Nájezd na Dieppe skončil fiaskem

Od Podivné války do vylodění v Normandii

Moderátoři: michan, Pátrač

Odpovědět

Měl nájezd na Dieppe význam?

Ano měl
14
56%
Rizika byla zřejmá i předtím
6
24%
Bylo to dobré gesto
5
20%
 
Celkem hlasů: 25

Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Nájezd na Dieppe skončil fiaskem

Příspěvek od Lord »

Nájezd na Dieppe

Výsadek u Dieppe byl spojenecký útok na Němci okupovaný přístav ve Francii dne 19. srpna 1942 během druhé světové války. Akce však skončila naprostou pohromou, velmi málo vojáků vyvázlo, spojenecké ztráty dosáhly až 60 procent (archivy mluví až o 4000 zabitých, zraněných a zajatých vojácích). Důvody pro nájezd na Dieppe byly poněkud kuriózní, Britové plánovali různé výsadky na pobřeží, ale nájezd na Dieppe byl přenesen do reality touhami nového velitele kombinovaných operací Louise Mountbattena. Daný výsadek byl podniknut bez schválení spojeneckých náčelníků štábu a mnoho elementů v plánování mělo neoficiální povahu. Předchozí velitel kombinovaných operací Roger Keyes, který velel slavnému nájezdu na Zeebrugge v roce 1918 organizoval nájezdy na obsazenou Evropu. Byl však nahrazený Mountbattenem v roce 1941 na přímý zásah Winstona Churchilla a poté se konalo množství nájezdů na Vaagso, Bruneval a větší útok na St. Nazaire. Kritici Mountbattena tvrdí, že všechny nájezdy před Dieppem byly vytvořeny ještě pod vedením Keyese.

Nájezd na Dieppe byl zpočátku plánován na červenec pod označením Rutter. Úkol byl teoreticky jednoduchý: obsadit a udržet významný přístav po krátké období, a jestliže to bude možné shromažďovat zprávy od zajatců a zkoumat německé reakce. Operace též počítala s použitím velkých leteckých sil k neutralizaci Luftwaffe a nasazení kanadských vojsk. Doufalo se, že se uspokojí kanadští velitelé (po dlouhé nečinnosti kanadských sil v Anglii). Churchill tento plán podporoval, zatímco porážky v severní Africe podněcovaly kritiku tisku i parlamentu a „starý kozel“ hodlal situaci uklidnit spanilým a jak doufal úspěšným nájezdem na okupovanou Evropu.

Operace Rutter byla schválena v květnu 1942. Sestávala se z hlavního útoku na Dieppe -městské pláže, s dvěma útoky parašutistů, s podporou RAF a Royal Navy, 2. kanadská divize měla vést útok. Avšak operace byla oproti původním plánům redukována, obzvláště RAF neměla bombardováním zničit město (ne ze soucitu, nýbrž protože Britové chtěli dosáhnout momentu překvapení), vojáci nastoupili do lodí až 5. července. Počasí se však začalo zhoršovat ve chvíli, kdy lodě byly ještě v přístavu a 7. července byla operace zrušena.

Poté se začalo uvažovat o tom zda by nebylo lepší operaci zrušit definitivně, někteří přestávali věřit ve smysluplnost akce, která byla spojena s určitými riziky. Montgomery jí chtěl zrušit, Mountbatten však ne.

Mountbatten plánuje "Jubilee"

Mountbatten poté začal částečně reorganizovat plán nájezdu, ovšem při tom ignoroval spojenecké vedoucí autority a přejmenoval operaci na "Jubilee". Mountbatten je instruoval, že plán bude proveden ke konci července. Tato situace, ale vyústila v určitá opomenutí při plánování. Například se neinformovaly spojenecké zpravodajské organizace, které by mohly doplnit aktuální informace. Později někteří argumentovali tím, že informace o útoku byla sdělena Němcům jejich agenty v Británii. Nicméně německé a britské zpravodajské záznamy toto doposud neprokázaly (i když Němci teoreticky s útokem na severní pobřeží Francie počítali), zatímco od britské rozvědky se postrádalo hodnocení situace v Dieppe, zvláště pak rozložení německých ozbrojených sil.

