Konstrukce a výzbroj bitevní lodi Bismarck

Lodě Bismarck, Tirpitz a další, ponorky, ponorkové základny.

Moderátoři: Zemakt, jarl

Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Konstrukce a výzbroj bitevní lodi Bismarck

Příspěvek od Lord »

Konstrukce bitevní lodi Bismarck a námořní forenzní analýza vraku

Bismarck byl nejobávanější bitevní lodí, nacistickou superzbraní, která měla odseknout životně důležitou trasu udržující Británii za druhé světové války při životě. Bismarckovy zbraně mohly vypálit jednotunové střely na vzdálenost přes 38 kilometrů. Až do jejího válečného debutu v roce 1941 se Britové bránili, jak mohli.

Obrázek

Rozhodnutí o nutnosti zničit Bismarcka však významně narostlo, když ten potopil nejlepší britskou loď Hood a připravil o život celou její posádku, kromě tří. "Potopte Bismarck !" se tak stalo bojovým rozkazem. Po působivém potopení britské bitevní lodě Hood nacistickým Bismarckem pokračoval několik minut dělostřelecký souboj s další britskou lodí Princ of Wales, který zasadil první vážný zásah Bismarckovi granátem a poté raději uprchnul. Zasáhl jeho příď, což donutilo posádku snížit rychlost pod 28 uzlů a při plavbě “domů” udržovat rychlost okolo 24 uzlů.

K dalšímu poškození i když nepatrnému, došlo 25. května při prvním leteckém útoku torpédy (letadla vzlétly z letadlové lodě Victorious), a to na pravoboku do pancéřového pásu ve středu lodi.

Druhého dne při leteckém útoku britští piloti dosáhli zásahu, jež se stal osudným pro tuto loď – byla zasažena strojovna kormidel na zádi lodi. Došlo k zablokování kormidla (ovládacích mechanismů). Ovšem nedošlo k pouhému zablokování kormidla ve vytočeném úhlu, ale kormidlo se také následkem ztráty opory vpletlo do středního šroubu. Ztráta zcela 30% výkonu kvůli vyřazeného šroubu a hydrodynamický odpor způsobovaný poškozením znemožnil únik lodi do bezpečných vod. Kdyby Bismarck neplul osamocen, bylo by ho možné vzít do vleku, ale kvůli britskému honu by to asi nemělo příliš význam, mohlo by dojít ke ztracení dalších lodí. Prinz Eugen se předtím oddělil a doplul úspěšně do Brestu.

Obrázek

Ani přes zoufalou snahu mechaniků se kormidlo nepodařilo uvolnit a loď mohla plout rovně jen střídáním chodu levého a pravého stroje a navíc jen proti vlnám, aby nedošlo k zaplavení dalších prostor na zádi.

Ztrátu cenného plavidla zavinilo do jisté míry německé vrchní velení, i když svou důležitou roli sehrály také zpravodajské informace (snad i zachycení šifrované zprávy z Enigmy). Avšak vyslání jednoho plavidla do akce byla hra vabank se střídavými úspěchy. Bismarck byl v danou chvíli nadřazen nad ostatním, co mohl nepřítel nasadit k jeho eliminaci. Ale v případě vážnějšího poškození byla loď ztracena.

Mezitím byl Bismarck nekompromisně pronásledován flotilou britských bitevních lodí Rodney, King George V., Norfolk, Dorsetshire, Renown a letectvem z letadlové lodi Ark Royal. Stal se centrem palby střel a torpéd, klesl 27. května 1941 ke dnu do hloubky asi pěti kilometrů ve vzdálenosti 866 km od francouzského přístavu Brest, a přes 1000 km od suchého doku v Saint-Nazaire. Koordináty potopení: 48°10'45"N 16°11'56"W​.

Bylo to osmého dne první mise této bitevní lodi. Vítězství se stalo britskou pýchou, posléze podporovanou filmovým hitem, populární písní a malým průmyslem s knihami o Bismarcku a televizními show. Nyní se však objevil problém. Nové důkazy jako detailní rozhovory, videonahrávky a fotografie ukazují, že tento výklad je nesprávný.

