Fiat RS.14

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
glock
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 132
Registrován: 22/4/2010, 15:34

Fiat RS.14

Příspěvek od glock »

Itálie jako stát který "měl" moře, vybudovala silné námořní letectvo. To spadalo nikoliv pod letectva (Regia Aeronautica), ale pod námořnictvo (Regia Marina). Používalo pestrou paletu létajících člunů a hydroplánů. Jeden z nich (možná i nejlepší) byl Fiat RS.14.

RS.14 vznikl ve filiálce koncernu Fiat - CMASA. Zde třeba vznikl i plovákový prototyp Cr.42 jinak ICR.42. Nejlepším letounem vzešlým z této továrny byl pravděpodobně RS.14. Vznikl spoluprací konstruktérů Rosatelliho, Stiavelliho a ing. Lazzarina. První ze dvou prototypů vzlétl již v květnu 1939 a na svou dobu to byl velmi pokrokový letoun. Tvary byly jednoduché a ladné, výkony vynikající a letové vlastnosti hodně nad průměrem. Proto došlo k okamžité objednávce seriových strojů, ale než byla výroba spuštěna, došlo k několika nehodám a změnám.

První serie čítající 12 strojů (MM. 3586-35397) byla vyrobena v květnu až prosinci 1941. Tyto stroje byly dodávány ke 148 Sq kde probíhalo školení pilotů. Následovala druhá serie (22 strojů, MM.35401-35422) vyrobená mezi dubnem a červencem 1942. Na ní plynule navázala třetí serie (150 strojů, MM. 35639-35788) ze které ke dni 31.7.1943 bylo převzato 110 strojů. Měsíční produkce v té době nepřesáhla 7 strojů (díky spojeneckým náletům) ale údajně byly do kapitulace dodány všechny letouny z této objednávky. V průbehu výroby docházelo k drobným změnám a to hlavně ve vyzbroji. V září 1943 když Itálie kapitulovala, působilo u jednotek RM ještě 40 kusů RS.14

Vznikl také jeden "pozemní" prototyp - Fiat AS.14. Ve světle dobrých výkonů RS.14 dostali u Fiatu nápad, použit jej jako základ pro útočny letoun (něco jako A-26). Místo plováků namontovali kolový podvozek a do přídě instalovali hlavňovou výzbroj. Prototyp havaroval v roce 1943 a s vývojem se jžý nepokračovalo.

Fiat RS14 byl celokovový dvoumotorový střednoplošník s osádkou 4(5) lidí. Pohoná jednotka byly dva motory Fiat A.74 RC-38 o výkonu 870 koní. Výzbroj je popsána níže.

Rozpětí 19,54 m
Délka 14,10 m
Výška 5,51 m
Hmotnost prázdenho letounu 5410 kg
Vzletová hmotnost 8200 kg
Maximální rychlost 382 km/h ve výšce 4500 metrů
Cestovní rychlost 330 km/h
Výstup do 3000 metrů 8 minut 30 vteřin
Dostup 6000 m
Dolet 2500 km

Výzbroj

serie I 1x 12,7 mm kulomet Scotti na hřbetě trupu ve věži Lancia Delta E se zásobou 350 nábojů + 300 v záloze
2x 7,7 mm v Breda -Safat v bočních oknech se zásobou 500 nábojů pro každý kulomet

serie II a III kulometná výzbroj shodná, ale byla možnost zavěsit pouzdro pro pro hlubinné nálože a to 2x 160 kg, nebo 4x 100 kg nebo 6x50(40)kg.

Některé stroje III serie byli vyrobeny bez možnosti nést ofenzivní vyzbroj. Měli výbavu pro záchranu lidí z noře.
Přílohy
RS.14 ze 170 Sq RM. v pozadí Z.506 od 168 Sq RM a další RS.14 od 170 Sq.<br />Základna Augusta, 1942.
RS.14 ze 170 Sq RM. v pozadí Z.506 od 168 Sq RM a další RS.14 od 170 Sq.
Základna Augusta, 1942.
Naposledy upravil(a) glock dne 24/4/2010, 13:46, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
glock
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 132
Registrován: 22/4/2010, 15:34

Příspěvek od glock »

Výkres RS.14 z L+K.
Přílohy
rs140001.jpg
Uživatelský avatar
glock
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 132
Registrován: 22/4/2010, 15:34

Příspěvek od glock »

Ještě jedna fotka. Vrak RS.14 ze 148 Sq. RM. Pravděpodobně září-říjen 1943 základna Vigna Di Valle. Vnitřní část znaků (fasces) je zamalována, jedná se o úpravu od pádu Mussoliniho do kapitulace.
Přílohy
RS14_05x01.jpg
lkala
praporčík
praporčík
Příspěvky: 306
Registrován: 26/8/2008, 12:52
Bydliště: Brno

Příspěvek od lkala »

Vítám tě na fóru.

