Tragédie francouzského loďstva - 6.část

Odpovědět
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Tragédie francouzského loďstva - 6.část

Příspěvek od Nelson »

V Toulonu se francouzské jednotky stále připravovaly na odražení britsko-americké invaze, ke které však nikdy nedošlo. Polní baterie byly rozmisťovány tak aby doplňovaly pevnostní dělostřelectvo bránící přístav od moře, na pobřeží byly hloubeny okopy. Marquis však uvažoval i o vybudování obranných postavení obrácených do vnitrozemí, začínal si uvědomovat co městu hrozí od Němců. Byly připraveny desítky hlubinných bomb s nimiž se počítalo pro likvidaci mostů, silnic a železničních tratí vedoucích do města, kvůli zatarasení přístupů se plánovaly rozsáhlé odstřely skal. Konečně byl i vydán i pokyn k přípravě likvidace lodí. Nemělo se však jednat o pouhé potopení, byla naplánována rozsáhlá devastace všeho co mělo na lodích jakoukoliv hodnotu. Němcům měly zůstat jen zničené vraky.

Schylovalo se k poslednímu dějství dramatu. 25.11 se v Aix-en-Provence na velitelském stanovišti generála SS Paula Haussera (velící důstojník pro operaci Lila) konala poslední porada. Kromě něj se jí zůčastnili i velitelé 7. tankové divize generál von Funk, velitel 1. praporu 2. divize SS Das Reich plukovník Fick, admirál Wever a velitel 3.letecké armády generál Sperrle.
Plán úderu byl celkem jednoduchý, alespoň na papíře. 1.prapor divize Das Reich měl napadnout město od severovýchodu a obsadit pevnost Lamalgue (velitelství guvernéra Marquise) a východní opevnění přístavu, východní ponorkový přístav, štáb ponorkového loďstva a kasárna. Jedna rota měla obsadit pevnostní věž Mourillon a hráz která z větší části uzavírala vjezd do přístavu.
Mezitím 7. tanková divize posílená obrněnými jednotkami 10. tankové divize napadne přístav od severu a západu a kromě města obsadí určené sektory kotviště hlavních sil. Část jednotek měla obsadit i loděnici La Seyne a poloostrov St. Mandrier s jeho pevnostmi. Jednotlivým praporům byly určeny konkrétní cíle.
Letectvo mělo pohlídat vzdušný prostor a zároveň zamezit jakémukoiv pokusu o únik. Jediný s kým se nepočítalo byla Kriegsmarine. Velká většina vysokých námořních důstojníků, včetně Raedera, byla proti obsazení Toulonu a navíc na podobnou akci neměli námořníci kapacity. Obsazení lodí německými posádkami by vyžadovalo až 20 000 námořníků a to za situace kdy byl nedostatek lidí i pro německé ponorky. Ke všemu byla velká část „volných“ německých námořníků zaměstnána přebíráním obchodního loďstva v Marseille. I kvůli tomu došlo na poradě ke střetu Haussera s Weverem. Celkem mohl admirál nasadit do akce pouhých 210 námořníků, kteří však neměli žádné zkušenosti s operacemi komand.

Přesně o půlnoci z 26. na 27. 11. 1942 se daly německé jednoky do pohybu. Fickův 1.tankový prapor SS (bez jediného tanku – pouze dvě desítky polopásových transportérů táhnoucích několik lehkých děl a několik desítek nákladních automobilů) bez jediného výstřelu obsadil pevnost Lamalgue, odzbrojil její obránce a zajal guvernéra Marquise. Jednomu z francouzských důstojníků se však podařilo telefonicky varovat náčelníka štábu flotily. I ze samotného Toulonu začaly přicházet zprávy, že město obsazují Němci. Starým, ale mohutným opevněním přístavu však zatím nikdo nepronikl. Okamžitě byl vzbuzen Laborde a těsně před pátou hodinou ranní byl pro loďstvo vyhlášen poplach. Přesně v 5.30 začala radiostanice bitevní lodě Strasbourg (Labordova vlajková loď) vysílat rozkaz k provedení destrukce plavidel.

