Operace Argument - The Big Week (Velký týden)

letecké operace na západní frontě

Moderátoři: Pátrač, Tempik

Odpovědět
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Operace Argument - The Big Week (Velký týden)

Příspěvek od Haness »

Operace ,,Argument'' - The Big Week (Velký týden)
19. – 25. února 1944


Musíme zařadit USAAF mezi největší útočnou sílu…Můžeme zničit Berlín z konce na konec pokud se do toho pustí USAAF. Bude nás to stát mezi 400-500 letadly.Německo to bude stát válku. To napsal sir Arthur Harris v dopise který adresoval Churchillovi, 3. listopadu 1943.

Bombardéry RAF létaly během noci, bylo to více bezpečnější pro osádky vzhledem k zlepšující se PVO Německa. Americké těžké bombardéry B-17 Flying Fortress a B-24 Liberator létaly zase během dne, měli za to že speciálně utvořené formace dokáží udržet patřičné vzdálenosti i ty nejodvážnější německé stíhače = výsledná palebná síla všech bombardérů měla být natolik účinná. Stíhací doprovod sice eskortoval bombardéry,jenže strukturu stíhaček tvořila především stíhačka P-47 Thunderbolt, to byla kvalitní stíhačka, jenomže měla velice malý dolet, takže stíhačky létaly s bombardéry pouze na okraj Německa, pak je museli opustit pže měli paliva akorát na návrat domů. Poté ale přišla nová stíhačka která byla velice kvalitní a navíc měla i skvělý dolet takže mohla doprovázet bombardéry až do Německa zpět, a chránit je po celou dobu cesty.

Ztrátovost může dokládat záznam z dvou úspěšných náletů na Hamburk v roce 1943, těch náletů které jej změnily na ohnivé město.Bombardovací velitelství RAF (BC) ztratilo 1,5% ze svých letadel a 8. letecká armáda (8.LA) 16,7% ze svých letadel.

Na začátku roku 1944 byla taktika a úroveň Luftwaffe na takové úrovni že BC ztrácelo v průměru 6 až 7% ze svých letadel za útok.Na jaře roku 1944 také přišel konečně P-51 Mustang a udal úplně nový směr bombardovacím útokům.

V roce 1943 přišel rozkaz Pointblanck který ukládal 8.LA útočit hlavně na německé letecké továrny.To znamenalo že se mělo oslabit letectvo Luftwaffe na takovou míru že by nebylo schopno vést leteckou válku proti útočícím spojeneckým silám. Takovým způsobem měla být zničena výroba stíhaček pro Luftwaffe.

