Camionetta AS 42 "Sahariana"

Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Camionetta AS 42 "Sahariana"

Příspěvek od Zemakt »

Camionetta AS 42 "Sahariana"

Obrázek
Jedna z hlavních inspirací, která mne přivedla na myšlenku napsání tohoto článku spočívá zejména v kritickém pohledu na působení italských ozbrojených sil v průběhu II. sv. války. Je nepopiratelným faktem, že obsah diskuzí vedených na vojenských portálech vč. Palby, které se týkají italské armády končí ve většině případech konstatováním: neschopní, líní ba přímo trapní. Bylo tomu vždy tak? Tento článek by mohl být dílčí odpovědí.

Úvod

Vyhranou italsko-tureckou válkou a následným podepsáním mírové smlouvy získala Itálie v roce 1911 Tripolisko a Kyrenaiku. Správa nových kolonií měla však daleko k ideálu. Tuhý odpor místních beduínů podporovaných v průběhu I. sv. války Centrálními mocnostmi pokračoval i po jejím skončení. K úplné eliminaci povstalců došlo, až v roce 1935 dobytím oázy Kufra (s tímto názvem se ještě setkáme). V roce 1938 se pobřežní části Kyrenaiky a Tripoliska staly pevnou součástí evropské Itálie, kdežto ve vnitrozemí vznikla nová provincie Libyjská Sahara. Téměř 30 let neustálých bojů vyznačujících se různou intenzitou, poskytlo Italům velkou znalost pouštního prostředí, specifické pouštní navigace, přežití a jiných potřebných dovedností, které mohli v následném světovém konfliktu uplatnit.
Obrázek
Do příchodu "Jeepů" typické vozidlo LRDG
Zrod

Počátek II sv. války v severní Africe se nesl ve znamení bojů poměrně nízké intenzity, které však s postupujícím časem nabíraly na četnosti a masovosti. Specifické podmínky tohoto bojiště, kladly na bojující vojska zvýšené nároky a dále pak stály za vznikem nových bojových metod a technik. Velikost Libyjské Sahary s minimálním lidským osídlením nutila soupeřící vojska k překonávání obrovských vzdáleností. Dlouhé zásobovací trasy, nedostatek vody, vysoké teploty, písečné bouře aj. to byly aspekty, které měly na operační plánování zásadní vliv. Koncem roku 1940 se zásluhou majora britské armády Ralpha Bagnolda zrodil fenomén, jednotky „LRP“ respektive „LRDG“ (Long Range Desert Group). Tyto jednotky se specializovali na průzkum v protivníkově hlubokém zázemí, později též na náhlé přepady (muniční sklady, velitelská stanoviště, letiště, apod.), sabotážní aj. akce s využitím taktiky „hit and run“. Pro tuto činnost byla využívána typová směsice „jedenapůltonových“ náklaďáků (později i MB Willisy), více či méně modifikovaných pro nesení potřebného množství zbraní, paliva a jiných životně potřebných zásob.
Činnost těchto jednotek tvořila Italům a později Němcům nejednu vrásku na čele. Úspěšný útok Svobodných Francouzů za nepřehlédnutelné asistence hlídek LRDG proti oáze Kufra a letišti Murzuk v první polovině ledna 1941 byl tou příslovečnou poslední kapkou, kdy pohár trpělivosti přetekl. Italové se rozhodli zareagovat postavením obdobných jednotek, jejichž personál by byl složen z tzv. pouštních veteránů, tedy vojáků, kterým byl boj v poušti vlastní. Kromě provádění hloubkového průzkumu mělo jednu z dalších činností tvořit stíhání a eliminování právě britských LRDG. První takto v červenci 1942 vzniklou elitní jednotkou byla samostatná „Compagnie Camionettisti 10° Reggimento Arditi“. Neexistence vhodného vozidla, které by splňovalo nároky nově vznikajících mobilních skupin, byla příčinou iniciativy Italské královské armády (Regio Esercio Italiano), která vznesla požadavek na vysoce mobilní vozidlo, specializované pro pouštní prostředí Libyjské Sahary. Na základě armádních požadavků vyvinula v jarních měsících roku 1942 firma SPA-Viberti (součást koncernu FIAT) dva prototypy. Základ prvního byl tvořen šasi známého obrněného vozidla AB 41, druhý byl odvozen od kamionu AS 37. Prvnímu z nich je věnován tento článek.
Obrázek
Konstrukce