Již v minulé části jsem uvedl, že nedostatek německých námořníků měl pro útočníky fatální důsledky. Část 7. tankové divize která měla obsadit přístav, se nejdříve zdržela kvůli tomu že jí byl v rámci plánu nařízen přesun po vedlejších silnicích. Hlavní komunikace byla vyhrazena pro jednotky které měly obsadit samotný Toulon. K severní bráně přístavního opevnění proto Němci dorazili s 30timinutovým zpožděním. Další zdržení vzniklo, než se jim podařilo "přesvědčit" francouzskou stráž otevřít bránu.
Stejné problémy měla i západní kolona, tu zase zdržel vlak na železničním přejezdu. Tuto skupinu naváděl námořní poručík Albrecht. Jeho smůlou však bylo, že neznal západní oblast přístavu a tak se Němcům podařilo v prostoru obrovských skladišť a hal pyrotechnického areálu zabloudit. A než se vymotali, stálo je to hodinu drahoceného času. Přitom plány přepadení právě toto předpokládaly a proto mělo každou rotu doprovázet několik námořníků kteří by se v přístavu vyznali. Bylo totiž nemožné poslat týden před útokem například skupinku německých vojáků aby s poznámkovými bloky prolezli přístav a přístupové trasy ke kotvištím.

První tanky se na nábřeží kotviště Milhaud kde se nacházely těžké lodě objevily až v 5.45. Přesto jim to nebylo nic platné, Strasbourg (stejně jako ostatní plavidla) kotvil několik metrů od mola a po jediném položeném můstku proudili na břeh evakuovaní námořníci. Mezitím určení muži posádek dokončovali rozmístění náloží.
Právě tady došlo k situaci, která by za jiných okolností byla spíše komickým zpestřením. Tady však podtrhovala tragédii k níž právě docházelo. Kvůli snadnějšímu umístění trhaviny si obsluha natočila zadní pravoboční věž s děly 130 mm. Němečtí tankisté to však považovali za znamení, že se loď chce bránit a jeden z tanků zahájil palbu. Přitom to ale z německé strany bylo nedorozumnění, kdyby chtěla obsluha věže bojovat, jediná salva jejich čtyř děl by tank bez problémů roztrhala na kusy. Hned druhý 75 mm granát pronikl otevřenými dveřmi do nitra věže a bez exploze skončil na její podlaze. Zabíjely však střepiny. Na palbu ale okamžitě odpověděly obsluhy velkorážních kulometů na nástavbách lodě a německé tanky byly i s pěchotou přinuceny k bleskovému ústupu. Střelbu však téměř ihned zarazil Laborde, všeobecné rozkazy zněly "bez použití síly". Za chvíli se objevili další Němci a pokusili se proniknout na palubu vlajkové lodě. Ta již mezitím dosedla na dno mělkého přístavu a v jejím nitru se začínaly šířit požáry. Zároveň dohořívaly zápalné šňůry a těsně po 6.00 se.v kotelnách a strojovnách ozvaly první exploze. Postupně byla zničena všechny děla a interiéry dělových věží, výbuchy devastovaly interiér a obrovské plavidlo se měnilo v hořící vrak. Zbývající důstojníci a námořníci opustili palubu Strasbourgu a připojili se ke zbytku posádky na břehu.

Stejný osud čekal na kotvišti Milhaud i těžké křižníky Colbert a Algérie, lehký křižník Marseillaise. U této lodě došlo při potápění téměř k převržení. Podobné scény se však odehrávaly po celém Toulonském přístavu. Ze všech stran byly slyšet exploze a všude klesaly na dno hořící lodě.
V suchých docích Missiessy se nacházely lehké křižníky Jean de Vienne a La Galissonierre. Tady obyčejné potopení nestačilo. Němci by pouze uzavřeli vrata doků a vodu by během pár hodin odčerpali. Proto oba kapitání svá plavidla povytáhli kousek ven a když křižníky dosedly na dno jejich přídě vrata zablokovaly. I tyto lodě stravoval obrovský požár.

