Diskuze_ Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945.

Tichomoří, Čína, Indočína, Mandžusko

Moderátor: Pátrač

Odpovědět
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Re: Diskuze_ Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945.

Příspěvek od michan »

Doplním kolegu Jarla ještě o německou koncesi (přes německou, či nacistickou koncesi dostával Čankajšek zbraně ještě v druhé polovině roce 1938, kdy jí Hitler sice stopnul, ale Göring ještě pár měsíců tajně zbraně dodával -naprostý stop nastal po podepsání paktu OSA - v oplocené nacistické koncesi žilo nacistické osazenstvo se svými rodinami a mnohým čínským služebnictvem), která byla samozřejmě po roce 1933 pod vedením nacistů, včetně nacistického Hákového kříže (přeměna z Červeného kříže) a v době Nankingského masakru pomáhala ukrývat čínské vojáky a i civilisty před běsněním japonských vojáků. Její vedoucí, ač nacista, pak pomohl i doplnit informace o běsnění a vraždění pro svět..... Je to svým způsobem paradox, neboť o několik let později se nacisté chovali stejně či podobně nejméně v Polsku a především v SSSR.

Jo a ještě jedno doplnění. Pan kolega Jarl bude po skončení mé série 36 článků navazovat (a vím že velice skvěle) články o námořním střetnutích právě v konci 30. let 20. století na řekách (řece Jang´c) v Číně.
To vše do doby Pearl Harbor, kdy jej pak vystřídá kolega RAYTHEON o šifrách, Radiolokátorech, špionech atd - konkrétně - 14) Dny před Pearl Harbour. Spojení, radary, špionáž a luštění kódů (1941 až 1945).. Abych pak já pokračoval Pearl Harbor atd.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4077
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Diskuze_ Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945.

Příspěvek od jarl »

Během bojů u Chalchyn-golu bylo sovětským vojákům uděleno 70 titulů Hrdina Sovětského svazu, z čehož 21 posmrtně. Z tohoto počtu připadlo 23 letcům, kteří si ve vzdušných bojích vedli nad očekávání dobře. V časopise Nauka i Technika je tabulka 33 sovětských a čínských stíhacích es z druhé čínsko-japonské války a od Chalchyn-golu. V Číně si nejlépe vedl A. S. Blagoveščenskij s 23 sestřely a u Chalchyn-golu V. G. Rachov a A. V. Vorožejkin s 20 a 19 sestřely.

Obrázek
Obrázek

ObrázekxxxObrázek
Sovětští dobrovolníci bojující v řadách čínského letectva a stíhačka I 16

Obrázek
A. S. Blagoveščenskij
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Diskuze_ Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945.

Příspěvek od Polarfox »

Vždycky je otázka, z čeho se to počítá. Protože sovětská vítězství (a stejně tak na japonské straně) a nároky byly vysoce přestřeleny (v řádu X násobků). Týká se to rusko-japonského konfliktu, týká se to rusko-finského konfliktu a dalších. Často stačí posčítat prvních pár es a vydá to na více zničených strojů, než jich bylo v reálu sestřeleno dohromady. Takže bacha na to. Dodnes se často používají původní mimózní čísla, někdo zase jede na nových a reálných.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Re: Diskuze_ Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945.

Příspěvek od Hektor »

Tak poprosime tie nové a reálne čísla.
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Diskuze_ Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945.

Příspěvek od Polarfox »

Nová a reálná čísla neznám, protože se o to nezajímám. Píšu to jen z toho důvodu, že už jen 20+19 sestřelů je přinejmenším 1/4 reálných sestřelů za celý konflikt, plus mám dojem, že sovětský pilot s největším počtem sestřelů měl ještě nižší nároky (teď tahám z hlavy a paměti). Samozřejmě do toho vstupují další hlediska, jako posuzování co je sestřel na té které straně atp., ale není dobré tyto věci automaticky brát za bernou minci. Obě strany například tenkrát oficiálně přestřelily počet zničených letadel protivníka tak, že ztráty značně přesahovaly i celkový počet nasazených strojů a obecně 4-6x reálný stav. Řada míst z těchto šílených čísel čerpá dodnes a nebo je to takový prapodivný mix.