Jak jsem již psal výše, jako základ nového vozidla označeného jako Camionetta 42 „Sahariana“, využili konstruktéři SPA-Viberti podvozkovou skupinu osvědčeného osmitunového obrněného vozidla AB 41. Dvouosé vozidlo s pohonem obou náprav bylo klasické konstrukce. Na žebřinový rám byla umístěna otevřená karosérie tvarovaná z plechů o tloušťce 3mm, na rozdíl od Autoblindy AB 41 chybělo zadní řízení. Stanoviště řidiče se atypicky nacházelo v podélné ose vozidla. Toto řešení bylo zřejmě uplatněno jako přímý důsledek geneze pocházející z AB 41, nicméně z hlediska efektivního využití nesených zbraní to určité výhody poskytovalo. Po levé či pravé straně řidiče mněl své stanoviště velitel vozu. Dle dobových fotografií byly možné obě pozice. Za nimi se nacházela místa pro zbývající tři členy posádky. Otevřený prostor posádky šlo v případě nepřízně počasí překrýt nepromokavou plachtou. Vozidlo bylo obuto do speciálních pneumatik velkého průměru, ideálních do pouštních podmínek. V Libyi byl používán rozměr 11,25 x 24, jinde to byl rozměr 9,25x 24. Rezerva se nacházela na přední kapotě před čelním sklem, které bylo sklopné.

Obrázek

Obrázek


Motorový prostor se nacházel v zadní části karosérie. Sahariana byla vybavena motorem SPA Abm 1. Jednalo se o dvouřadový benzínový šestiválec, kde vždy sousední pár válců měl společnou hlavu. Výkon motoru činil 100k při 2700 ot/min. Použit byl karburátor Zenith s magnety Marelli FL 6. Převodovka mněla šest stupňů vpřed a jeden vzad. Auto na silnici dosahovalo rychlosti 84 km/hod, v terénu to pak bylo stále slušných 50 km/hod. Palivová nádrž o obsahu 145 l dovolovala dojezd 300 km, který však s využitím přídavných kanystrů dramaticky narůstal. Boky Sahariany byly uzpůsobeny k nesení přídavných kanystrů, vždy ve dvou řadách po pěti. Rovněž pak šlo nést na předních a zadních blatnících po dalších čtyřech kanystrech. Tato „baterie“ osmadvaceti kanystrů o 560 l mohla prodloužit dojezd vozu, až na úctyhodných 1 500km!

Obrázek

Obrázek

Výzbroj

Standardní výzbroj byla tvořena dvěma resp. třemi těžkými kulomety Breda Modello 37, ráže 8mm (komorovanými na náboj 8x59mm RB Breda) umístěnými na tyčových nosnících. Ovšem, jak už to u jednotek tohoto ražení bývá, v reálu byla konfigurace výzbroje značně variabilní. Sahariany mohly nést kombinaci kulometů s 20mm protiletadlovým kanónem Breda 20/65 Modello 35 (20x138mm B) nebo 20mm protitankovým kanónem 36M Solothurn (20x138mm). Asi nejsilnější varianta byla tvořena nepostradatelným kulometem a kanónem Breda da 47/32, ráže 47mm. Výčet možných výzbrojních variant je však velmi obsáhlý a ve své podstatě byl závislý na aktuální potřebě konkrétní mise či pouze na tom „co dům dal“. V různých zdrojích lze pak nalézt zmínky o německých MG 34, anglických Vickersech, těžkém 13,2 mm kulometu Breda Modello 31, plamenometu a dokonce 81 mm minometu. Osobní výzbroj osádky se skládala ze samopalů Beretta Modello 38, ráže 9mm (9x19mm Parabellum) a pušek Carcano Modello 38, ráže 7,35mm (7,35x52mm). Složení osádky bylo závislé na nesené hlavní zbrani a kolísalo mezi 4 – 6 muži. Ve standardním provedení vozidla postrádala radiostanici, nicméně několik vozů obdrželo radiostanicí dalekého dosahu. Tyto Sahariany pak byly vybaveny pouze jedním kulometem.