V novém plánu se ještě více spoléhalo na 2. kanadskou divizi, která měla napadnout Dieppe, Puys a Pourville, zatímco parašutistický útok na postranní německé dělostřelecké baterie byl nahrazen obojživelným útokem komand. Nájezdu se má účastnit 6000 mužů. Pět tisíc z nich jsou Kanaďané, zbytek britští commandos a 50 amerických rangerů.

Plán operace Jubilee byl ve zkratce následující: obsadit pobřežní baterie a město, zničit přístavní zařízení, obsadit letiště St. Auban a velitelství 302. divize, ležící nedaleko Arques-la-Bataille. 4. komando mělo napadnout Varengeville a Quiberville na západě a 3. komando mělo zaútočit na Berneval na východě.
Útok mělo podporovat třicet nových tanků Churchill, bylo doručeno použít nové vyloďovací čluny pro tanky. Bylo též rozhodnuto neprovádět předchozí letecké bombardování a námořní ostřelování ve snaze o co největší moment překvapení (ovšem jak píši dále momentu překvapení se nepodařilo dosáhnout).

Situace na druhé straně

V prostoru vesnic Quiberville, Varengeville-sur-Mer, Pourville, Puys a Berneval bylo šest dělostřeleckých baterií s kanóny ráže 150, 88 a 75 mm, protiletadlovými děly a zamaskovanými kulometnými hnízdy, minovými poli a zátarasy z ostnatého drátu.

Dieppe jako celek byl Němci slabě bráněn, kvalita vojáků byla průměrná, avšak bylo třeba se mít na pozoru před kulomety, minomety a artilerií. Hlavní přístup k přístavu byl přiměřeně bráněný (zvláště z jeskyní v útesu). Němci v Dieppe disponovali 571. regimentem 302. pěchotní divize – velitel Conrad Haase moudře držel větší část vojska ve městě s ukrytými těžkými zbraněmi. Část 571. regimentu bránila radarovou stanici blízko Pourville a baterii u Varengeville. Na západě 570. regiment bránil baterii u Berneval.

V noci 18. srpna 1942 opustilo téměř 240 lodí své přístavy a začaly se přibližovat ke francouzskému pobřeží. Svaz lodí vezoucí 3. komando, přibližující se od východu, narazil na německou hlídkovou loď. Německé plavidlo rychle uprchlo za těžkých ztrát, avšak pobřežní obrana byla upozorněna. Nečekaný incident a špatné počasí rozptýlil spojenecké komando, obojživelné čluny přistály na různých místech pobřeží a jen málo z nich na určených pozicích. Komando bylo prakticky neschopné zničit určené cíle, nedokázalo zabránit pálit baterii na hlavní útok. Alespoň 4. komando přistálo v plné síle a splnilo zadaný úkol, což byl jediný úspěch operace. Kanaďané ve středu však velmi trpěli.

U Puys se zdržel královský regiment a potenciální výhoda překvapení a tmy byla ztracena, německé síly držely Kanaďany v šachu - 225 mužů bylo zabito, 264 se vzdalo a 33 uteklo zpět do Anglie. U města Pourville dopadl Saskatchewanský regiment lépe avšak jeho postup na Dieppe byl brzy zastaven. Oba regimenty tak utrpěly ztráty a začaly ustupovat, statečnost osádek přistávacích člunů dovolila 342 mužům se nalodit, ale rostoucí německý tlak znamenal, že zbytek vojáků byl nechán napospas.