Takže třeba je to správně, co já vím, ale mě to přijde podezřelé nebo přinejmenším bez kontextu (uznávání sestřelů atd.). Setkal jsem se s podobnými věcmi u Finska, u srpnové ofenzívy z roku 1945, u různých námořních záležitostí z WWII a jiných. Jak říkám, jsou dvě linie - moderní ruská historiografie s reálnými čísly a relikty oficiálních historií, které jsou nezřídka zcela mimo. Kam toto patří a do jaké míry ponechám na posouzení povolanějším.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Diskuze_ Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945.

Příspěvek od Farky »

U počtů sestřelů sovětských pilotů je třeba mít na paměti že jim byly uznávány individuální plus skupinové sestřely. Individuální sestřel je jasný, pilot sám dosáhl tohoto sestřelu. Skupinový sestřel je komplikovanější, mohl být uznán i pilotovi který na zničené letadlo třeba ani nevystřelil, ale jeho skupina v tomto boji něco zničila (takže každý pilot v té skupině si připsal skupinový sestřel). Takže například Blagoveščenskij má skóre 7 individuálních + 16 skupinových sestřelů, takže vlastně nikdo neví kolik těch letadel opravdu mohl zničit. Ale to jen tak na okraj.

Pokud jde o reálná čísla z Chalchyn-golu -
Sovětští letci nárokovali zničení celkem 589 letadel, ve skutečnosti jich Japonci ztratili celkem 162.
Japonské letectvo nárokovalo zničení 1260 letadel (z toho 98 na zemi), skutečné ztráty sovětského letectva činily 207 strojů (z toho 160 stíhaček).

Letecká válka nad Čínou byla v tomto ohledu (příliš optimistické nároky vítězství) velmi podobná, i když celkové součty jako v případě Chalchyn-golu ještě nikdo pokud vím nezpracoval. Snad jeden příklad za všechny -
29. dubna 1938 se u Hankou ztrhl 30 minut trvající letecký boj mezi čínským letectvem (včetně sovětských dobrovolníků) a Japonci. Po bitvě čínská strana nárokovala zničení 11 stíhaček a 10 bombardérů, skóroval mimochodem i výše zmíněný Blagoveščenskij. Japonci ve skutečnosti ztratili 2 stíhačky a 2 bombardéry. Japonští letci oproti tomu nárokovali 40 (slovy čtyřicet) zničených letadel, čínské letectvo ve skutečnosti přišlo o devět letadel, přičemž byli zabiti dva sovětští a tři čínští piloti.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4077
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Diskuze_ Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945.

Příspěvek od jarl »

Polarfox píše:Vždycky je otázka, z čeho se to počítá. Protože sovětská vítězství (a stejně tak na japonské straně) a nároky byly vysoce přestřeleny (v řádu X násobků). Týká se to rusko-japonského konfliktu, týká se to rusko-finského konfliktu a dalších. Často stačí posčítat prvních pár es a vydá to na více zničených strojů, než jich bylo v reálu sestřeleno dohromady. Takže bacha na to. Dodnes se často používají původní mimózní čísla, někdo zase jede na nových a reálných.
Celkové počty uznaných sestřelů na obou stranách převyšují (často značně) celkový počet zničených strojů na všech frontách druhé světové války. To je prostě fakt a nemusíme za tím hned hledat falšování. Pokud ale chci hodnotit úspěšnost jednotlivých stíhačů, tak těžko mohu pominout oficiální údaje a říct skutečný počet zničených letadel byl o třetinu nižší než součet sestřelů, tak každému o třetinu ubereme a dojdeme k reálným číslům.