Pěkný obrázky díky. Já už se nějakou dobu snažím dostat k bližším informacím o italských leteckých motrech (pístových), což ale v našich geografických podmínkách není tak jednoduché. Vídím, že se v italské letecké technice dobře vyznáš. Nemůžeš mě doporučit nějaký dobrý zdroj (kniha, stránka, archiv, mikrofilmy apod.). Nějaké základní informace jsem dohledal v rusky psané literatuře, ale jsou to spíše všeobecné věci + pár obrázků. Jde mi hlavně o výkresy a manuály.

Díky.
Obrázek
Uživatelský avatar
glock
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 132
Registrován: 22/4/2010, 15:34

Příspěvek od glock »

lkala píše:Vítám tě na fóru.

Pěkný obrázky díky. Já už se nějakou dobu snažím dostat k bližším informacím o italských leteckých motrech (pístových), což ale v našich geografických podmínkách není tak jednoduché. Vídím, že se v italské letecké technice dobře vyznáš. Nemůžeš mě doporučit nějaký dobrý zdroj (kniha, stránka, archiv, mikrofilmy apod.). Nějaké základní informace jsem dohledal v rusky psané literatuře, ale jsou to spíše všeobecné věci + pár obrázků. Jde mi hlavně o výkresy a manuály.

Díky.
Ahoj, no já tyhle údaje hledám na netu, zadám jméno a zkouším. Něco mám tak po různu v publikacích na různá italská letadla. Co by bylo dobré, je navštěva musea ve Vigna Di Valle (60 km od Říma) tam těch motorů pár mají.
J
lkala
praporčík
praporčík
Příspěvky: 306
Registrován: 26/8/2008, 12:52
Bydliště: Brno

Příspěvek od lkala »

Zhruba tak to dělám i já. Celkem dobře to funguje na ty "větší státy" (Německo, USA, Velká Británie). S těmi ostatními už je to mnohem horší. Do Říma se asi v dohledné době nedostanu, ale přesto díky.
Obrázek
Uživatelský avatar
glock
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 132
Registrován: 22/4/2010, 15:34

Příspěvek od glock »

Ještě něco o operačním nasazení RS.14.

Jak je uvedeno výše jak cvičná jednotka (něco jako britská OTU) sloužila nejdříve 148. První bojově nasazenou jednotkou byla 170 Sq (mezi březnem a květnem 42 obdržela 8 Fiatů). Následovala jí 144 Sq v létě 42 (tehdy operovalo celkem 13 RS.14 ze základen na Sicílii). Poté obdržela Fiaty 287 Sq (přezbrojovala se z Cantů Z.506). Fiat byl obratnější než Cant, měl vyšší rychlost, více vydržel. Pouze v jedné věci měla Z.506 navrch. Její mototy (Alfa 126) vyžadovaly méně údržby než A.74. Na konci roku 1942 měla RM ve výzbroji 37 RS.14 což představovalo 13% stavu obdobných letounů.

Díky poměrně vysokým ztrátám a také haváriím málokdy počet letuschopných strojů překročil 40. Na začátku července 1943 bylo ve stavu RM 57 RS.14 (polovina letuschopných). V době kapitulace už jen 40 ks. Krom již uvedených jednotek byly RS.14 ve stavu 140, 145, 138, 146, 196 a 288 Sq. 12 strojů z toho počtu (pod hlavičkou 287 Sq) pokračovalo v boji po boku spojenců v rámci CoBAF. Zbytek byl zničen před příchodem spojenců, nebo němců (na severu Itálie).

O případném používání RS.14 ze strany ANR jsem zatím nic nenalezl. Je možné, že některé RS.14 zabavili němci (stejně jako Z.506) a používali je, ale po tom také pátrám.
Přílohy
Jedna z poškozených RS.14 vyfocená příslušníky RAAF
Jedna z poškozených RS.14 vyfocená příslušníky RAAF
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Oprav si obrázky...
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3037

To nikoho netrkne, že ostatní obrázky vypadají jinak?
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
glock
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 132
Registrován: 22/4/2010, 15:34

Příspěvek od glock »

sa58 píše:Oprav si obrázky...
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3037

To nikoho netrkne, že ostatní obrázky vypadají jinak?
Sorry sem zvyklej z jiného fóra na stejném engine že se to chová jinak.

Příště se "polepšim".
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

Zajímavostí je, že na RS.14 létalo jedno oficiální letecké eso - Pietro Bonannini. Byl to palubní střelec který létal na Z.1007 a RS.14, celkem měl oficiálně přiznáno 8 sestřelů jistých a dva pravděpodobné.
Uživatelský avatar
glock
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 132
Registrován: 22/4/2010, 15:34

Příspěvek od glock »

Tak doplnění k RS.14 u Luftwaffe. Našel jsem info že němci zabavili 7 kusů, všechny ze třetí serie. Šest dostalo kódy 6H+?R a sloužily na ostrově Syly.

Poslední sedmý kus (MM. 35750) měl zajímavý osud. Při transferu do německa dne 1.1.1944 narušil vzdušný prostor Švýcarska a byl sestřelen dvojicí D3801 a celá posádka zahynula.
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“