Československá ocel Poldi L Victrix Special

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
lkala
praporčík
praporčík
Příspěvky: 306
Registrován: 26/8/2008, 12:52
Bydliště: Brno

Československá ocel Poldi L Victrix Special

Příspěvek od lkala »

Československá ocel Poldi L Victrix Special
V dnešním příspěvku se opět podíváme do oblasti materiálů používaných při konstrukci leteckých motorů. Konkrétně se zaměříme na Československou ocel L Victrix Special, která byla používána při konstrukci našich předválečných leteckých motorů.

Práci opět rozdělíme do dvou částí. V první se podíváme na popis samotné oceli. Ve druhé se zaměříme na její konkrétní použití při konstrukci klikových hřídelů našich předválečných leteckých motorů a to na příkladu leteckých motorů Walter Pollux II a Praga Asso – RV.

Československá ocel Poldi L Victrix Special
Tato ocel byla výrobkem firmy Poldi Kladno. Jednalo se o zušlechťovanou ocel označovanou jako ocel Cr-Ni-Mo, obchodní název byl Poldi L Victrix Special. V předválečném československém leteckém průmyslu to byla hlavní ocel pro výrobu klikových hřídelů leteckých motorů.
Tato ocel byla ze strany firmy Poldi Kladno dodávána jako zušlechtěná, odpadalo tedy další tepelné zpracování u zákazníka. Mimo klikové hřídele byla určena také k výrobě ojnic a vrtulových nábojů, nejznámější ovšem byla právě díky klikovým hřídelům.

Jak již vyplývá z označení Cr-Ni-Mo, jednalo se o chrom–nikl–molybdenovou ocel. K její hrubé charakteristice je možno uvést, že jde o ocel, která obvykle není určena pro třískové obrábění. Má relativně vysokou pevnost a houževnatost, proto je vhodná pro odlitky, na které jsou kladeny požadavky vysoké odolnosti proti působení dynamických sil za současných rázů a také vysoká odolnost proti abrazi.

Základní chemické složení oceli Poldi L Victrix Special je v následující tabulce.


Obrázek
Obr. č. 1 – základní chemické složení oceli Poldi L Victrix Special


Všechny údaje jsou v procentech. V případě uhlíku (C), manganu (Mn) a křemíku (Si) se podíly pohybovaly mezi nižší a vyšší hodnotou. V případě chrómu (Cr), niklu (Ni) a molybdenu (Mo) jsou hodnoty nejnižší zaručené a u fosforu (P) a síry (S) naopak nejvyšší.

Základní mechanické vlastnosti jsou v další tabulce.


Obrázek
Obr. č. 2 – základní mechanické vlastnosti oceli Poldi L Victrix Special


Uvedené hodnoty je nutné brát jako orientační, mohly se samozřejmě měnit.

Tepelné zpracování obsahovalo žíhání, kalení a popouštění. Následující přehled ukazuje, jak se měnili mechanické vlastnosti po jednotlivých krocích tepelného zpracování:


Obrázek
Obr. č. 3 – základní mechanické vlastnosti oceli Poldi L Victrix Special


Nyní několik poznámek k tepelnému zpracování. Při kalení se obvykle postupovalo tak, že v případě tenkostěnných součástí složitějších profilů se kalilo do oleje, u jednodušších silnějších profilů do vody. Popouštělo se asi ½ až 2 hodiny, podle prostředí. Teplota se řídila hlavně požadovanou houževnatostí a rozměry kusu, přičemž při vyšších teplotách než 600 st. C se kus nechával vychladnout v peci pod tuto teplotu a teprve poté se zchladil.

Nyní se podívejme na dva příklady praktického použití této oceli u klikových hřídelů leteckých motorů.

Klikový hřídel leteckého motoru Walter Pollux II
Jako první příklad zvolíme klikový hřídel motoru Walter Pollux II.

Motor Walter Pollux II byl letecký, zážehový, vzduchem chlazený hvězdicový 9-ti válec s nominální výkonností 340 ks. při 1800 ot./min. Kliková hřídel tohoto motoru je na dalším obrázku.


Obrázek
Obr. č. 4 – kliková hřídel motoru Walter Pollux II


Motor měl tedy klikovou hřídel složenou ze dvou částí, které byly spojené v zadním ramenu kliky. Spojení bylo zajištěno zatažením rozříznuté hlavice zadního ramena pomocí šroubu a proti pootočení zajištěno válcovým kolíkem. Hřídel i čep byly v celé délce provrtány, otvory sloužili pro přívod tlakového oleje mazání. Hřídel byla uložena na dvou hlavních válečkových ložiskách a v přední části kuličkovým ložiskem, které zároveň zachycovalo osovou sílu (tah od vrtule). Za pravým hlavním ložiskem následoval odstředivý kompresor a pohon příslušenství. Vyvážení bylo zajištěno dvoudílným vyvažovacím závažím na prodloužených ramenách kliky.
Kliková hřídel byla vykována z oceli Poldi L Victrix Special a to zápustkovým kováním (povšimněte si sešikmených přechodů tvaru hřídele). Na dalším obrázku je řez uložením klikového hřídele s ojnicí.


Obrázek
Obr. č. 5 – kliková hřídel motoru Walter Pollux II – uložení


Pod označením A je stahovací šroub spojení, pod označením B je zadní válečkové ložisko (hlavní) a pod označením C je přední válečkové ložisko (hlavní). Povšiměte si také pěkného detailu uložení pomocné ojnice (dole) a hlavní ojnice (nahoře).

