Lehké tanky typ 92, 95, 98, 2, 3, 4 a 5

Odpovědět
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Lehké tanky typ 92, 95, 98, 2, 3, 4 a 5

Příspěvek od YAMATO »

V roce 1931 byl firmou Ishikawajima Jidosha Seisakusho postaven prototyp lehkého tanku, konstrukčně vycházejícího z patrolového tanku Vickers. Jednalo se o jedno z prvních vozidel s celosvařovanou konstrukcí na světě. Pancíř byl silný 6 mm. Výzbroj byla tvořena kulometem typ 92 ráže 13,2 mm ve věži a kulometem typ typ 91 ráže 6,5 mm v korbě. Osádka byla tvořena třemi muži, řidičem a kulometčíkem v korbě a velitelem/ střelcem ve věži. K pohonu byl použit dieslový, kapalinou chlazený motor Mitsubishi o výkonu 33,1 kW.

Tank byl zařazen do výzbroje pod označením typ 92. V letech 1933 až 1935 bylo u Ishikawajimy vyrobeno menší množství. Tyto tanky se však od prototypu lišili výzbrojí, která byla tvořena dvěma kulomety typ 91 (1650 ks munice) ve věži a korbě a dále pozměněným podvozkem. Pozdější stroje dostali opět nový podvozek, vzhledem k ne nejlepším vlastnostem staršího. Později byly prováděny modernizace výzbroje, kdy část vozidel dostala do korby kulomet typ 92 ráže 13,2 mm, také bylo možno použít další kulomet typ 91 ráže 6,5 mm jako protiletadlový. Později dostali některé stroje do korby kanon ráže 20 mm. Několik strojů bylo také vybaveno radiostanicí.

TECHNICKÉ ÚDAJE

ROZMĚRY
Délka: 3940 mm
Šířka: 1620 mm
Výška: 1830 mm

HMOTNOST
Bojová: 3520 kg

VÝKONY
Max. rychlost: 40 km/h
Max. dojezd: 200 km



Typ 92 sice přinesl řadu novinek, jeho kvality však nebyly dostatečné. V polovině třicátých let proto začala vznikat nová konstrukce lehkého tanku. V roce 1934 začali testy prototypu, vyrobeného firmou Mitsubishi (podle jiných zdrojů arsenálem v Sagami). ten byl poté přijat do výzbroje jako typ 95 Ha-Go (někdy také Ke-Go). Tank měl smíšenou, svářovanou i nýtovanou, konstrukci. Pancéřování bylo o síle 6-12 mm. Pro pohon byl vybrán vzduchem chlazený diesel Mitsubishi NVD 6120 o výkonu 89,5 kW. Třímístná posádka byla tvořena řidičem a kulometčíkem v korbě a velitelem/střelcem ve veži. Výzbroj tvořil kanon typ 94 ráže 37 mm ve věži (88 nábojů) a kulomet typ 91 ráže 6,5 mm v korbě. Zajímavá byla lafetace kanonu, umožňující stranový pohyb 10° na každou stranu. Elevace byla 24°, deprese 20°. Interiér tanku byl vybaven azbestovým obložením, chránícím předvysokými teplotami a odlomky pancíře v případě zásahu.

Sériová výroba začala v roce 1936, zpočátku však velmi pomalu, velkovýroba se rozběhla až o dva roky později. Výrobci byli mimo Mitsubishi také arsenál v Kokuře, Kobe Seiko a další. Bojové poznatky vedli k modifikaci výzbroje u pozdějších strojů, vyráběných od roku 1939. Byl použit kanon typ 98 ráže 37 mm s podstatně lepšími protipancéřovými vlastnostmi než předcházející krátkohlavňový. Kulomet v korbě byl také vyměněn za novější typ 97 ráže 7,7 mm. Druhý takový kulomet byl umístěn ve věži, nikoli však paralerně s kanonem, ale na pravou stranu věže téměř vzadu. Toto řešení, které bylo používáno i mnoha dalšími japonskými tanky, lze stěží označit za optimální, zvláště pak v jednomístné věži. Některé stroje byly také vybaveny modifikovaným podvozkem, tzv.Mandžuským, pro nasazení v Číně. Později byla část strojů vyrobená v Kobe Seiko vyzbrojena kanonem ráže 47 mm. Některé jiné tanky byly vyzbrojeny druhým 37 mm kanonem v korbě místo kulometu. Velkou nevýhodou tanku typ 95 byla absence radiostanice. Výroba byla ukončena v roce 1943 po vyrobení 1161 tanků, některé zdroje však hovoří o výrobě u Mitsubishi až do roku 1945.

