Avia B-534

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Já teda nechci spekulovat o číslech z té poslední tabulky, ale ty počty mi připadají minimálně podezřelé...
Konkrétně mě trklo těch 120 ks BOJESCHOPNÝCH Ju-87. Mám pocit, že konkrétně v tomto případě to tak úplně pravda nebude...

Pořád se nemůžu ubránit srovnávání s Poláky, co přes všechny potíže dokázali o rok později, se slabším letectvem a proti silnějšímu nepříteli...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Avia B-534

Příspěvek od Johan »

ad.kopapaka:
Ano-Ju 87 A1 bylo cca.200ks. Na 100 jich opravdu bylo "bojeschopných", ale despekt je na místě. Němci tím mysleli, že jim fachali motory a byla na nich výzbroj. Pro nedostatek PHM, fatální nedostatek (předně bombové) výzbroje, náhradních dílů a i vycvičených pilotů jich, roku 1938, mohli Němci nasadit kolem 70-ti ks. U Lw.na počátku války a krátce před jejím propuknutím je vůbec třeba silně vnímat rozdíly mezi pojmy a)"bojeschopný" a b)"schopný operačního nasazení".

ad.whitedog:
S Johnem opatrně. Zvláště v oblasti reportování (=odborného "vyzpovídávání") pamětníků odvedl práci, jakou v české historiografii zřejmě nikdo. V oblasti faktografické ovšem začasté i přímo fabuluje. Týká se to i uvedeného.

Československý hlásný systém byl 3 stupňový. Jednak zde byly ony hlásky. Ty ovšem patřily naopak k tomu nejlepšímu pro zaměřování letadel prakticky do polovin 2.sv.v.-samozřejmě, za dobré viditelnosti. Byly totiž vybaveny triangulačními kříži s nimiž hlásní dokázali určit pozici nepřítele velice přesně. Proto si hlásky ponechává (ač má radar) i GB. Dále jsme měli echolokátory, které dokázaly určit směr, přibližnou výšku a i (alespoň rámcově) počty útočníků. ČS echolokátory představovaly světovou špičku. Hlásky pracovaly v reálném čase, ale jen v dobré viditelnosti. Echlokátorům bylo počasí +/- šuma fuk, ale bylo třeba vypočítávat postavení soupeře vzhledem k rychlosti zvuk. Ač k tomu byly vzorce-tady právě zde vznikala zprodlení. A konečně zde byla balónová hlásná služba (měla jak balóny uktovené, tak s vlastním motorem). Ta měla pracovat i za zhoršené viditelnosti a nad mraky. Metodika práce a vybavenost (teda-krom toho balónu a padáku :twisted: ) byla shodná s hláskami.

Podstatné jsou 2 věci. Jednak měli stejný systém varování Švýcaři i Holanďané. To jsou státy se srovnatelnou rozlohou i podmínkami. Jejich letectva byla dobře informována a startovala včas.

A jednak-roku 1938 měla Lw takové zásoby (vč.zásob PHM) jaké měla. Možnost rozsáhlých klamných manévrů nepovažuji za příliš pravděpodobnou.

:twisted: Jinak je hezké dočíst se od odborníků (z LaK.) jak významným faktorem, při úniku, jinak rychlejšímu soupeři, může být stoupavost :twisted:
Uživatelský avatar
Ramon
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 432
Registrován: 18/9/2007, 17:30
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia B-534

Příspěvek od Ramon »