Ani já se o leteckou válku v Číně ani u Chalchyn-golu nikdy nezajímal, ale ty údaje z té tabulky mi nepřijdou jako několikanásobně nadnesené. Pokud vezmeme konkrétně nejúspěšnějšího Blagoveščenského, tak (pokud tu tabulku chápu správně) působil v Číně od prosince 1937 do srpna 1938 a dosáhl 7 samostatných a 16 skupinových sestřelů, což se mi nejeví jako nějaký hrubě nadsazený údaj, i když skutečné číslo (stejně jako u všech leteckých es z druhé světové) bude s velkou pravděpodobností nižší.
Polarfox píše:Nová a reálná čísla neznám, protože se o to nezajímám. Píšu to jen z toho důvodu, že už jen 20+19 sestřelů je přinejmenším 1/4 reálných sestřelů za celý konflikt, plus mám dojem, že sovětský pilot s největším počtem sestřelů měl ještě nižší nároky (teď tahám z hlavy a paměti).
Těch 20 plus 19 ve skutečnosti celkem znamená 17 samostatných a 22 skupinových sestřelů, což už tak fantasticky nezní.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5849
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: Diskuze_ Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945.

Příspěvek od Polarfox »

Díky Farky, takto nějak jsem to potřeboval.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Diskuze_ Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945.

Příspěvek od Farky »

Citováno z Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945. Č 63.
Země vycházejícího slunce za necelý rok Abeho a Jonaieho vlády (...) vyrobila více než 1 000 letadel (kde byla zvláště pak Zera - má poznámka) a také 1,25 milionu tun lodní tonáže válečného námořnictva.
Ta poznámka kterou jsem zvýraznil je poněkud nešťastně formulovaná. Do července roku 1940 bylo vyrobeno stíhaček Zero jen naprosto minimální množství a všechno to vlastně byly víceméně předprodukční kusy. V červenci 1940 bylo u bojových jednotek celkem 15 strojů tohoto typu.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Re: Diskuze_ Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945.

Příspěvek od michan »

Ahoj kolego Farky,
(je to tedy něco takového jako -léto se mě /"zdálo poněkud nešťastné"/).

Má poznámka se skutečně zdá vysvětlitelná několika způsoby. Jak Ty píšeš.
Ale! Ta má poznámka, z několika historických zdrojů, od několika historiků, z nichž ani jeden není vojenský odborník, natož pak ještě odborník na letadla z 2. světové války a navíc ještě na letadla Dálného východu a v Asii - a to jako ty; nejsou Tvého formátu.
Významově mé předchozí věty vyjadřují, ve více článcích než je Č 63., fakt, že země vycházejícího slunce, Japonsko nejméně od let 1937 přechází na totalitní systém politického vládnutí stejně, jako na totální zbrojní výrobu. A ani Abe, ale ani umírněný a konzervativní admirál Jonai, který doufal v pozdržení válečného napadení USA nejméně do roku 1942, ve svém vládnutí jako premíér, jen několika měsíců již s rozjetou totalitou ve všech směrech života nemohl nic dělat. Jen musel rodící se totalitu, vlastně již takřka rozvitou, podporovat.
Je vyčísleno kolik mil. tun námořní tonáže válečných lodí bylo postaveno za vlády admirála Jonaie (nikoliv vojenskými odborníky) kolik bylo letadel (ale bez množství kterých, - kolik torpédonosných, výškových a střemhlavých bombardérů a dalších, tedy i stíhaček a průzkumných atd...,).
Pravda je, že i já jsem v historii zachytil, že se 1940 stavěla i Zera - opět - nikoliv čísla. Špatně jsem si myslel, že má poznámka - bez čísel - napoví, že nově i Zera.

Dobrá upravím tedy svou poznámku následovně (kde byla zvláště i nově se rozvíjející a dále se pak zvyšující, výroba Zera - má poznámka) ve stejném duchu oněch filozoficko-diplomatických historiků.

