ale nepředpokládá se výrazný odklon od provozních nákladů starších SPz Marder.

Puma má nyní motor MTU 10V 892 (desetiválec se dvěma turby):
zdvihový objem: 11,1 l
max. výkon: 800 kW / 3800 ot/min,
max. kroutící moment: 2175 Nm při 3000 ot/min
přičemž Mk= 2170 Nm je k dispozici od 2700 do 3300 ot/min,
optimální průběh Mk je přibližně od 2600 do 3500 ot/min


Obrázek
Lynx od společnosti Rheinmetall

Německé obrněné vozidlo Lynx

SPz Lynx nabízí společnost Rheinmetall Landsysteme GmbH. Dle výrobce má být vozidlo levnější alternativou k vozidlům Puma. Lynx je nabízen ve dvou variantách, prvním je Lynx KF31 (KF = Kettenfahrzeug), který je 7,2 m dlouhý, 3,3 m vysoký a 3,6 m široký. Bojová hmotnost má být 38 až 42 tun. Jako pohon slouží vznětový motor Liebherr o výkonu 750 koní (563 kW ), který dokáže vozidlo rozpohybovat na maximální rychlost 65 km/h. Kettenfahrzeug 31 pojme krom tříčlenné osádky i šestičlenný výsadek. Druhým je Lynx KF41, který je o půl metru delší a jeho bojová hmotnost má být 44 až 49 tun. U této varianty je použit motor o výkonu 800 kW, který umožňuje dosáhnout vozidlu rychlost až 70 km/h. Počet osádky je pak 3+8 mužů výsadku. Obě verze jsou vysoce modulární a je možno je nakonfigurovat do podoby velitelského vozidla, vozidla průzkumu, vozidla odsunu raněných a vozidla palebné podpory (lehký tank). Základní vozidlo Lynx je osazeno bojovou věží Rheinmetall Lance vyzbrojenou rychlopalným kanónem ráže 30 nebo 35 mm které mají náměr + 45˚ a -10°, průměrnou rychlost střelby 200 ran za minutu a dokáží ničit, statické nebo pohybující se, cíle až na vzdálenost tří kilometrů. Výzbroj doplňuje spřažený kulomet ráže 7,62 mm a dvojice protitankových řízených střel Spike-LR ATGM. Věž je vybavena moderními přístroji a senzory, díky čemuž má velitel a střelec, vysoké povědomí o situaci na bojišti. Také je usnadněno vyhledávání, sledování a ničení cílů v režimu hunter-killer a killer-killer. Vozidlo může být osazeno moderní aktivní ochranou Rheinmetall's Active Protection System a přídavným modulárním pancéřováním.

Lynx má nyní motor Liebherr D956 (šestiválec se dvěma turby):
zdvihový objem: 11,95 l
max. výkon: 560 kW / 2300 ot/min, s možností krátkodobého zvýšení na 600 kW
max. kroutící moment: 2710 Nm při 1300 ot/min
přičemž Mk= 2200 Nm je k dispozici od 950 do 2350 ot/min,
optimální průběh Mk je přibližně od 1200 do 2200 ot/min.


Zdroj:
fotografie: kpt. Mgr. Ladislav Kabát - 7. mechanizovaná brigáda "Dukelská"
http://www.euro.cz/politika/daniel-kost ... n=copylink
http://zpravy.e15.cz/domaci/udalosti/vo ... ky-1328809
http://www.armadninoviny.cz/zkousky-nov ... ibave.html (můj zkrácený článek)
http://www.armadninoviny.cz/bvp-puma-pr ... ivost.html
http://zpravy.idnes.cz/visingr-o-pasovy ... r_nato_inc
http://www.acr.army.cz/technika-a-vyzbr ... p-2-89953/
http://www.acr.army.cz/informacni-servi ... ar-135094/
https://ct24.ceskatelevize.cz/nazory/28 ... nejasnosti

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil Rase dne 4/6/2017, 20:44, celkově upraveno 24
Obrázek
"Porazili jsme špatného nepřítele." - George Smith Patton Jr. (1945)
Kabinet Kuriozit
Uživatelský avatar
Rase
6. Podplukovník
6. Podplukovník
 
