Fiat CR.42 Falco

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Příspěvek od badaxe »

Pokud budeš říkat kompozit obyčejné překližce (proč ne) pak je poněkud nesmyslné se o tom zmiňovat jako o nějaké specialitě, což je přesně to co k celé téhle atrakci o slovíčka vede. Pro mne lavočky "kompozitní" letadla nejsou, pokud pro tebe ano ber to tak že je mi to jedno a je to jen tvůj problém, který si budeš muset vyřešit sám.
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

badaxe, jersey.se: Pánové, debata o kompozitních materiálech je v tomto tématu totálně mimo mísu.
Pokud v ní chcete pokračovat, tak prosím někde jinde.
Příhodnější by to možná bylo v tématu Lavočkin La-7.
Nebo si založte nové téma, jestli to chcete brát víc ze široka.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

Možná se pletu, ale myslím, že některé publikace při s určitou odchylkou ověřitelným porovnáním záznamů a sestřelů uvádějí ty poměry jako (CR.42/Hurricane): 1:1 nad Maltou, 1:3 nad severní Afrikou v roce 1941 a po přesunu CR.42 k bitevním účelům se nůžky ještě více rozevřely. Nad východní Afrikou podobně. A nad Řeckem pár CR.42 líbalo zem bez sestřelených Hurricanů. Když se to vezme kolem a kolem, tak by se dal stanovit průměr tak na 1:3. Což už mi zase tak zářné nepřipadá.

Další věc je vycvičenost pilotů a počty letounů. Netuším, jaké kvality měli piloti RAF a SAAF v Africe, ale Italové byli rozhodně vycvičení dobře a řada z nich si určitě bojově létala již nad kraji toreadorů a siest. A jaké byly početní stavy Italů vs RAF?

Ale do letadel moc nedělám, tak se můžu mýlit :)
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
spitfire.v
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 149
Registrován: 10/12/2010, 17:01

Příspěvek od spitfire.v »

Lehký optimismus řekl bych, nároky a skutečnost jsou dosti rozdílné viz. namátkou http://surfcity.kund.dalnet.se/italy_baron.htm
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Příspěvek od badaxe »

to polarfox finové létali úspěšně v roce 1939/40 na letounech které byly spíše průměrné, DXXI, a ke konci na G.50, úspěch (proti SB-2) tam zaznamenal dokonce rozhodně nemoderní B. Buldog :-) problém ale je že tehdy létali proti stejně spíše průměrným I-152, I-16 a samozřejmě proti modernějším DB-3 a SB (TB už rozhodně moderními nebyly a celkem se nepoužily) Finům do značné míry pomáhalo že byli lépe připraveni na zimu než sověti, měli letiště obvykle u měst která hájili a samozřejmě i jejich hlásná služba byla asi docela na výši. Také kvalita sovětských letců údajně nebyla na výši a velitelský sbor sovětů byl zřejmě zdecimován. Ale bohužel pro ně sověti i tak vyhráli. V pokračovací válce už používali o něco lepší výbavu ale opět se ukázalo že zdaleka nikoli každý typ je pro tamní podmínky vhodný, přímo ukázkou je "moderní" CR 714 ze šesti některé nikdy nelétali a letouny skončily jako pomůcka pro mechaniky. Ani MS 406 se neukázaly jako ideální, opět i zde se uplatnily dvojplošníky (G. Gladiator) které v zimní válce používala 19. švédská letka (dobrovolníci) ale už bylo znát že na věc moc nestačí. G.50 byly sice v letu dobré ale problémové na údržbu, takže Buffalo bylo pořád jedno z nejlepších až do příchodu "Mersu". Ale finové neměli moc na výběr, museli použít to co bylo, DXXI stavěli v licenci, vlastní typ Myrsky se příliš nepovedl a uplatnil se jen omezeně, takže u nich se vybírat moc nedalo. A s těmi úspěchy je to trochu složitější, oni létali úspěšně především piloti Lelv 24, pak Lelv26, další jednotky už tak úspěšné nebyly. Tyto jednotky bojovaly na Buffalu a později Mersu a 26 na G.50. zajímavé je že třeba H-75 moc úspěchů nezaznamenaly. Typy které byly sice dodány ale v zimní válce prakticky nelétaly (MS406, Hurricane) nemá cenu počítat jinam než do pokračovací. Takže finové měli opravdu pestrý výběr typů, ale úspěchy byly jen na některých a je otázkou nakolik to bylo typem (třeba Buffalo) a nakolik piloty, kteří byli soustředěni do konkrétních jednotek.
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Příspěvek od badaxe »