A je tady opět má otázka na Tebe, kterou jsem Ti již dával předtím - Kolego Farky nechceš dát něco o Zerech a letectvu ve ww2 v Pacifiku, na Dálném východě a v Asii tentokrát 1941-1945?

Opravil jsem v Č 63 svou poznámku, takto: (kde byla zvláště i nově se rozvíjející a dále se pak zvyšující, výroba Zera - má poznámka).
Viz zde: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=8232&f=393
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Diskuze_ Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945.

Příspěvek od Farky »

michan píše: A je tady opět má otázka na Tebe, kterou jsem Ti již dával předtím - Kolego Farky nechceš dát něco o Zerech a letectvu ve ww2 v Pacifiku, na Dálném východě a v Asii tentokrát 1941-1945?


Na nějakou větší ucelenou práci na dané téma nemám momentálně ani čas ani chuť. Spíš budu sledovat další články a když pocítím nutkavou potřebu něčím přispět, napíšu do diskuze jeden dva odstavce.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Re: Diskuze_ Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945.

Příspěvek od michan »

Farky, kolego, já Ti stále neodpovídám na to Proč Ty něco prostě nechceš - a je!, poslední Tvé bylo něco jako, wau:
Dobrá, dobrá.
Ty jsi ve svém oboru ww2 letectví dle mě největší kapacita, která na Palbě je podobně jako jinde (u nás v Evropě, myslím tím na Palbě prosím) Hans S (tuším, nevím, ale jen v Evropě, Hans S, když tak mě řekni, že se mýlím, i po 13ti letech.., - o Tobě -Ty ses do Monografií /od Hans S jsou jeho Monografie německých letadel, mimochodem, nejlepší co jsem zatím kdy v životě četl/ nepouštěl, ale Víš kde nalézt a zapsal sis...), Opět dobrá - dobrá, Poslední Tvé bylo opět -

"Na nějakou větší ucelenou práci na dané téma nemám momentálně ani čas ani chuť. Spíš budu sledovat další články a když pocítím nutkavou potřebu něčím přispět, napíšu do diskuze jeden dva odstavce"
(viz stejné...). Před tím bylo něco podobného.. Nezasloužíš si víc připomínání. Jsi kapacita a Tvé reakce jsou - u mne - Dobrá dobrá..
.
Víš dobře, stejně jako já, že v roce 1941 byla Zera ve stovkách, především na letadlových lodích. Tisíce se stavěly pro pozemní vojska a PVOS Japonska,Taktika i letadlo se občas, některýn historikem, přisuzuje Jamamotovi... - má poznámka (ze všech historických děl...) a cvičili, cvičili na zemi a utajené jmenované základně poblíž Tokia... (jednu dobu vedl výcvik Jamamoto - pozdější admirál - ve spojení s jedním z princů císařského dvora, který byl samozřejmě velitel) onu základnu /zjisti si a aspoň zde se pouč ode mne.../ -Jamamoto..., něco Slunečného/....) Vím spíše, mebo snad, že nevím, bylo v tvé poznámce jen 15 Zer? A to do konce července 1940?
Nevím, nebyla to verze pro jejich letadlové lodě? Fabriky mohou být u jednodušších letadel / pozemních/ určitě rychlejší ve výrobě....

Studoval jsem to před 30ti lety a četl jsem vše o tom (Ty víš, že v hlavě zůstane jako u všeho jen 10%).
A teď.
Můžeš mě vyvést z omylu nějakým důkazem?

Pozor a teď to pro mne důležité.!
Při všem tom se mohu i prostě mýlit...
Proč si já v poslední době, nějak vím - myslím si , že vím, - že u konfliktu - rusko a mongolsko - SSSR a Žukovově premiéře - Chalkyn-gol proti Japonsku, - byla po chvíli u japonských pozemních sil i Zera
...?
Asi víš, že to bylo o roce 1939...

Můžeš pro mě udělat to, že zjistíš, kdy byla Zera (vyměnili Micubiši A5 za Micubiši A6 Zero ) dodána k podpoře pozemních jednotek Japonska?