Obrázek

Obrázek

Pro boje na evropském kontinentu byla určena verze Desertica Metropolitana tzv. „Sahariana II“. Oproti základnímu provedení postrádala boční držáky horních řad kanystrů. Výzbrojní varianty zůstaly identické se základním modelem. Další variantou bylo vozidlo určené pro policejní službu tzv. „Sahariana Mobile“, která byla zbavena veškeré vojenské výzbroje a výstroje.
Stroje vycházely z výroby v klasické pouštní kamufláži, tedy ve žlutém pískovém odstínu na všech plochách. Sahariany II nesly od jara 1943 standardní tříbarevnou kamufláž tvořenou nanášením zelených a hnědých odstínů na žlutý základ. Výroba probíhala v rozmezí let 1942-1943 a celkové množství vyrobených Saharian všech variant bylo 200 ks.

Obrázek

Bojové nasazení

Personál italské obdoby britských LRDG byl tvořen tím nejlepším co mohla italská armáda nabídnout. Důraz při výběru byl kladen na dlouhodobé znalosti pouštního prostředí, samostatnost a iniciativu. V případě zničení velícího vozu mise, byl jakýkoliv další zúčastněný vůz schopen převzít vedení a pokračovat v misi. Členové posádek byli dobře vycvičeni ve všech potřebných dovednostech vč. základních bojových technik. Činnost těchto jednotek byla charakteristická úzkou spoluprácí s Italským královským letectvem (Regia Aeronautica). Obecně lze tyto Italy charakterizovat tak, že to zřejmě nebyli žádná „ořezávátka“.

Obrázek

První jednotkou, která obdržela nová vozidla bylo „Raggruppamento Sahariano AS“. Bojové způsobilosti nabylo se svými Saharianami dne 29.11.1942. Název jednotky „Raggruppamento“ působí trochu zavádějícím dojmem, neboť Raggruppamento bylo obvykle tvořeno několika prapory a početní stav byl nad úrovní německého pluku či anglické brigády. V tomto případě se však Raggruppamento Sahariano AS skládalo pouze z 10 vozidel. Na základě dobových dokumentů a fotografií lze identifikovat 7 Saharian této jednotky. Tři vozy nesly jako hlavní zbraň 20mm protiletadlový kanon, dva 20mm protitankový kanon, jedno 47mm protitankový kanon a poslední bylo zcela kulometné. Jednotka měla ve svém stavu také typ SPA TL37 AS, což byla ozbrojená modifikace čtyřkolového tahače TL37. Z výše uvedeného, lze snadno dovodit, jak velký důraz byl kladen na protileteckou ochranu patrolujících hlídek v pouštích Libyjské Sahary. Raggtruppamento Sahariano AS zaniklo ke dni 08.04.1943.

Na základě úspěšného bojového vystoupení Raggruppamenta Sahariano AS, byly postaveny čtyři další jednotky vybavené těmito pouštními speciály. Jednalo se o tzv. „Compagnia Arditi Camionettisti“. Každé z nich bylo tvořeno 24 vozidly organizovaných do 3 čet po 8 vozidlech. Personál jednotky tvořilo cca 100 mužů. 104. Co. Ard. Camion. bylo jako jediné nasazeno v severní Africe. Operační působnost se nacházela především v okolí Sfaxu a v centrálním Tunisu. Dobové fotografie dokládající účast části 104. Co. Ard. Camio. na bitvě v Kasserinském průsmyku. 112. a 113 Co. Ard. Camio. byly dislokovány na Sicílii. Stotřináctka na rozdíl od stodvanáctky se aktivně podílela na obraně Sicílie před spojeneckými vojsky. 123. Co. Ard. Camio. bylo umístěno v Římě. S velkou pravděpodobností to byla vozidla této jednotky, která se po uzavření italsko-spojeneckého příměří ve dnech 09.-10.09. 1943 účastnila bojů s německými výsadkáři v ulicích Říma. Sahariany rovněž tvořily výzbroj samostatných čet.