Pláž se proměnila v jatka

Hlavní útok utrpěl též debakl - vylodění třiceti tanků Churchill na pobřeží dopadlo tragicky, sedmadvacet tanků se sice podařilo vysadit, ale jen patnáct dokázalo zdolat pláž pod neúprosnou palbou, pouze šest tanků dosáhlo promenády a poté byly zastaveny protitankovými překážkami a zničeny. Tanky neschopné opustit pláž poskytly zbývajícím tankům alespoň podporu, když ustupovaly (nebylo to však nic platné, všichni skončily nakonec ve šrotu).

V 10 hodin 50 minut byl vydán všeobecný povel k ústupu. Největší ztráty byly v řadách příslušníků 2. kanadské divize, tvořící hlavní část vyloděných jednotek. Ze 4963 jejích vojáků, nasazených do akce, padlo 907, zraněno nebo zajato nepřítelem bylo 2460. Královské námořnictvo ztratilo 550 mužů, jeden torpédoborec a 33 menších výsadkových nebo podpůrných plavidel.

Němečtí velitelé byli sice stateční, avšak zavrhli přímý protiútok, což “zesměšňovalo všechna pravidla vojenské strategie a logiky”, naopak se ukázala výhoda opevněného přístavu (při pozdějších operacích měli Spojenci většinou úspěch jen tehdy, když opevněné město naprosto
bombardováním zničili či obklíčili).

RAF dosáhla asi 85 sestřelů nepřátelských letadel, sama ztratila 106 vlastních strojů a 80 pilotů. Vysoké procento ztrát Spitfiru Mk. V zvýraznilo, jak potřebná je výkonnější verze tohoto typu, kterou představovaly Spitfiry Mk. IX, sloužící tehdy ještě v žalostně malých počtech. Stíhačka Focke-Wulf 190 předčila legendární Spitfire prakticky ve všech ohledech. Britové proto vytvořili nouzovou verzi Spitfiru Mk. IX improvizovaně upravenou pro motor Merlin 61 s viditelně delší přídí a čtyřlistou vrtulí.

Následky operace Jubilee

Mimo jiné se stalo, že podřízený kanadský důstojník brigádního generála Southama přinášel na břeh kopie plánu útoku (tajné dokumenty). Ačkoli se je pokoušel pohřbít pod oblázky na pláži v době kapitulace, jeho snaha byla odhalena a plán získali Němci. Sekce pro pěchotu obsahovala rozkazy spoutat vězně. Když se toto doneslo k Hitlerovi nařídil spoutat kanadské zajatce, Churchill na revanš nařídil spoutat německé vězně v Kanadě. Obě „objednávky“ byly zrušeny až po švýcarské intervenci.

Nájezd na Dieppe byla akce většího rozsahu a dodnes existují různé výklady této události. Historici akci vysvětlují jako gesto Sovětům (ti žádali brzké otevření druhé fronty v Evropě) či signál Američanům, upozornění na předčasnou invazi, či jako cennou zpravodajskou informaci pro pozdější suverénní operace. Udělená lekce však jasně ukázala nebezpečí frontálního útoku na chráněný pobřežní přístav. Výsledky silně ovlivnily britský přístup k obojživelným operacím. Jako problematický se ukázal už samotný plán útoku, který byl zbytečně komplikovaný a spoléhal na "nepředvídatelné" faktory, jako byl moment překvapení. Nájezd na Dieppe ukázal, že k úspěšnému provedení rozsáhlejší výsadkové operace je třeba zajistit nadvládu ve vzduchu, podporu námořního dělostřelectva a spolupráci bojových plavidel.
Obrázek
Pláž u Dieppe se proměnila v jatka.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Plán útoku, snímky apod.
Obrázek
Plán nájezdu.
Obrázek
Letecký snímek přístavu Dieppe.
Obrázek
Masakr na pláži, hlavní útok na Dieppe.
Naposledy upravil(a) Lord dne 26/1/2005, 01:58, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

fotky, dokumenty ...
Obrázek
Fiasko, vraky tanků Churchill.
Obrázek
Takle vypadá dieppská pláž dnes.
Naposledy upravil(a) Lord dne 26/1/2005, 02:04, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Radola Gajda
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 407
Registrován: 10/10/2004, 14:29
Bydliště: ČR