14. října 1943 zaútočila znovu, už podruhé 8. letecká armáda na továrnu na kuličková ložiska ve Sweinfurtu,a znovu to byla pohroma pže bylo sestřeleno 60 bombardérů z 291.To byla tečka, která nutila 8.LA zůstat na zemi a neútočit na cíle v hloubi Německa dokud nepřijde vhodný doprovodný letoun.
Proto 19. února začaly spojenecké letecké síly soubor útoků proti německým továrnám na letouny.
Proto se v lednu 1944 ustanovili velitelé na rozhodujícím, drtivém útoku na německé letecké továrny. Dostal krycí název operace Argument, známější je však její pojmenování The Big Week = velký týden.Po té co bylo u meteorologů „zajištěno“ dobré počasí na dobu minimálně 5 ti dnů byly zahájeny přípravy. To dané dobré počasí bylo ve dnech od 19. února. The Big Week proto začal ihned 19. února koncentrovaným útokem BC na továrnu Messerschmitt v Lipsku.Útoku se zúčastnilo 823 bombardérů, 78 z nich bylo ztraceno. Škody na továrně byly mírné.
Dalšího dne se zapojili v plné síle i Američané – 8.LA zaútočila společně s 15.Leteckou armádou která měla své základny v Itálii.Měli za cíle 12 různých míst, továrnu na stíhačky v Lipsku kterou předchozího dne bombardovala RAF také! Kolem tisíce bombardérů bylo eskortováno 700 stíhačky dlouhého doletu,především Mustangy.Z těchto mohutných náletů se nevrátilo pouze 21 letadel!! V dalších pěti dnech byly vyslány mohutné útoku na továrny ve městech Braunschweig, Gotha, Augsburg, Štutgart a Regensburg, do Regensburgu aj. se bombardéry Američanů vrátily po neúspěšném náletu který byl spojen s prvním náletem na továrnu na kuličková ložiska ve Sweinfurtu, a dopadl také ne zrovna dobře.Škody na podnicích byly spíše menší.Útok na Augsburg další noc kompletně zničil centrum města.
Jakmile začaly stíhačky typu P-51 Mustang doprovázet bombardéry začaly být útoky více úspěšnější vzhledem k menší ztrátovosti bombardérů činností německých stíhaček. Německá výroba stíhaček, byla zpomalena, ale ne zastavena!! Produkce se rychle vrátila do dřívějších kolejí a produkovala stejný počet letadel jako předtím.Hlavním výsledkem tedy bylo oslabení Luftwaffe zničením velkého počtu stíhaček a především pilotů pže zásoby Luftwaffe se tenčily a s nimi také dobří, kvalitní piloti kterých rychle ubývalo. Celkově se z těchto náletů nevrátilo 226 bombardérů a 28 stíhaček. Spojenecké síly odlétaly mnoho silně eskortovaných bombardovacích náletů.8.LA odlétala přes 3 000 letů a 15.LA z Itálie více jak 500. Svrhli přitom kolem 10 000 tun bomb.Bylo sestřeleno kolem 600 stíhaček Luftwaffe.Tato operace sice vzhledem k rychlému obnovení výroby neměla výraznější účinek,ale piloty už Luftwaffe v takové míře nedoplnila.Operace měla také být jakousi přípravou před dnem D, něco jako spojenci útočili na němce na zemi měla tato operace co nejvíce zmírnit tlak Luftwaffe na vyloďující se síly spojenců v nadcházejícím období invaze.
Obrázek
Kompletní osazenstvo letounu P-51D maj.Toma Hayese (8,5 sestřelu).Zleva Bob Krull, Gene Barsalau,Fred Keiper - 357.Stíhací skupina která se taky zůčastnila Velkého týdne
Obrázek
Američtí vojáci kontrolují Me-262 po nepodařeném přistání na vlastním letišti.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Nevím přesně jak to bylo,ale údajně byl jeden de nzaměřen přímo na stíhačky Me-262,kolik jich bylo sestřeleno nevím, ale jestli to někdo máte tak to sem pls napište.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Musíme zařadit USAAF mezi největší útočnou sílu… Můžeme zničit Berlín z konce na konec pokud se do toho pustí USAAF. Bude nás to stát mezi 400-500 letadly. Německo to bude stát válku.
Tak tenhle citát si musím někam zapsat, ubohý Harris asi netušil, že Hitler stejně hodlá Berlín přebudovat na Germánii a Harris mu usnadňuje demoliční práce :lol:
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

:mrgreen:

Salvu mu dali ale hodně hezkou...jenom Hitler myslím britům nepomáhal přestavět Londýn při Blitzu... :x
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Ale přestavují ho tak nějak do dneška. Nedávno jsem cosi četl o nové výstavbě vybombardovaných čtvrtí na severu Londýna. To Berlín měli do kupy daný rychleji:-))
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Příspěvek od Haness »

Tak Londýn začali spravovat hnedka po tom co skončil Blitz,ale na některé řásti se už pak zapomělo, lidi co tam žili chtěli,nebo šli jinam...zato u Berlína to bylo jinak ten byl v hodně velkým stádiu zničení, myslím že anine takovýho jako Londýn. Takže němci stavěli opravdu rychle pže bylo zničeno velké procento města.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Tak 30-40%. To jueště šo. Spíš jak ho potom převálcovaly sověti...
Odpovědět

Zpět na „Válka ve vzduchu“