Levá část (přední část) klikového hřídele má drážkovaný konec, který byl u leteckých motorů v předválečném Československu normován. U motoru Walter Pollux II byla tato norma respektována. Drážkované konce klikových hřídelů leteckých motorů byly upraveny v rámci Československé normy letecké ČSN AE 5.2, která byla přijata v prosinci 1932 v rámci odborné subkomise č. 11d – Letadla, Motor, ve které byly zastoupeny tyto firmy:


Obrázek
Obr. č. 6 – seznam členů subkomise

Norma byla obecně závazná a nařizovala výrobcům následující tvary drážkovaných konců klikových hřídelů.


Obrázek
Obr. č. 7 – tvary ukončení drážkovaných hřídelů dle ČSN AE 5.2


Motor Walter Pollux II měl přední konec klikového hřídele konstruován na drážkování hlavy č. 30, tedy na vnější průměry drážek A = 66,675 mm a vnitřní průměry drážek B = 61,1 mm. Zbytek rozměrů a tolerancí máte na obrázku výše.

Kliková hřídel leteckého motoru Praga ASSO-RV
Další motor, u kterého se podíváme na klikovou hřídel z oceli Poldi L Vietrix Special, je letecký motor Praga ASSO-RV. Tento motor byl zážehový, kapalinou chlazený letecký motor konstruovaný do W, 18-ti válcový, s nominálním výkonem 800 ks. při 1800 ot./min. Motor měl tři řady válců po 6-ti válcích v každé s otevřením řad 40 st.

Kliková hřídel tohoto motoru je na dalším obrázku.


Obrázek
Obr. č. 8 – kliková hřídel motoru Praga ASSO-RV


Z pohledu na obrázek je zřejmé, že kliková hřídel motoru je 6-krát zalomená. Klikové čepy jsou vzájemně pootočeny o 120 st. Souosé jsou vždy první a poslední čepy, druhý a předposlední atd. Hřídel je 7-krát uložena v kluzných ložiscích vylitých kompozicí. Čepy hřídele jsou duté (vrtané) pro přívod tlakového oleje mazání, obdobně jako v případě motoru Walter Pollux II. Motor je vybaven reduktorem, proto má přední konec klikového hřídele přírubu na připevnění zubové spojky. Přes tuto spojku je poháněno menší kolo reduktoru. Klikový hřídel je podobně, jako v prvním případě, vykován v zápustce.

Na dalším obrázku je řez uložením klikového hřídele tohoto motoru. Omlouvám se za méně kvalitní obrázek.


Obrázek
Obr. č. 9 – uložení klikové hřídele motoru Praga ASSO-RV

Pod označením A je vyznačen reduktor motoru (reduktor s čelními zuby), pod označením B je zubová spojka a pod označením C jsou kluzná ložiska hřídele (vyznačena jsou 3, je jich celkem 7).


Děkuji za pozornost.


Použité zdroje:

1) Letadlový motor Praga ASSO-RV, Popis a návod k obsluze a udržování
2) Walter Pollux II, Popis a návod k obsluze a udržování, akciová společnost Walter, Praha
3) Letecká příručka 1, František Sekanina, Praha 1936
4) Konstruktér a kovy, Strojnický obzor, Praha 1941
Naposledy upravil(a) lkala dne 16/1/2010, 10:51, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Další pěkný kousek technologie vyzbrojování armády. Člověk si hned vzpomene, jak se učil kdysi dávnou rovnovážné diagramy železo - uhlík.

Když už ale jsi v materilálech nemáš nějaké zdroje o vítkovické oceli ze které byly vyrobeny pancéřové letové paluby britských letadlových lodí pojenovaných na písmeno "I"?
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
lkala
praporčík
praporčík
Příspěvky: 306
Registrován: 26/8/2008, 12:52
Bydliště: Brno

Příspěvek od lkala »

Bohužel, rád bych pomohl, ale nemám. Mám hlavně předválečné oceli Poldi a něco Škoda, ale všechno zaměřené do leteckého průmyslu. Z Vítkovic nic.
Z Fe-Fe3C jsem jednou na střední dostal za 5, měli jsme hroznou krávu, která chtěla vědět i všechny ty čísílka.
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Jen technická poznámka: popisovaná ocel není Vietrix, jak si autor blbě přečetl ze Sekaninovy Letecké příručky, alébrž Victrix. To c je poměrně dobře čitelné, ale když si člověk není jistý, chtělo by to podívat se i do jiných zdrojů. Úplně stačí strýček Gůgl: na http://fanklubpoldi.kladno.cz/poldi.php se mj. píše:
1926
Konstrukční oceli POLDI VICTRIX se uplatnily v rozvoji letecké dopravy. Byly použity k prvnímu přeletu Kilimandžára švýcarem Mittelholzerem i na etapovém letu itala De Pineda pře Atlantik po Jižní a Severní Americe.


On název Victrix dává mnohem větší smysl než Vietrix, stačí si do ruky vzít latinský slovník…
lkala
praporčík
praporčík
Příspěvky: 306
Registrován: 26/8/2008, 12:52
Bydliště: Brno

Příspěvek od lkala »

Ano máš pravdu. Já jsem si byl jistý (lépe řečeno, nenapadlo mě, že by to mohlo být špatně). Opravil jsem to v článku. Latinsky skutečně neumím.

Děkuji za upozornění, správný název je Poldi VICTRIX SPECIAL (dle Strojnického obzoru z roku 1941, ať se pořád nemotáme kolem toto Sekaniny).
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“