Johan píše:S Johnem opatrně. Zvláště v oblasti reportování (=odborného "vyzpovídávání") pamětníků odvedl práci, jakou v české historiografii zřejmě nikdo. V oblasti faktografické ovšem začasté i přímo fabuluje. Týká se to i uvedeného.
Přesně tak, s Johnem opatrně. Navíc i to "reportování" pamětníků je občas podezřelé (údajně v některých případech ani neproběhlo).
Johan píše:A jednak-roku 1938 měla Lw takové zásoby (vč.zásob PHM) jaké měla. Možnost rozsáhlých klamných manévrů nepovažuji za příliš pravděpodobnou.
Jenomže informace o nedostatcích zásob LW (či WH obecně) pochází myslím taky od Johna, případně od autorů, kteří z jeho prací čerpali.
Johan píše:Dále jsme měli echolokátory, které dokázaly určit směr, přibližnou výšku a i (alespoň rámcově) počty útočníků.
To se jedná o naslouchací přístroj vz.33 nebo něco odlišného?
Johan píše:Naše bombardovací ofensiva měla ovšem celkově probíhat nad pevninou, v relativní blízkosti našich vlastních linií a na omezené vzdálenosti. Územní rozsah můžeme +/- vytyčit spojnicí (uváděno s určitým přesahem): Bodanské jezero-Berlín-Poznań-Tarnów. To je rozsah, na kterém mohly B-534 plně využít vlastních výhod a jejich nedostatky, na 2.str., ještě nesehrávaly tak zásadní roli.
Stíhačky B-534 měly tvořit doprovod bombardérů B-71 I./6 perutě, která ale měla útočit na německé jednotky na našem území. Na cíle v Německu měly útočit B-71 perutě II/6 ze stavu Letecké Brigády. Tato brigáda ale neměla k dispozici žádné stíhačky, takže eskorty nad Německo ani moc nepřicházely v úvahu.

Ještě bych přidal zajímavé hlášení ze září 1938, které trošku ilustruje jak byla také část čs. letectva omezena v dostupu - jde o hlášení majora od III.sboru:
"Vyskytly se dva případy přeletu německých vojenských letadel přes oblast Moravy ... Kreslily hákové kříže na obloze. Zákrok jak četnické letecké hlídky, tak i stíhací perutě byl nemožný, protože se piloti obou jednotek museli z 6000 metrů vrátit, protože neměli dýchací přístroje."

V reakci na toto hlášení odeslal 19.9.1938 Zemský vojenský velitel v Brně, divizní generál Luža, telegram pro náčelníka HŠ:
"Stíhací letectvo v mojí oblasti nemůže pracovat přes 5000 m, neboť nemá dýchacích přístrojů. Také radiospojení pro nedostatek materiálu je velmi nedostatečné. Žádám o energické zakročení u leteckého odboru, který přes neustálé sliby do dnešního dne neudělalo nic."
Obrázek
Uživatelský avatar
Rosomak
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2318
Registrován: 7/8/2007, 08:54

Příspěvek od Rosomak »

To je obvyklé, že většina je ve skladech a vydává se jen nezbytně a po známostech, jiné je to při mobilizaci.

ad generál Luža (jediný český padlý generál v boji se zbraní v ruce, paradoxně s českými četníky): http://armada.vojenstvi.cz/nazory_6.htm
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Avia B-534

Příspěvek od Johan »

1) Co se týče zásob-uvádí i historie.cs a jinde i sami Němci. Tohle zrovna dost sedí.

2) Co se týče echolokace byly tu jak vz.33, tak i zabavené exportní (tuším Pragy, ale ruku do ohně nedávám).

3) S doprovody (viz: Taktika letectva) se počítalo všeobecně. Brigáda o jejich přidělení mohla žádat. Ale to byl postup, následně, běžný u všech letectev.

4) Problém s výškou byl pouze do verze III. U verze IV. již bylo vyřešeno.

