Leopold - 28cm K5(E)

Německé tanky, obrněná vozidla, tankové divize, těžká výzbroj.

Moderátor: Zemakt

Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

No jinak ty lokomotivy V188 tahaly i dělo Gustav (Dora), byly určeny pro rozchod 1435 mm. Lokomotiva byla vybavena dieselovým 12-válcovým motorem Maybach MD 650 o výkonu 736 kW a objemu 64,5 litrů. Motor poháněl generátor Siemens 710V aGV 350/32 o výkonu 640 kW, byl zde i pomocný generátor o výkonu 45 kW. Proud z generátoru byl rozváděn ke čtyřem hnacím elektromotorům Siemens D 2432a, každý o výkonu 178 kW. Pravděpodobně se jednalo o stejnosměrné motory, neboť v té době to byla klasika, asynchronní motory se běžně objevují až později. Lokomotivy se s mírnými modifikacemi vesele vyráběly ještě dlouho po válce.

Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

další impozantní fota ...

Obrázek

Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Lord píše:já jsem to taky studoval a vím, že otáčky asynchronního motoru jdou řídit buď proudem nebo frekvencí, ovšem při odporové regulaci vznikají ztráty, což není ekonomické, takže souhlas je lepší to řídit frekvencí ... používají se výkonové tyrystory.
Dneska se používají místo tyristorů IGBT tranzistory. Tyristory jsou pomalu na ústupu. Ty se zatím používají u stejnosměrných regulátorů. DC motor je taky dalekoko dražší než asynchranní AC motor.

Jinak soustrojí diesel - dynamo - DC motor nemá zrovna velkou učinnost, ztráty jsou poměrně velké. Ale tehdy jiná možnost nebyla.

Jinak asi největší soustrojí na podobném principu měly letadlové lodě Saratoga a Lexington - parní turbíny nebyly napojeny klasicky na šrouby ale poháněly vlastně elektrárnu. Šrouby potom poháněly elektromotory. Výkon na hřídeli byl 4x(2x16,5) MW, výkon turbogenerátoru byl 180 000 HP. Celé to chodilo na 5 kilovoltech.

Na přelomu roku 1929/1930 byla Saratoga použita v Tacomě jako náhrada zdejší elektrárny!


No tyo jsem se teda dostal uplně mimo téma :oops:
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Daemon
rotný
rotný
Příspěvky: 89
Registrován: 10/3/2006, 13:25
Bydliště: Spiš

Příspěvek od Daemon »

Lord píše:Nejzajímavější podle mě bylo jak to dělo Němci to Sevastopolu dopravili? Jak známo dělo muselo jet až z Německa na Krym a to po dvoukolejné trati, zda někde existovala, plus jiný rozchod v Evropě a Rusku, nebo Němci pro něj postavili speciální trať netuším.
A nepreviezli ho v častiach na normálnych vlakoch? Ja si teda neviem predstaviť, že by len kvôli tomu stavali dvojkoľajnú trať. Ešte nepredstaviteľnejšie však pre mňa je, že by tú trať potom demontovali. Nie som až taký veľký znalec železníc, no podľa mňa veľa dvojkoľajných ťahov medzi Východným Pruskom a Stredozemným morom ani dodnes vpodstate nie je. Poliaci asi nemajú smerom na východ nič a Maďari tuším tiež nie, takže mi zostáva Košicko-Bohumínska trať, lenže tá sa stala dvojkoľajkou až kedysi neskôr za komunizmu.
Lodomerius von Ditrichsdorf
Uživatelský avatar
Daemon
rotný
rotný
Příspěvky: 89
Registrován: 10/3/2006, 13:25
Bydliště: Spiš

Příspěvek od Daemon »

A pritom po Nemcoch tieto veci zostávali, to je jasné. Napríklad aj v našom kraji (Spiš - nech žije! 8)) dodnes existuje cesta cez priesmyk Branisko - kto to trocha pozná, stará cesta cez kopec ponad ten nový cestný tunel. Tak tú stavali Nemci myslím ako rýchlu rezervnú zásobovaciu trasu na východ. Teda stavali ju samozrejme miestni robotníci, ale projektovali ju Nemci a stojí teda za to! Dnes je na nej samozrejme v dôsledku neschopnosti správcov komunikácie zlý koberec, no základy má pevné a pôvodný betónový podklad sa nikde nezosúva - a to až do postavenia tunela niesla záťaž kompletného cestého ťahu smerom na východ!!!