Nároky jsou vždy optimistické, typicky v BoB nadsazovaly obě strany (zdá se že britové dokonce víc), stejně tak v Africe (opět obě strany). S tím těžko cokoli uděláme, britové třeba vysvětlují že piloti Hurricanů považovali divoce manévrující dvojplošník za sestřelený a ten prostě jen zmizel z jejich zorného pole. Ostatně je otázkou, kolik z těch nepotvrzených je proto že v dané oblasti britové neztratily letadlo a kolik proto že nejsou podklady z dané doby. Totéž platí i pro opačnou stranu. Ale i kdyby úspěchy CR byly menší, pořád rozhodně neprohrávaly, jak by podle různých představ měly. Přesný poměr ztrát se asi nezjistí, ale udávaná čísla pro severní Afriku spíše budou sedět (Baron létal hodně v Eritreji) a ukazují na to že na brity v roce 1940 stačily fiaty docela dobře.
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

badaxe píše:proti britům konkrétně v severní africe je poměr 151:41 ve prospěch italských dvojplošníků, poměr v Eritreji kde se bojovalo proti starším typům nevím je to místo které je už poněkud mimo mne. Jaký počet z těch 151 byly Hurricany nevím, neuvádí se to. Nicméně poměr cca 3,5:1 asi neukazuje na nějakou zastaralost a nevhodné vlastnosti.
Ten poměr jsou údajné sestřely vs. skutečné ztráty (mimochodem byly vyšší). Ty údajné sestřely se značně smrsknou při porovnání se skutečnými ztrátami. Jen se divím, že tvoje "obhajoba" CR.42 stojí na tak vratkém základu.
Ty Aces o CR.42 jsou pěkné (vlastním je), ale tam se snad ten poměr neuvádí. Stránky http://surfcity.kund.dalnet.se/italy.htm jsou taky super (znám je), i proto že uvádějí ty sestřely u pilotů na pravou míru.
badaxe píše:Nároky jsou vždy optimistické, typicky v BoB nadsazovaly obě strany (zdá se že britové dokonce víc)...
Faktem zůstává, že Italové na CR.42 dostali v BoB pěkně za uši. Speciálně Operace Cinzano byla pěkná ostuda.
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Příspěvek od badaxe »

moje obhajoba je nesmysl, já totiž nic neobhajuji, jen pukazuji na kraviny (jinak to nazvat nejde) v tom že někteří uvádí tehdejší rozhodnutí (konkrétně objednání CR 42) jako nesmysl a "moudře" vymýšlí jak by to bylo skvělé, kdyby to tehdy udělali podle jejich (docela nepodložené) představy. A to že CR 42 byly stroje na docela slušné úrovni by třeba konkrétně v Africe mohli britové vyprávět. Je hezké že máš představu jak jsou nadsazeny italské ztráty, je zajímavé že by netušily ztráty vlastní. Celkové ztráty byly mnohem větší, ale to zmiňuji, pokud přidáš ztráty z technických důvodů, při startu a podobně tak se číslo bude zvětšovat několikanásobně. Ale to i u britů a jsi zase tam kdes byl. A v BoB byly fiaty jen pár akcí a nikdo nepopírá že se tam neosvědčily.
To že nároky v BoB nadsazovali obě strany se netýkalo italů, omlouvám se že jsem to podrobně nevysvětlil, týkalo se to celé BoB, to že britové sestřely v praxi neověřovali je známo, kupodivu jim nevadilo že počty nesedí ani u letounů sestřelených na ostrovem a to přesto že vraky sbírali a evidovali, nikdy ale nedošlo ke srovnání počtů. Údajně kvůli morálce pilotů. Šlo mi o to poukázat že všechna letectva měla tendenci uznávat počty sestřelů i ve sporných případech (teoreticky německý systém tomu měl zabraňovat), nikoli tedy jen italové.
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

