Podpůrné letecké útoky před vyloděním v Normandii

letecké operace na západní frontě

Moderátoři: Pátrač, Tempik

Odpovědět
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Podpůrné letecké útoky před vyloděním v Normandii

Příspěvek od Haness »

Možná se celkově nejednalo o operace ale o spleť všech různých bojových letů,sweepů a útoků bombardérů které měli za úkol hlavně co nejvíc oslabit Německé jednotky a to všeho druhu a to na nejmenší procento jejich účinnosti. Tyhle letecké útoky ale nesměřovali jenom na jednotky německé armády, ale celkově na vše co mělo něco společného s německou válečnou mašinérií v severní Francii. Je nutno dodat že tyhle útoky měli nesmírný význam pže bez nich by se vylodění v Normandii vyvíjelo jinak, také je pravda že útoky ze vzduchu byly jediný způsob jak spojencům usnadnit jejich další boj po vylodění. Tyhle útoky byly vedeny všemi národy které měli svá letadla ve Velké Británii. V době asi necelý rok před vyloděním, možná méně se začaly letecké útoky spojenců zaměřovat hlavně na Francii a jen méně na ostatní cíle třeba v Německo.

Už od začátku plánování vylodění bylo všem jasné že tyto útoky jakožto jediný způsob oslabení němců budou muset být co nejčastější a nejpřesnější. Proto na ně byl vždy nasazován maximální počet letadel. Proto se také ustoupilo od taktiky stíhačů že vždy musí být společně+ sevřeny při eskortách s bombardéry ale vždy se mohou jednotlivé flighty spouštět do „volného stíhání“ – zjednodušeně sweepů. Ty měly jednoduchý řád – zaútočit na všechno co jen trochu vyzařovalo známky aktivity německé armády. Jsou známy časté případy kdy ale stíhači zaútočili omylem i na civilní zařízení a stroje – je to taky vidět na často pouštěných záběrech s fotokulometů spojeneckých stíhaček.

Je nutno napsat e tyhle operace měli veliký dopad na civilní obyvatelstvo které se často dostalo až do přílišné blízkosti útočících letadel, nebo také jejich nechtěným cílem (vlaky,osobní auta). Stíhači často v domnění že narazili na německý štábní vůz jej bez váhání zasypali kulometnou palbou…(musím napsat i postřeh z jedné knihy kde stíhací pilot popisuje že osobní automobily byly nejvyhledávanějším cílem vzhledem k jejich snadnému zničení!) Dalším cílem kde se často dostali na terč civilisté byly vlaky a nádraží na které byly vedeny útoky hodně často,takto se civilní obyvatelstvo dostalo na mušku v takovém počtu že při útoku na vlak se kulky dostaly i jinam než měly…. Ale francouzské obyvatelstvo tyto ztráty přijalo (i když několika násobně přesáhly počty civilistů zabitých němci).Měli na vědomí že už se blíží konec jejich utrpení pod německým útlakem/nadvládou/okupací.

Jestli tomuhle období letecké aktivity můžu říkat operace je snad možná jen u jedné která operací skutečně byla (o ostatních moc nevím :oops: ) zbytek byl létán jako sweepy a ty byly asi nejčastější.

Takže ta operace kterou jsem měl na mysli byla op. ARGUMENT,nebo taky více známá jako "The big week" neboli v češtině velký týden.

Operace AG. měla hlavní úkol zničit a co nejvíce snížit samotnou produkci německých klíčových stíhaček/ hlavních typů a to Me-109 a Fw-190. O podobné operaci přemýšleli už velitelé 8.letecké armády od poloviny roku 1943 kdy byla činnost Luftwaffe na vysokém stupni a spojenecké letectvo kvůli tomu přicházelo o značný počet letadel. Nakonec se tahle operace uskutečnila v únoru 1944 a to už měla částečný úkol jako podporu při ničení německých cílů v sev Francii jako podporu pro plánované vylodění.

Řada z vás mi řekne že je to kravina že op.AG měla jen jeden cíl a to oslabit LW,ale opravdu tomu tak není.Letecké útoky při této operaci byly záměrně plánovány tak aby bylo poskytnuto stíhačům spojenců co nejvíce času pro stíhání nad severní Francií,totéž ke sweepům nad stejným územím a také se v tomto týdnu často kombinovalo tak že se k bombardérům jako "eskorta" přidali stíhací bombradéry které vypotřebovali sekundární munici a zbytek už mohli chránit bombardéry. Ačkoliv tedy tyhle útoky byly vedeny proti továrnám a letištím v Německu, útočilo se taky na letiště ve Francii.

Cílem téhle operace nebylo jenom útočit na pozemní výrobny letadel ale taky vylákat co nejvíce německých stíhačů do vzduchu a tím taky oslabovat LW pže už tehdy bylo spojencům známo že kvůli začínajícím nedostatkům paliva mají piloti ve výcviku možnost nalétat jen malý počet hodin a tím klesala jejich dovednost a často jim také chyběly základní poznatky/dovednosti v létání.