Příspěvek od Radola Gajda »

Bylo by dobré zmínit i účast českého wingu,nebo respektive 312.perutě,která dosáhla několika sestřelů.
Obrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Ano naši borci poškodili asi 20 německých letadel a dosáhli pravděpodobně pěti sestřelů. V řeži bitvy piloti události vnímají subjektivně a kolikrát se stalo, že letoun nahlášený jako jistý sestřel byl pouze poškozen a po opravě se mohl vrátit zpět do služby.
Je například známo, že v době bitvy o Británii byly statistiky sestřelů u obou soupeřících stran dosti nadneseny. Proto později dochází k montáži fotokulometů, i když snímky nedávaly vždy úplnou jistotu, statistiky se podařilo přiblížit realitě.

Z hlediska započítávání poškozených letadel stačilo nepřátelské letadlo zasáhnout (škrábnout), existovala zde i možnost započítávání duplicit, kdy jedno nepřátelské letadlo mohlo poškodit více střelců apod. Každé letectvo mělo zpravidla svůj vlastní systém započítávání.

Naši borci létali nad Dieppe na strojích Spitfire Vb a Vc (výkonější typ IX byl ojedinělý), většinou se jim dařilo poškodit bombardéry Do 217 E, ale podařilo se jim pravděpodobně dostat i tři stíhačky Fw 190 A.
Obrázek
Letadla Dornier 217 nad Athénami.

Bojovala zde také 310. čs. stíhací squadrona, například Doležal. Gajda nevíš jaký ztráty utrpěli naši?

Nějaké statistiky lze nalézt na
http://fw190.hobbyvista.com/dieppe.htm
Naposledy upravil(a) Lord dne 26/1/2005, 01:54, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Lorde, bojů nad Dieppe se zúčastnila jak 310., tak 312. sqdn. (na "Třistatřináctku" zbyla nevděčná úloha ochrany exeterského sektoru). Naši letci neutrpěli žádné ztráty (maximálně poškození, ale ani tím si nejsem jist), dodám večer, až budu mít v ruce zdroj...
Uživatelský avatar
Radola Gajda
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 407
Registrován: 10/10/2004, 14:29
Bydliště: ČR

Příspěvek od Radola Gajda »

Souhlasím s Karayou,žádná ztráta od československých perutí,hlášená nebyla.
Obrázek
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Čs. wing nad Dieppe

Příspěvek od karaya1 »

Bojů se zúčastnily 310. a 312. stíhací peruť RAF (čs.), které operovaly z letiště Redhill (kenleyský sektor). Zde spolu s 350. (belgickou) perutí utvořil wing, jemuž velel W/Cdr Karel Mrázek, DFC.
Čs. stíhači odlétali 72 operačních letů v celkové době trvání 122,02 letových hodin.

Luftwaffe utrpěla následující ztráty:
Do 217: jeden a půl sestřelený, tři pravděpodobně sestřeleně a devět poškozených)
Fw 190: dva pravděpodobně sestřelené a čtyři poškozené
Ju 88: jeden poškozený
Bf 110: jeden poškozený
Celkové skóre tedy vychází 1,5 / 5 / 15.

Přitom žádný z pilotů nebyl při akci ztracen; pro čs. wing tedy operace Jubilee vyzněla velmi příznivě.

Za čísla neručím, nejsou „neprůstřelná“ — bohužel nevlastním Albion č.3, abych mohl porovnávat...
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Hoši, ne nadarmo dostal velitel 310. čs. letky František Doležal britské vyznamenání DFC za výborné vedení naší letky nad Dieppe!
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

zajatci ....
ObrázekObrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Lorde, jedna malá poznámka...