Ne všude si však Němci počínali stejně nerozhodně jako na kotvišti hlavních sil. Kousek od výše zmiňovaných lehkých křižníků, v přístavišti Missiessy kotvil těžký křižník Dupleix. I jeho posádka otevřela zaplavovací ventily a zažehla zápalné šňůry. V ranním šeru si ale nikdo nevšiml skupinky Němců kteří pronikli na jeho palubu. Ti pochytali několik námořníků a donutili je ventily zase uzavřít, potom však zbývající Francouzi utekli v obavě z výbuchů na břeh a Němcům nezbylo než je následovat. Po krátké době požár zachvátil muniční sklady a výbuchy a oheň ničily Dupleix dalších deset dnů.

Třista metrů východně probíhalo další drama. V obrovském suchém doku byla další loď o kterou měli Němci zájem. Dunkerque, který se před několika měsíci podařilo dotáhnout z Mers-el-Kebíru. Na bitevní lodi normálně pracovaly desítky dělníků a techniků, strojovny a kotelny už byly zprovozněny a nyní se prováděla rekonstrukce vážně poškozené přídě.
Zde se při ničení muselo postupovat obráceně, suchý dok musel být zaplaven. Naštěstí tady měli Němci už téměř dvouhodinové zpoždění a když konečně dorazili byla už vodní hladina necelé dva metry pod úrovní hlavní paluby a nástavby a dělové věže začínaly trhat výbuchy.
Kousek od Dunkerque, na druhé straně doků v nichž právě hořel, se potápěly bitevní loď Provence a nosič hydroplánů Commandant Teste. Obě plavidla společně přežila Mers-el-Kebír a zde jejich kariéra končila. Stejně jako existence torpédoborců, různých menších bojových plavidel a ponorek.

V jedné skupině s Provence kotvila i stará bitevní loď Condorcet. Toto plavidlo s nulovou bojovou hodnotou patřilo k těm několika málo které se Němcům podařilo obsadit nepoškozené a nepotopené. Jedinou zajímavou kořistí ale byly dva oceánské tankery, pouhých pět torpédoborců a skupinka minolovek.
I tak však byly škody obrovské, toho listopadového rána roku 1942 klesly na dno Toulonského přístavu tři bitevní lodě, hydroplánový nosič, čtyři těžké a tři lehké křižníky, třicet torpédoborců, tři torpédovky, šestnáct ponorek, velký plovoucí dok, lodě zásobovací skupiny a několik desítek různých dělových a hlídkových člunů. Tři torpédoborce, dvě torpédovky a čtyři ponorky později vyzvedli a začali opravovat Italové, žádné z těchto plavidel se ale výrazněji nezapojilo do bojů. Po kapitulaci Itálie jich část obsadili Němci a část se dostala k de Gaullově FNFL. Zbytek toulonských vraků byl v průběhu války nebo těsně po ní vyzvednut a rozebrán. Francouzští námořníci totiž splnili svůj úkol dokonale a to co zbylo z jejich lodí se hodilo pouze do šrotu. Co se nepodařilo zničit trhavinami, s tím si většinou poradily obrovské několikadenní požáry. Například těžký křižník Algérie hořel až do 16.prosince, tedy plných 20 dní.

Pouze pěti plavidlům se podařilo z přístavu uniknout. Ponorka Iris doplula do Španělska , kde prožila zbytek války v internaci a ponoky Casabianca, Marsouin a Glorieux se připojily k de Gaullovi. Poslední lodí jíž se podařilo zmizet z přístavu byl malý zásobovací člun Fressnel. Po pěti dnech plavby se u severoafrického pobřeží nepozorovaně včlenil do briského konvoje a pod jeho ochranou se dostal až do Alžíru.