badaxe píše: pukazuji na kraviny (jinak to nazvat nejde) v tom že někteří uvádí tehdejší rozhodnutí (konkrétně objednání CR 42) jako nesmysl a "moudře" vymýšlí jak by to bylo skvělé, kdyby to tehdy udělali podle jejich (docela nepodložené) představy.
Tady ani tak nejde o to, že by ty kraviny vymýšleli zdejší lidé, ale o to, že všechna ostatní letectva světa kravsky svoj stíhací složky už od roku cca 36-38 modernizovala na jednoplošné konstrukce a dvojplošné zcela zavrhla. Zatímco italové jako jediní pochopili, že 100 zastaralých letounů udělá víc práce, než 50 moderních.
Respektive tady nejde o naše dojmy, ale o vývoj ostatních letectev. I ostatní letectva měla kvalitou velmi podobné dvojplošné konstrukce, ale vzdali se jich. Udělali chybu všichni ti ostatní, nebo italové?
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Spíš bych problém viděl zkrátka v tom, že Il Duce neodhadl situaci a předpokládal že válka bude o pár let dřív (1937) a bude trvat o pár let kratší dobu (rok, dva). V tom smyslu byly učiněny i přípravy a nastavil se průmysl i objednávky. Pohádka o materiálech příliš neobstojí (stejně tak jako snaha o vytvoření nové nauky o materiálech, vyvolá spíš útrpný úsměv)- jaké konstrukce byl Hurricane, ve kterém bylo zpočátku asi stejně duralu jako právě v CR-42, který měl sám duralovou vnitřní konstrukci křídel?! V BoB Italové nikdy nepouštěli CR-42 k samostatným volným letům proti stíhačkám nepřítele - to je nakonec celkem výmluvné, stejně jako o 100 km/h nižší rychlost než u Hurricana.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Příspěvek od badaxe »

to trempik, možná by sis měl občas něco přečíst, jednak nikoli všichni opustili dvojplošníky (třeba sověti je konstruovali s veselou myslí i po italech) takže to co píšeš je typický nesmysl. Ale klidně si v něm žij.
A jersey, on se Hurricane stavěl v Itálii? To že britové vyvíjeli u Hawkera letoun s trubkovou konstrukcí a plátnem potaženým křídlem (což brzy změnili) neznamená že stejný vývoj dělal někdo jiný. To že "mohli" je sice hezké ale o ničem, v jednoplošnících to italové nedělali, těžko si tedy mohli objednat něco jiného. Nebo si myslíš že mohli objednat výrobu Hurricanů? V době kdy britové si objednávali u nich výrobu Re 2000? Typické je že je to nesmysl bez jakéhokoli základu. Ano mohli v roce 1936 začít s konstrukcí něčeho co by možná vyšlo, anebo také ne. ve stejné době britové zařazovali H. Fury a Gladiatory. Italové mohli objednat jen to co bylo k dispozici. A to že CR42 byly ochranou bombardérů a pro přímé stíhání byly určeny G.50 je celkem logické, typy byly tak i objednány, co je na tom divného? To že dle tvé představy kopozitem potažený Hurricane (měl plátno vyztužené lakem který mu dodával jiné vlastnosti) byl rychlejší není ani tak konstrukcí, ale spíš motorem, u fiatu měl výkon 627 kW, u Hurricanu 757kW, rozdíl skoro 175 koní je rozhodně znát (je to 174,4 abys měl klid). takže moc výmluvné to není, CR dělaly to nač byly určeny, tedy ochranu BR, že tobě se to zdá výmluvné je sice hezké, ale dost jedno. Zkus si najít britské srovnání právě z té doby (jsou k dispozici, britové to vyhodnocovali docela pečlivě), třeba se podivíš, tak jako ty to moc neviděli. A to že měl dvojplošník nižší rychlost jsem i já (i další) tady už psal několikrát, takže ten objev je dost pochybný.
To že nejen Mussolini, ale i všichni ostatní počítali s krátkou válkou (stačí se podívat na kterýkoli stát) je fakt, ale s tím nic nenaděláš, britové také nepočítali že budou válčit vvíc jak 5 let. I němci počítali s krátkou válkou, stejně tak francouzi, i sověti žili v představě jak mohutným protiútokem smetou nepřítele a ukončí válku někde v Berlíně. Takže i kdyby měl Mussoliny přímý vliv na objednávku (což zřejmě neměl) je to dost nesmyslný výkřik. Ale klidně si sni své představy jak by se mohlo vybírat z něčeho co nebylo (třeba ten z trubek stavěný jednoplošník), ale to je přesně to co do historie nepatří, tedy to "what if". Tak si klidně naplánuj cokoli, s realitou to nic společného nemá.
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