"Nezvratně jsme dokázali, že není možné, aby tuto loď potopili Britové," řekl Alfred McLaren, námořní expert, který studoval vrak lodi při dvou expedicích. "Loď se potopila otevřením otvorů ve dnu." Proti tomuto závěru jsou zásadně britští vědci. Avšak pět expedic prozkoumalo místo, včetně tří nezávislých týmů amerických výzkumníků, mezi nimž byl i odborník na ponorky, nyní již v důchodu, a emeritní prezident Explorers Clubu v New Yorku McLaren. Dospěli přitom k závěru, že tato slavná loď je v překvapivě dobrém stavu.

Na obou stranách trupu nejsou podle amerických vědců viditelná žádná významná poškození. Tento fakt samotný, jak dodávají, ukazuje, že Bismarck byl potopen otevřením záklopek, tak jak to po celou dobu tvrdili ti z Němců, kteří přežili. Podle nich bylo námořnickou tradicí po zralé úvaze potopit loď a zabránit tak nebezpečí, že by se mohla dostat do rukou nepřítele.

Americké závěry rozzuřily Brity, kteří je označili za revizionistické žvásty. "Prostě mě to nepřesvědčilo," řekl David Mearns, který vedl britskou expedici k vraku. "Bismarck byl zničen britskou dělostřelbou a potopen torpédy." Cokoli jiného je směšné, dodal.

Zatím poslední útok na tento fakt podnikl režisér filmu Titanic - James Cameron. Jeho televizní dokument je založený na výpravě, při které prozkoumal vrak Bismarcku pomocí robotů a malých pilotovaných ponorek. Expedice byla schopna prohlédnout vrak mnohem podrobněji než dřívější průzkumy.

Potopil by se zasažený Bismarck bez otevření lodních otvorů ve dnu lodi? "Jistě," řekl v rozhovoru Cameron. "Avšak to by trvalo půl dne." Jeho výzkumný tým podle něj nalezl jen málo děr po střelách, avšak žádná z nich nebyla pod hladinou ponoru, nebo tak veliká, aby rychle loď potopila. Nenašel přitom ani žádné fatální poškození torpédy, čímž potvrdil předchozí výzkumy. Nová pozorování odmítají představy o Bismarckově konci, které se zdály jako samozřejmé, tedy alespoň dříve.

V roce 1941 měli Britové štěstí, když letoun vypálil torpédo, které ochromilo kormidlo této bitevní lodi. Britské lodě se přiblížily a neúprosně pálily střelami a torpédy. Množství německých námořníků opouštělo Bismarck, když se potápěl, muži se pohupovali ve vodě plné nafty. Britové vyzvedli některé z těch, co přežili, avšak brzy opustili oblast kvůli zprávám o aktivitě ponorek. Z asi 2200 mužů na palubě Bismarcku jich přežilo pouhých 115. Němečtí námořníci vypověděli o odpálení náloží na záklopkách ve dnu, které explodovaly asi 30 minut před tím, než se loď potopila a před tím, než ji zasáhlo poslední torpédo. To byla podle nich pravá příčina Bismarckova zániku.

Důvodem k rozkazu k opuštění lodi byla bezvýchodná situace, neexistovala možnost záchrany. Po zásahu velitelského můstku bylo vyřazeno centrum řízení dělostřelby a poté došla munice. Loď nesměla padnout do rukou nepřítele. Zpráva britské admirality za války uvedla, že německé výbušniny možná uspíšily konec lodi, avšak nebyly výlučnou příčinou. Britští vlastenci tuto myšlenku odmítli zcela.

Objevitel vraku Titaniku Robert Ballard, který následně nalezl v roce 1989 i místo odpočinku Bismarcku, řekl: „I přes válečná poškození a místo uložení na podmořském hřebeni byla loď v dobrém stavu, dokonce i německá svastika byla jasně viditelná.“

Lodi chybí věže hlavního dělostřelectva, což vysvětluje tak, že po převrácení lodi věže samovolně vypadly vlastní vahou. Ale stav středního dělostřelectva a celkově trupu lodi je zachovalý. Na pohled loď nevypadala jako hromada rozstříleného šrotu, jak deklarovalo královské námořnictvo.

Na celé lodi bylo sice nalezeno množství stop po nepřátelských střelách, ale pancéřování lodi neohrozily, avšak měly devastující účinek na opouštějící posádku. Většina děr po dělostřeleckých granátech se nachází na palubě a nadstavbách. Na bočných stěnách trupu nejsou téměř žádné díry, pod čárou ponoru dokonce ani jedna.