Společně s Francií tak zmizelo i její loďstvo na něž si dělali chutě Britové, Němci i Italové. Nakonec však silnou toulonskou flotulu nedostal nikdo. Během krátké doby se však k Britům připojily skupiny kolem bitevních lodí Jean Bart v Casablance, Richelieu v Dakkaru (i celá francouzská Západní Afrika) a silná eskadra viceadmirála Godfroye do té doby internovaná v Alexandrii. Jen skupina umístěná ve Francouzské Indočíně přežívala až do roku 1945, lehký křižník Lamotte-Piqouet šel ke dnu v lednu po útoku amerických palubních letounů a v březnu potopily zbývající plavidla vlastní posádky.
Další díly série:
Tragédie francouzského loďstva - 1. část - Od září 1939 do kapitulace
Tragédie francouzského loďstva - 2. část - Katastrofa v Mers-el-Kebíru
Tragédie francouzského loďstva - 3. část - Operace Menace - úder proti Dakaru
Tragédie francouzského loďstva - 4. část - Zapomenutá bitva u Koh-Changu
Tragédie francouzského loďstva - 5. část - Věrnost maršálovi až do konce - Toulon 1942 úvod.
Tragédie francouzského loďstva - 6. část - Věrnost maršálovi až do konce - Toulon 1942 závěr.
Použitá literatura:
Paul Auphan + Jacques Mordal – The French Navy in World War II
W. S. Churchill – Paměti
Donald MacIntir – Fighting Admiral
Stephen Roskill – Churchill and the Admirals
Jean-Jacques Antier – Drama v Mers-el-Kebíru
Jean-Jacques Antier – Toulon 1942 Flotila se potápí
Bernard Ireland – Válka ve Středomoří 1940 – 1943
Janusz Piekalkiewicz – Námožní válka 1939 - 1945
I. Hrbek+J. Hrbek – Salvy nad vlnami
I. Hrbek+J. Hrbek – Krvavé oceány
Naposledy upravil(a) Nelson dne 21/12/2006, 15:00, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Prosim tě neměl bys k tomuto zajímavému tématu nějaké fotky těch lodí? Myslím tím třeba situaci před a po zničení.

Jinak suprovně zpracované téma.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Zhruba jsem to znal, ale člověče ten samotný útok přímo s detaily provedení. Ta špatná práce německého pozemního útoku bez souladu s německou marínou. Takhle jsem to nezachytil. Dík za těch 6 dílů ode mne.
Frantíci se fakt z toho všeho co se s nimi dělo za ww2 vzpamatovávali asi nejdéle v Evropě. Dáni, Holanďani, Norové to přeci jen jako menší státy měli o kus lehčí - i když žádná závist. No a my taky nic moc.
ObrázekObrázekObrázek
Jája
praporčík
praporčík
Příspěvky: 314
Registrován: 9/2/2006, 12:35
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jája »

Mě přijde, že Frantíci spekulovali a spekulovali až dopadli tak, že nikomu nepomohli, k nikomu se pořádně nepřidali a když už způsobili někomu nějakou škodu, tak jedině sobě. Prostě dobře jim tak a nemají být rozhodně na co hrdí. :?
Doufám, že umřu dřív, než vymře lidstvo.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

No jsem rád, že jsem to nenapsal jako první...francouzi za WW II v absurdnostech, nelogičnosti a takové, jak to říct, utrápenosti?, překonávali snad i Italy!

Samozřejmě čest té menší části, které se toto netýká!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

2 Hydrostar - projdi si místní galerii (ne Fórum Fota), je tam sekce francouzské lodě. Zkoušel jsem nalinkovat některé snímky přímo do článku, ale nějak to nešlo (asi jsem Lama). A dávat je znovu do Fórum Fota mi připadalo jako mrhání místem.

Michane i kdyby Francouzi nepůsobili tak nerozhodně, asi by to na jejich osudu nic nezměnilo. Kolaborantská vláda, ozbrojené síly která se snažily udržet si vlastní nezávislost a zároveň jedno z největších odbojových hnutí v Evropě, opavdu zvláštní země.
Dost zvláštní byl například způsob jakým po válce soudili vysoké představitele Vichy a armády. Ono to skoro vypadalo jako by je ani odsoudit nechtěli. Někteří kolaboranti byli obviněni až mnoho let po válce a udělené mnohalaté tresty vězení byly po nějaké době promíjeny nebo měněny v trest "zbavení občanských práv".
Naposledy upravil(a) Nelson dne 21/12/2006, 16:27, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Jo, ještě dotaz.
Ten generál SS Hausser, co to bylo za člověka? Některé zdroje ho popisují jako zarytého a dost omezeného esesáka. Jiné zase jako celkem příjemného a oblíbeného člověka. Jistě, záleží na tom kdo je autorem ale reakce na něj jsou poměrně dost odlišné.
A jaký byl jako voják? Četl jsem že jeho jednotky (snad 2. SS Das Reich) vedly v Rusku poměrně úspěšné ústupové boje.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Generál SS Paul Hausser s divizí SS " Das Reich" bojoval skvěle u Kurska a i u Charkova. Tedy v útoku i v obraně. Kde byl, tak většinou buď hasil, nebo zajišťoval pro Hilera nejlepší výsledky. Spolu s SS "Leibstandarte Adolf Hitler " to byly jedny z nejvýkonějších divizí ww2. Dostávali nejlepší zbraně, nejlepší vojáky....
Naposledy upravil(a) michan dne 21/12/2006, 16:45, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Schopný velitel a kvalitní divize, ale za jakou cenu.
Právě v době kdy Hausser převzal velení operace Lila byla Das Reich přeložena do Francie k odpočinku a doplnění stavů. Co jsem ale četl, tak prý nešlo o běžnou reorganizaci ale celá struktura divize se od základu vytvářela znovu ze zachráněných zbytků. Ivani ji prý téměř úplně zničili.