5) Ve vrcholící krizi 1938 byly všechny B-534 ve IV.verzi vybaveny fonickými vysílačkami vz.35. V případě nutnosti se předpokládal další přísun jak z výrobních kapacit, tak od tankánů (kteří jich měli víc, než tanků a zároveň by, v danném období, stále ještě mohli vystačit i s telegrafií-což se i dělo s ohledem na hrozbu nepřátelského náslechu).
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Trocha z praxe: Avie nad Slovenskom sprevádzali Fokker F VII od ČSA viem že ide o oveľa oveľa pomalší stroj (možno ešte jedno oveľa)ako SB-2/B71 ale mohli si tak povedať že majú s touto činnosťou skúsenosť, vedel by niekto k tomuto viac?
Napríklad odkiaľ Avie vzlietali (predpokladám Piešťany) a kde pristávali trasa Fokkeru bola myslím že Praha - Brno - Bratislava - Spišská Nová ves? - Užhorod - Bukurešt. Zaujíma ma či o to ČSA žiadala alebo to bola iniciatíva a všetko okolo toho. ďakujem
Uživatelský avatar
whitedog
četař
četař
Příspěvky: 78
Registrován: 28/4/2010, 21:32

Příspěvek od whitedog »

Z upravenej tabuľky vyplýva kvalitatívny skok vo výzbroji luftwaffe. Ad contrio, aké „nekvalitné stroje“ mala luftwaffe v 38. Počty možno považovať za ilustračné, sú uvádzane pre úplnosť citácie.

Uvedená skutočnosť je v prospech B-534, ktorá by si mohla zabojovať o niečo priaznivejších podmienok (mala výrazne vyššiu šancu stretnúť a zničiť „nekvalitné stroje) ako mali PZL-11 v 39r.


L + K č.2/89
....podobná situace byla i s leteckým materiálem. Převážná většina verzí i typů, kterými byla luftwaffe v září 1938 vybavena, mizí během jara 1939 z výzbroje. Bojové stroje, staré necelé dva roky či méně, jsou bez rozpaků vyřazovány jako nezpůsobilé bojové služby a nahrazovány modernějšími typy, Máme k dispozici alespoň přibližné údaje, které tuto situaci potvrzují.

V září 1938 mělo německé letectvo v první linii následující počty bojeschopných letounů, resp. o rok později, při napadení Polska, působily luftwaffe tyto typy a verze bojových letounů:

............................ (ČSR kampaň)1938.......1939(Poľská kampaň)................................
..........................................éra B-534............éra PZL-11..............................................
Heinkel He 111B.................... 219 ks............. X
Heinkel He 111E.................... 141 ks......... 38 ks
Heinkel He 111F ..................... 30 ks............. X
Heinkel He 111J....................... 78 ks............. X
Heinkel He 111H......................... X ............400 ks
Heinkel He 111 P..........................X.............349 ks
Junkers Ju 86A/D/G................ 200 ks............. X
Dornier Do 17E/M ........... cca 300 ks........ 119ks +40 ks
Dornier Do 17Z.............................X............. 212ks
Junkers Ju 87 A ................. cca 120 ks............ X
Junkers Ju 87 B.............................X............. 366 ks
Junkers Ju 88A..............................X............. 18ks
Henschel Hs 123A.............. cca 150 ks......... 40 ks
Messerschmitt Bf 109B/C......... 510 ks......... 36 ks (len C)
Messerschmitt Bf 109D................X.............. 389 ks
Messerschmitt Bf 109E................X............... 631 ks
Messerschmitt Bf 110C................X................ 68 ks
Messerschmitt Bf 110D................X................ 27 ks
Arado Ar 68E/F................... cca 400 ks.......... 28 ks (len F)
Dornier Do 17F/P................ cca 180 ks.......... 257 ks (len P/S)
Heinkel He 45M................... cca 150ks........... 14ks
Heinkel He 70F........................... 49 ks..............X
Henschel Hs 126A-O.................. 42 ks............ 275 ks
Celkem ..............................cca 2500 ks ...... cca 3300 ks




Rozpis stavu luftwaffe 38 z pohľadu stíhačky B-534.
- výlučným cieľom B534 by tak neboli len Bf109,ale určite by dostali mnoho príležitostí voči iným typom na ktorými by mali značnú prevahu.