Zkoumal se i 32 centimetrový hrubý pancéřový plášť, který chránil trup pod čárou ponoru. Na místech, které měli zasáhnut britské torpéda, je sice vidět poškození, ale díry tam nejsou. To by znamenalo, že torpéda nebyla příliš účinná (trup lodi dokázal většinu energie z exploze torpéd pohltil).

Podle Camerona fungoval i další ochranný mechanizmus, který vymysleli němečtí inženýři. Škody na trupu se omezili na venkovní obal, ale vnitřní pancéřová stěna byla celistvá. "Námořníky chránila pancéřová pevnost. Torpéda nezpůsobili vážnější škody," řekl Cameron.
Bismarck byla první třída lodí, u které konstruktéři akceptovali riziko leteckých torpéd a pum. Vyvinuli nové druhy pancéřových ocelí. Wotan Wh byla velmi pevnou ocelí na paluby a krytí důležitých systémů a Wotan Ww na protitorpédové přepážky.

Celý trup byl vybaven magnetickým ochranným systémem, chránící trup lodi proti magnetickým minám a torpédům. Němcům se povedlo neuvěřitelně zvýšit rychlost střelby u děl ráže 381 mm až na 3 rány za minutu, která ve spojení/ propojení dokonalé optiky, střeleckého počítače (mechanického) a na kratší vzdálenost i radaru (25km), v dané době neměla soupeře.

Obrázek
Bismarck vrak - zásahy

Obrázek
Asi nejdramatičtějším objevem mezi troskami Bismarcku je hlavní nástavba s admirálským můstkem, kde byl naposledy spatřen velitel flotily admirál Lutjens. Okna jsou vzhůru nohama a vedle nich jsou jasně viditelná kulatá "křídla" můstku pro HA noční dálkoměry, z nichž vyrůstají prameny podmořské vegetace. Zde admirál stál a pozoroval síly, které se shromažďovaly, aby zničily jeho vlajkovou loď.

ObrázekObrázek


Námořní forenzní analýza

James Cameron a další odborníci, kteří prozkoumali vrak Bismarcku sepsali zajímavou forenzní analýzu o 52 stránkách, možné si přečíst ZDE.
Naposledy upravil(a) Lord dne 3/8/2005, 06:20, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Z Gdyně vyplul Bismarck 19. května 1941, loď doprovázel těžký křižník Prinz Eugen. Proti korzárům stála britská válečná flotila, kotvící na domovské základně Scapa Flow na Orkenejích. Britové se dozvěděli, že Bismarck popluje do Atlantiku, a proto poslali bitevní křižník Hood a čerstvě do služby uvedenou bitevní loď Prince of Wales, aby se připojily k těžkým křižníkům Suffolk a Norfolk hlídkujícím v Dánském průlivu mezi Islandem a Grónskem.

23. května 1941 Bismarck zahájil na Norfolk palbu, ale křižník se rychle skryl do mlhy. Britské křižníky vybavené radarem se vydaly za německými loděmi a průběžně vysílaly zprávy o jejich poloze, kurzu a rychlosti. Od jihovýchodu se rychle přibližoval Hood a Prince of Wales. Ze Scapa Flow vyplula bitevní loď King George V. a letadlová loď Victorious. Z Gibraltaru vyplula letadlová loď Ark Royal.

24. května v 5.35 zahlédly hlídky na Hoodu německé lodě. V čele plul Prinz Eugen, ale protože obě německé lodě měly podobnou siluetu, považovali ho Britové za Bismarck a zahájili palbu na něj. Po několika salvách Bismarck naplno zasáhl bitevní křižník Hood a v 6.01 hod. granát vletěl do muničního skladu. Následovala exploze a bitevní křižník zmizel v obrovském sloupu ohně a kouře.

Poté se německé lodě zaměřily na Prince of Wales, kterému začala vypovídat poslušnost nová děla. Prince of Wales, několikrát zasažený se dával rychle na ústup, neboť měl pramalou šanci ohrozit Bismarck. Přesto se mu podařil zásah, který prostřelil jednu z palivových nádrží Bismarcka a způsobil únik tisíce tun paliva do moře, náklon lodi na příď a snížení rychlosti o 2 až 3 uzle. Bismarck byl jednoznačným vítězem, ale musel plout na opravu do 3 500 km vzdáleného St. Nazaire.