Příspěvky: 8477
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov
Nahoru

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvekod Flogger G » 14/12/2015, 21:27


Nejsem odborník na pozemní bojovou techniku, ale přídavné plováky v našem prostoru, to snad ne? Topografická situace ČR a nejbližšího okolí jasně diktuje obojživelné BVP.
Flogger G
nadpraporčík
nadpraporčík
 
Příspěvky: 488
Registrován: 24/9/2009, 14:01
Bydliště: Č.Budějovice
Nahoru

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvekod klingy » 14/12/2015, 21:58


Lenze v segmente plavajucich pasovych BVP okrem K21 toho na vyber vela nieje v podstate 2 Turecke Otokar Tulpar 20 a FNSS Kaplan 20 a Ruske BMP-3 a Kurganec 25 a potom Cinske ZBD-08 a resp. VN-12 pricom posledne 4 vozidla treba skrtnut, takze K21 nemusi byt vobec zla volba, vzhladom na stav trhu...
klingy
7. Major
7. Major
 
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35
Nahoru

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvekod Zemakt » 14/12/2015, 22:04


Plavat či neplavat? Nad touto otázkou stále přemýšlím a stále mi vychází, brodit by stačilo.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Zemakt
7. Major
7. Major
 
Příspěvky: 5915
Registrován: 28/8/2008, 10:14
Bydliště: Cheb
Nahoru

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvekod Tunac » 15/12/2015, 09:12


Já si myslím, že by mělo plavat. Také střílny pro posádku uvnitř by mělo mít, když z nějakého důvodu nelze střílet z věže.
Vojáci!!!!
Jste vojáci smrtí!!! A já jsem ten, co Vás bude posílat tam, kde se umírá!!!
Uživatelský avatar
Tunac
podporučík
podporučík
 
Příspěvky: 679
Registrován: 29/5/2006, 21:23
Bydliště: Brno
  • WWW
Nahoru

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvekod cover72 » 15/12/2015, 11:35


Mně také vychází, že by stačilo brodit. Pokud se matně pamatuji ze své oblíbené bichle "Strategic geography", řeka, kterou je nutné přeplava, se v Evropě vyskytuje v průměru co 200km. Což při délce ČR opravdu není důvod plavat.

Menší říčky stačí přebrodit.

Ale krom toho tu stejně je problém se strmostí břehů a jejich případným kluzkým vybetonováním, protože nic není horeší, než když Bevko přeplave řeku... A pak se z ní nevyhrabe na souš.

Tunac: střílny jsou nesmysl, nepoužitelné. V situaci, kdy by výsadek mohl používat střílny, by měl být venku a Bevko krýt proti slepým úhlům. A ve všech jiných případech jsou střílny jen strukturálně slabý bod, zhoršující pancíř, znemožňující instalaci přídavného pancíře a slabina proti ZHN, které se díky ISIS bohužel vrací na bojiště.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Mé monografie: Super Hornet | Longbow Apache | Strategie US. letecké války | Rušiče VLQ
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
 
Příspěvky: 3161
Registrován: 12/6/2007, 19:09
Nahoru

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvekod klingy » 15/12/2015, 11:41


Od bocnych strielni ustupili aj Rusi, a to su "iny" tradicionalisti, zostala strielna len v nastupnej rampe, pokial mozu mat plavajuce vozidla slusnu balisticku a protiminovu odolnost niekde na urovni stanag lvl 5 z predu a lvl 4 z boku a dna, tak preco do nich neist...
klingy
7. Major
7. Major
 
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35
Nahoru

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvekod Rase » 15/12/2015, 12:04


Plavat dokáže (dovedl) i Bradley, který byl konstruován na středoevropské bojiště.
U první fotky si povšíměte vlnolamu na přídi a zvednuté plachty na bocích. Tohle je patrně úprava pro překonávání mělčích, klidných řek

