Hezký den, pokusil bych se využít informací od mých předřečníků. A zkusit hledat odpověď na otázku proč IJN používala jen část lodí během série střetnutí na Šalamounových ostrovech.
jarl píše:Kouzelnik píše: P.S. Díky za info o palivové situaci Japonců. Mohl bych Vás poprosit o zdroje Vašich údajů? Já tedy zachytil, že snad Japonci v průběhu roku 1942 měli (pro Japonce nečekané) potíže se zprovozněním dobytých nalezišť, snad prý protože jedna či víc lodí s specialisty z Japonska nedoplula (?spojenecké ponorky?). Ale nenašel jsem pro to dost zdrojů, čili netuším jestli jde spoléhat např. na závěry tohoto:
http://www.combinedfleet.com/guadoil1.htm
Při psaní článků o dobytí Nizozemské Východní Indie jsem v jedné polské knize od Macieje Franze narazil na informace o plánované a skutečné spotřebě ropy ve válčícím Japonsku i její očekávané těžbě v dobyté nizozemské kolonii:
Japonsko během prvního válečného roku očekávalo spotřebu přes 5 milionů tun ropy, druhý rok asi 5 milionů a třetí 4,7 milionů. Zároveň měli v Nizozemské Východní Indii získat první rok 300 000 tun, druhý 2 miliony tun a třetí 4,5 milionů. To znamená, že Japonci čekali při zprovoznění dobytých nalezišť velké problémy, protože z jiného zdroje vím, že Nizozemci před válkou těžili každoročně v průměru 8 milionů tun ropy. Reálná spotřeba byla ovšem o dost vyšší, neboť v r. 1942 spotřebovali 8,25 milionů tun, o rok později 6,62 milionů tun a v roce 1944 4,68 milionů tun.
Jak vyplývá z názoru amaterů
http://www.combinedfleet.com/guadoil1.htm, tak hypotéza je v tom, že klíčem byl nedostatek PHM, který bránil nasazení všech dostupných lodí IJN proti US Navy. Je otázkou zda-li úzké hrdlo bylo v těžbě (upstream), přepravě vytěžené/polozpracované ropy/ropných produktů (midstream) nebo v samotném zpracování ropy (downstream) v rafinériích či v míchárnách PHM (míchání spolu s biopalivy či syntetickými palivy).
Jestliže vezmeme v úvahu kritické období říjen+listopad 1942 tak je zřejmé, že IJN měla rozdílný přístup ohledně využívání velkých lodí s děly do aktivní bojové oblasti na jižních/středních Šalamounech. Zatímco u washingtonských (těžkých) křižníků převládalo intenzivní nasazení, tak u bitevních lodí část lodí byla IMHO téměř nečinná. U tzv. lehkých křižníků jsem rešerši prozatím nedělal.
Konkrétně u těžkých křižníků Japonci měli před v létě 1942 k dispozici zhruba 16 jednotek (z 18 jednotek na začátku války byly 2 jednotky nedostupné viz Midway- Mikuma byla už na dně a Mogami byl tak rozbombardovaný). 2 kusy třídy Ibuki byly spuštěné na jaře resp. létě 1942.
Když se posuneme v čase ke zkoumanému období říjen+listopad 1942, tak dle mého laického pohledu si těžké křižníky byly dosti vytížené. 3 skončili na dně a zbytek byl buď poškozený z bitev/náletů atp. či vyžadoval tak intenzivní údržbu, že musel že musel do Japonska. Z mého pohledu je leda diskutabilní přesun 1 jednotky z aktivního nasazení do klidové pozice v Singapuru a není mi úplně jasné využití CA Tone v Truku
http://www.combinedfleet.com/ashigara_t.htm http://www.combinedfleet.com/tone_t.htm
Pokud jde o bitevní lodě, tak zrekapituluji, že v období kolem prosince 1941 - kolem vstupu do války mělo Japonsko 10 starších jednotek a 2 jednotky zbrusu nové/těsně před dosažením operačního stavu.
http://www.combinedfleet.com/senkan.htm
Do léta 1941 - do začátku série střetnutí na Šalamounech o žádnou jednotku nepřišlo. Nicméně po Midway byly 4 jednotky určeny k přestavbě na LL jako náhrada za ztráty u Midway. Z těchto 4 jednotek došlo relativně brzy ke změně názoru u Fuso+Yamashiro. Ise+Hjuga zhruba od podzimu 1942 byly nedostupné kvůli uvedené přestavbě na (polo-)LL. Zbývaly 4 jednotky třídy Kongo a 2 jednotky Nagato (s děly o větší ráži než jejich starší sourozenci). Tj. k dispozici byly ze starších BB 8 jednotek (2x Fuso, 4x Kongo, 2x Nagato) a 2 jednotky třídy Yamato. Rozestavěné Šinano ve zkoumaném období už patrně vůbec nebylo uvažováno jako BB, ale patrně defitivně probíhala příprava dostavby jako CV.