Prosím?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Diskuze_ Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945.

Příspěvek od Skeptik »

První vzlet prototypu A6M (typ 96-1) se uskutečnil v dubnu 1939 a v roce 1939 byly vyrobeny pouze 3 prototypy v továrně Mitsubishi v Nagoji. Nasazení u Chalchyn Golu je tedy nemožné.

V roce 1940 bylo tamtéž vyrobeno 98 kusů A6M-2. Jak píše Farky, prvních 15 kusů dostala 12-tá Rengo Kokútai v červenci 1940 a v září 1940 byla v rámci vojenských zkoušek přesunuta na čínské bojiště.

Ke dni napadení USA 7.12. 1941 mělo japonské námořní letectvo k dispozici něco mezi 400 a 500 A6M-2 (v roce 1941 jich bylo vyrobeno pouze 409 ... v tom je započteno i prvních 7 ks vyrobených v továrně konkurenční Nakajimy v Otě - pozdějšího hlavního výrobce Zero ... 6.538 ks). U japonské armády se A6M-2 v té době nevyskytovaly vůbec ... měla své Nakajima Ki-43.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Re: Diskuze_ Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945.

Příspěvek od michan »

Skeptik beru a nehádám se.
Já ty záznamy prostě o Zerech přesné již nemám (v konci sedmdesátek, počátkem osmdesátek 20. století, jsem je měl a nemohu to najít. Začínal jsem kdysi / v pravěku / - 70. až 80. letech 20. století letectvem) a letectvo již roky z ww2 prostě nesleduji. Když tak jen zde na Palbě, kde je několik velice skvělých odborníků na letectvo ww2, a to již druhou desítku let a tak jsem vše nechával na nich......
Chtěl jsem od kolegy Farky vědět (touto trochu třeba "noční" nešťastnou formou - sám jsem to totiž doma hledal až do noci a nenašel) jak to se stíhačkou, která poté vládla na asijském nebi nejméně 2 až 3 roky, - bylo...

Dík a ještě nějaký historický zdroj, nebo odkaz, bych kolego Skeptiku prosil..., abych to mohl případně použít i v další práci, nebo to celé o Zerech popiš jako ucelený článek a dej sem na Palbu - i s historickými zdroji!

Každopádně zatím dík za informaci Skeptiku a prosím ten zdroj, ze kterého bylo čerpáno.

Na Palbě jsem nalezl jen práci kolegy Reisen z roku 2005 o Zerech (a né že by byla špatná - naopak je poměrně dobrá) a chybí tam historické zdroje - nejméně dva....!
zde viz článek:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=118&t=1005
Naposledy upravil(a) michan dne 1/10/2018, 06:10, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Farky
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1177
Registrován: 19/6/2008, 23:52

Re: Diskuze_ Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945.

Příspěvek od Farky »

Pojmenování ZERO (anglicky NULA) vznikla protože A6M byl v japonském systému označován jako "palubní stíhač Typ 0" ( Rei-shiki Kanjō Sentōki ), japonští piloti mu říkali zkráceně Reisen (nulová stíhačka). Byl to Typ 0 protože byl do výzbroje zařazen v roce 2600 japonského kalendáře, čili po našem v roce 1940.

Japonské armádní letectvo nikdy nemělo ve výzbroji stíhačky Zero. Jen málo se ví že stíhací složka japonského armádního letectva byla na válku absolutně nedostatečně vybavená. Ještě na začátku války v prosinci 1941 jádro jejich stíhacích jednotek tvořil stroj Ki-27 (ve spojenecké kódu později označený jako Nate), tedy stejné stíhací letadlo které bojovalo se Sověty u Chalchyn-golu. Jedinými relativně moderními stíhačkami armádního letectva byly Ki-43 (Oscar), kterých bylo k dispozici pouhých 59 kusů. Testováním v bojových podmínách také procházelo 9 předprodukčních exemplářů stíhačky Ki-44 (Tojo). Řada japonských armádních stíhačů musela létat s Ki-27 hluboko do roku 1942.