badaxe, jersey.se: Klídek pánové...

badaxe: já nevím, jestli sis všiml, ale takřka všichni se tě snaží upozornit na jednu věc. Italové mohli i s materiálem který měli k dispozici na stavbu CR.42 postavit modernější stroje.
Je pravda, že příklad v podobě LaGGů moc nevyšel, ale Hurricane a hlavně celá řada Jaků už sedí mnohem líp...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Badaxe, nějak mi to s těmi sověty nehraje. To že sověti dlouho používali dvojplošné stroje co jim zbyli je jedna věc, ale i oni si uvědomili, že jednoplošné stroje jsou budoucností. V době, kdy italové stále produkovali (byvíme se o produkci) stále stíhací dvojplošníky, tak sověti stavěli už jednoplošné Laggy, jaky.
Jerseyho argument je také do pranice. To že italové nestavěli jednoplošník z nedeficitních materiálů (jako byl v podstatě trubkovoplátěný Hurricane) je jejich rozhodnutí. Ale ty to svádiš na o, že jednoplošné stroje nestavěli kvůli nedostatku mteriálů. Což argument s Hurrim právě hezky vyvrací. I jednoplošný stroj se dá postavit na starší konstrukci jako dvojplošné nejmodernější.
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Badaxe, kdo při psaní příspěvku z 10:28 používal Tvou mozkovou buňku? Znovu se Tě ptám: Umíš vůbec číst? Ty jsi psal o tom že Italové stavěli dvouplošníky kvůli nedostatkovým materiálům, nikdo jiný. Myslím že poznámka o očekávání války v roce 37 je poměrně logická a něco na ní bude. To že považuješ moji poznámku o tom, že jsou dvojplošníky pomalejší za "objev", no potěš koště, ještě asi bude sranda...
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

badaxe: To že nároky v BoB nadsazovali obě strany se netýkalo italů, omlouvám se že jsem to podrobně nevysvětlil, týkalo se to celé BoB, to že britové sestřely v praxi neověřovali je známo, kupodivu jim nevadilo že počty nesedí ani u letounů sestřelených na ostrovem a to přesto že vraky sbírali a evidovali, nikdy ale nedošlo ke srovnání počtů.
- dovolím si oponovat, ač to tu je OT. Co piloti RAF hlásili, se nerovnalo tomu, co jim bylo přiznáno. Minimálně Dowdingovi nadsazování leželo na srdci a snažil se dopátrat reálnějšího čísla (nakolik se mu to ne/povedlo, je věc jiná) na základě právě vraků nalezených na území Británie nebo hlášených nezávislými pozorovateli/námořníky jakožto havarované do vod Kanálu. Jenže některá éra ti havarují sice blízko Británie, ale beze svědků - jak do moře (a nikdo už je nikdy nenajde; případně jediným svědkem byl vítězný pilot), tak na zem (ne nadarmo byl v 70. letech v Británii přijat zákon omezující živelnou leteckou archeologii - spustil jej nález několika německých stíhaček z BoB ještě s piloty v kokpitu...), takže součty stejně nesedí; jednak ještě musíš nějak započítat ty, co to nedovlečou až domů a havarují dál. Právě tento koeficient Dowding trochu přecenil.