Letiaci šrot.
He46, Ar 66, He 51 ...počet kusov na odstrel cca 150

Letiace kravy, x-motoráky schopné v zásade len ustáleného horizontálneho letu.
He111, Ju52, Ju86, Do17, He70...počty kusov podľa tabuľky

Letiace kačky, u ktorých sa schopnosti manévru zvyšujú.
Ju87A, Hs126, Hs123A..........detto

Orly, niektoré možno s pristrihnutými letkami, iné napoly chromé...
Bf109B/C/D, Ar68..........detto


Ad. niektoré vybrané citácie, samotný ročník L+K 1988-89 napovedá, že možnosti autorov na konfrontáciu z inými cudzojazyčnými zdrojmi (na západ od opony) boli obmedzené. Citáty boli zamerané najmä k B534. Nie je cieľom znižovať úroveň článkov, vytvoreným kedysi dávno.
Ani ten najlepší Spitfire nemôže byť na dvoch miestach súčasne...
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Johan: V případě nutnosti se předpokládal další přísun jak z výrobních kapacit, tak od tankánů (kteří jich měli víc, než tanků...

No nevím o tom, že by útočná vozba disponovala foniovými vysílačkami. Používala sice vz. 35, ale tato stanice byla telegrafní. I pozdější a už nezavedená vz. 38 měla telegrafní příjem a vysílání.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Ramon
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 432
Registrován: 18/9/2007, 17:30
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Avia B-534

Příspěvek od Ramon »

Johan píše:1) Co se týče zásob-uvádí i historie.cs a jinde i sami Němci. Tohle zrovna dost sedí.
No on právě John informace o německé armádě čerpal hlavně z německé literatury - důkazem jak to může dopadnout je pak jeho verze "Operace Bruntál", o které i v německé literatuře kolují dodnes šílené nesmysly.
Johan píše:2) Co se týče echolokace byly tu jak vz.33, tak i zabavené exportní (tuším Pragy, ale ruku do ohně nedávám).
No tak právě naslouchací přístroje bych do hlásné služby moc nezařazoval. Spadaly totiž pod dělostřelectvo proti letadlům a sloužily u světlometných čet. Jejich úkolem bylo zjistit v noci polohu letadla a tu předat právě světlometům. Byly tedy ve vnitrozemí u bráněných míst a spíš pomáhaly řídit palbu PL baterií, něž že by za špatné viditelnosti nahrazovaly systém hlásek.
Johan píše:A konečně zde byla balónová hlásná služba (měla jak balóny uktovené, tak s vlastním motorem). Ta měla pracovat i za zhoršené viditelnosti a nad mraky.
Tohle by mě zajímalo - hlavně pod co to spadalo - nějaká jednotka nebo tak. Já zatím četl v souvislosti s čs. armádou jen o dělostřeleckých pozorovacích balónech tak by mě to docela zajímalo - byl by k tomu nějaký zdroj?
Johan píše:4) Problém s výškou byl pouze do verze III. U verze IV. již bylo vyřešeno.
Tak podle Vraného to moc vyřešeno nebylo - Avia B-534, str.21.
Johan píše:V případě nutnosti se předpokládal další přísun jak z výrobních kapacit, tak od tankánů
Byl by k tomu možnému přesunu zdroj nebo je to jen dedukce?
Rosomak píše:To je obvyklé, že většina je ve skladech a vydává se jen nezbytně a po známostech, jiné je to při mobilizaci.
No právě, ona mobilizace letectva proběhla vlastně už po 13. září. Perutě a letky přešly na válečnou organizaci, byly přesunuty na polní letiště a držely pohotovost. Navíc je trošku zarážející, že dýchače neměly alespoň v tomto případě ani ČLH.

Ale hlavně bych dal ten nedostatek dýchačů u perutí podřízených ZVV v Brně do souvislosti s "intenzivním výškovým výcvikem čs. letectva", o kterém se zmiňuje Johan. Neboli - jak ho provádět když u některých perutí chybí dýchače...
hydrostar píše:Johan: V případě nutnosti se předpokládal další přísun jak z výrobních kapacit, tak od tankánů (kteří jich měli víc, než tanků...