Trocha od témy, ale to len ako obraz o tom, že sa počas WW2 stali aj dobré veci.
Lodomerius von Ditrichsdorf
Uživatelský avatar
Daemon
rotný
rotný
Příspěvky: 89
Registrován: 10/3/2006, 13:25
Bydliště: Spiš

Příspěvek od Daemon »

Mám zaujímavú správu! Práve som sa na jednom sajte dočítal, že Dorou mierili tak, že ňou pohybovali v zákrute. Logické, nie? Pri takom obrovskom dele a navyše dvojkoľajke nemohlo byť ani reči o točniach, či železničných krížoch.

Takže tu je foto od Sevastopoľa a práve kvôli bočnému námeru je Dora v zákrute.

Obrázek
Lodomerius von Ditrichsdorf
Uživatelský avatar
Daemon
rotný
rotný
Příspěvky: 89
Registrován: 10/3/2006, 13:25
Bydliště: Spiš

Příspěvek od Daemon »

Táto fotka tu už síce je, veď som ju tuším pridal ja, ale táto kópia by mala byť o čosi kvalitnejšia.
Ináč chystám článok, len to trocha potrvá, pri mojej zaneprázdnenosti ...
:roll:
Lodomerius von Ditrichsdorf
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Daemon píše:
Lord píše:Nejzajímavější podle mě bylo jak to dělo Němci to Sevastopolu dopravili? Jak známo dělo muselo jet až z Německa na Krym a to po dvoukolejné trati, zda někde existovala, plus jiný rozchod v Evropě a Rusku, nebo Němci pro něj postavili speciální trať netuším.
A nepreviezli ho v častiach na normálnych vlakoch? Ja si teda neviem predstaviť, že by len kvôli tomu stavali dvojkoľajnú trať. Ešte nepredstaviteľnejšie však pre mňa je, že by tú trať potom demontovali. Nie som až taký veľký znalec železníc, no podľa mňa veľa dvojkoľajných ťahov medzi Východným Pruskom a Stredozemným morom ani dodnes vpodstate nie je. Poliaci asi nemajú smerom na východ nič a Maďari tuším tiež nie, takže mi zostáva Košicko-Bohumínska trať, lenže tá sa stala dvojkoľajkou až kedysi neskôr za komunizmu.
Němci postavili na Východě tisíce kilometrů železničních tratí, jak známo ruské tratě za mnoho nestály a při té zátěži za chvíli kolabovaly, bylo to velké úsilí, ale také to byla velká válka.

S tím rozmontováním a složením, také jsem o tom přemýšlel, ale moc se mi to nezdá, zas by na to musely mít portály, těžké jeřáby, atd. Němci byli fanatici a dokážu si představit, že kvůli Doře byli schopni vybudovat novou trať, ostatně potřebovali hlavní tahy ze Západu na Východ už kvůli zásobování. To že při ústupu tyto tratě zas ničili je věc další.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Daemon
rotný
rotný
Příspěvky: 89
Registrován: 10/3/2006, 13:25
Bydliště: Spiš

Příspěvek od Daemon »

To je pravda, Lord, teraz študujem jeden článok o týchto delách a podľa toho autora skutočne tie dvojkoľajky kvôli Dore stavali! Už by ma len veľmi zaujímalo, že kadiaľ!

Keby mal niekto info, dajte to hneď sem, pls!
Lodomerius von Ditrichsdorf
Uživatelský avatar
Daemon
rotný
rotný
Příspěvky: 89
Registrován: 10/3/2006, 13:25
Bydliště: Spiš

Příspěvek od Daemon »

Apropó - venuje sa niekto papierovému modelástvu?

Ak - tak neviete o papierovom modeli Dory? Ja osobne mám Leopolda, no táto téma ma veľmi zaujíma a Dorka by sa pri parnom rušni, ktorý tiež mám, a trebárs pri Opli Blitz (len aby bol obraz o veľkosti!) krásne vynímala, no nie?
Lodomerius von Ditrichsdorf
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Probůh. ALe němečtí inženýři nebyli žádní volové a v hledání praktických a použitelných řešení byli mistři. Tak proč by navrhovali dělo u kterého byla možnost přepravy na tisíce km. tak, aby muselo samo o sobě jezdit po speciálních tratích? To nedává smysl. 95% bitev ve kterých by mohlo dojít uplatnění by skončilo dříve, než by se tam dostalo. Navíc v článku na palbě: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1388&highlight= není o něčem takovém ani zmínka. Mám pocit, že tam sám autor spíš prezentuje myšlenku klasických vlaků.
Celé se mi to opravdu nějak nezdá.
Daemone, můžeš sem hodit ty odkazy? Nebo spíš do příslušného článku? Tam by si to pravděpodobně zasloužilo rozvinout. Dík.
Uživatelský avatar
Daemon
rotný
rotný
Příspěvky: 89
Registrován: 10/3/2006, 13:25
Bydliště: Spiš