Japonské námořní letectvo bylo výhradním uživatelem stíhaček Zero. Námořní letectvo se dá rozdělit na jednotky operující z pozemních základen a na ty létající z lodí.
Jak jsem již psal, do konce července roku 1940 bylo k námořnímu letectvu přiděleno pouze 15 letadel typu A6M2 Zero, jednalo se o stroje předprodukční (nebo chcete-li ověřovací) série. První Zera vyrobená sériově byla dodána námořnictvu v srpnu 1940.

Pokud jde o zařazení do služby k jednotkám operujícím z pozemních základen - těch 15 předprodukčních Zer bylo původně přiděleno ke zkušební Yokohama Kokutai sídlící v Japonsku. V červenci roku 1940 bylo rozhodnuto odeslat všech 15 strojů do Číny k bojovým zkouškám. Byl to částečně vynucený krok, protože japonské námořní dvoumotorové bombardéry v Číně měly poměrně velké ztráty způsobené čínskými stíhači a standardní námořní stíhačky A5M (Claude) je nebyly schopny kvůli nedostatečnému doletu doprovázet nad cíle. 21. července 1940 byly první exempláře stíhačky Zero přesunuty do Číny a zařazeny do 12. Kokutai. Ta vyměnila své A5M za A6M a na první bojovou akci se Zery se vydala 19. srpna 1940. Další Zera se do Číny dostala v září 1940, když bylo 9 A6M2 zařazeno do výzbroje smíšené 14. Kokutai. Tyto dvě jednotky (12. a část 14. Kokutai) byly jediné které bojově operovaly z pozemních základen a měly ve výzbroji stíhačky Zero a to až do 15. záři 1941. K tomuto datu byly obě jednotky rozpuštěny a piloti i stroje se přesunuli k nově vytvořeným stíhacím jednotkám námořnictva sídlícím na Formose. Jednalo se o 3. Kokutai (bývalá jednotka bombardérů reorganizovaná na čistě stíhací) a Tainan Kokutai, obě vznikly oficiálně 1. října 1941 a připravovaly se na tažení na jih. Stíhaček Zero bylo k dispozici tak málo, že obě Kokutai měly stále ve výzbroji určitý počet starších stíhaček typu A5M. Také došlo k nucenému přesunu částí obou Kokutai k jednotkám majícím zaútočit na Malajsko, kde u 22. letecké flotily utvořily ad hoc stíhací jednotku. Takže když to nějak shrnu, v prosinci 1941 se Zera operující z pozemních základen vyskytovala pouze u 3. Kokutai (45 kusů), Tainan Kokutai (45 kusů) a stíhací jednotky 22. letecké flotily (25 kusů). Více Zer se u bojových jednotek operujících z pozemních základen nevyskytovalo, zbytek tvořily stroje A5M4 Claude a to v nemalém množství. A5M byly definitivně nahrazeny Zery u bojových jednotek 1. linie až někdy na jaře roku 1942.

Na letadlových lodích poprvé začaly operovat Zera ke konci roku 1940, první je tuším dostala Kaga. Trvalo dlouhé měsíce než se na stíhačky A6M2 přezbrojily všechny jednotky na velkých letadlových lodích (tedy Akagi, Kaga, Hiryu, Soryu, Shokaku a Zuikaku), například Akagi ještě v květnu 1941 měla na palubě pouze stíhačky A5M. To že všech šest velkých letadlových lodí mělo v prosinci 1941 na palubě Zera je natolik známým faktem že nemá cenu to více rozvádět. A pokud jde o ostatní japonské letadlové lodě, žádná z nich neměla ve výzbroji v prosinci 1941 stíhačky Zero, pouze A5M4 Claude. Ryujo, v prvních měsících války velmi aktivní loď, vyměnila své A5M za Zera až na začátku května 1942. Shoho měl v čase svého potopení v květnu 1942 ještě stále mimo Zer i starší stroje typu A5M4. Zuiho plula ještě v čase bitvy o Midway částečně vyzbrojená stíhačkami A5M4. Stařičká Hosho byla pro operace stíhaček Zero příliš malá.

