HMS Ark Royal

Moderátor: jarl

Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

HMS Ark Royal

Příspěvek od Nelson »

Již krátce po skončení první války se britští admirálové začali zajímat o využití letadel při vedení námořních operací. Hydroplánové nosiče zdaleka nesplňovaly jejich představy o vzdáleném průzkumu a řízení palby. Tak totiž zastánci bitevních lodí (tzv. Dělový klub) viděli působení letadel nad bojištěm (kdyby si tak dokázali představit v jak ničivou sílu se mateřské letadlové lodě vyvinou jen o několik desítek let později). Proto vzniklo několik letadlových lodí na kterých si Royal Navy ověřovala své teorie.
Již v roce 1919 spustili v Anglii Hermes, plavidlo konstruované od počátku jako letadlová loď. Ukázalo se však, že její velikost je nedostačující. Ostatní britské letadlové lodě byly zase jen pouhými přestavbami buď jiných válečných plavidel nebo v případě Argusu osobní lodě. Všechny vstoupily do služby ve dvacátých letech a Royal Navy tedy mohla při pozdější objednávce nové jednotky využít bohatých zkušeností získaných při jejich provozu.
Podle washingtonských a londýnských dohod měla Velká Británie právo postavit letadlovou loď o výtlaku až 27000 tun. Proto bylo velkým překvapením, že objednávka z května 1935 zněla na plavidlo o pět tisíc tun menší. Oficiální zdůvodnění admirality bylo, že tato velikost je pro Royal Navy ideální. Z neoficiální zdroje však přiznaly, že námořnictvo prostě nemá peníze.
Šéfkonstruktér sir Arthur Jones předložil admiralitě konstrukční plány lodě o délce 808 stop s kapacitou hangárů na 72 letadel.

Stavba nové lodě byla objednána v loděnici Cammell Laird v Birkenheadu, kýl zde byl položen 9.9.1935. O devatenáct měsíců později, 13.4.1937 ji slavnostně spustili na vodu a při té příležitosti byla pokřtěna na Ark Royal. Tímto jménem byla uctěna památka vlajkové lodě admirála lorda Howarda pod jehož velením byla vybojována slavná bitva se španělskou Armadou v červenci roku 1588.

Plavidlo, které 16.11.1938 převzalo britské námořnictvo za 3 216 000 liber šterlinků, mělo maximální délku 243,8 a šířku 28,9 metrů. Na tyto velké rozměry měla Ark Royal velmi malý ponor, pouhých 6,95 metrů. Standartní výtlak činil 22000 a plný 27840 tun.
Přesto, že byla vždy označována jako nepancéřovaná, chránilo ji až 2850 tun oceli (hlavně kotelny, strojovny a sklady munice), některé prostory byly schopny odolat zásahu granátu ráže 152 mm. Vnitřek trupu skrýval dva poměrně velké hangáry. Horní měl délku 173 a dolní 138 metrů, šířka obou byla 18,3 a výška 4,8 metrů. Oba bylo možné případě potřeby rozdělit ocelovými přepážkami a lokalizovat tak například ohnisko požáru. Kvůli těmto opatřením však klesla celková kapacita lodě na 60 letadel. Později byl tento počet snížen na 54 a část spodního hangáru byla využívána na opravy a údržbu letecké techniky.
Letadla byla z hangárů přepravována třemi velmi úzkými výtahy které byly navíc umístěny střídavě napravo a nalevo. Důvodem k rozměrům a tomuto asymetrickému rozmístění byla obava z narušení pevnosti paluby. Do vzduchu byly stroje až s hmotností 5440 kg posílány dvěma hydraulicko-pneumatickými katapulty a při přistání byly naopak brzděny osmi lany na zádi, případně záchytnou sítí v polovině paluby.

Výzbroj tvořilo 8 univerzálních dvojhlavňových kompletů 4.5"/45 (114 mm) QF Mark I rozmístěných na balkónech na bocích trupu na přídi a na zádi pod úrovní letové paluby. Doplňovalo je 4 později 6 osmihlavňových pom-pomů 2-pdr (4 cm/39) Mark VIII a 32 půlpalcových kulometů spřažených po čtyřech. V roce 1941 byly kulomety odstraněny a nahradilo je 20 samostatných kanónů Oerlikon ráže 20 mm.

Tvar trupu byl testován a upravován při náročných bazénových zkouškách v aerodynamickém tunelu.Velmi rozsáhlými zkouškami byla modelována i nástavba s komínem a záď letové paluby. I přesto docházelo poměrně často k zadýmení paluby a proto byl komín záhy zvýšen skoro o 2,5 metrů.

