Avia BH-1

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Avia BH-1

Příspěvek od kacermiroslav »

Avia BH-1
Československé letadlo
prototyp
1920
Obrázek
BH-1 exp. – první motorový letoun společnosti AVIA
Avia BH-1 exp.
VÝVOJ a KONSTRUKCE

Tradiční československý výrobce letounů společnost Avia byla založena v srpnu roku 1919, tehdy ještě jako firma Avia – díly na opravu a výrobu letadel, v prostorách bývalého vysočanského cukrovaru. Jejími společníky v době vzniku byli Pavel Beneš (konstruktér), Miroslav Hajn (konstruktér), J.F.Koch (pozdější tvůrce motocyklů Praga a ČZ) a Václav Malý, který byl obchodníkem starajícím se o prostředky a chod firmy. Takto nastíněná firma na první pohled může vypadat impozantně. Ve skutečnosti kromě výše jmenovaných společníků zaměstnávala dílna v Praze ve Vysočanech pět truhlářů a tři zámečníky. A aby se uživila, musela přijímat i zakázky mimo svůj obor. Vyráběla tak například modelářské vrtule, bumerangy atd. Na přelomu roku 1919 – 1920 začali konstruktéři Beneš a Hajn pracovat na svém prvním motorovém letounu. Jisté zkušenosti již s letouny měli, ale zatím jen bezmotorovými. Před První světovou válkou a těsně po jejím skončení v listopadu 1918 totiž postavili několik kluzáků vlastní konstrukce.

Právě při stavbě prvního motorového letounu společnosti využili svých znalostí a zkušeností s tzv. tlustými profily, jejichž letové vlastnosti si již vyzkoušeli na kluzácích a letuschopných modelech. Například v létě roku 1919 dohotovili v dílně kluzák Benešovy konstrukce, který pak byl na podzim 1919 vystaven na první výstavě Svazu čs. Pilotů v Klementinu. Kromě svých vlastních zkušeností samozřejmě mohli využít celou řadu prvoválečných konstrukcí, především se pak nechali inspirovat stroji Prof. Dr. Hugo Junkerse a Anthonyho Hermana Gerarda Fokkera. Obě společnosti, Junkers i Fokker, během války vyprodukovaly celou řadu více či méně úspěšných letounů. Ke konci války pak Fokker postavil vynikající jednoplošný stíhací Fokker D.VIII a Junkers pro změnu stíhací a průzkumné dolnoplošníky celokovové konstrukce Ju D.I a CL.I. Pokud jim chyběli nápady a zkušenosti, neváhali nalézt poučení při prohlídce letadel uložených v Leteckém arsenálu na Starém výstavišti.
Obrázek

Model Avie BH-1 exp. (experimentální, nebo jak jej nazval pilot Avie Bohul Munzar – „exprevít“) byl pouze pokusným strojem celodřevěné konstrukce (přeci jenom zkušenosti se dřevem a jeho cena byly zatím přednější než kovové konstrukce). Trup obdélníkové průřezu letounu byl potažen překližkou, křídla a ocasní plochy impregnovaným plátnem. Stroj byl díky své jednoplošné koncepci velice nízký, pouhých 2,05 m. Rozpětí pak bylo téměř jednou tak velké v porovnání s délkou (10,08 m : 5,86 m). Kromě standardních postupů a materiálů se Beneš s Hajnem nebáli na rok 1920 použít velice odvážný tlustý profil křídla (nejsilnější byl v místě napojení na dva páry vzpěr) v dolnoplošné koncepci a plovoucí směrové kormidlo. Tuto koncepci včetně zavěšení křídla v trupu pomocí dvou párů vzpěr si dokonce nechali později i patentovat. Funkci kýlové plochy převzal vzadu plochý trup. Podvozek měl jednoduché profilované vzpěry a jeho průběžná osa byla tvarovaná jako malá nosná ploška. Na letadle byl instalován voštinový chladič vody v uspořádání, které se blížilo tunelovému (tento chladič je dochován jako exponát v Národním technickém muzeu).
Obrázek na letišti Praha Kbely

Stavba prototypu BH-1 byla zahájena na začátku roku 1920 a pokračovala velice rychle. Již 9.října 1920 pilotem firmy Aero Josefem Novákem byly provedeny první zkoušky a pokusně se uskutečnil i krátký letový test nebo spíše skok do výšky cca 1 metru. Během těchto testů byly zjištěny drobné závady na instalaci motoru, který ještě nebyl pro první lety kapotován. První skutečný asi 4 minutový let ve výšce 50 metrů byl uskutečněn o pár dní později 13.října 1920. O den později již let trval plných 10 minut, při kterých BH-1 překvapil svou snadnou ovladatelností a vynikajícími letovými vlastnostmi.