Základní jednotkou RAF nebyla „letka“, anobrž „peruť“ (»squadron«) — např. naše 310...
Letka (»flight«) byla součástí perutě.
Uživatelský avatar
trimin
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 153
Registrován: 26/8/2004, 13:38
Bydliště: doma a nebo někde jinde

Příspěvek od trimin »

karaya1 píše:Lorde, jedna malá poznámka...

Základní jednotkou RAF nebyla „letka“, anobrž „peruť“ (»squadron«) — např. naše 310...
Letka (»flight«) byla součástí perutě.
Tak nevím je to záměrně pomotané nebo jsi to ve chvatu popletl.
310. - byla peruť (squadron), skládala se z letek A,B (flight), ale tvořila součást křídla (wing). Tedy aby bylo jasno pořadí:
flight
squadron
wing
Národu, který si neváží svých hrdinů hrozí, že nebude žádné mít, až je bude potřebovat.
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Trimine, já na tom nevidím nic, co by si odporovalo s Tvým příspěvkem nebo snad s organizací RAF... Na lordovo tvrzení, že 310. byla »letka« odpovídám, že 310. byla »peruť« a že »letka« je součástí perutě...

Nebyl jsi to Ty, kdo tu ve chvatu něco popletl? :o))
Uživatelský avatar
trimin
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 153
Registrován: 26/8/2004, 13:38
Bydliště: doma a nebo někde jinde

Příspěvek od trimin »

karaya1 píše: Nebyl jsi to Ty, kdo tu ve chvatu něco popletl? :o))
Když to tak vidím, tak ano. Trochu mě zmátlo toto:
karaya1 píše: ......
např. naše 310...
Letka (»flight«) byla součástí perutě.
Národu, který si neváží svých hrdinů hrozí, že nebude žádné mít, až je bude potřebovat.
Uživatelský avatar
Daver
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1573
Registrován: 5/10/2004, 21:11
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od Daver »

k těm perutí>dohromady se na útoku na Dieppe podílelo 48 perutí spitfirů, 8 perutí Hurricanů, 3 perutě typhonů, 5 perutí Bostonů III, 2 perutě Blenheimů IV, 4 perutě Mustangů a jedna peruť Beaufighterů, dále k tomu můžeme přičíst 4 perutě bombardérů B-17, které zaútočili na letiště u Abbeville
"Nemůžeš-li střílet, staň se bunkrem, nemůžeš-li se hýbat, staň se zbraní, nemůžeš-li vyhrát, staň se hrdinou."
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Daver: trochu Tě doplním a upřesním:

RAF Fighter Command No. 11 Group

Squadrony vyzbrojené Spitfiry: 19, 41, 64, 65, 66, 71, 81, 91, 111, 118, 121, 124, 129, 130, 131, 133, 154, 165, 222, 232, 242, 302, 303, 306, 307, 308, 309, 310, 312, 317, 331, 332, 340, 350, 401, 402, 403, 411, 412, 416, 485, 501, 602, 610, 611, 616.

Hurricane: 3, 32, 43, 87, 174, 175, 245, 253.

Typhoon: 56, 266, 609.

Boston: 88, 107, 226, 418, 605.

Blenheim: 13, 614.

Mustang: 26, 239, 400, 414.

Beaufighter: 141.

USAAF: 97th Bombardment Group

B-17: 340th, 341st, 342nd, 414th Sqadrons


Celému tomuto cirkusu velel Air Vice Marshall Trafford Leigh-Mallory.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

karaya1 píše:Lorde, jedna malá poznámka...

Základní jednotkou RAF nebyla „letka“, anobrž „peruť“ (»squadron«) — např. naše 310...
Letka (»flight«) byla součástí perutě.
to jsou prave ty nestastny preklady anglictina/cestina, u nas se pred valkou treba rikalo peruti letka, ale za ww2 uz to znamenalo neco jinyho....
válka je vůl
Odpovědět

Zpět na „Pozemní boje 1939 - 1944“