Pohonnou soustavu Ark Royal tvořilo 6 kotlů Admirality a tři soupravy Parsonsových turbín o celkovém výkonu 74970 kW (asi 102000 koní). S tím byla loď schopna dosáhnout rychlosti 30,7 uzlů. Při krátkodobém zvýšení výkonu až na maximální hodnotu 75705 kW byla rychlost ještě o jeden uzel vyšší. Díky vysoké rychlosti mohla operovat v těsné součinnosti s křižníky a torpédoborci.
Kvůli vysokému stupni elektrifikace byla strojovna plavidla vybavena šesti turbogenerátory o výkonu2400 kW. K jejich pohonu sloužila pouze pára a ne jako v případě jiných velkých lodí alternativně i diesely. Toto řešení však bylo vážnou konstrukční chybou která nakonec vedla ke ztrátě letadlové lodě.

Zúčastnila se například v rámci operace Catapult útoku skupiny bitevních lodí na francouzskou Atlantickou flotilu v Mers el Kebíru 3.7.1940 a i pokusu o obsazení Dakkaru koncem září téhož roku. Její nejslavnější akcí byla, ve stavu gibraltarské Force H, spoluúčast na potopení německé bitevní lodě Bismarck v květnu 1941. Její letouny protivníka ochromily a ten byl poté donucen vybojovat svoji poslední bitvu s britskou přesilou.
Svůj konec nalezla jen o půl roku později ve Středomoří. Při návratu z akce na podporu Malty ji 13. listopadu v 15.41 zasáhlo jediné torpédo ponorky U-81. Zásah vyřadil z provozu kotelny a nyní se projevila absolutní závislost lodě na páře protože nebylo čím pohánět generátory. Po několika hodinách se podařilo zapálit v několika kotlech a byla spuštěna elektrická čerpadla. Kolem 21.00 se podařilo vzít plavidlo do vleku ale po pěti hodinách vypukl rozsáhlý požár v kotelnách a loď se po omezení záchranných prací začala potápět. Ve 4.30 byla evakuována posádka a v 6.13 14.11.1941 se Ark Royal převrhla a potopila ve vzdálenosti pouhých 25 mil (asi 45 km) od své základny, válečného přístavu v Gibrltaru.
Naposledy upravil(a) Nelson dne 22/11/2005, 20:10, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Dík za článek, Norade. Za ty články o námořnictvu by jsi si zasloužil nějakou speciální námořní hodnost.

Co mě vždy zaráželo byl počet letadel na palubě - pár Fulmanů či Sea Hurricanů, potom torpédové Swordfishe či Albacore. To na tom byla FAA tak špatně?
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

sa58 píše:Dík za článek, Norade. Za ty články o námořnictvu by jsi si zasloužil nějakou speciální námořní hodnost.
Ani nad tím neuvažuj. :evil:

Jinak s těmi letadly máš pravdu. Royal Navy měla před válkou a v její první fázi dost divné představy o palubním letectvu. Když se podíváš třeba na Blackburn Skua nebo Blackburn Roc. Například nikdo jiný kromě Britů myslím nepreferoval dvoumístnou stíhačky ala Fairey Fulmar. Dokonce ani navalizovaný Spitfire nebo přímo Seafire nebyly to pravé.

Kvalitní stíhačky tak představovaly až dodané americké typy F4F. F6F a F4U.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Když podle RN potřeboval pilot stíhačky navigátora... A ta Skua a Roc....

Seafire byl výkony ve vzduchu OK, horší to bylo při přistání. První Hurricany na lodích nebyly ani navalizované, křídla se nedaly sklopit...
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Seafire byl v boji poměrně dobrý, podle toho co vím tak hlavní stížnosti směřovaly na relativní křehkost konstrukce. Start z katapultu ale hlavně přistání na hák dá letounu pořádně zabrat a to zesílení trupu nebylo kvůli zachování obratnosti a rychlosti dostatečné.

Navíc prý na něj námořnictvo nadávalo kvůli malému doletu. V Pacifiku byl proto využíván pouze na stíhací ochranu LL ale ne k doprovodu útočné skupiny.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
Elvis
četař
četař
Příspěvky: 66
Registrován: 14/3/2005, 12:16
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Elvis »

sa58 píše:Co mě vždy zaráželo byl počet letadel na palubě - pár Fulmanů či Sea Hurricanů, potom torpédové Swordfishe či Albacore. To na tom byla FAA tak špatně?
Hlavným dôvodom, prečo bola na tom FAA s technikou tak zle bolo to, že skoro až do začiatku vojny patrili lietadlá z lietadlových lodí pod RAF a nie pod námorníctvo. Takže určite dostávali oveľa menej prostriedkov na rozvoj nových lietadiel ako napríklad Bomber Command. FAA sa spod RAF "oslobodila" až niekedy v 30. rochoch, takže preto bolo britské námorné letectvo také slabé. Najväčšou slabinou britských lietadlových lodí (aspoň na začiatku vojny určite) boli práve lietadlá, ktorými boli vyzbrojené.
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Ještě že Němci na druhé straně neměli ani to málo.
Ale na východě se mohli britové až do Midwaye právem třást. Tam by jim proti první letadlové flotile nepomohlo vůbec nic.
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Ještě k těm počtům letadel.
Například americké nosiče přibližně stejné velikosti (třída Yorktown nebo Ranger) nesly podle potřeby 70 - 90 letadel. Stejně na tom byly i japonské konstrukce. Naopak britská třída Illustrious měla mít podle původního záměru jen 36 strojů.
U britských letadlových lodí však bylo dbáno i na bezpečnost samotného plavidla, tedy pancéřování hangárů, palub, velmi přísné bezpečnostní předpisy apod. U amerických lodí však nic nesmělo omezovat jejich primární funkci nosiče letadel. Počtu nesených strojů bylo podřízeno vše, tedy i bezpečnost.

