Macchi MC.200 Saetta, 202 Folgore a 205 Veltro

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Příspěvek od Farky »

MaP
To Farky: Nevím. Prodávám, jak jsem koupil. Všechny zdroje se ale shodují, že spitfire měl vysoké machovo číslo. Ty nejrychlejší však byly upravené - Brown a 0,86M - zkoušky plovoucí výškovky, a ten rychlejší prý také.


Já to číslo nezpochybňuji, jen jsem se tě snažil navést k tomu, že limitní rychlosti udávané manuálem jsou hluboko pod hodnotou kdy se éro rozpadne, nebo nebude možné vybrat střemhlavý let. Takže pokud měl Fw 190 povoleno létat 950 km/h, absolutně nepochybuji o tom, že mohl jít přes 1000 km/h.
Mimochodem - prakticky u všech spojeneckých letadel byl rychlostní limit hranicí nástupu kompresibility, proto je to číslo u Spitfiru tak nízké. Jinak Spitfire dokázal letět podle mých zdrojů asi i rychlostí 0,891M.

To Hans: U aerodynamiky to tak může platit. Letím 100 a nic se neděje. Letím 101 a dojde k flutteru nebo buffetingu a letadlo může rozlámat.

Samozřejmě existuje u každého letadla hranice z které "není návratu". Ale pokud příručka pilotovi říká že hranice je řekněme 500 mph IAS, tak to nejen že neznamená, ale nesmí znamenat že při rychlosti 501 mph IAS (nebo 515 mph) se mašina rozletí na tisíc kousků, nebo že už nepůjde zachránit. Kolik je ta "hranice bez návratu" je těžké říct, v letových testech na tohle logicky odpověď nenajdeme. Jedině snad v nějakém protokolu z měření v aerodynamickém tunelu.
K buffetingu a flutteru - buffeting vzniká tak, že některá část letounu je v úplavu za jinou částí - typicky ocasní plochy při vysokém úhlu náběhu na malé rychlosti. Tento jev není nijak zvlášť nebezpečný, naopak je většinou vítaný. Varuje totiž předem pilota před vývrtkou, to jsou ty mnohokrát zmiňované vibrace na hraně pádu. Pokud se někdo zmiňuje o včasném varování před vývrtkou, jde právě o buffeting, který rozkmitá řízení. Dneska se o ty vibrace kniplu před vývrtkou postará zpravidla počítač, který hlídá pádovou rychlost.
To flutter je ten jev, který může způsobit destrukci éra, je vyvolán vzájemným působením aerodynamických, setrvačných a pružných sil. Nicméně to neznamená, že když se objeví "flutter" tak je s pilotem konec - i flutter může odeznít. Nesmírně nebezpečný je tzv. divergentní (netlumený) flutter, ten v konečném důsledku rozláme konstrukci. Je to složitější, ale snad to takhle stačí.

A ještě k Addi Glunzovi a jeho 730 IAS (cca 1000 km/h TAS, cca 0,88M) v 6km. Může mluvit prvadu, opravdu tolik viděl na rychloměru, ale teď jsem se dočetl, že mezi 0,8-1M začíná rychloměr kecat a přehání.

Naprosto souhlasím, že vzpomínky pilotů jsou velmi nespolehlivým zdrojem a musejí se ověřovat (zejména pokud jde o jakákoliv čísla). Souhlasím i s tím, že rychloměr je ve vysokých rychlostech nespolehlivý. ALE pokud je vyprávění podloženo fakty, proč ho nepoužít. Třeby v případě nějakého článku je to určitě záživnější než tuna suchých čísel. Dám příklad - v článku o Thunderboltu je vyprávění Boba Brulla o zkušenostech se střemhlavým letem. Mohl si to přikrášlit (zejména tu rychlost), rychloměr mu mohl kecat atd. Jelikož mám ale k dispozici tabulku z letových testů, kde Thunderbolt dosáhl ve výšce 19 000 stop rychlosti 608 mph TAS (978,5 km/h - v této výšce 0,861M), tak jeho historce věřím a s klidným svědomím ji použiju.

Obrázek

Snad nevadí, že se k tomu musíte složitě proklikat.

Tempik - Spitfira netrápila ani tak kompresibilita, jako "normální" postupné tuhnutí ovládacích prvků,...

Cituji pilot notes pro Spitfire XIV a XIX - " No attempt should be made to reach the maximum diving speed (470 m.p.h., 410 knots I.A.S.) at hights above 20 000 feet, otherwise compressibility effects may by encountered."