Obrázek

Po uzavření příměří se několik Saharian dostalo do výzbroje Italské socialistické republiky (RSI). Italští vojáci a členové pluku „Mladých fašistů“ nespokojení s uzavřeným příměřím se staly základem nově zformovaného „133. Co. Ard. Camio.“, které bylo vybaveno šesti Saharianami II, dle některých zdrojů sedmi. Po obsazení Říma německými vojsky tato jednotka zajišťovala pořádek v ulicích města. Dobrovolníci z této jednotky se pak staly jádrem nově vzniklé 107 členné skupiny „Gruppo Arditi Camionettisti Italiani“, která se jako součást 2. výsadkové divize Luftwaffe přesunula na východní frontu. Anabáze Italů a jejich šesti Saharian II na východní frontě začala v první polovině listopadu v oblasti Žitomiru po té následoval Kirovograd, Pervomaisk (první ztráta AS 42 v únoru 1944), Olšanka, ohyb řeky Dněstr aj.. Východní fronta semlela jiné kádry a tak nikoho nepřekvapí, že v průběhu bojů jsou postupně ztraceny všechny Sahariany II. Italské „Gruppo“ však válčilo dál a válku zakončilo u pobřeží kanálu La Manch, kapitulací v Brestu. Dvanáctiměsíční bilance bojů činila 19 mrtvích, 26 zraněných z toho 5 vážně (odesláni zpět domů).

Obrázek

V rámci RSI bylo rovněž několik Saharian dislokováno u PAI (Polizia Africa Italiana) a byl to právě vůz PAI zničený americkým Shermanem při vstupu spojenců do hlavního města dne 04.06. 1944.

Obrázek

Přeživší AS 42 po válce sloužily v řadách policie, která je vyřadila počátkem padesátých let. Určitou zajímavostí je, že byly kamuflovány na všech plochách červenou barvou.

Obrázek

Jak hodnotit Camionettu AS-42 „Sahariana“? Bylo to bezpochyby výkonné, silně vyzbrojené vozidlo s optimálními jízdními vlastnostmi v prostředí, pro které bylo konstruováno. Nebyl to však žádný drobeček, za bojovou hmotnost šesti tun by se nemusel stydět ani ledajaký lehký tank. Původ pocházející z obrněného vozu AB 41 byl příčinou určité složitosti a výrobní náročnosti. Na druhé straně konstrukce se vyznačovala vysokou odolností a tvořila kvalitní platformu pro nesení různých zbraní i těžší kategorie. Kvalita vozu nejlépe vyzní v porovnání jeho působení na východní frontě. Ačkoliv to bylo vozidlo konstruované pro zcela jiné bojové prostředí, v krutých podmínkách východní fronty se osvědčilo a přes minimální počet nasazených strojů prokázalo obdivuhodnou vitalitu.

Obrázek

TTD

Výrobce: SPA-Viberti
Hmotnost prázdná: 4500kg
Hmotnost bojová: 6000kg
Délka: 5,62m
Šířka: 2,26m
Výška: 1,80m
Světlost: 0,35m
Motor: SPA Abm 1, dvouřadový benzinový šestiválec o výkonu 100k při 2700 ot./min.
Převodovka: 6 stupňů vpřed, jeden stupeň zpět
Max. rychlost: na silnici 84 km/hod, v terénu 50 km/hod
Dojezd: 300km, s dvaceti 20l kanystry 1100km
Max. hloubka brodění: 0,70m

Plky na závěr

Označování – ve zdrojích věnujících se tomuto typu se můžeme setkat hned s několika druhy označení. Oficiální název by měl být Camionetta 42 „Sahariana“, dále se pak můžeme setkat s názvy Camionetta SPA 42 „Sahariana“, Camionetta AS 42 „Sahariana“ či Camionetta Desertico AS 42 „Sahariana“. Slovo Camionetta označuje přímo druh vozidla. Písmena AS jsou italským označením vozidel určených pro severoafrické bojiště „Afrika Settentrionale“, ovšem také je to překládáno jako „African Service“ ve smyslu jakékoliv navržené či organizované jednotky pro bojiště severní Afriky. Písmena SPA tvoří obchodní značku, jako například FIAT. Číslice 42 či 43 označuje v jakém roce bylo vozidlo zavedeno do výroby (modelový rok). „Sahariana“ je bojové jméno, které má singulární váznam. Pokud se budeme bavit o více vozidlech pak je označujeme jako „Sahariane“, nicméně v textu jsem název hezky po česku skloňoval.