No nevím o tom, že by útočná vozba disponovala foniovými vysílačkami. Používala sice vz. 35, ale tato stanice byla telegrafní. I pozdější a už nezavedená vz. 38 měla telegrafní příjem a vysílání.
On je spíš v těch leteckých stanicích vz.35 zmatek - např. Němeček je popisuje jako "radiofonní", Vraný zase píše, že "...spojení neprobíhalo přes mikrofon, ale telegrafním klíčem".
Obrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Ramon píše:Tohle by mě zajímalo - hlavně pod co to spadalo - nějaká jednotka nebo tak. Já zatím četl v souvislosti s čs. armádou jen o dělostřeleckých pozorovacích balónech tak by mě to docela zajímalo - byl by k tomu nějaký zdroj?
Taky by mě to zajímalo.
Ty motorizované pozorovací balóny byly používány hlavně na přesuny z Příbrami ( kde byl balónový hangár ) na dělostřeleckou střelnici Brdy – Vojenský tábor Jince... Naše armáda totiž v rámci šetření balóny nevypouštěla a opatření motorem byl nejjednodušší způsob přepravy.
Balóny spadaly pod dělostřelecký pluk č.331 a ten je uváděn jako protiletadlový...

Obrázek
http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mil ... basket.jpg
http://www.vhsb.cz/clanky/vojenske-balo ... brdy.xhtml
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Ramon
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 432
Registrován: 18/9/2007, 17:30
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ramon »

kopapaka píše:Balóny spadaly pod dělostřelecký pluk č.331 a ten je uváděn jako protiletadlový...
No pluk 331 se většinou pojmenovává jako dělostřelecký - měřičský. V roce 1938 podléhal Velitelství zemského dělostřelectva v Praze. Protiletadlové děl. pluky spadaly pod jednotlivá velitelství zemského letectva.
Stejně jsem ale na to nasazení balónů u hlásné služby zvědavý :shock:. Že by chtělo velení ty balóny po dělostřelcích ještě nějak zužitkovat?
Obrázek
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Avia B-534

Příspěvek od Johan »

„…on právě John informace o německé armádě čerpal hlavně z německé literatury - důkazem jak to může dopadnout je pak jeho verze "Operace Bruntál", o které i v německé literatuře kolují dodnes šílené nesmysly.“
............................................................................................................
John je problém. Předně proto, že nad ním nelze mávnout rukou. Přináší i řadu informací, které jsou plně validní a zároveň ne snadno dostupné. Jenže to utápí ve spoustě balastu. Je tedy nutno ověřovat, ověřovat a zase ověřovat, aby nebylo vylito dítě i s vaničkou. „Akce Bruntál“ (to je lepší označení, protože „Operace Bruntál“ reálně proběhla, ale byla o něčem jiném) je toho důkazem. Jádro Johnových úvah je platné. K výsadku dojít mělo a, dle všeho, by skončil velmi špatně. Tečka. Nic dalšího … jenže John nabalil tolik fantasie, že se dnes může zdát, že by tady (na Bruntálsku) pomalu došlo k rozhodnutí o uplném zničení Německa.