Obrázek

Fotka pořízená z testů plavby, v porovnání s výklopnými plováky jako má K2, je tohle poněkud složitější varianta
(skoro až nafukovací člun pro vozidlo) - patrně nejsou součástí vozidla
Obrázek
Obrázek
"Porazili jsme špatného nepřítele." - George Smith Patton Jr. (1945)
Kabinet Kuriozit
Uživatelský avatar
Rase
6. Podplukovník
6. Podplukovník
 
Příspěvky: 8477
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov
Nahoru

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvekod skelet » 15/12/2015, 12:46


Teoreticky může do výběru spadnout ještě italské Dardo a singapurský Bionix (plus výše zmínění Turci). Ale s největší pravděpodobností to bude souboj CV90 vs Ascod.
Jinak i dle mého stačí jen brodit, na rychlé akce máme plovoucí Pandury.
ObrázekObrázekObrázek

Palba.cz jiz nadale nemoderuji. Obracejte se jinam
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
 
Příspěvky: 12956
Registrován: 26/1/2008, 15:48
Bydliště: Ostrava
  • ICQ
Nahoru

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvekod Rase » 15/12/2015, 19:25


Myšlenka na K21 vychází z toho, že země V4 začínají prohlubovat vztahy s Koreou (což je pro mě dost nečekané), vztahy s ČR jsou ještě provázanější (jednání, návštěvy). Hlubší spolupráce v oblasti armády je spíš hudba budoucnosti a otázkou je, zda přijde nějaký podmět (lobby) ze Soulu. Potenciál tady je, jen musí jedna ze stran učinit první krok (a pořádně jednat)

ASCOD (s lobby od Excabiburu) a CV90 (sebevědomí jim patrně také nechybí), budou patrně hlavními hráči v tendru. Uvidíme kdo tuhle dvojku doplní (kdo vycítí šanci). Potenciálních účastníků je víc než dost, ale obdobných tendrů se většinou účastní jen pár strojů - viz třeba dánské APC (náhrada M113), kdy se tendru účastnili: CV90 Armadillo, Piranha 5, VBCI a PMMC G5
Obrázek
"Porazili jsme špatného nepřítele." - George Smith Patton Jr. (1945)
Kabinet Kuriozit
Uživatelský avatar
Rase
6. Podplukovník
6. Podplukovník
 
Příspěvky: 8477
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov
Nahoru

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvekod Petrz » 18/12/2015, 13:45


Ačkoli nemám takový přehled jako skelet, či Rase, co se týká politicky-ekonomické stránky věci, osobně se mi K21- čistě z technického hlediska -zamlouvá více než Ascod a možná by to byla lepší volba i než CV-90. Zejména se mi líbí kombinace vysoké pasivní ochrany a malé hmotnosti, což je dané(tuším) použitím kompozitních materiálů už v základním pancéřování.
Měl bych jednu důležitou připomínku - malá hmotnost v kombinaci s poměrně výkonným motorem neznamená jen vysokou mobilitu, ale ve své podtstatě přispívá i k nízké tepelné stopě K21.
Pokud totiž budememe mít dvě BVP s identickým motorem, převodovkou a pojezdovým ústrojím - ale jedno bude vážit 20 tun a druhé např. 30 tun - a pokud obě BVP budou mít za úkol projet stejně rychle , stejně náročným terénem, pak motor 30 tunového BVP bude muset pracovat v průměru ve vyšších otáčkách a nižších převodových stupních.Jinak by totiž jelo podstatně pomaleji.Jeho motor totiž bude muset překonávat zejména větší setrvačný odpor při zrychlování a větší valivý odpor, neb obě tyto veličiny se odvíjejí od hmotnosti. Vyšší otáčky u stejného motoru pak znamenají vyšší tepelné vyzařování a tedy vyšší demaskující faktor.