Tolik asi v tuto chvíli o Zerech.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Diskuze_ Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945.

Příspěvek od Skeptik »

Michan
Myslím, že Farky to popsal víc než detailně. Nemám co bych dodal.
Snad jen ten zdroj výroby. Já to mám z článků o Zeru, které mi pred léty půjčil kolega, který so Orly Nipponu zabývá a občas napíše nějakou knihu :) ... nechci ho jmenovat.
Ale najdeš to i v "obyčejné" anglické Wikipedii - i s odkazem.
Zde, část Production. Je to tam po měsících.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_A6M_Zero
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Re: Diskuze_ Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945.

Příspěvek od michan »

Páni kolegové Skeptik a Farky,
dík za Vaši pomoc, dík za Vaše příspěvky.. Já u toho získal opět vědomí, že na paměť se nesmím spoléhat, a že je fakt třeba, když si nejsem zcela jistý se buď zeptat, anebo hledat.
Farky, bylo to opět úžasné.
Skeptiku Tobě děkuji za odpovědi i za zdroj.

Nakonec jsem získal i tyto věty od našeho historika - Ivan Brož - Pearl Harbor, str. 58 ((kniha vyšla v roce 2011 a pod - Lektorace, schémata a doprovodné texty, je napsáno jméno mnou oblíbeného - PhDr. Jiří Fidler, PhD., Ilustrace: ak. malíř Jindřich Žáček a - Mapy: RNDr. Jaroslav Synek), kde na této str. 58 u Micubiši A6M2 Zeke/Zero, japonský stíhač, jsem nalezl věty, cituji:

"Projekt letadla vznikl 1938 v konstrukční kanceláři letecké skupiny Konglomerátu Micubiši Keirecu v Takašimě, prototyp byl zalétán 1. dubna 1939 a po úspěšných zkouškách byla zahájena sériová výroba, jež v létech 1939 až 1944 vyprodukovala v mnoha modifikacích téměř 11 000 strojů. Do léta 1940 jimi byly vyzbrojeny všechny stíhací perutě působící na letadlových lodích, většina letadel ale byla užívána letectvem válečného námořnictva z pozemních základen. V prosinci 1941 měl Úderný svaz pro útok na americkou pozemní základnu Pearl Harbor k dispozici celkem 96 letadel tohoto typu, do akce jich bylo nasazeno 78 a devět se jich nevrátilo."
A pak následují TTD.

Takže ještě jednou dík Farky a dík Skeptik.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Diskuze_ Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945.

Příspěvek od Skeptik »

michan
Nemáš tady překlep?
michan píše:Do léta 1940 jimi byly vyzbrojeny všechny stíhací perutě působící na letadlových lodích,
Protože pokud vezmu za léto i celé září, tak do léta 1940 bylo vyrobeno maximálně 35 předsériových a sériových A6M-2 ... to určitě na vyzbrojení všech perutí na letadlových lodích nemohlo stačit :wink:
Ostatně jak napsal Farky, ani v létě 1941 nebyly všechny perutě přezbrojeny na A6M-2.
Takže to nejspíš platí až pro léto 1942.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Re: Diskuze_ Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945.

Příspěvek od michan »

Tak velký kamarád se skenováním nejsem, ale pro skeptického člověka sem dávám Brože, str . 58.
Rozklikneš si to, že?:

Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Diskuze_ Asie, Pacifik, Japonsko, Čína 1931-1945.

Příspěvek od Skeptik »

Tož se omlouvám.
V tom případě tam má překlep / chybu již autor té knihy.
Vzhledem k průběhu výroby A6M-2 to opravdu není možné.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Odpovědět

Zpět na „Dálný Východ“