Přidám taky jeden příklad i když je hodně starý.cover72 píše:Vždyť to není tak dávno, co vedlo USN soud s nějakým kapitánem, co se při námořním cvičení nedržel příruček a simuloval napadení svazu CG a DDG v pobřežních vodách torpédovými a sebevražednými rafty s drtivým výsledkem. Že to prý "nebylo fér", protože CG čekaly, že to podle příručky proběhne a navíc nemohly vědět, že ty čluny jsou "nepřátelské". Jenže v reálu by to taky nevěděly, že.
Prostě zkostnatělé vedení, které dělá 50 let podle stejné taktiky si nechce přiznat, že ta taktika se musí změnit, protože se diametrálně změnily i hrozby.
V průběhu třetí anglo-francouzské války na sebe 22. února 1744 narazily nepřátelské eskadry z nichž každá měla 28 řadových lodí. Francouzi se ale ocitli na nevýhodné, závětrné straně a tak začali ustupovat. Britové měli na vybranou, buď zformují tehdy povinnou řadovou sestavu a nepřítel jim zatím uteče, nebo zaútočí okamžitě a díky faktu, že ani Francouzi nejsou v řadě mají velkou šanci na vítězství.
Britský admirál Mathews nařídil okamžitý útok, ale následovalo jej jen devatenáct vlastních lodí. Velitel zadního voje Lestock totiž odmítl splnit rozkaz, začal formovat řadu a do bitvy nezasáhl. Britové se tak ocitli v početní nevýhodě a bez jakýchkoliv vlastních ztrát potopili jen jedinou francouzskou loď. Zbytek francouzských lodí utekl z bojiště.
Admirál Mathews byl ale za to že se neřídil příručkami degradován a vykopnut z námořnictva a i velitelé lodí kteří uposlechli jeho rozkaz byli potrestáni. Naopak admirál Lestock, který se vlastně bitvy nezúčastnil byl pochválen za dodržení pokynů a za hrdinství ve střetnutí s nepřítelem.
Od té doby bylo seřazení bojové formace mnohem důležitější než výsledek samotné bitvy a naplno se to projevilo o 12 let později 18. května 1756 v bitvě o tehdy britskou Menorku. Britský admirál Byng měl třináct řadových lodí a doprovázel konvoj s posilami pro ostrovní posádku. Menorku blokovala o něco slabší, ale přímo ukázkově seřazená francouzská eskadra. Byng se také rozhodl před bojem seřadit vlastní lodě. Protože to však trvalo velmi dlouho a začalo se stmívat, jednoduše odeslal nákladní konvoj zpět do přístavu a z bojiště ustoupil. Do boje se tak zapojila jediná britská formace pěti lodí, která v něm ale byla poražena.
Byng byl na pokyn admirality souzen, odsouzen za neprojevení vlastní iniciativy, za vyhýbání se bitvě a za nevylodění posil a ještě před návratem do Anglie byl na palubě vlajkové lodě popraven.