polopásové podvozky

Německé tanky, obrněná vozidla, tankové divize, těžká výzbroj.

Moderátor: Zemakt

Odpovědět
jenicks08
Příspěvky: 1
Registrován: 29/1/2014, 20:13

polopásové podvozky

Příspěvek od jenicks08 »

Dobrý den,

mám dotaz technického charakteru na zdejší znalce pozemní obrněné techniky. Netýká se sice pouze německých konstrukcí, ale nevím, do jaké lepší sekce fóra ho zařadit...

V období kolem druhé světové války využívala celá řada armád pro obrněnce lehkých váhových kategorií koncepci polopásového podvozku. Zpočátku jsem se domníval, že důvodem k vzniku tohoto "hybridu" byla snaha zjednudušit konstrukci pásového podvozku tím, že přední kola na nápravě automobilového typu se budou starat o řízení vozidla a pásy o jeho pohon s tím, že se na obou stranách otáčejí neustále stejnou rychlostí, čímž odpadá nutnost komplikovaného mechanizmu řízení nutného u čistě pásových konstrukcí.

Jenomže pak jsem viděl bokorys SdKfz 251, kde pásy nesou odhadem 75% hmotnosti stroje a nemůžu se zabvit dojmu, že pokud by to fungovalo jak jsem popsal nahoře, tak by takové vozidlo jelo prakticky stále rovně bez ohledu na úhel natočení předních kol. Takže teď si myslím, že polopásy nějakým mechanizmem řízení rychlosti pásů stejně musí být vybaveny, jenže pak už mi zase uniká, proč to ještě komplikovat přidáním přední nápravy, navíc s nutností synchronizace úhlu natočení / rozdílu v rychlosti pásů. Navíc si myslím, že by to odebralo jednu z výhod pásového podvozku, a to minimálního poloměru zatáčení, neboť případné smýkání předních kol do strany by třeba v rozbláceném terénu čepům dobře jistě nedělalo...

Na druhou stranu je mi jasné, že konstruktéři těchto vozidel nebyli hloupí a koncepce polopásů nějako výhodu mít musí, jinak by se nedočkala takového rozšíření. Byl bych rád, kdyby mi to někdo objasnil, jakým způsobem byly polopásy řízeny a jaké jsou jejich výhody v porovnání s pásovými podvozky.

Děkuji!
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Re: polopásové podvozky

Příspěvek od knezdub »

Pokud se nepletu, tak polopásové podvozky byly vybaveny pohonem s diferenciálem s uzávěrkou a dělěnými brzdami pro každou stranu pásu. Pokud to zjednoduším, tak byl použit podvozek náklaďáku, jen místo zadních kol byly kola, ženoucí pásy. Při jízdě po kvalitní komunikaci stačilo k řízení jen použití kol, se zhoršujícím se terénem bylo použito i přibržďování vnitřního pásu (někdy spřaženo s řízením předních kol). K zatížení předních kol připočítej váhu motoru a převodů, která nebyla zanedbatelná
Kolopásy byly ve své době jednoduchým prostředkem ke zdolání špatných cest, kterých tehdy byla většina a čím dál víc na východ, tím to bylo horší. Pásové vozidla byly složité a vozidla 6x6 poměrně vzácné, o 8x8 nemluvě
ObrázekObrázek
QVAK
praporčík
praporčík
Příspěvky: 384
Registrován: 31/10/2009, 10:02
Bydliště: Praha

Re: polopásové podvozky

Příspěvek od QVAK »

Přejatá zkušenost z OT 810. I v něm jsem se několikráte svezl. Na to samé jsem se pral jeho řidiče. Ten mi sdělil, že při pomalé jízdě postačuje řízení volantem, při rychlé jízdě je volant (kola) neúčinné a řídí se pouze "rajčáky". Ty byli umístěny na úrovni jeho sedadla vpravo mezi předními sedadly. Už rozdělení řízení mezi ruce napovídá o významu jednotlivých druhů řízení. Třetí, delší páka umístěná mezi oběma "rajčáky" která na ně při svém zvednutí (pootočení na společném čepu) souhlasně mechanicky působila a tlačila je dozadu byla ruční brzda (současné zabrzdění obou pásů). Tolik z mých vzpomínek.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Re: polopásové podvozky

Příspěvek od Pátrač »

Mám takový pocit, že na Palbě o kolopásech máme nějakou práci. Nebo se pletu?
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Odpovědět

Zpět na „Německá obrněná technika“