Příspěvek od Daemon »

hej, hej, odkazy budú, aj pokračovanie článku o Dore a Gustavovi.
Lodomerius von Ditrichsdorf
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Atlantis píše:Probůh. Ale němečtí inženýři nebyli žádní volové a v hledání praktických a použitelných řešení byli mistři. Tak proč by navrhovali dělo u kterého byla možnost přepravy na tisíce km. tak, aby muselo samo o sobě jezdit po speciálních tratích? To nedává smysl. 95% bitev ve kterých by mohlo dojít uplatnění by skončilo dříve, než by se tam dostalo. Navíc v článku na palbě: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=1388 není o něčem takovém ani zmínka. Mám pocit, že tam sám autor spíš prezentuje myšlenku klasických vlaků.

Celé se mi to opravdu nějak nezdá.
Daemone, můžeš sem hodit ty odkazy? Nebo spíš do příslušného článku? Tam by si to pravděpodobně zasloužilo rozvinout. Dík.
Teď ti nerozumím, jasně že nestavěli asi celou železnici až z Německa, někde tratě byly, a některé úseky museli možná překlenout. Dále dvoukolejné tratě byly třeba primárně kvůli zásobování fronty.

A kdyby jsi četl článek tak dělo bylo určeno proti Maginotově linii, která tehdy budila strach. Plán jaký se nakonec později uskutečnil byl jiným řešením, ale v zásádě Němci uvažovali o tažení přes Belgii, které se už neosvědčilo ve WW1, kvůli silným spojeneckým silám, nebo další možnost prorazit Maginotovu linii, a prorazit tuto linii nebylo jen tak, proto mohlo to dělo být kvůli tomuto cíli konstruováno, pravda, že výroba dalšího děla pokračovala i po dobytí Francie, ale výzkum a příprava výroby už asi jela, a stornovat to? Vždyť se to mohlo nadále hodit na pokrytí kanálu La-Manche.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Daemon
rotný
rotný
Příspěvky: 89
Registrován: 10/3/2006, 13:25
Bydliště: Spiš

Příspěvek od Daemon »

Lord píše:[ výroba dalšího děla pokračovala i po dobytí Francie, ale výzkum a příprava výroby už asi jela, a stornovat to?
Čo sa týka vojenských objednávok Nemecka, môj názor je taký, že v NSDAP a Wehrmachte bola obrovská lobby, ktorá viacmenej Hitlera a spol podporavala a práve jej sa vojny asi najviac hodila. To bol pravý dôvod celej tragédie 2. sv. vojny. A zrušenie objednávky druhého gigantického dela už Krupp Hitlerovi iste nejako vyhovoril. Zatiaľ som sa nedostal k presným číslam o cene Dory a Gustava, ale isté je, že pre mnohých - a to nielen v Nemecku - bola 2. sv. vojna možnosťou úžasne sa nabaliť. Rádovo by som to prirovnal asi tak k porevolučným privatizáciám v našich krajinách :)
Lodomerius von Ditrichsdorf
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Jak vlastně právě Němci stavělii traě co se týče Ruska a spol pro zásobování a přesuny vojsk. To se člověk nikde moc nedočte. Byly jednokolejné nebo dvoukolejné? A kde všude? Neexistuje třeba nějaká mapa/schéma železniční sítě Ukrajiny ze 42/42 nebo obecně zabraného Rusk? Popř. poválečná? Rusové by asi stejně jako Němci tratě byli ochotni opravit a používat sami, ne?
Uživatelský avatar
Daemon
rotný
rotný
Příspěvky: 89
Registrován: 10/3/2006, 13:25
Bydliště: Spiš

Příspěvek od Daemon »

No o jednej trati, postavenej Nemcami cez Ukrajinu, som sa práve dočítal. Bude sa spomínať v ďalšej časti Dory a Gustava.
Lodomerius von Ditrichsdorf
Odpovědět

Zpět na „Německá obrněná technika“