To se Němcům opravdu vyplatilo postavit špičkovou divizi, nasadit ji jako hasiče do boje, nechat ji zdevastovat a začít budovat znovu? Jistě, svým nasazením asi umožnili záchranu mnoha jednotek Wermachtu, ale přece jenom. Za cenu likvidace elitního a výkonného bojového uskupení? Hodně drahá sranda.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

To máš pravdu, při těchto nasazeních se za půl, třičtvrtě roku měnilo 30 -40 % mužstva, někdy i víc a za dva roky by to bylo na odpis, kdyby se průběžně nedoplňovalo o další chtivý dobrodružství a zfafrněný kluky, kteří v té době nic jiného nechtěli.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Tunac
podporučík
podporučík
Příspěvky: 678
Registrován: 29/5/2006, 22:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tunac »

Německá marína o útoku do poslední chvíle nevěděla. Proto ty chybějící námořníci. Ty bylo potřeba, aby co nejrychleji pronikli da strojovny a ostatní místa, kam se dávaly nálože a kde byly zaplavovací ventily. Normální voják se uvnitř lodě nevyzná.
Reader dal prostřednictvím (už neznám jméno) své slovo, že se nepokusí obsadit francouzské loďstvo, tak ho vyšachovali ze hry.
Vojáci!!!!
Jste vojáci smrtí!!! A já jsem ten, co Vás bude posílat tam, kde se umírá!!!
Uživatelský avatar
Warnost
vojín
vojín
Příspěvky: 15
Registrován: 24/10/2007, 17:54

Příspěvek od Warnost »

Nevim, možná je to jen můj názor, ale nejni to zbytečně dlouhé? Jen když vidim jak je to velký tak se mi to nechce číst
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Sakra a já měl vždycky dojem že píšu nezajímavě a krátce. To první zřejmě platí stále ale jestli je pro někoho moc i necelé tři stránky A4 tak to klobouk dolů. Asi budu muset své příspěvky omezit na ano/ne.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6811
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Člověče Norad.
Nevím.
Nevím, nevím jak mám tvou osobnost - osobnost v lodích pojmenovat.
Člověka, monstrum loďstva - ve střední suchozemské oblasti - a.
Ty víš!!!
Loďstvo a nejen loďstvo.
Kamarýde Ty toho z historie...........
Nejen z historie - Ty víš......
Myslím, že víš, že se ten nováček jenom vytahuje, zkrat jeho myšlení.
On v podstatě o tu informaci nemá zájem!!!
Na tyhle kašli!!!!!
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
redboy
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 1313
Registrován: 3/2/2006, 12:02

Příspěvek od redboy »

norad píše:Sakra a já měl vždycky dojem že píšu nezajímavě a krátce. To první zřejmě platí stále ale jestli je pro někoho moc i necelé tři stránky A4 tak to klobouk dolů. Asi budu muset své příspěvky omezit na ano/ne.
Norade klid..... on se asi ještě nedostal k mejm člankum :lol: a co teprve u michana....., hold sou lidé různí, i ti co to dokáží říct dvěma slovy (můžeme jim závidět, jednoduchý svět), takovej je život..
ObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Námořnictvo“