Stránka 1 z 1

BMW R12 - Schneekrad

Napsal: 9/3/2017, 11:06
od Rase
Obrázek

Schneekrad
aneb BMW R12 pro jízdu ve sněhu


Tento článek pojednává o velice netradiční variantě motocyklu BMW R12, která vznikla kolem roku 1936. Jednalo se o překapotovaný motocykl BMW R12 s pásovým podvozkem, určeným pro jizdu ve sněhu - tedy "Schneekrad". Patrně se ale jednalo jen o kuriozitku, tak jako v případě dalších "sněžných motocyklů" z této doby. Rozhodně nedošlo k jedho sériové výrobě nebo většímu rozšíření. Původní motocykl BMW R12 se ale stal doslova ikonou. Pokud hodně přimhouříme oči, tak již mnohem rozšířenějším polopásovým motocyklem byl až NSU Kettenkrad HK 101. Fotografie Schneekradu pořídil známý fotograf Kurt Worner. Nyní něco krátce k originálnímu motocyklu, který se stal základem pro tento netradiční stroj.
Motocykl BMW R-12 se začal kompletovat v únoru 1935 z dílů, které se začaly vyrábět o měsíc dříve a výroba byla ukončena vyrobením posledního kusu v roce 1942 s celkovým číslem produkce 36 008 kusů. U modelu R-12 je použito mírně upraveného rámu z původního typu R-11. Jedná se o lisovaný profilovaný ocelový rám, který se vyznačoval dobrou odolností i jízdní charakteristikou. Přední vidlice byla revoluční svojí technologií teleskopického systému odpružení. Zadní kolo naopak bylo uloženo pevně a odpruženo bylo sedadlo řidiče pomocí 2 silných pružin uchycených k rámu. Motocykl, používal pro přenos síly na zadní kolo kardanový převod (u modelu R-12 typ 212), který zaručoval spolehlivost a nenáročnou obsluhu. Motor vychází z předchozího modelu R-11. Pro motocykl R-12 vznikl model označený M-56, který byl postupně modernizován v sérii I-V /212 a poskytoval slušný výkon 18 koní při 3 400 ot./min, jeho maximum bylo 4.000 ot./min. Při dvoukarburátorovém provedení lehce vzrostl výkon na 20 koní. Kompletní elektropříslušenství dodávala firma Bosch a také u drobnějších doplňků může být použito výrobků fi. Siemens & Halske / Berlin SH. Motocykl byl původně vyráběn pro civilní využití, ovšem armáda brzy rozpoznala jeho potenciál. Jako takzvaný služební model Reichswehr a později Wehrmacht nakupoval typy R-4 a R-11, oba se osvědčily, takže ozbrojené složky měly nadále zájem i o modernizované verze těchto motocyklů, a sice R-35 a R-12.

Zdroj:
http://www.motorkari.cz/clanky/veterani ... 17742.html
https://www.reddit.com/r/OldSchoolCool/ ... ed_on_the/
http://www.motosolvang.com/bike_pages/1936_BMW_R12.htm
http://thekneeslider.com/1936-bmw-schneekrad/
http://www.bmbikes.co.uk/schemepages/schemer12.htm

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Re: BMW R12 - Schneekrad

Napsal: 11/3/2017, 00:23
od Alchymista
Ako to zatáčalo???

Re: BMW R12 - Schneekrad

Napsal: 11/3/2017, 00:28
od Aaron Goldstein
Možná by to zatáčku o větším poloměru zvládlo kombinaci náklonu a přibrzděním jedné strany (alá sáňky...)... Obrázek

EDIT: I když teď koukám, že to má i sajdku a tam tedy s tím náklonem nevím, nevím... :D

Re: BMW R12 - Schneekrad

Napsal: 11/3/2017, 07:51
od Rase
Ve své době to bylo docela rozšířené řešení, tak ony ty pásy byly patrně ohebné. Něco patrně zvládlo i přenášení váhy :D
Tady je třeba pásový motocykl od J. Lehaître v Paříži roku 1938 - ten má podvozek snad úplně pevný.
Dole pak koncept Hyanide a Baal z roku 2006 - typuju, že to měl Schneekrad podobně.
http://www.unusuallocomotion.com/pages/ ... ycles.html

Obrázek Obrázek

Obrázek

Re: BMW R12 - Schneekrad

Napsal: 11/3/2017, 08:03
od Aaron Goldstein
Mě se z těchto "pásových" motorek asi nejvíce líbí SdKfz 2 ... I když to už je je spíše takový hybrid mezi vozítkem a motorkou...

Obrázek

https://cs.wikipedia.org/wiki/SdKfz_2

Re: BMW R12 - Schneekrad

Napsal: 11/3/2017, 08:25
od Zemakt
AG: není o tom zde článek?

Re: BMW R12 - Schneekrad

Napsal: 11/3/2017, 08:36
od Aaron Goldstein
JJ... http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=17&t=5134 (předtím mi nějak unikl... :oops: )

Re: BMW R12 - Schneekrad

Napsal: 11/3/2017, 10:08
od Rase
On ten Sneekrad je takovy pokus o snezny skutr, tak ten pas nemusel byt ani kovovy. Pro vojaky to snad ani nebylo pouzitelne

Re: BMW R12 - Schneekrad

Napsal: 11/3/2017, 13:35
od Alchymista
z tohoto je to pomerne zrejmé, len to vyžaduje vhodne riešený pás
Obrázek
Niečo podobné som síce predpokladal, ale na schéme to má nakreslený "pojazdový vozík" pod motorom, takže som ohyb pásu vylúčil... Navyše vedenie pásu cez vytočenú pneumatiku, pri dobovej technologii pásov... Musel to byť zážitok, viesť sa na takomto vehikle - aj po fyzickej stránke. Aby vodič polhodinu vopred vedel, kadiaľ chce ísť a začal dostatočne včas zatáčať... Nuž všetko nejak začínalo...
Pro vojaky to snad ani nebylo pouzitelne
Naopak, vojaci využijú a zužitkujú takmer všetko...