Obrněný automobil SdKfz 221-222-223-260-261

Německé tanky, obrněná vozidla, tankové divize, těžká výzbroj.

Moderátor: Zemakt

Odpovědět
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Obrněný automobil SdKfz 221-222-223-260-261

Příspěvek od sa58 »

Obrněný automobil SdKfz 221-222-223-260-261

Obrázek
Poslední dobou Lord přihazuje na Palbu články o monstrech, které maximálně vznikly jako projekt nebo prototyp. Ale i když je to téma co upoutá masy, armáda se neobejde bez jiných, daleko důležitějších obrněných prostředků. Mluvím tu o obrněném vozidle - automobilu, který byl prvním obrněným prostředkem použitým ve válce a je stále používaným obrněným prostředkem snad všech vyspělých armád. Nemá tu cenu rozvádět vznik a vývoj OA v době první světové války a meziválečném období, zaměřím se jen na určitou skupinu německých OA z doby druhé světové války.

Německo mohlo po první světové válce vlastnit pouze 150 obrněných automobilů (dále jen OA) pro potřeby policie , vyzbrojených maximálně dvěma kulomety. Armáda mohla vlastnit jen malé množství obrněných vozidel pro dopravu pěchoty. Stroje vyrobené na počátku 20. let se udržely ve službě po celé desetiletí, postupně jsou používány jako cvičné či školní. Reichswehr používal pro dopravu stroje SdKfz 3, schopné převést 6-12 vojáků. To určitě nebyl stroj vhodný pro moderní válku. Na počátku 30. let se sice objevuje nový průzkumný OA, vybavený kulometem, ale Kfz 13 sloužil hlavně k výcviku. Stále se jednalo o úpravu civilních automobilů, moderní průzkumný OA nemohl spoléhat na pohon pouze jedné nápravy.

V roce 1934 se uvažovalo o zavedení unifikovaného podvozku pro vojenské těžké osobní automobily. Tato myšlenka se ukázala jako obtížně realizovatelná, žádná podvozek terénních automobilů neodpovídal zadaní – pohon na všechny kola a řiditelnost obou náprav. Až v roce 1936 vyhrála konkurz firma Horch, navrhla dva typy podvozků – jedne s motorem vzadu, druhý s motorem vpředu. Byla vybrána koncepce s pohonem vzadu, Horch okamžitě začal vyvíjet lehký obrněný automobil, jehož základní verze dostala označení SdKfz 221.

Německé označení SdKfz znamená zkratku „Sonderkraftfahrzeug“, což je „vozidlo pro zvláštní účel“. Pro kolové průzkumné vozidla byla vyčleněna typová čísla 200-249. Prototyp se objevil v roce 1936, ve stejném roce začala i sériová výroba. Vozidlo se již na první pohled odlišovalo od předchůdců, kompaktní trup tvořily rovné desky, svařované pod různými úhly. Spodní část bočnic spadala k podélné ose vozidla, na ni navazovaly samostatné blatníky předních a zadních kol. Síla čelního pancíře se pohybovala mezi 10 -14,5 mm, zadní pancíř měl sílu 8 mm, podlaha 5mm. K pohonu vozidla sloužil vodou chlazený osmiválec do V Horch o objemu 3517 ccm. Jeho výkon byla 75 HP při 3600 ot/min. Převodovka Horch měla pět rychlostních stupňů pro jízdu vpřed a jeden pro jízdu vzad.
Osádku tvořili dva muži, řidič seděl v přední části. Ke sledování terénu byl vybaven čelním průzorem se štěrbinou, po bozích měl po jednom odklopném průzoru. Ve věži měl své stanoviště velitel, který zároveň plnil funkci střelce. Všz byla shora otevřená, pouze se přes ni sklápěl rámový kryt s pletivem. Boční plechy věže měly sílu 8 mm, v čele věže byla lafetován kulomet MG 34 ráže 7,92 mm s palebným průměrem 1050 nábojů 7,92x57. V bojovém prostoru byl uložen samopal MP 38 (40) ráže 9 mm s 192 náboji (6 zásobníků). Kulomet ale nemohl ohrozit OA protivníka, proto je u určité části vozidel namontována vedle kulometu protitanková puška Panzerbühse 39 ráže 7,92 mm. Ta však nedosahoval nějakých extra výkonů, u určité části již vyrobených strojů je proto odstraněn kulomet a je namontována protitanková puška Panzerbühse 41 ráže 28 mm.

Obrázek SdKfz 221

V roce 1938 je do výzbroje přijata nová verze nazvaná SdKfz 222. Nová verze měla daleko vyšší palebnou sílu, ve větší, upravené věži byl zabudován upravený protiletadlový kanón FlaK 30, označený jako KwK 30. Jednalo se o automatickou zbraň ráže 20 mm, dosahující rychlost střelby 280 střel/min. Palebný průměr byl 180 až 220 nábojů 20x138B. Kanon umožňoval měnit náměr v rozsahu -7 až +80°. Vedle kanónu byla zabudován kulomet MG 34 ráže 7,92 s 1050 náboji. Pozdější verze vozidla byly vybaveny modernější verzí kanónu, KwK 38, vycházejícího z protiletadlového kanónu FlaK 38. Kadence kanónu stoupla na 480 střel/min. Díky velkému náměru bylo možno vést střelbu i na vzdušné cíle. K zaměřování kanónu sloužil optický zaměřovač TZF 3a.
Osádku tvořili tři muži, do větší věže se vlezl i nabíječ. Věž zůstala otevřená, dvoudílný odklápěcí kryt byl vybavený bočnicemi. Síla pancíře věže zůstala stejná, tj. 8 mm. Až v průběhu výroby byl čelní pancíř korby zesílen na hodnotu 30 mm.