Mimochodem - Spitfire IX,XI a XVI měli maximální povolenou rychlost 450 mph IAS, 470 mph se týkalo až Spitfirů s Griffonem.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Macchi MC.200 Saetta, 202 Folgore a 205 Veltro

Příspěvek od Tempik »

Byl jsem se mrknout do technického muzea v Miláně. Hlavní důvod bylo samozřejmě tohle letadlo. Na živo je ještě hezčí, než na fotkách.

http://imgur.com/T3wJMY2
http://imgur.com/jv5Hk8f
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11405
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Macchi MC.200 Saetta, 202 Folgore a 205 Veltro

Příspěvek od Zemakt »

Nádhera. Centauro tam náhodou nebylo?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Macchi MC.200 Saetta, 202 Folgore a 205 Veltro

Příspěvek od Tempik »

Bohužel, jen Veltro.
Ale když se poštěstí, tak se mi příští rok povede si sjet sem http://www.aeronautica.difesa.it/museo_ ... fault.aspx a tam toho bude víc.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11405
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Macchi MC.200 Saetta, 202 Folgore a 205 Veltro

Příspěvek od Zemakt »

No, je to poměrně slušná štreka, ale Centauro v barvách ANR, luxus :up: . Na ANR jsem vcelku ulítlej :wink: . Taliáni tak trochu jinak, no.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Macchi MC.200 Saetta, 202 Folgore a 205 Veltro

Příspěvek od kacermiroslav »

Jak to bylo co se zahraničních uživatelů týče? Používal tyto letouny i někdo jiný, než jen Italové? Italské firmy před válkou hojně zásobovali například Maďarské vzdušné síly a tak předpokládám, že o ně asi také projevili zájem.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Macchi MC.200 Saetta, 202 Folgore a 205 Veltro

Příspěvek od Tempik »

Do Egypta se po válce dostali spolu s dalšími druhoválečnými kusy. Ale jinak už asi nic moc. Italové sami po válce začli přecházet na zahraniční stroje.
Uživatelský avatar
CAT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1683
Registrován: 6/8/2009, 10:53

Re: Macchi MC.200 Saetta, 202 Folgore a 205 Veltro

Příspěvek od CAT »

Chorvati s nima lítali mám pocit...
Obrázek
"We can't restore our civilization with somebody else's babies."
"Settlemunt my arse, let's slot floppies"
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Macchi MC.200 Saetta, 202 Folgore a 205 Veltro

Příspěvek od Skeptik »

CAT píše:Chorvati s nima lítali mám pocit...
O Chorvatech nevim, ale je-li řeč i o MC 205V, pak nesmíme zapomínat na Německo .... tuším II. Gruppe JG77 (EDIT. Farky, díky)

EDIT ... Tak pardon, pár MC-205V skutečně u Chorvatů v roce 1944 sloužilo.
Naposledy upravil(a) Skeptik dne 14/4/2016, 20:01, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Macchi MC.200 Saetta, 202 Folgore a 205 Veltro

Příspěvek od Farky »

Němci používali MC 205V u II./JG77 (tedy 4., 5. a 6. staffel ), od září do prosince 1943. Měla je i cvičná JG108 ( plus MC 200 a MC 202), také JG110 létala nějaký čas mimo jiné i na MC 202.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Macchi MC.200 Saetta, 202 Folgore a 205 Veltro

Příspěvek od Tempik »

Koukám jsem blbě pochopil otázku a nějak si v hlavě přepnul na "po válce".
A nějaké informace o tom, jak si němci na MC vedli, či nějaké jejich paměti jsou?
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Macchi MC.200 Saetta, 202 Folgore a 205 Veltro

Příspěvek od Farky »

V době kdy II./JG 77 létala na MC 205 nebyla nijak moc nasazovaná do akce, nárokovala si na italských stíhačkách pouhé 3 sestřely ( dva Lightningy a jeden Liberator) přičemž v boji neměla žádné ztráty. Nevybavím si, že by o létání na MC 205 někdo z Němců někdy psal, ale nikdy jsem po tom nějak zvlášť nepátral.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
saldy
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 138
Registrován: 12/5/2011, 17:24
Bydliště: Aussig an der Elbe-SUDETENLAND
Kontaktovat uživatele:

Re: Macchi MC.200 Saetta, 202 Folgore a 205 Veltro

Příspěvek od saldy »

Nevíte jaký je rozdíl mezi MC.200 série 3 a 7. Možná se jedná pouze o to, že série 7 má pumové závěsníky.
Obrázek
"Zabít se dá každý" V. Corleone
Uživatelský avatar
CAT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1683
Registrován: 6/8/2009, 10:53

Re: Macchi MC.200 Saetta, 202 Folgore a 205 Veltro

Příspěvek od CAT »

Série 7 se vyráběla pouze v továrně Macchi (MC 200 se vyrábělo ve třech továrnách), měla nový kryt kabiny (otevřený), měla písečný filtr, jinou anténu a některé stroje měly křídla z MC 202. Ale vypadá to tak, že továrna Macchi vyráběla série 1 až 7, továrna Breda vyráběla sérii 1 až 5, ale s tím, že série 4 od Bredy je jiná, než série 4 od Macchi. Prostě v tom měli Makaróni trošku bordel, ale obecně jde říci, že úplně první série (série 0) měly zavřenou kabinu, vrtuli od Fiata, série 1 měla uzavřenou kabinu, vrtuli od Piaggio, série 2, 3, 4 měla ze začátku nezatahující se zadní kolo, směrovku jiného tvaru a změny v křídle a podvozku (kvůli autorotaci), série 2, 3, 4 pozdější výroby měla otevřenou kabinu a jinou anténu (to samé pozdější výroba v Bredě, série 1 až 5).
Obrázek
"We can't restore our civilization with somebody else's babies."
"Settlemunt my arse, let's slot floppies"
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“