Z tohoto hlediska se mi jeví K21 technicky nadřazený jak CV-90 tak ASCODU. Na druhou stranu si dost dobře neumím představit že by se tento stroj dostal aspoň do užšího výběru - i když bych to vítal. Myslím že politicky k tomu není dosatečná vůle.Ale jak jsem psal v této oblasti se orientuji podstatně hůře než v technických apsektech.
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
Petrz
nadporučík
nadporučík
 
Příspěvky: 928
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín
Nahoru

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvekod Rase » 30/1/2016, 13:31


Zajimal jsem se o ceny techniky, která by přicházela v úvahu. Jsou tam jak vozidla o kterých sme se zde bavili, tak i jiná, která jsem umístil pro lepší představu. Vozidla ASCOD jsou ta pro Rakousko a Španělsko. Pokud máte jiná čísla, budu rád.

Pandur 2 (AČR) - 5 mil.$
ASCOD IFV - 7,5 mil.$
CV90 IFV - 5,5-6 mil.$
K-21 IFV - 5,5-6 mil.$
Bionix II IFV - 5,5-6 mil.$
Anders IFV - 6-8 mil.$
Puma IFV - 10,5 mil.$
Dardo IFV - 8 mil.$
Namer APC - 8 mil.$
Namer IFV - 9-10 mil.$


Zdroj: http://nation-creation.wikia.com/wiki/M ... icing_List
Níže jsem udělal pár obrázků CV90 (Armadillo) s věžemi Samson:

Obrázek
CV90 s věží Samson RCWS-30

Obrázek
CV90 s věží Samson Mk.II
Obrázek
"Porazili jsme špatného nepřítele." - George Smith Patton Jr. (1945)
Kabinet Kuriozit
Uživatelský avatar
Rase
6. Podplukovník
6. Podplukovník
 
Příspěvky: 8477
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov
Nahoru

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvekod Rase » 16/2/2016, 12:01


Podle posledních informací, bude nové BVP nejspíš vyrobené v Polsku (ať již licenční, nebo nové vozidlo) a patrně jak pro AČR tak i Polskou armádu.

Skelet: Podle Polska Newsweek plánuje Polsko nakoupit cca 1000 nových BVP. A jak jsem se dočetl jinde, tak BAe Systems (výrobce CV90) jim nabídl přestavbu své platformy na plovoucí. Plus program Borsuk počítá s lehkou plovoucí a těžkou neplovoucí variantou.


Koukal jsem co je ten projekt Borsuk (Jezevec) a nevypadá špatně. Né nepodobný na K-21.
Výrobek od BAE by byl ve výsledku hodně podobný Andersovi (což byla soukromá inicitiva OBRUMu s pomocí BAE).
Jinak u nás se předběžně počítalo i s čtvrtinovým počtem (250 ks) - to už by byl velice slušný počet (1250 ks)

Obrázek
IFV Borsuk
Naposledy upravil Rase dne 16/2/2016, 13:57, celkově upraveno 1
Obrázek
"Porazili jsme špatného nepřítele." - George Smith Patton Jr. (1945)
Kabinet Kuriozit
Uživatelský avatar
Rase
6. Podplukovník
6. Podplukovník
 
Příspěvky: 8477
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov
Nahoru

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvekod cover72 » 16/2/2016, 12:08


No, nevím, připomíná mi to hodně takové "do výšky nafouklé" BVP-2. Myslím si, že pro AČR nemá smysl nakupovat plovoucí BVP, protože omezení váhy způsobí, že nemůže mít dostatečnou přidanou hodnotu oproti stávajícím BMP. Takže za mně - pokud polovoucí BVP, pak modernizace BMP-1 z armádních či excalibuřích uloženek.

Ale jinak bych spíše osobně cílil na těžší BVP s vyšší úrovní balistické ochrany a hlavně palebným průměrem a dojezdem: aby v hybridním konfliktu dokázal déle operovat samostatně a být "andělem strážným" družstvu či četě pěchoty, které by poskytoval palebnou podporu.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Mé monografie: Super Hornet | Longbow Apache | Strategie US. letecké války | Rušiče VLQ
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
 
Příspěvky: 3161
Registrován: 12/6/2007, 19:09
Nahoru

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvekod klingy » 16/2/2016, 12:16


Covere, pripajam sa k tvojmu nazoru, plavuce kolesove OT/BVP je ok, Pasove by sa malo zamerat hlavne na pancier....
klingy
7. Major
7. Major
 