Když Japonci použili u Taihó pancéřování srovnatelného rozsahu jako Britové, kapacita hangárů najednou klesla na hodnotu 60 - 75 letadel. A to u plavidla o 17 metrů delšího a o 10000 tun těžšího.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Jj, britové měli i pancéřové paluby, které by odolaly i nějaké té menší bombě (samozřejmě u malých letadlovek ne) narozdíl od amíků, kdy např. Hornet šel ke dnu díky střemhlavým bombardérům. Ale nejsem si jist, jak by zvládli torpéda.
Uživatelský avatar
SK
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 196
Registrován: 14/9/2005, 09:36
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od SK »

Atlantis píše:Jj, britové měli i pancéřové paluby, které by odolaly i nějaké té menší bombě (samozřejmě u malých letadlovek ne) narozdíl od amíků, kdy např. Hornet šel ke dnu díky střemhlavým bombardérům. Ale nejsem si jist, jak by zvládli torpéda.
Zrovna Ark Royal podľahla jedinému... :roll:
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

No právě...
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Třebapotopení Taihó zavinilo taky jediné torpédo.
Ale tady šlo spíš o to, že kvůli nedostatku páry nebylo možné spustit generátory a následně čerpadla. Takže se loď postupně zaplňovala až se nakonec převrhla a šla ke dnu. Navíc se na tom hodně podepsaly havarijní skupiny.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
SK
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 196
Registrován: 14/9/2005, 09:36
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od SK »

norad píše:Třebapotopení Taihó zavinilo taky jediné torpédo.
Ale tady šlo spíš o to, že kvůli nedostatku páry nebylo možné spustit generátory a následně čerpadla. Takže se loď postupně zaplňovala až se nakonec převrhla a šla ke dnu. Navíc se na tom hodně podepsaly havarijní skupiny.
U Ark Royal to bola chyba konštrukcie čo zavinila jej potopenie...kvôli úsporám čerpadlá poháňali LEN parné generátory (bežne sa na veľkých lodiach používajú mimko parných aj naftové/dieselove) čo viedlo k tomu, že po tom ako boli zásahom vyradené kotolne (a teda prísun pary ku generátorom el. prúdu) loď prakticky nemohla odčerpávať vnikajúcu vodu...Síce sa na čas podarilo "nahodiť" pár kotlov ale bolo to málo a neskoro a loď išla ku dnu... :wink:

U Taiho bolo príčinou potopenia neuveriteľne zanedbanie záchraných prác a následný výbuch benzínových výparov, ktorý takmer odhodil pancierovú letovú palubu...hmm...škoda tak krásnej a výbornej lodi... :roll:
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Taihó...a ta šla ke dnu kdy a kde? Hádám, že to bylo něco japonského.
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Klikni sem Taihó
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Atlantis píše:Jj, britové měli i pancéřové paluby, které by odolaly i nějaké té menší bombě (samozřejmě u malých letadlovek ne) narozdíl od amíků, kdy např. Hornet šel ke dnu díky střemhlavým bombardérům. Ale nejsem si jist, jak by zvládli torpéda.
Je to sice trochu mimo téma, ale Hornet střemhlavé bombardéry nepotopily, jenom ho ochromily. Ustupující Američani byli nuceni ho nechat na bojišti (nepodařilo se jim ho dorazit ani 10!! torpédy a 400 granáty ráže 127 mm) a tak ho nakonec potopily japonské torpédoborce.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Nebylo to silně podobně i s Yorktownem???
Uživatelský avatar
Tunac
podporučík
podporučík
Příspěvky: 678
Registrován: 29/5/2006, 22:23
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tunac »

Anglické letadlové lodě měli pancéřovanou leteckou palubu plechy z Vítkovic! Pancéřovali palubu, protože plánovali jejich použití blízko pevniny.
V Pacifiku při společných operací s Američany (dřevěné letecké paluby)měli od Japonců daleko míň poškozené paluby.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Přikládám pár obrázků HMS Ark Royal z roku 1940.

Obrázek Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
mmmichalll
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 118
Registrován: 7/3/2008, 18:09

Příspěvek od mmmichalll »

Pancíř na palubě měl i pár much, při hodně mohutném útoku a následném těžkém poškození trvalo hodně dlouho než byla paluba opět schopná provozu. Američani měli paluby zranitelné, ale dřevěné podlahy se daly opravit daleko líp i na moři bez nutnosti odplout do servisního doku.
Ministerstvo školství varuje: Čtení škodí hlouposti
Odpovědět

Zpět na „Royal Navy“