Obrázek SdKfz 222

Další variantou na podvozku Horch 4x4 byl radiovůz, označený SdKfz 223. Stroj byl schodný s verzi 222 pozdější produkce, jen místo věže s kanonem se opět objevuje malá devítiboká věž s kulometem MG 34. Vozidlo má bohaté radiové vybavení, na čtyřech nosnících je uložena vysoká rámová anténa. Osádka je složena s řidiče, velitele-střelce a radisty.

Obrázek SdKfz 223

V malém počtu byly vyrobeny spojovací vozy SdKfz 260 a 261. Oproti verzi 223 nemá OA věž, místo ní je na vozidle umístěna nástavba. Jedinou zbraní čtyřčlenné osádky je samopal MP 38.

Obrázek SdKfz 260

Od roku 1936 do roku 1942 bylo postaveno okolo 2000 vozidel řady SdKfz 221-223. Narazil jsem i na tyto údaje - 339 SdKfz 221, 989 SdKfz 222 a 640 SdKfz 223. Ve výzbroji je měl nahradit nový typ, využívající díly z těžkého OA SdKfz 234. Toto vozidlo však nebylo nikdy vyráběno.


technická data SdKfz 221 // 222 // 223// 260
délka – 4,8 // 4,8 // 4,8 // 4,83 m
šířka – 1,95 // 1,95 // 1,95 // 1,95 m
výška – 1,7 // 1,75 // 1,75 // 1,78 m
hmotnost – 4,0 // 4,8 // 4,4 // 4,26 t
výkon motoru – 75 HP
max. rychlost silnice – 80 km/h
dojezd silnice – 320 // 320 // 300 // 320 km
osádka – 2 // 3 // 3 // 4


Použité zdroje:
Pejčoch Ivo – Obrněná technika 1
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »


Obrázek Obrázek Obrázek
SdKfz 222 - 223 - 261



SdKfz 221
Obrázek Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »


SdKfz 222
Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek


SdKfz 223
Obrázek


SdKfz 261
Obrázek Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Měla tato vozidla nějaký systém na dofoukávání pneumatik v případě průstřelu, nebo jsou nějak známy vlastnosti při jízdě s prostřelenými pneumatikami?
Obrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Mě vždy zarážela ta nástavba.
Nepamatuji si jestli jsem někde přesně narazil na její účel.
Bylo to z důvodu, aby se stojící mohl držet a zároveň pomůcka v případě převrácení? Aby byla jaká taká naděje na přežití?
Víme něco o tom?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Hans S. píše:Měla tato vozidla nějaký systém na dofoukávání pneumatik v případě průstřelu, nebo jsou nějak známy vlastnosti při jízdě s prostřelenými pneumatikami?
Tak na to jsem nikde nenarazil, na dofukování jsem snad u žádného německého OA nenarazil. Sověti to řešili nějakou zodolněnou pneumatikou, němci používali asi něco podobného.

michan píše:Mě vždy zarážela ta nástavba. Nepamatuji si jestli jsem někde přesně narazil na její účel.
Myslíš ten drátěný plot nahoře na věži? ten sloužil jako ochrana před vhozením granátu do vozu. V létě to dobře fungovalo jako klimatizace :D
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Sa, já myslel ten trubkový rám např. u té 223. To bylo proti granátům?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

michan píše:Sa, já myslel ten trubkový rám např. u té 223. To bylo proti granátům?
Trubkový rám je rámová anténa. Ale jako ochrana proti převrácení to mohlo fungovat. :D
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Pombocz
vojín
vojín
Příspěvky: 19
Registrován: 5/2/2012, 16:53
Bydliště: Praha

Příspěvek od Pombocz »

Dobrý den,
Neví někdo z vás náhodou počet všech typů německých obrněných automobilů v září/říjnu 1938
Děkuji mockrát
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

To zjištuješ výzbroj celé německé armády? K čemu ti to bude. Mrkni někde na téma Mohli jsme se bránit ...
Tam to určitě kluci propírali :wink:
Počty Luftwaffe už znáš
www.palba.cz/viewtopic.php?p=117045#117045

Projdi si tato vlákna ...
První díl
www.palba.cz/viewtopic.php?t=1243

Druhý díl
www.palba.cz/viewtopic.php?t=1821

Shrňme si to (v kontextu roku 1938):
1. Německo nebylo vyzbrojeno na útočnou válku
2. Německo nemělo zdroje (zásoby) pro válku v délce několika měsíců
3. Německo by v případě útočné války mobilizovalo postupně až jako reakce na vývoj na frontě.
4. Přechod na válečný průmysl by byl postupný, pokud by vůbec byl na něj převeden
5. Psychologická pozice nadřazeného, početnějšího a většího státu.

Ovšem pokud má někdo statistické údaje, fakta jsou někdy lepší než tuny tlachání :)

Pokud děláš nějakou práci, mohl by ses potom pochlubit!
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Německá obrněná technika“