Jedinou nevýhodou tak byla slabá pohonná jednotka, kterou byl ještě předválečný řadový , vodou chlazený motor Austro-Daimler o výkonu 28 až 30 kW (35-40 k). Tento výkon motoru však již dávno neodpovídal jeho stáří a oři zkouškách na brzdě se zjistil jeho výkon jen 22 kW (30 k). Ovšem opatřit vhodný motor v té době nebyl jednoduchý úkol, zvláště pak ve slabší kategorii. Tento motor byl konstruktéry z Avie vypátrán až v Blansku. Z toho důvodu mohla být dvoumístná Avie zalétávána pouze s jedním pilotem, druhý by byl již na letoun příliš těžký. I tak, přestože byl stroj vybaven až neuvěřitelně slabým motorem (v porovnání s motory o výkonech 100 až 300 k používaných za WW1), dosahoval díky nízkému odporu vzduchu a aerodynamické čistotě slušných výkonů. Cestovní rychlost byla 110 km/h, maximální pak 160 km/h. Běžně pak ale ve vodorovném přízemním letu dosahoval s jedním pilotem rychlosti 140 km/h, minimální rychlost s jedním pilotem byla 58 km/h. Stroj o malé vzletové váze 450 kg (prázdný vážil jen 298 kg) stoupal s jedním pilotem rychlostí 3 m/s.
Obrázek motor Austro-Daimler o výkonu 22 kW

První letové zkoušky nového stroje neušly pozornosti ani tisku. Dne 16.října 1920 napsali členové Československého aviatického klubu článek, který byl uveřejněn v tisku:

Skvělý úspěch nového československého letadla. Dne 14 t.m. bylo zkoušeno letadlo nového typu, konstruované pp.Benešem a Hajnem, provedené fy. Avia ve Vysočanech, na letišti ve Kbelích. Jednoplošník nového typu překvapuje při prvním pohledu v prvé řadě umístěním nosné plochy na spodní straně trupu. Elegantní tvar letadla řešený všemožně tak, aby odpor vzduchu byl co nejmenší, dává tušiti stroj rychlý. Letadlo zalétal známý pilot Josef Novák. Po zkoušce motoru, který bohužel nepracoval tak, jak by měl, po zcela krátkém rozjezdu odlepilo se letadlo od země a prudce stoupalo, takže v době 8 až 10 minut bylo ve výši asi 900 metrů, kde provedl pilot několik smělých obratů. Zajímavým jest, že letadlo opisujíc zatáčku neklesá, nýbrž naopak stoupá. Rychlost a stabilita jest znamenitá. Stroj opatřen jest 30 N P motorem Austro-Daimler, takže lze mluviti skutečně o letadle sportovním. Den 14.t.m. byl opět dnem úspěchů pro náš doposud v plenkách se nacházející průmysl letadlový. Opět domácí konstrukce a výroba prokázala schopnost postaviti se na úroveň konstrukcím cizím. Tentokráte jest to však i významný úspěch sportovní, jež znamená velmi mnoho pro civilní letectví naše. Letadlo bude vystaveno na První mezinárodní letecké výstavě v Praze, takže se bude moci i širší obecenstvo přesvědčiti o vzorné práci domácí a po výstavě pak definitivní zkouškou budou dovršeny úspěchy naších konstruktérů“.

Po úspěšných letových zkouškách byla Avie přestěhovaná do pražského Průmyslového paláce, kde se konala Mezinárodní výstava, první v nově vzniklém Československu. Avie u široké veřejnosti vzbudila velkou pozornost a stala se nejdiskutovanějším exponátem výstavy. Prezident republiky T.G.Masaryk jako protektor výstavy věnoval ze svého fondu společnosti Avia peněžní dar v hodnotě 100.000,- Kč za účelem dalšího rozvoje firmy. Tento dar prakticky firmu zachránil, protože investor Václav Malý byl již koncem roku 1920 finančně vyčerpán a na další rozvoj firmy neměl potřebnou hotovost. Po ukončení výstavy byly na stroji provedeny ještě další drobné úpravy, se kterými létala BH-1 až do dubna 1921.

V roce 2004 byla Marcelem Sezemským postavena plně funkční replika vybavená motorem Walter Mikron, která se od té doby pravidelně zúčastňuje různých leteckých dní v Česku i zahraničí. Například v roce 2007 letěla BH-1 spolu s BH-5 na přehlídku do belgického Bruselu.

