Prototyp středního tanku AMX-38 (1939)

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Prototyp středního tanku AMX-38 (1939)

Příspěvek od kacermiroslav »

Prototyp středního tanku AMX-38
Francie
1939

Obrázek

Francouzské tankové síly v předvečer Druhé světové války na papíře působily poměrně impozantně (i v době německého útoku na Francii v květnu 1940, disponovala Francie více tanky než útočník), ale na druhou stranu si někteří představitele armády uvědomovali, že doktrína opírající se o pěchotní (dobře pancéřované, ale pomalé stroje) a jízdní (rychlé a slaběji pancéřované) tanky není zrovna ideální pro rychlé pohyby na frontě a k ničení početné nepřátelské obrněné techniky. Bylo tedy potřeba sestrojit stroj, který bude mobilní, nezávislý na pěchotě a s dostatečnou kanónovou výzbrojí. To byl totiž poměrně velký nešvar u nejrozšířenějších francouzských tanků R-35 a H-35 (H-38, H-39). Kanónová výzbroj byla slabá a se svými výkony se na ničení pancéřovaných cílů nehodila (s čímž se také původně v konstrukci příliš nepočítalo). Proto v roce 1937 (v létě) začali konstruktéři firmy AMX pracovat na projektu rychlého středního tanku, který by se stal páteří francouzských obrněných sil v následujících letech a který by v této roli vystřídal nedostatečné lehké Renaulty R-35. Nový tank tak měl být rychlý, pohyblivý v terénu (aby se nestal snadným terčem pro nepřátelské tanky a dělostřelectvo), silně pancéřovaný a také s dostatečnou palebnou silou proti německým lehkým a středním tankům Pz I, Pz II a Pz III. Za tím účelem se počítalo s výzbrojí 47mm dělem (typ SA-35), který svými výkony dokázal ničit stejně vyzbrojené německé střední tanky Pz III. a hmotností do 18 tun.

Na prvním prototypu se začalo pracovat v roce 1939, a jednalo se o derivát podobného Renaultu R-40. Podvozek byl typického provedení firmy AMX, tedy s řadou pojezdových kol malého průměru (celkem 15 ks na každé straně), hnacího a napínacího kola a čtyř podpůrných kladek. Aby nedošlo k snadnému poškození podvozkové soustavy, byl tento chráněn pancéřovým štítem umístěným mezi spodní a vrchní část pásu. Tím byl alespoň částečně chráněn systém zavěšení kol, pružicích systémů, kladek a pojezdových kol. Korba pak byla poměrné nízké siluety, čímž poskytovala malý cíl a která byla dobře chráněna. Čelní a boční partie byly skloněny a dosahovali síly až 60 mm. Tím se tento tank stával pro většinu německých děl z počátku války nepřekonatelnou překážkou.

Nitřní uspořádání bylo standardní. V přední části korby seděl řidič, za ním pak byl prostor plně otočné věže s veškerou výzbrojí a obsluhou dvou mužů. Toto uspořádán tak umožňovalo efektivnější vedení boje než v případě věže s jediným členem. Ten totiž byl zahlcen úkoly, jako vyhledávání cíle, nabíjení, palby z děla a kulometu atd. Dvoučlenná věž tak dokázala efektivně rozložit úkoly na jednotlivé členy osádky. Nutno ale podotknout, že původně bylo v plánu mít pouze dva členy osádky jako u strojů starší generace R-35 a H-35 (H38/39), což byla typická slabina francouzských předválečných konstrukcí. Naštěstí vedení armády pochopilo výhodu vícečlenné osádky a k opakování chyb z předchozích konstrukcí nedošlo. Minimálně v tomto ohledu tak byla bojová hodnota AMX-38 vyšší než u starších strojů.

Výzbroj jak již bylo řečeno byla soustředěna do věže a skládala se z kanónu SA-35 ráže 47mm o délce hlavně 34 ráží (stejná zbraň jako v případě středního tanku Somua S-35). S ním byl spřažen kulomet Rebel ráže 7,5 mm. Nicméně do jednoho z prototypů byl instalován kanón ráže 37 mm SA-38.

Dieselový motor Aster o výkonu 150 koňských sil byl umístěn v zadní části korby a dokázal rozpohybovat stroj o hmotnosti 16 tun rychlostí 24 km/h. Což bylo na dobu vzniku projektu skutečně žalostně málo. Na druhou stranu ekonomický motor umožňoval dojezd až 240 km. Převodovka byla typu Wilson-Talbot.

Oproti starším francouzským konstrukcím měl AMX-38 řadu novinek. Byl již vybaven odvětráváním vnitřního prostoru, který chránil posádku před zásahem bojovými plyny a také zachovávalo snesitelnější podmínky zejména při horkých letních dnech, či při palbě během které byl vnitřní prostor standardně dříve plný spalin.

Vzhledem k době vzniku a následných událostí z května 1940 (Německý útok na Francii) již nedošlo ke zkouškám dvou postavených prototypů, natož k zahájení sériové výroby. Nadějný konstrukce tak již nemohla pomoci Francii v jejím zápasu s Německem. V opačném případě při dostatku času, by se zřejmě tento typ ve zkouškách osvědčil a dále by následovala masivní sériová výroba, která v případě předchůdce R-35 dala více jak 1.500 strojů. Otázkou ale zůstává jeho bojová hodnota, která především díky malé rychlosti zaostávala za konkurencí. V ostatních parametrech to již byl podle mého názoru poměrně zdařilý stroj.

TTD – střední tank AMX-38
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*země původu: Francie
*rok vzniku: 1939
*hmotnost: 16 tun
*délka: 5,15 m
*šířka: 1,79 m
*výška: 2,20 m
*motor: Aster o výkonu 150 k
*rychlost: 24 km/h
*dojezd: 240 km
*pancéřování: max. 60 mm
*výzbroj: 1x47mm SA-35 L/34 kanón, 1x7,5mm kulomet
*osádka: 3 muži



Zdroje:
Obrněná technika 7 – I.Pejčoch – Ares 2007
http://www.chars-francais.net/new/index ... &Itemid=36
http://users.swing.be/pzd/engins2/490.html
http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/fran ... Light.html
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 21/9/2010, 10:00, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Sojuz S-35
Není to překlep? Souma S-35 bych bral.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

hydrostar píše:Není to překlep? Souma S-35 bych bral.
To tak vyhodil automatický překladač od Googlu :D
Sakra chlapi, kontrulujte si to po sobě...
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Odpovědět

Zpět na „Pozemní vojsko a Cizinecká legie“