Mezitím celé britské loďstvo začalo pořádat na korzáry lov. Německé lodě se rozdělily, aby zmátly Brity, přičemž Prinz Eugen pokračoval v plavbě na Atlantik. Záměr se však nezdařil a Britové nadále sledovali Bismarck.

Kolem půlnoci 25. května zaútočily na Bismarck torpédonosné dvouplošníky z letadlové lodi Victorious. Bismarck dostal zásah torpédem, pancíř Wotan však odolal. Poté Britové ztratili radarový kontakt s Bismarckem. Němci však o této skutečnosti nevěděli. Až 26. května zpozoroval průzkumný letoun Catalina Bismarck. Navíc sami Němci porušili rádiový klid. V té době se ale již Bismarck nacházel blízko ochrany luftwaffe a Britové už neměli prakticky šanci kolos dostihnout.

Poslední možností byl útok z letadlové lodě Ark Royal dvouplošníky Swordfish. První nálet málem potopil vlastní křižník Sheffield, jehož kapitán se torpédům vyhnul v poslední chvíli. Druhý nálet však Bismarck dostihl a letci jej dvakrát zasáhli. První zásah pancíř opět vydržel, druhý však zasáhl záď a exploze torpéda zkřivila a zablokovala kormidlo. Bismarck nyní nemohl plout rovně a opisoval kruhy na vodě. To umožnilo Britům jej dostihnout.

V noci ze 26. na 27. května byl Bismarck bez úspěchu napaden britskými torpédoborci a ráno se připravoval na svůj poslední boj. Dne 27. května v 8.47 zahájily palbu bitevní lodě King George V. a Rodney a po necelých dvou hodinách boje se na celém Bismarcku rozšířily požáry a dělové věže byly vyřazeny z činnosti. Obří granáty bitevních lodí poničily levobok Bismarcku, z pravoboku pálily křižníky Norfolk a Dorsetshire. Poté bylo na Bismarck vypáleno zejména z křižníků množství torpéd. V 10.40 se zejména z důvodu otevření kingstonů vlastní posádkou loď potopila.

Obrázek
bismarck_hon_
Naposledy upravil(a) Lord dne 5/8/2005, 02:00, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

fota z objevení lodě ...
ObrázekObrázek
Bicmarck - vrak
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

expedice ...
Bismarck - vrak
ObrázekObrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Zajímavé...o odolnosti Bismarcku již tak kolují legendy a toto by to jen podpořilo, pokud je to pravda.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Dobrý článek. Mám k němu jen pár připomínek.

Nevíš jak přišli na to, že pod čarou ponoru nevykazuje trup žádná poškození. Podle fotek je loď z větší části zabořena do sedimentů skoro po vodorysku. Vyjímkou je jen konec zádě. A torpéda se přece nastavují tak aby vybuchla proti nepancéřovanému dnu.
Podle záznamů Dorsetshire vypálil tři torpéda proti stojícímu Bismarcku ze vzdálenosti asi 1 míle, tedy za ideálních podmínek. Myslím, že by bylo dost těžké netrefit se.
Jedinou správnou odpověď by asi dalo vyzvednutí vraku. Protože je však označen za hromadný válečný hrob je to nemožné. Jako takový je chráněn mezinárodním námořním právem.

Britské lodě spotřebovaly 781 granátů 203 mm, 339 granátů 356 mm a 375 granátů 406 mm.A podle očitých svědků i z německé strany dostala loď 300-400 zásahů. Protože byl boj veden na minimální vzdálenosti (2,5 - 6 km) odrážely se granáty od vodní hladiny jako žabky a na levoboku ničily horní struktury lodi.

A k těm závěrům Roberta Ballarda.
Nevím jestli jsi četl jeho knížku The Discovery of the Bismarck. Tam doslova píše: .......během průzkumu jsme potvrdili, že většina těžkých poškození se nachází na levém boku lodi. Oproti tomu pravý bok je v relativně dobrém stavu. Zaboření trupu ve dnových sedimentech nám však znemožnilo prozkoumat spodní části trupu a určit zda a kolik torpéd zasáhlo loď a jaké způsobily škody. Nadále to tedy vypadá tak, že Angličani i Němci mají pravdu tvrdíc, že oni loď potopili. V poslední fázi boje byly pravděpodobnou příčinou rychlého potopení bitevní lodě jak německé pokusy o samopotopení tak i zásahy torpéd křižníku Dorsetshire .......