Takže když meteorologová spojenců v Británii hlásili na týden v únoru dobré počasí byla zahájena op. AG a to ve dnech 20. a 25. února 1944.

Už 20. února zaútočili velké síly bombradérů jak z Británii tak ze základenv Itálii na hlavní továrny vyrábějící napsané typy stíhaček. Jenže se to nevyvedlo tak jak spojenci chtěli,počasí bylo spíše špatné a tak se často posádky musely uchylovat k bombardování sekundárních cílů což mělo za následek možná i větší "shozy" pum nad Francií.

Po týdnu leteckých bojů které byly pro LW nesnesitelné se začlali psát statistiky, ty bohužel ukázaly že bylo sestřeleno zhruba 150 bombardérů a 30 stíhaček spojenců a navíc výroba letadel byla na nějakou dobu omezena,ale ta byla po čase obnovena nebo už stejně její výrobu nebylo kvůli nedostatkům materiálu zvýšit.
Pro LW byly tyto ztráty daleko horší odhaduje se že byla zničena třetina letadel LW a pětina dobře vycičených pilotů - počty udávají že během těchto pěti dnů bylo sestřeleno nebo zničeno přes 600 německých letadel!

Další americké snahy už pak byly vedeny pomocí samostaných / jednotlivých bombradovacích letů, nebo ozbrojených sweepů které zajišťovaly těžce vyzbrojená letadla jako P-47 Thunderbolt,P-38 LIghtning, a jiné. /točilo se taky stíhačkami které tvořily doprovod bombardérů-P-51 Mustang které si sebou často vezly pumy - to se ale zase často rychle vracely,nebo si je vezli jen když se útočilo ve Francii a nepotřebovali palivové nádrže.

RAF také útočila bombardéry a to hlavně na pevné cíle jako byly seřadiště vlaků,a celková infrastruktura německé armády ve Francii. To stejné jako amíci kteří taky útočili bombardéry na rozdáhlejší pevné cíle.

RAF proto přenechávala útoky na menší jednotlivé,třeba i pohyblivé cíle, nebo stíhací přepady letišť nebo jiných zbrojních menších zařízení na své stíhací bombardéry jako byl hlavně Hawker Typhoon a Tempest. Tyto britské sweepy byly také často podnikány silně vyzbrojenými verzemi Hurricanů Mk.IIB (4x 20mm kanon,podvěsy pro 2 pumy a závěsy pro neřízené rakety). Tyto útoky proti náhodným cílů,malým počtem silně vyzbrojených stíhacích bombardérů se u RAF začaly nazývat "Patroly" a později "Rhubards" Tato britská taktika začala být později citelná u samotných němců kteří se těchto útoků začali obávat a to hlavně posádky tanků.

Toto celkové bojové úsilí spojenců bylo velice úspěšné a to jak proti pozemním cílům tak proti letadlům, dobře to jde vidět na situaci při vylodění kdy se nad plážemi neobjevilo skoro žádné německé letadlo.

Britové také v pozdní fázi převzali taktiku od američanů a to "volné stíhání" kdy se eskortní Spitfiry spouštěli dolů za nepřítelem.

Obrázek
záběr z fotokulometu ukazuje útok na Devoatine 520 na letišti ve Francii během op. Argument
Obrázek
letka Mustangů při "volném stíhání"
Obrázek
attack - B-17.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
filnorm
svobodník
svobodník
Příspěvky: 22
Registrován: 8/2/2007, 13:06

Příspěvek od filnorm »

Dobrý den, obávám se, že nemáte zcela pravdu. Letecká příprava na vylodění v Normandii (ničení mostů, železničních uzlů, radarů apod.) a následná podpora pozemních jednotek (ničení železničních transportů, vozidel apod.) a operace Argument sice spolu souvisely, ale ne přímo. Operace Argument (Big Week) byla zaměřena primárně na oslabení výrobní kapacity německého leteckého průmyslu, v důsledku čehož měla klesnout aktivita německého letectva MIMO JINÉ při invazi. Do dubna 1944 americké stíhačky útočily v západní Evropě na letiště Luftwaffe sporadicky (poprvé 6. února 1944 - 1/Lt Pompetti ze 78. stíhací skupiny 8. letecké armády - viz http://hloubkari.bloguje.cz/544490-den- ... evrope.php).

Filip Vojtášek
Kde všude udeřili hloubkaři v českých zemích v letech 1944-1945? Sledujte blog Hloubkaři na http://hloubkari.bloguje.cz
NOVÉ: Fórum o letecké válce nad českými zeměmi: http://hloubkari.cz/forum/index.php


Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Válka ve vzduchu“