Na bázi typu 95 vznikly tanky typ 3 Ke-Ri a typ 4 Ke-Nu. Typ 3 byl typ 95 s kanonem typ 97 ráže 57 mm v poněkud přepracované věži. Ve výbavě již nechyběla radiostanice. Vzniklo jen velmi malé množství těchto vozidel, neboť věž byla velice stísněná. Typ 5 vznikl použitím věže tanku typ 97 Chi-Ha s 57 mm kanonem typ 97. Přestavěno bylo asi sto tanků. Osvědčili se lépe než typ 3, byly však již dosti přetížené. Dále došlo u obou přestaveb také k výměně původního motoru Mitsubishi NVD 6120 za Mitsubishi typ 100 o výkonu 95,7 kW.

TECHNICKÉ ÚDAJE (typ 95/ typ 4)

ROZMĚRY
Délka: 4380 mm/ 4100 mm
Šířka: 2070 mm/ 2120 mm
Výška: 2280 mm/ 1820 mm

HMOTNOST
Bojová: 7400 kg/ 8400 kg

VÝKONY
Max. rychlost: 40 km/h/ 50 km/h
Max. dojezd: 250 km/ 250 km



Dalším lehkým japonským tankem byl stroj, vyvinutý v roce 1938 firmou Chito. Označen byl typ 98 Ke-Ni. Byl plánován jako náhrada za typ 95, k té však nikdy nedošlo. Jednalo se o mnohem lépe řešené vozidlo, s pancířem zesíleným na 12-16 mm a balisticky velmi dobře řešeným, s dvoumístnou věží s novým, výkonnějším kanonem typ 100 ráže 37 mm (110 ks munice) a dvěma kulomety typ 97 (1400 nábojů), jedním v samostatném závěsu napravo vedle kanonu, druhým v zádi věže. Posádku tvořil řidič v korbě a velitel s nabíječem ve věži. Podvozek byl také výrazně upraven, tvořen byl nyní šesti pojezdovými koly na každé straně, přičemž odpružení bylo umístěno uvnitř korby. Pohon obstarával vzduchem chlazený motor Mitsubishi typ 100 o 95,7 kW. Bohužel pro japonské obrněné jednotky byl tento tank zaveden do výroby teprve v roce 1942 a výroba dala podle různých zdrojů pouze 22 nebo 100 strojů. U firmy Mitsubishi byl postaven prototyp typ 98 B (Otsu) s podvozkem typu Christie, inspirovaný sovětským tankem BT, s čtyřmi velkými pojezdovými koly na každé straně bez nosných kladek. Poháněn byl vzduchem chlazeným dieslem Mitsubishi o výkonu 110 kW.

Vývojem typu 98 vznikl typ 2 Ke-To. Ten se lišil především celosvařovanou konstrukcí a modifikovanou lafetací kanonu, kterým byl typ 1 ráže 37 mm. V roce 1944 bylo vyrobeno pohopouhých 29 strojů.

V roce 1944 byl firmou Hino vyroben prototyp lehkého tanku, označeného typ 5 Ke-Ho. Jeho konstrukce navazovala na typ 2 Ke-To, přičemž zavěšení podvozku bylo odvozeno od středního tanku typ 97 Chi-Ha. Výzbroj tvořil 47 mm kanon typ 1 ve věži a 7,7 mm kulomet typ 97 v korbě. Posádku tvořil řidič s kulometčíkem v korbě a velitel s nabíječem ve věži.

TECHNICKÉ ÚDAJE (typ 98 )

ROZMĚRY
Délka: 4110 mm
Šířka: 2120 mm
Výška: 1820 mm

HMOTNOST
Bojová: 7200 kg

VÝKONY
Max. rychlost: 50 km/h
Max. dojezd: 300 km

Obrázek
model 95.