Leč, co se zásobování týče, je zrovna dost blízko k pravdě. Je čerpáno z (krom jiného i) memoárů karierních (ne tedy ideologických) důstojníků od, tehdy ještě, plk. Guderiana až po Haldera a archivů (německé branné moci-např.). Navíc to potvrzuje i realita. Vzpomeňme zásobovací obtíže, když před krizí 1938 pochodovali do (vlastního) Porýní a (nebránícího se) Rakouska. A vemme problémy se zásobováním v Polsku, nebo i ty, které přetrvávaly ještě při tažení ve F. jinými slovy-tohle je prověřeno realitou, archivy i účastníky a není tedy třeba se v tom zbytečně pitvat 8-)
================================================
„No tak právě naslouchací přístroje bych do hlásné služby moc nezařazoval. Spadaly totiž pod dělostřelectvo proti letadlům a sloužily u světlometných čet. Jejich úkolem bylo zjistit v noci polohu letadla a tu předat právě světlometům. Byly tedy ve vnitrozemí u bráněných míst a spíš pomáhaly řídit palbu PL baterií, něž že by za špatné viditelnosti nahrazovaly systém hlásek.“
............................................................................................................
Nikdy jsem nepsal, že echolokace měla hlásky nahrazovat za špatného počasí. Vždy doplňovat. V horách ji totiž můžete (ozvuky/ozvěny) používat jen s obtížemi, naopak hlásky jsou v nich začasté nad úrovní mraků … . Jinak systémy akustického zaměřování letadel sloužily pro včasné varování, zdaleka tedy ne pouze za špatné viditelnosti, nebo v noci. Zároveň naše protiletadlové dělostřelectvo spadalo, jako součást, pod PVOS, a to i se svým hlásným systémem.
================================================

„A konečně zde byla balónová hlásná služba (měla jak balóny ukotvené, tak s vlastním motorem). Ta měla pracovat i za zhoršené viditelnosti a nad mraky.“
--------------------------------------------------------------------------------------
“Tohle by mě zajímalo - hlavně pod co to spadalo - nějaká jednotka nebo tak. Já zatím četl v souvislosti s čs. armádou jen o dělostřeleckých pozorovacích balónech tak by mě to docela zajímalo - byl by k tomu nějaký zdroj?“(z části VHÚ, NTM a „Letectví“-tuším, název kdyžtak ještě upřesním, teď nemám po ruce).
............................................................................................................
Opět pod protiletadlové dělostřelectvo (kam přešli od „řadového“). Konečně viz p.kolega kopaka. Funkce stejná. Pohyblivosti motor.balónů bylo využíváno roku 1938 a i ostatní byly často „zpohybňovány“. Samozřejmě-žádná žihadla. Šlo o to, že se balón upoutal buď k povozu, nebo k (v lepším případě) vozidlu. Jinak s dislokací nebyl problém-pracovali ve výšce. Aby bylo pochopeno …, když vylezete, za jasného počasí, na věž sv. Víta, tak dohlédnete na všechny hranice Čech (míněno zemsky).
================================================

„Problém s výškou byl pouze do verze III. U verze IV. již bylo vyřešeno.“
............................................................................................................
B-534 ve IV.verzi měly tlakovatelnou kabinu. To samozřejmě nebylo ideální, ale i bez dejcháků tak „nahoru“ mohly. Tady nezaměňovat tlakovatelnou a přetlakovou kabinu. Bk-534 by, s přetlakovkou, mohla zřejmě ještě výš.
================================================
„V případě nutnosti se předpokládal další přísun jak z výrobních kapacit, tak od tankánů…“
--------------------------------------------------------------------------------------
„Byl by k tomu možnému přesunu zdroj nebo je to jen dedukce?“
............................................................................................................
Bylo na armádě a vojenství, ale teď si nevybavím přesně kde.
================================================
„On je spíš v těch leteckých stanicích vz.35 zmatek - např. Němeček je popisuje jako "radiofonní", Vraný zase píše, že "...spojení neprobíhalo přes mikrofon, ale telegrafním klíčem“
...........................................................................................................
Není to tak zlé :) Šlo o radiostanice, které mohly pracovat v obou režimech, tedy telegrafní i fonický. V letectvu se používala výhradně jako radiofonie. Přístroj sestával ze 2 dílů, kde přijímač byl prakticky jejím výstupem. Jaký jste měli přijímač, takovou jste měli funkci. Info.poskytl VHÚ. Ke zmatkům spíš dochází proto, že ještě B-534 ve III.verzi byly vybavovány radiotelegraficky.
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Avia B-534