Z těchto 8-mi starších a 2 nových BB mi není jasné podle jaké logiky bylo rozhodováno o jejich využití. Zatímco 4 jednotky třídy Kongo byly využívány docela dost, tak zbývající jednotky příliš ne.
Připomínám, že když se "lámal chléb" během 3-denního střetnutí (1. a 2. bitva o Guadalcanal v polovině listopadu
https://en.wikipedia.org/wiki/Naval_Bat ... uadalcanal), tak US Navy nasadila 2 BB (z toho BB South Dakota byla stažena k opravám, nicméně prakticky ihned byla nahrazenou BB Indiana).
IJN přišla o 2 jednotky třídy Kongo (Hiei a Kirishima). Nicméně zbývající 2 jednotky třídy Kongo (BB Kongo a Haruna) se z oblasti stáhli, ale nechápu proč nezamířili do Rabaulu, kde by počkali než z Truku doplují 4 zbývající starší a 2 nové BB, tj. koncem listopadu 1942 mohli mít převahu 4:1 ve velkých lodích, protože v tento moment US Navy prakticky už neměla disponibilní rezevy. Připomínám celosvětový pohled, že probíhala bitva o Atlantik a zejména Torch.
Z lokálního pohledu připomínám, že US Navy v daný moment byla v takovém stavu, že proti BB Hiei+Kirishima nasadila formaci, kde nejtěžšími jednotkami byly 2 washingtonské križníky s 2x9 děly 203 mm.
Co bylo důvodem, že 6 velkých lodí IJN spokojeně kotvilo v Truku, když ostatní "cedili krev"?[/HR]
edit:
Co bylo důvodem, že 6 velkých lodí IJN spokojeně kotvilo v Truku nebo v Japonsku, když ostatní "cedili krev" na Šalamounech?
Doposud jsem si myslel, že rozhodujícím faktorem proč IJN držela stranou 2+2+2 BB (třídy Fuso, Nagato, Yamato) byl nedostatek nasaditelných LL (ať už vlivem poškození samotných lodí, nebo protože nebyly k dispozici kompletní letecké skupiny s vycvičenými piloty).
PŘÍKLAD NAKLÁDÁNÍ S PHM - kanibalizace PHM z některých lodí, pro jiné lodě nasazené do plánované akce
V souvislosti s informacemi o ropě atp. v tomto vlákně mě zaujala zmínka z operačního nasazení BB Yamato z října 1942:
"17 October 1942: Truk. Oiler KENYO MARU arrives empty. YAMATO and MUTSU each transfer 4,500-tons of fuel oil to her to refuel IJN warships that are involved in the Guadalcanal operations."
zdroj
http://www.combinedfleet.com/yamato.htm
doplnění o další info k čemu bylo použito PHM z obou BB: v souvislosti s
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of ... uz_Islands
"18 October 1942:
Truk. Tanker NISSHO MARU also refuels KENYO MARU.
21 October 1942:
At sea refuels aircraft carrier ZUIHO.
22 October 1942:
At sea in 01-16S 162-08E joins main taskforce.
24 October 1942:
At sea from 1705-1815 transfers 570 tons fuel oil to heavy cruiser CHIKUMA.
28 October 1942:
At sea in approx location 00-56S 161-25E. Between 0547 and 1002 KENYO MARU refuels heavy cruiser SUZUYA. Then between 1030 and 2350 heavy cruiser KUMANO is refuelled."
zdroj:
http://www.combinedfleet.com/Kenyo_t.htm
Tj. ze 2 BB v Truku bylo odčerpáno palivo. BB Mutsu resp. BB Yamato odevzdalo palivo, které odpovídalo cca 80% resp. cca 70% jeho kapacity lodního objemu paliva. Všechny 4 BB třídy Kongo byly v akci viz Santa Cruz. Zbývající japonské BB: Fuso, Yamashiro, Nagato, Musashi procházeli údržbou (tj. nebyli poškozené v akci) v Japonsku nebo praktikovali střelecké cvičení ve Vnitřním moři. BB Ise/Hyuga viz konverze na (polo-)LL.
