AVIA LM-2

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

AVIA LM-2

Příspěvek od YAMATO »

Nedávno jsem zde psal o legračním německém nápadu na bezmotorovou stíhačku. A nyní si popíšeme bezmotorový bombardér. Kupodivu se, na rozdíl od BV 40 (ZDE), nejednalo o úplně absurdní nápad. On to ovšem také nebyl nápad německý, ale italský...

Itálie za války moc a moc toužila vyřadit z činnosti britský Gibraltar, uzavírající "její" "Mare Nostrum" ze západu. Na rozdíl od Suezu zde nepřicházela do úvahy možnost pozemního útoku, jediná cesta byla vzduchem. Jenže vzdálenost této britské pevnosti byla příliš velká, než aby byl možný útok standardními bombardéry, jako byly SM.79 či Z.1007. Byl sice vyvíjen těžký bombardér Piaggio P.108 B, který to měl umožnit, ale ten ještě nebyl, takže byly zvažovány i jiné možnosti. Jednou z nich bylo právě použití bezmotorového kluzáku jako bombardéru.

Nápad nebyl zas tak nesmyslný, jak se může na první poslech zdát. Uvažovalo se o kluzácích, do blízkosti Gibraltaru vlečených za SM.79. Ve vzdálenosti 20-30 km a výšce cca 4000 m by se odpoutaly, tiše a tedy nepozorovaně se přiblížily k cíli, zde střemhlavě zaútočily a po odhození pum by díky vysoké rychlosti opět nabraly výšku, doklouzaly na území Španělska a zde by piloty vyzvedla ponorka.

Realizaci dostala na starost firma AVIA (Azionaria Vercellse Industrie Aeronautiche). Konstruktérem byl Inženýr Pieraldo Moratara. Ten vytvořil dosti velký letoun, označený LM-02. Konstrukce byla celodřevěná, jednoduchá, jen s nejnutnějším vybavením, však se mělo jednat o stroj na jedno použití. Křídlo bylo vybaveno aerodynamickými mřížovými brzdami pro střemhlavý nálet, které fungovaly automaticky při dosažení rychlosti 450 km/h. Pod centroplánem byly závěsy pro dvě 820 kg pumy. Podvozek byl dvojí podle určení. Pro výcvik byl určen pevný, doplněný ostruhou, lyžinou pod trupem a oblouky na koncích křídla. Bojové stroje měly mít odhazovatelný podvozek.

Obrázek

Prototyp byl zalétán pilotem Nellem Raimondem na podzim 1942 (vlečným strojem byl FIAT CR.42). Při zkouškách se ukázalo, že stroj má slušné letové vlastnosti a dobře snáší střemhlavé útoky. Teoreticky bylo vše připraveno pro jeho výrobu a nasazení. V té době však již byl k dispozici i zmíněný těžký bombardér P.108, který byl samozřejmě považován za lepší, než přeci jen poněkud extravagantní LM-02. Mimoto si začali Italové uvědomovat, že formace SM.79 s kluzáky v závěsu budou velmi zranitelné, hlavně vzhledem k zavádění radiolokátorů, s kterými dříve nepočítali. Ostatně celý systém byl poněkud překombinovaný.

Obrázek

Vznikl sice ještě druhý prototyp a další, určený pro lámací zkoušky, ale vše bylo začátkem roku 1943 ukončeno.

Obrázek


TECHNICKÉ ÚDAJE

ROZMĚRY
Rozpětí: 16 m
Délka: 10,75 m
Výška: 2,8 m
Nosná plocha: 35 m2

HMOTNOST
Prázdná: 1100 kg
Vzletová: 2840 kg

VÝKONY
Rychlost vlečení: 280 km/h
Mezní rychlost pro střemhlavý útok: 540 km/h
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

By mne docela zajímalo, kolik výšky mohla nabrat po odhozu bomb, zvlášť když podstatná část energie byla ztracena díky brzdám.
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Ono vůbec dostat se k cíli by asi bylo zajímavé. Do Španělska by to pak sice byl kousek :wink: ...ale najít rychle místo na přistání a pak hurá na pláž a do ponorky...no nechtěl bych být pilot :lol:
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Yamato..to to nedává smysl jen mě?

SM.79 by neměla dostatečný dolet na dosažení Gibraltaru, ale přitom měla dost velký na dovlečení jiného letounu na vzdálenost 30 km od něj? Vždyť to je zcela absurdní.
Obrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Však nemuseli lítat z Itálie.
válka je vůl
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

To je přece úplně jedno odkud budou létat. Pokud je tažné letadlo schopno doletět k cíli a shodou okolností je to tažné letadlo zároveň v prvních větách článku označeno jako že nemá dostatečný dolet, pak mi tady něco opravdu dost nesedí ;).
Obrázek
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

IMHO by SM.79 neměl ten dolet s pumovou zátěží. Ostatně vlečení pum na malém kluzáku za jiným letounem pro zvýšení nosnosti/doletu přeci zkoušeli i Němci...
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Hans S. píše:To je přece úplně jedno odkud budou létat. Pokud je tažné letadlo schopno doletět k cíli a shodou okolností je to tažné letadlo zároveň v prvních větách článku označeno jako že nemá dostatečný dolet, pak mi tady něco opravdu dost nesedí ;).
jo už chápu o co ti jde, toho jsem di nevšimnul 8-)
válka je vůl
Uživatelský avatar
Foxbat
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 289
Registrován: 30/3/2006, 20:36

Příspěvek od Foxbat »

Mali to ešte vylepšiť, keďže to bolo drevené stačilo pristáť na mori, odmontovať krídla nasadiť vrtuľu do vody a hurá domov 8-)
hore možeš dole musíš
su aj taký, ktorým netreba krídel a kde žiadny stroj nedoletí...
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“