Příspěvek od Johan »

ad.whitedog:
Teprve teď jsem se dostal k Vaší tabulce. Fascinující je hlavně to, že Bf 109D uvádí mezi neschopné operačního nasazení, resp. nasazení proti ČSR. Správnost takové informace by mnoho diskusí posunula naprosto zásadním způsobem. Máte nějaký zdroj, který by tuto info. potvrzoval?
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Johane, pokud se nepletu, tak Bf 109 D nebyl v dobách Mnichovské krize u Luftwaffe buď vůbec, nebo jen v minimálních počtech. Jestli si to pamatuji správně, tak většina výroby tohoto typu spadala do podzimu 1938. Stroj se vyráběl sice intenzivně, ale jen v poměrně krátkém období, na konci roku nastupoval slavný Emil.
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Avia B-534

Příspěvek od Johan »

Já měl info.o cca.75 Bf-190D, z nich 26 s motorem JUMO 210 se vstřikováním (ty vesměs nezařazené do Lw-byly uváděny tuším, ale jist si nejsem, ve E), ale žádné info.o jejich nasazení u jednotek. V tomhle Tě beru za slovo. Jen jsme tu přes rok následně tedy plkali ze 70% zbytečně :lol: :cry: :lol: Možná, ale jenom možná :twisted: , má chyba.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Bf 109 D byla asi tak trochu směska. Právě jsem se dozvěděl, že zřejmě část letounů mohla být vybavena motorem Jumo 210 Ga, čímž by se ale zcela smazal rozdíl mezi verzí C a D. Někde musím najít produkci Bf 109 v jednotlivých měsících. Já ji dokonce někde mám, ale netuším kde. Problém je, že pokud do Bf 109 D byly skutečně alespoň částečně montovány Jumo 210 Ga, tak jsou ta letadla fakticky nerozlišitelná. Do teď jsem žil v představě, že Bf 109 D = Bf 109 C s motorem Jumo 210 D. Asi ta představa nebyla správná.

Nicméně nevím, proč jsi z toho tak vykolejený? Bojová hodnota Bf 109 B, C a D je poměrně podobná..
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Avia B-534

Příspěvek od Johan »

:D Ne tak uplně :D Na "největším rozpětí" se lišila maximální rychlost až o 50Km/h (to znamená 420 proti 470 Km/h). Standartně o 30Km/h (tedy 440/470). Samozřejmě nepokrytě přiznám že i mne by 210Ga zajímal, takže předem díkes a rád si počkám.
Uživatelský avatar
whitedog
četař
četař
Příspěvky: 78
Registrován: 28/4/2010, 21:32

Příspěvek od whitedog »

Vec by mala mať takto. Išlo o dve samostatné tabuľky, ktoré som následne spojil do jednej podľa typu (osobne mi pripadala prehľadnejšia ako dve samostatné na dvoch rôznych stranách) .

Ako z článku tak aj zo zlúčenej tabuliek mám dojem, že mali poslúži len na ilustráciu ultra rýchleho vyraďovania zastaraných typov a menej sa venovali jednotlivým variatám.

Nepriamo to vyplýva z kumulácie viacerých variant jedného typu pod jedno „číslo“ počtu kusov, príkladom:
Junkers Ju 86A/D/G................ 200 ks

Ad.
Messerschmitt Bf 109D
– buď ten počet bol tak malý, že im (autorom) nestál za to vytvárať pre neho nový riadok v tabuľke, al. si mohli uľahčiť prácu a subsumovať pod B/C variantu.