Zdroje:
http://comandosupremo.com/sahariana.html
http://www.flamesofwar.com/Default.aspx ... art_id=431
http://www.militarymodelling.com/news/a ... asp?a=3027#
http://blindkat.hegewisch.net/lrdg/lrdgbeginnings.html
http://mvsn.forumcommunity.net/?t=7094362
http://www.zimmerit.com/zimmeritpedia/i ... I_ANR.html
Obrněná technika 9, I. Pejčoch
Naposledy upravil(a) Zemakt dne 3/6/2010, 22:17, celkem upraveno 9 x.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

Hezký vozíček, jen bych v něm nechtěl sedět, až by se někomu podařilo trefit některý z kanystrů na boku. Škoda, že se dneska už nedělají takovéto jednoduché stroje pro opravdové chlapy.
Jsou nějaké informace o spolehlivosti, těchto strojů?
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Knezdub: Tak s těmi kanystry mě to taky napadlo.. jinak to vozítko vypadá fajně. Doufám, že se časem dočkáme i popisu jeho bratříčka :-?

P.S: těch armádních bugyn máš dostatek. Jen je problém je dostat na značky :lol:
Naposledy upravil(a) skelet dne 3/6/2010, 21:28, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Opravil jsem obrázky, ale už mě to nebaví, poslední dobou je toho stále dost. Příště dostane autor (a bude jedno kdo to bude) upozornění a pokud nebude reagovat, tak to smažu. U demokracie má své meze...
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Jo a když to budeš upravovat, tak proboha oprav slovo "mněl". To je hrozné.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

Takže jsem dal ty obrázky do richtiku, a vyhověl Hydrostarovi :oops: , jinak k Italům, nejsem v nich kovanej, takže budu rád za případné doplnění.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Příspěvek od vodouch »

hydrostar píše: ... slovo "mněl". To je hrozné.
Slovo "mněl" souvisí se staročeským "mníti", což znamenalo pamatovat, mínit, myslet. Je tedy hrozné, že myslel?

Jinak chápu, že jde o překlepový úlet.
Obrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Zaujala mě tainformace o vybavení vozů vysílačkou dalekého dosahu. Zajímalo by mě, co to znamenalo "dalekého"? Tato vozidla byla schopna díky zásobám PHM se pohybovat hodně daleko od svých základen. Klidně 500 km a více. Mohli tedy i na tuto vzdálensot používat spojení?

Jednotlivé typy Sahariane
Sahariana AS-42 (no. 790 B) 1 × 2-cm-Flak 1 × 8-mm-MG
Sahariana AS-42 (no. 791 B) 1 × 4,7-cm-Pak 1 × 8-mm-MG
Sahariana AS-42 (no. 792 B) 1 × 2-cm-Flak 1 × 8-mm-MG
Sahariana AS-42 (no. 793 B) 1 × 2-cm-Flak 2 × 8-mm-MG
Sahariana AS-42 (no. 794 B) 2 × 8-mm-MG
SPA TL37 AS (no. 795 B) 1 × 2-cm-Flak 2 × 8-mm-MG
SPA TL37 AS (no. 796 B) 1 × 2-cm-Flak 1 × 8-mm-MG
SPA TL37 AS (no. 797 B) 1 × 2-cm-Flak 1 × 8-mm-MG
SPA TL37 AS (no. 798 B) 1 × 2-cm-Flak
SPA TL37 AS (no. 798 B) (?)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

No sic nejsem spojař, ale poušť je pro přenos radiových vln ideální prostředí. Takže jestli by třeba nestačila poněkud silnější radiostanice, nebo upravené letecká radiostanice?