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35
Nahoru

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvekod Rase » 16/2/2016, 12:21


Modernizace BVP-1/2 je problém, že když vezmeš modernizaci pořádně, přijdeš o plavbyschopnost (tak jako v případě Šakala).
Navíc pokud s Poláky budeme mít jeden podvozek, a budeme ho chtít jen ověsit přídavným pancéřováním, tak je tady problém s váhou. Přeci jen plavou IFV s hmotností tak 25,5t a něco jako ASCOD 42 (42t) z něj nikdy neuděláme. Přeci jen to vozidlo má užitnou hmotnost 19t, a to už je pěkná hromada přídavného pancéřování, vnitřní vybavení a třeba pořádná věž s kanonem nebo i houfnice
Vozítko s 25t má užitnou hmotnost tak 8-10t ?
Obrázek
"Porazili jsme špatného nepřítele." - George Smith Patton Jr. (1945)
Kabinet Kuriozit
Uživatelský avatar
Rase
6. Podplukovník
6. Podplukovník
 
Příspěvky: 8477
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov
Nahoru

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvekod skelet » 16/2/2016, 12:55


Vozidlo s 25tunami může mít jakoukoliv nosnost, když je na to nadimenzován podvozek :D
mimochodem program Borsuk byl ještě v roce 2014 dělen na dva - lehký plovoucí a těžký neplovoucí.
ObrázekObrázekObrázek

Palba.cz jiz nadale nemoderuji. Obracejte se jinam
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
 
Příspěvky: 12956
Registrován: 26/1/2008, 15:48
Bydliště: Ostrava
  • ICQ
Nahoru

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvekod Rase » 16/2/2016, 13:11


A jak to dopadlo s tím Borsukem ? Utípli ho nebo kde je problém - přeci jen je mladší než Anders a vypadá šikovně. Máš k tomu projektu něco bližšího ? (mě se Borsuk - Jezevec líbí)
Obrázek
"Porazili jsme špatného nepřítele." - George Smith Patton Jr. (1945)
Kabinet Kuriozit
Uživatelský avatar
Rase
6. Podplukovník
6. Podplukovník
 
Příspěvky: 8477
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov
Nahoru

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvekod skelet » 16/2/2016, 13:20


Dle mého je Borsuk jméno náhrady za BWP-1, bez vztahu ke konkrétnímu typu.
ObrázekObrázekObrázek

Palba.cz jiz nadale nemoderuji. Obracejte se jinam
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
 
Příspěvky: 12956
Registrován: 26/1/2008, 15:48
Bydliště: Ostrava
  • ICQ
Nahoru

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvekod cover72 » 16/2/2016, 13:54


Rase: jasně, ale pokud chceš zachovat plavbyschopnost, skončíš u něčeho s parametry BMP-1/2. O tom právě mluvím.

Jinak jsem si trochu hrál a pokusil se "nainstalovat" na ASCOD ten Samson Mk.2, probíraný ve vedlejším vlákně:

Obrázek

Všimli jste si, že ten Excaliburácký ASCOD má divný schod na střeše korby, který třeba na Ulanu není? Jako by měl zvýšený prostor pro výsadek. To je asi součást té "modernizované varianty ASCODu".

Díky tomu by Sampson nešel nainstalovat rozumněji dopředu - nemohl by se pořádně otáčet - a musel by být instalován na střechu prostoru pro výsadek. Těžko říct, zda by to šlo.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Mé monografie: Super Hornet | Longbow Apache | Strategie US. letecké války | Rušiče VLQ
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
 
Příspěvky: 3161
Registrován: 12/6/2007, 19:09
Nahoru

Další

Napsat komentář
Příspěvků: 2287 • Stránka 1 z 115 • 1, 2, 3, 4, 5 ... 115

Zpět na Obrněná technika a dělostřelectvo

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

  • Nahoru
  • Portál » Obsah fóra
  • Tým • Smazat všechny cookies z fóra • Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz
Portal by phpBB3 Portal © phpBB Türkiye