Inkriminovaný text ešte raz, teraz aj s odkazmi v zátvorkách:
K 19. září 1938 měla luftwaffe ve stavu celkem 299 bojových letek. (38) Protože však k 1. červenci 1937 čítala jen 1441etek (39), k 1. lednu 1938 2141etek (40) k 1. srpnu 1938 243 letky (41) znamená to, že 18,5 procenta jednotek neexistovalo ani 2 měsíce. 28,5 procenta nebylo starších než 8 měsíců a plných 52 procent nepsalo svou historii déle než 14 měsíců. Podobná situace byla i s leteckým materiálem. Převážná většina verzí i typů, kterými byla luftwaffe v září 1938 vybvena, mizí během jara 1939 z výzbroje. Bojové stroje, staré necelé dva roky či méně, jsou bez rozpaků vyřazovány jako nezpůsobilé bojové služby a nahrazovány modernějšími typy, Máme k dispozici alespoň přibližné údaje, které tuto situaci potvrzují. (42)

V září 1938 mělo německé letectvo v první linii následující počty bojeschopných letounů (43)
= = = prvá tabuľka z 1938= = = =
= = = = = = = = = = = = = = = = =

O rok později, při napadení Polska, působily luftwaffe tyto typy a verze bojových letounů: (44)
= = = druhá tabuľka z 1939= = = =
= = = = = = = = = = = = = = = = =




Odkazy na poznámky vedľa textu:
(38) Zgórniak, c. d.. s.105-106
(39) Valker, c. d., s.103
(40) Tamtéž, s. 102-103
(41) Tamtéž, s. 104
(42) Poprvé prinesl do naší odborné literatury tento významný postreh J. Hanzal, viz: Jubilejní zamyslení nad leteckou válkou 1939-1945, L+K 43. 1965. s. 286-289. Protože skutečnost nedokazoval. byla tato fakta postupnézapomenuta a stále v{ce se u nás prosazovala teorieo všemocnéluftwaffe, schopné málem v roce 1938 smést československá mésta z povrchu země. Výrazně se tento anachroncký přenos možností luftwaffe z roku 1940 do roku 1938 objevuje např. Ii seriálu V. Tikovského Osudy a náhody, který vycházel v Hlasu revoluce v roce 1987.
(43) Přesná čisla viz předcházející text a tam uváděná literatura, přibližná jsou odhadem výzbroje podle počtu útvarů a jednotek
(44) Smoldas, Z.: Luftwaffe na začátku II. světové války, L+K 55, c. d., s. 801-803
Ani ten najlepší Spitfire nemôže byť na dvoch miestach súčasne...
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17687
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Vzhledem k datumu přihlášky bude tento patentový spis s největší pravděpodobností učený pro tento stroj. Nuže uspořádání chladičů na letadle
http://spisy.upv.cz/Patents/FullDocuments/54/54174.pdf
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
RampaMcCvak
Příspěvky: 2
Registrován: 29/8/2012, 15:48

Re: Avia B-534

Příspěvek od RampaMcCvak »

Vážení, po přečtení celé diskuze věnované naší slavné „pětistovce“ mám tři základní otázky? Možná mi to uniklo, tak mi prosím odpusťte pokud jste toto již řešili, ale nikde jsem to nenašel.
Za prvé by mne zajímalo, zdali se v našem letectvu používalo zápalné či explozivní střelivo a jestli bylo natolik rozšířeno, že šlo běžně použít. Zdali to nebyla rarita, podobně jako během Bitvy o Británii, kde se nejdříve angličtí piloti snažili do opancéřovaných Heinkelů 111 bušit obyčejným olovem a až postupem času, někoho „chytrého“ na ministerstvu napadlo použít starou, ale osvědčenou zápalnou munici z roku 1917 jenž se velice úspěšně používala v boji proti balónům a vzducholodím.
Za druhé by mne zajímalo (i když tento dotaz nepatří asi přímo na tuto větev), na jak moc velké úrovni bylo pancéřování a samosvorné nádrže u Heinkelů 111 Junkersů 86 a 87 a Dornierů 17, popřípadě Bf 109 stavěných do září 1938.
Za třetí kolik vážil celý vodní chladící systém k „pětistovce“, kapaliny nevyjímaje.

Děkuji předem za odpověď
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“