Obrázek
Typ 98 Ke-Ni.

Obrázek
Type-95-HA-GO.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Článek sem si s velkým zájmem přečetl, takové informace se v běžné literatuře neobjevují - všude hejna Tigrů, Pantherů a podobné havěti :D

Byly tyto tanky nasazeny v bojích s rusy? Míním tím předválečné pohraniční konflikty
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Typ 95 zcela určitě...a dost zklamal, malá palebná síla, slabé pancéřování, jednomístná věž-velitel nestíhal...byly provedeny určité úpravy, především zesílena výzbroj, ale dostatečné řešení to rozhodně nebylo...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Někde jsem četl, že ten nejrozšířenější typ 97 bylo možno vyřadit z boje klidně bajonet, kterým se znehybnil pohyb otáčení hlavní věže. Myslím si, že ani u jiných typů na tom nebyli Japonci o moc lépe.
ObrázekObrázekObrázek
G.Reiner
desátník
desátník
Příspěvky: 43
Registrován: 30/12/2007, 11:27

Příspěvek od G.Reiner »

kacermiroslav píše:Někde jsem četl, že ten nejrozšířenější typ 97 bylo možno vyřadit z boje klidně bajonet, kterým se znehybnil pohyb otáčení hlavní věže. Myslím si, že ani u jiných typů na tom nebyli Japonci o moc lépe.
Typ 97 by Japonci považován za střední tank, jinak ten měl 2 druhy věží, ale něco takového mi není známo. Nicméně o typu 97 si můžete přečíst v HPM 5 a brzy i v 6, tak uvidíme.
Nejsem demokrat, jsem liberál! Zajímají mě fakta, ne to co je politicky zrovna korektní.
G.Reiner
desátník
desátník
Příspěvky: 43
Registrován: 30/12/2007, 11:27

Příspěvek od G.Reiner »

Nevím zda máš Yamato nový Osprey od Stevena J. Zalogy, ale v něm uváděné počty vyrobených tanků jsou o dost jinde než jsem zvyklý vídat v literatuře. pro zajímavost:
Typ 95 - 2300 kusů!
Typ 98 104 kusů,
Typ 2 34 kusů.
Nejsem demokrat, jsem liberál! Zajímají mě fakta, ne to co je politicky zrovna korektní.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

trocha videa.
testy lehkého tanku Type 95 http://www.youtube.com/watch?v=bLKwq8JKIaw
ObrázekObrázekObrázek
Iteki
Příspěvky: 6
Registrován: 25/4/2011, 21:02
Bydliště: ondrej.triska@email.cz

Příspěvek od Iteki »

Typ 95 rozhodně nebyl žádným technologickým zázrakem. V době vstupu Japonska do II. světové války to byl 6let starý tank a dílčích úspěchů na Tichomořských bojištích získal snad jen jeho překvapivým nasazením v terénu, kde by tanky nikdo nečekal - konkrétně v džunglích jihovýchodní Asie. První úspěchy zaznamenal v Malajsii, úspěšně se též podílel na dobytí Singapuru. Když se tento japonský lehký tank setkal na konci roku 1941 na Filipínách s americkými M3 Stuart, slavil vítězství, což lze však přičíst na vrub nezkušenosti nebo neschopnosti jejich protivníků. Tím však výčet úspěchů tanku Typ 95 končí.
Jeho slabý pancíř dokázaly prostřelit i střední ráže, z boku byl tank zranitelný dokonce i střelami puškové ráže. Posádky amerických Shermanů likvidovaly Typ 95 raději střelbou z kulometu, neboť se mnohdy stávalo, že střela z děla prolétla tankem Typ 95 aniž by explodovala. Naopak 37mm dělo Typ 95 nedokázalo probít pancíř svých protivníků....
Spojenci se s lehkými tanky Typ 95 setkali snad při každé bojové operaci v Tichomoří, nikdy však vzhledem ke své zranitelnosti nepředstavovaly vážnější nebezpečí.
Odpovědět

Zpět na „Pozemní vojsko“