Co se týče těch typů, tak toto je seznam vozidel u jednotky, vařím z hlavy ale zřejmě ve článku právě zmíněném "Raggruppamento Sahariano AS" vč jejich výzbroje.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Zemakt píše:Co se týče těch typů, tak toto je seznam vozidel u jednotky, vařím z hlavy ale zřejmě ve článku právě zmíněném "Raggruppamento Sahariano AS" vč jejich výzbroje.
Ano...myslím, že tak to je. Nicméně šlo mi o to ukázat tu různorodost typů a jejich výzbroj.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

V druhé části stavu jednotky jsou uvedeny souputníci Sahariany, TL 37 AS.

Zde je jeden z nich:
Obrázek

evropskou verzi tohoto zajímavého tahače lze spatřit v Lešanském muzeu.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 833
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

Toto vozítko jsem tam již nejednou obdivoval, bohužel na něj není moc dobře vidět. Má velice zajímavý pohon přední nápravy, který jsem nikde jinde neviděl.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Camionetta AS 42 "Sahariana"

Příspěvek od TonyHazard »

Kdo by ho chtěl mít doma, je to možné, ještě před časem jsem ho viděl u nás (ČR) v prodeji. Je od DeAgostini v měřítku 1:43.

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Příspěvek od Zemakt »

a kde pak se to dá sehnat. V nějakým eshopu?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Camionetta AS 42 "Sahariana

Příspěvek od TonyHazard »

Zemakt píše:a kde pak se to dá sehnat. V nějakým eshopu?
Také, ale tato kolekce se dá koupit i v modelářských prodejnách (donedávna i u nás, než ji zrušili). První co jsem našel, tak i zde :
http://www.militarymodels.cz/index.php? ... nbis9pr3p5
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Camionetta AS 42 "Sahariana"

Příspěvek od kacermiroslav »

Když si vezmeme italskou obrněnou techniku, tak bych řekl, že byla pořád X let pozadu za konkurencí. Ale v případě obrněných automobilů musím smeknout klobouk. Podařilo se jim vyvinout celou řadu skvělých vozů, jako AB40, AS43, AS42 a AS43. Jen si v případě těch dálkových vozů říkám, jak se chovali jejich kanystry s benzínem při zásazích. Jestli hned nehrozilo, že vyhoří. Jinak AS42 se často díky svému dojezdu dostávali při průzkumu na velkou vzdálenost od vlastních jednotek a tak je bylo občas nutno podporovat letectvem stejně jako britské LRDG.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Camionetta AS 42 "Sahariana"

Příspěvek od Zemakt »

Tak určitě :wink: . Na druhou stranu, ne nutně tam musel být benzín a zrovna tak, charakter činnosti nějaké konfrontace spíše vylučoval. Ovšem když nebylo zbytí, tak asi žádný šlágr.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Camionetta AS 42 "Sahariana"

Příspěvek od Tempik »

V těch kanystrech byla samozřejmě i voda do chladičů a pro posádku. Nebyl to jen benzín/nafta.
Taky je možná lepší, když vám to palivo chytne venku auta, než kdyby bylo uvnitř a chytlo tam. Ty vozidla zcela jistě nebyla výrazněji pancéřovaná a kulomet by prošel do těch kanystrů i skrz dveře, či jinou kapotovanou část. Konstrukčně by jistě nebyl problém dát je dovnitř, ale podle mého by to bylo ještě nebezpečnější.

"Použit byl karburátor Zenith s magnety Marelli FL 6"

Tohle je takový překladatelský oříšek. Nevím, jestli to přeložil špatně Zemakt, nebo to bylo špatně přeloženo z italského zdroje, ale Magnetty Marelli je firma, která vyráběla motorové součástky. Asi by mělo být správně: "byl použit karburátor Zenith FL6 od Magnetty Marelli". Kdybych od nich neměl pár součástek v autě, taky bych to samozřejmě nevěděl.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Camionetta AS 42 "Sahariana"

Příspěvek od Zemakt »

Už si to moc nepamatuju, asi to mam od Pejčocha. Dík.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Camionetta AS 42 "Sahariana"

Příspěvek od Hans S. »

Tempíku...až na ten tvůj překlep...:)

Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Pozemní vojsko“