Tanker Kenyo Maru, který měl maximální rychlost cca 19,5 kts, zdá, se načerpal ještě další palivo z jiného tankeru (o který měl přibližně stejný lodní objem jako tanker Kenyo Maru, míněno v GRT). Podle info z
http://www.combinedfleet.com/ItsukushimaM_c.htm tak Kenyo Maru měl orientační kapacitu na zhruba cca 12 tisíc tun PHM (patrně množství přepravovaných PHM ovlivňovala hustota konkrétního PHM, tj. nejen hmotnost, ale i objem PHM... čili nelze vyloučit, že u těchto konkrétních mazutů či co to vlastně načerpal v Truku, tak těch 2x4500 tun z obou BB plus něco z Nissho Maru mohlo zcela naplnit kapacitu Kenyo Maru).
Kenyo Maru před bitvou doplnil neznámé množství paliva pro CV Zuiho (její lodní objem PHM byl 2.600 tun a do bitvy vyrazila z Truku) a poskytl dalších 570 tun PHM, tj cca 20% lodního objedmu PHM v CA Chikuma, který do akce vyrážel z Truku.
Po bitvě Santa Cruz tanker Kenyo Maru doplnil neznámé množství paliva 2xCA třídy Mogami (jejich lodní objem byl 2.200 až 2.300 tun a oba CA vyráželi do bitvy z Truku). Tj. je zřejmé, že z 2x4500 tun PH, které odevzaly obě BB, tak neposkytl všechno bojovým lodím v oblasti, ale minimálně 1200 tun by mělo zbýt (buďto záznamy neobsahují všechny doplňování paliva na moři, nebo tato loď měla na civilní poměry velmi vysokou vlastní spotřebu PHM).
Přitom je zřejmé, že předchozí aktivita IJN v oblasti Šalamoun nemohla způsobit nepředvídatelné a náhlé vyčerpání zásob PHM. Protože akce o cca 2 týdny dříve (Bitva u mysu Esperance) byla ze strany IJN málo početná - 3xCA (kapacita PHM za 3xCA celkem necelých 6.000 tun) + 2xDD (třídy Fubuki - kapacita PHM 2x500 tun). A navíc jak vyplývá z popisu aktivit toho CA, který přežil bitvu u mysu Esperance bez poškození, tak byl v akci i nadále
http://www.combinedfleet.com/kinugasa_t.htm, přičemž operoval ze středních Šalamoun, tj. i v případě že potřeboval doplňoval PHM plavby ze Shortland ke Guadalcanal (900 nmi celkem: tam i z5), tak nemohlo jít o PHM, které IJN měla poblíž Truku či přímo v Rabaulu.
Shrnutí příkladu: Z přehledu zúčastněných lodí IJN v bitvě u Santa Cruz
http://www.navweaps.com/index_oob/OOB_W ... a-Cruz.php je zřejmé, že nucené odevzdání většiny PHM z obou zbývajících bitevních lodí v Truku 2x4500 tun bylo jen "kapkou v moři" , protože např. jen lodní objem PHM na 4x BB třídy Kongo byl cca 4x 6300 tun.
Nicméně je signifikantní, že IJN byla v takové situace, že musela kanibalizovat PHM z některých lodí, aby měla dost PHM pro jiné lodě nasazené do plánované akce!.
P.S. Rovněž mi není jasné z jakého důvodu nereagovala IJN na příchod posil RN do Indického oceánu, od léta do podzimu 1942, které sice nebojovali ale mohli
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Stab. BTW vůbec mi není jasný smysl stažení té obrovské spousty lodí RN ze Středomoří, kde např. obránci Malty mleli z posledního
https://en.wikipedia.org/wiki/Malta_convoys#September_3... připomínám, že až do října fašisté a nacisté drželi pozice u El Alameinu a námořní akce ve Středomoří, např. jako srpnová bitva o konvoj Pedestal byly tak náročné, že ještě pár dalších podobných a z RN by už moc nezbylo (teď nevím přesně, ale mám pocit, že ze 14 transportních lodí doplula do cíle na Maltu v pořádku tuším jedna).