Ještě k nemožnosti stavět kvalitní éra bez deficitních materiálů (nebo výběru mezi kvalitou a kvantitou): co takový Miles M.20? To je naprosto typický příklad, že to jde (teda spíš by to šlo, kdyby ještě bylo třeba :) ).
Uživatelský avatar
Malej Achil
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 118
Registrován: 7/10/2009, 11:52

Příspěvek od Malej Achil »

Nevím jak překonat Tvoji logiku často pevnou jak kámen, badaxe.
Dobře, dejme tomu, že v roce 1940 nemohli Italové na 100% vědět, že dvouplošníky jsou už naprosto out (většina ostatního světa se sice vrhla na jednoplošníky, ale kde vzít 100% jistotu, že :)). Ale pokud jsem to tady zatím dobře četl, tak nikdo nenapsal něco ve smyslu:"Ten člověk (nebo tým), kterej prosadil do výroby CR 42 musel bejt naprostej idiot, co neuměl do 5-ti napočítat..." Jasně, to rozhodnutí udělali na základě znalostí, které měli v roce 1940 a udělali ho při plném vědomí a po řádném vyhodnocení. To ale neznamená, že to rozhodnutí muselo být správné (neznám postup, který když dodržím, tak vždy udělám správné rozhodnutí).
Představ si situaci: Jedeš autem a najednou máš před sebou křižovatku, na které si nemůžeš vzpomenout, jestli máš jet doprava, nebo doleva. Nebo ještě lépe to tam neznáš, jedeš podle mapy a ta křižovatka v mapě není. Co uděláš? Vybereš si nějaký směr a tím zkusíš jet...a můžeš mít IQ 150 a pořád budeš mít 50% šanci, že to rozhodnutí bylo špatné, chybné.
Voják bez humoru je žoldnéř.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Schrödingerova kočka :)
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od jersey.se »

Taky je velmi přijatelná Glockova teorie o špatném vyhodnocení Španělska.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

A to že CR 42 byly stroje na docela slušné úrovni by třeba konkrétně v Africe mohli britové vyprávět.
Jo, piloti Hurricanů a spol byli ze začátku paf z toho jak sebou ve vzduchu CR.42 mrská, pořád někam mizel, blbě se trefoval a 0.303 kulomety na něm toho tolik neudělaly, ale jakmile si na to zvykli, tak jim nedělalo problém poslat CR.42 do kytek.

A pořád jsi nereagoval na můj dotaz ohledně vycvičenosti pilotů a poměru sil v severní Africe.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Příspěvek od Skeptik »

Badaxe, nějak mi to s těmi sověty nehraje. To že sověti dlouho používali dvojplošné stroje co jim zbyli je jedna věc, ale i oni si uvědomili, že jednoplošné stroje jsou budoucností. V době, kdy italové stále produkovali (byvíme se o produkci) stále stíhací dvojplošníky, tak sověti stavěli už jednoplošné Laggy, jaky.
tempíku, zase jedna širší souvislost.
Sověti byli úplně první, kdo "vyřadili" dvouplošné stihačky a přešli plně na jednoplošníky. Už v roce 1935, kdy ostatní pilně vyráběli a vyvíjeli dvouplošníky, rozhodli o zastavení výroby I-15 a plné orientaci na I-16. Počátkem roku 1936 se výroba I-15, po zhotovení 384 kusů, zastavila. To byl i důvod proč většinu z vyrobených obratem poslali do Španělska.
Jenže, tam se plně osvědčila.
Její výroba byla tedy obnovena a začátkem roku 1937 byl zadán vývoj zdokonalené verze (I-15bis resp. I-152), která se začala v roce 1938 vyrábět. Následně Polikarpov začal konstruovat ještě modernější I-153 a po jejím zavedení do výroby "ultramoderní" dvojplošník I-190 z roku 1939 vybavený motorem M-88 o 1.100 ks, který mu dával rychlost 488 km/h ve výšce 5.000 m. To však nemělo být vše, vývojem výkon motoru M-88 dosáhl až 1.375 ks (ale to bylo až v roce 1941 a to už byl projekt zrušen).

Je tedy vidět, jak silně byly státy, které se nejvíce podílely na Španělské válce, ovlivněny výkony dvouplošných stíhaček. Minimálmě u SSSR tak, že zcela "otočila".
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“