TTD – Avia BH-1 exp.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Počet členů osádky: 2
* Rozpětí: 10,08 m
* Délka: 5,86 m
* Výška: 2,05 m
* Nosná plocha: 11,50 m2
* Hmotnost prázdného letounu: 298 kg
* Vzletová hmotnost: 450 kg
* Maximální rychlost: 160 km/h
* Cestovní rychlost: 110 km/h
* Minimální rychlost: 58 km/h
* Výzbroj: NE
* Dostup: 3.500 m
* Stoupavost: 3 m/s
* Dolet:
* Motor / Výkon: Austro-Daimler 30 NP / 22 kW (29 k)
* Vyrobeno kusů: 1 ks prototyp
* Uživatelé: Československo

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Avia BH-1 bis.
VÝVOJ a KONSTRUKCE

Po mediálním úspěchu firmy Avie a jejího modelu BH-1 exp. byl prototyp v dubnu 1921 rozebrán a přestavěn na verzi BH-1 bis. Hlavním rozdílem u staronového stroje bylo použití silnější pohonné jednotky, francouzského sedmiválcového hvězdicový motoru Gnome Omega. Tento stařičký motor před WW1 používal pro své lety Evžen Čihák. Motor měl za sebou již mnoho hodin provozu a tak jeho udávaný výkon 37 kW (50 k) bylo pouze zbožné přání konstruktérů. Skutečný výkon byl menší (35 kW), nicméně již dostačoval k tomu, aby Avie létala s dvěma členy posádky. Motor dostal nový zákryt, chránící posádku před ostřikujícím olejem a větší vrtuli.

Křídlo bylo oproti původnímu plátnu až na úroveň zadního nosníku potaženo překližkou silnou 1 mm. Kromě jiného byl upraven podvozek a celý letoun dostal nové stříbrné zbarvení. Díky silnějšímu motoru již mohla Avia BH-1 bis létat se dvěma osobami na palubě. V září 1921 se stroj zúčastnil 1.národního leteckého mítinku, kde vyhrál soutěž ve spolehlivosti na okružním letu po republice a to i přestože byl mezi přihlášenými stroji s tím nejslabším motorem. Trať byla vedena Praha – Olomouc – Nitra – Vajnory – Olomouc – Praha. Trať o délce 860 km zvládla BH-1 bis. průměrnou rychlostí 125 km/h bez ztráty jediného trestného bodu, za což vděčila vynikajícímu pilotovi Bohuslavu Munzarovi a Kochovi (pozorovatel a mechanik), ale především pak díky své pokrokové konstrukci a aerodynamické čistotě. Stroj zůstal i po soutěži v majetku Avie a dále létal na propagačních akcích a leteckých dnech.

O tak slavný stroj byl velký zájem i mezi piloty, kteří měli zájem si jej vyzkoušet řídit. Mezi ty šťastné, kteří si mohli vyzkoušet jeho pilotáž, byl například JUDr. Zdeněk Lhota, který se později proslavil na mezinárodním leteckém závodu. Také jej vyzkoušel kpt. Jan Popelák, který jej ale bohužel během nouzového přistání při vojenském cvičení poškodil. A jelikož Avia v té době pracovala již na dalších projektech, neměla firma zájem dávat do opravy peníze. Tak zůstala BH-1 bis. na dvoře vysočanských dílen mnoho let a do dnešních dnů se v depozitáři Národního technického muzea z ní dochovala značně poškozená křídla.
Obrázek

TTD – Avia BH-1 bis. (výkony jsou při zátěži dvěma piloty)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Počet členů osádky: 2
* Rozpětí: 10,08 m
* Délka: 5,86 m
* Výška: 2,05 m
* Nosná plocha: 11,50 m2
* Hmotnost prázdného letounu: 298 kg
* Vzletová hmotnost: 450 kg
* Maximální rychlost: 137 km/h
* Cestovní rychlost: 100 km/h
* Minimální rychlost: 63 km/h
* Výzbroj: NE
* Dostup: 3.500 m
* Stoupavost: 2 m/s
* Dolet: 410 km
* Motor / Výkon: Gnome Omega / 35 kW (48 k)
* Vyrobeno kusů: 1 ks prototyp
* Uživatelé: Československo


ZÁVĚR
Přestože se v případě Avie BH-1 jednalo o civilní, neozbrojené letadlo, mělo pro následný rozvoj našeho pozdějšího největšího výrobce vojenských letadel obrovský význam a jako takový má své zastoupení na vojenském portálu. Díky úspěchům se svou první konstrukci mohla společnost Avia dále pokračovat ve svém podnikání a dále se rozvíjet a stavět již i vojenská letadla jako například stíhací stroje BH-3, které byly zařazeny do Československého letectva, nebo modely BH-5, BH-9, BH-10, BH-11. Prvky použité u Avie BH-1 pak konstruktéři společnosti nadále řadu let používaly o dalších modelů. Ovšem tyto konstrukce byly stavěny již pod novým majitelem Avie, protože tu v létě 1921 koupil známý pražský milionář Miloš Bondy. Nový název firmy tak byl „Miloš Bondy a spol.“, ale tovární označení Avia bylo zachováno až do dnešních dní.

Obrázek Avia BH-1 exp.


Zdroje:
Československá letadla (1) 1918-1945 – Václav Němeček – 1983
http://www.historicflight.cz
http://www.avia.vyrobce.cz
http://www.wikipedia.org
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“