Pokusná balistická raketa EA1941

Odpovědět
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Pokusná balistická raketa EA1941

Příspěvek od kopapaka »

Pokusná balistická raketa EA1941
aneb utajený Francouzský raketový výzkum


Na konci Druhé světové války se i Francie zapojila do sběru technologií Německého ( nejen ) raketového průmyslu. Z všeobecně známých důvodů na Francouze zbyly víceméně " zbytky ", nicméně i tyto zbytky dokázaly raketový výzkum ve Francii postrčit o pěkný kus dopředu.

Obrázek

Ovšem nedá se říct, že by výzkum závisel jen na zbytcích po Němcích, ač to dnes není příliš známo, počátek třicátých let byl po skoro celém světě " věkem " raket. Tento zárodek byl až na pár vyjímek rázně utlumen s nástupem krize, takže výzkum pokračoval jen velmi pomalu. Přímo ve Francii navrhl letecký konstruktér ( mimochodem vynalezl joystick, tedy knipl a vyhrál soud o patentová práva... ) Robert Esnault-Pelterie ( *1881+1957 ) v roce 1928 " balistickou bombardovací střelu " která měla dosahovat doletu několik set kilometrů a o rok později se mu podařilo prosadit její financování armádou.

Obrázek

Obrázek

Toto financování bylo nakonec ukončeno kvůli krizi, ale i tak se podařilo uvést do chodu několik pokusných motorů, neslibnější z nich fungoval na kapalná paliva ( benzín - kapalný kyslík o tahu 3 kN po dobu 55 s ) a při explozi jiného přišel konstruktér o tři prsty.

Obrázek

Dalším konstruktérem byl Louis Damblanc ( *1889+1969 ) který se od roku 1932 zaměřoval jen na pokusy s motory na tuhé pohonné hmoty ( dále TPH ). Na rozdíl od většiny tehdejších konstruktérů a vynálezců postupoval velice systematicky, pro tyto pokusy zkonstruoval několik zkušebních zařízení, nejdokonalejší z nich zaznamenávalo celý průběh tahu motoru, při tom filmoval spaliny vytékající z trysky vysokorychlostní kamerou i se zvukovým záznamem. Zkonstruoval velké množství raket, v letech 1935 - 39 vypustil na 360 raket nejrůznějších typů. Zkoušel poštovní a signální rakety, raketu pro vynášení drátěné protiletadlové zábrany a pro ministerstvo letectví vyvíjel pomocný raketový urychlovací motor.

Obrázek

Omezený výzkum pokračoval dokonce i za války a po okupaci, v okolí Lyonu došlo během roku 1941 k sedmi statickým zkouškám kapalinové raketového motoru pro raket EA41 ( kapalný kyslík - benzín / éter ), letové zkoušky byly naplánovány na rok 1942 do Alžíru. Tohoto výzkumu se kromě výše jmenovaných zúčastnili i plukovníci Jean-Jacques Barre a Josef Dubouloz, ale letové testy musely být odloženy kvůli vylodění v Alžíru a pokračovaly až po osvobození Francie, první start proběhl až v březnu 1945 v La Renardiéne poblíž Lyonu.

Obrázek

Ovšem první pokusy nedopadly nejlíp, raketa prostě nechtěla fungovat ( výbuchy a nedostatečný tah motoru ). Zadařilo se až 6. července 1945, raketa i přes poruchu motoru po 7,5 s letu dopadla do moře ve vzdálenosti 60 km od místa startu. Je celkem ironické, že poslední start této raketu uskutečněný v roce 1946 v podstatě jen pro vystřelení posledního kusu dopadl na výbornou a raketa konečně dosáhla plného doletu...
Tento poslední let sice obnovil naději na využití rakety alespoň jako sondážní, ale nakonec stejně došlo k ukončení výzkumu.

TTD rakety EA1941
Délka-----------------------313 cm
Průměr----------------------26 cm
Vzletová hmotnost---------100 kg
Užitečná hmotnost---------25 kg
Tah motoru-----------------10 kN
Doba chodu motoru---------13 s
Max. dostřel----------------100 km
Max. dostup-----------------32 km
Max. rychlost----------------1400 m/s

Obrázek

Technologie použité při stavbě raket byly následně použity u rakety EA1946 Éole.

TTD rakety EA1946/1951 Éole
Délka-----------------------800 cm
Průměr----------------------80 cm
Vzletová hmotnost---------3420 kg
Užitečná hmotnost---------275 kg
Tah motoru-----------------100 kN
Doba chodu motoru---------20 s ( plánováno 50 s )
Max. dostřel----------------800 km ( vypočítaný )

Obrázek Obrázek

Raketa se ovšem potýkala s problémy ( např. původní stabilizátory vydržely jen do 300 m/s ) a tak byl projekt roku 1952 zrušen. Je ovšem možné, že technologii a plány byly využity v Egyptě při konstrukci rakety Al Kaher-1...

Obrázek

Obrázek

Zdroje:
VOJENSKÉ RAKETY, J. Kroulík, B. Růžička, Naše vojsko, 1985
http://www.astronautix.com
http://www.ladepeche.fr/
http://www.capcomespace.net
http://www.avas.free.fr
http://www.forum-conquete-spatiale.fr
http://www.skyrocket.de/
http://www.b14643.de/Spacerockets_2
http://fuseurop.univ-perp.fr


Obrázek

Ještě malá poznámka, tenhle článeček měl být původně jen úvodem k článku o Francouzských protitankových raketách první ( a možná i pár z druhé ) generace, ale nějak se to zvrhlo... :mrgreen:
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Inu tak nyní už jen zbývá dodělat ty protitankové rakety....takže šup šup šup do práce.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Pátrač:už se to dopisuje, mám po noční, tak sem se vykašlal na spaní a dal přednost psaní :) " zív ".
Edit: tak zatím nic, usnul sem :D
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Odpovědět

Zpět na „Pozemní vojsko a Cizinecká legie“