Ještě k tomu boji v Dánském průlivu. Bismarcka tam zasáhly celkem tři granáty 356mm, žádný však nevybuchl. Jeden zničil admirálův motorový člun a pronikl dovnitř trupu, kde začala voda zaplavovat jednu z kotelen. Druhý vážně poškodil tlakové vedení palubního katapultu a třetí prorazil příď. Poškodil při tom palivové nádrže. Způsobil velký únik mazutu, promísení paliva s mořskou vodou v nškolika dalších nádržích a poškodil palivové pumpy na přídi. Celá zásoba paliva v předních nádržích byla nepoužitelná nebo nedosažitelná. To spolu s faktem, že si nedoplnil zásoby z tankerů v Norsku přinutilo kapitána udržovat ekonomickou rychlost.
Navíc zaplavení přídě způsobilo podélný náklon asi 1,5 stupně.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Co se týče paluby Bismarcka tak ta moc poškozená není. Jediná větší díra je na levém boku uprostřed, takže ty britské granáty zas tak účinné nebyly. Ano byla silně poničená nástavba, můstek, ale to nemělo přímý vliv na potopení.

Jinak Bismarck není až tolik zabořen a co je zabořen tak není poškozen a i kdyby stejně by se nepotopil, musela by se poškodit ještě další přepážka než by začala voda pronikat do nitra trupu. A navíc měl ochranu trupu proti magnetickým rozbuškám. Bylo by třeba mnohem větší počet zásahů torpédy než se Britům podařilo.

Závěrem mohu říci, že Bismarck byla dobře navržená válečná loď. Na přídi a na zádi byly sice "měkké" prostory, ale tak to měla většina lodí, snad jen kormidelna v zadní části lodi, důležitá to část měla být lépe pancéřovaná.

Odkaz na další fotky vraku
http://www.bismarck-class.dk/bismarck/w ... eck_2.html
Obrázek
Agláni se kasali, ale neměli důvod ...
Obrázek
vrak
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

detaily věže ...
ObrázekObrázek
Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

k tomu dnu ... dno bejvá dvojité nebo trojité ... takže to je taky jištění :)
Obrázek
příklad
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Dvojité nebo trojité dno není žádnou ochranou proti výbuchu nálože torpéda. Maximálně zabrání zaplavení například při najetí na mělčinu.
V případě Bismarcka tvořila dno obšívka z 20 mm běžné oceli. Nevím jakou sílu mělo u něj vnitřní dno ale například u třídy Iowa to bylo dalších jen 15 mm. Pro torpédo schopné prolomit 300 mm bočního pancíře není asi 40 mm oceli žádná překážka.
Navíc u většiny konstrukcí (Bismarcka nevyjímaje) byly komory dvojitého dna využity jako nádrže na technickou vodu do kotlů nebo jako palivové tanky. A voda díky své nestlačitelnosti jen přenese energii výbuchu dál.

Japonskou bitevní loď Fuso v bitvě v průlivu Surigao ochromilo jediné torpédo které jí zlomilo kýl. Pozdější výbuch munice ji sice roztrhl napůl ale loď se v té době již potápěla.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Někteří aktéři bitvy ...

Obrázek
bitevní křižník Hood
Obrázek
Prince of Wales
Obrázek
Osudový zásah Swordfishem z letadlové lodě Ark Royal.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Souboj Bismarcka s Hoodem a Princem Welským

Obrázek
Bismarck v Dánském průlivu.

Obrázek
Souboj Bismarcka s Hoodem a Princem Welským.
Obrázek
Zadní věže Bismarcka.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Re: Kdo potopil Bismarcka?

Příspěvek od Nelson »

Lord píše:Němcům se povedlo neuvěřitelně zvýšit rychlost střelby u děl ráže 381 mm až na 3 rány za minutu, která ve spojení/propojení dokonalé optiky, střeleckého počítače (mechanického) a na kratší vzdálenost i radaru (25km), v dané době neměla soupeře.
Tak v tomhle s tebou musím souhlasit. Měmecká dela 38 cm/52 SK C/34 se svou účinností téměř vyrovnala americkým dělům 16"/45 Mark 6 použitým na třídách North Carolina a South Dakota. Ovšem tyto jejich dost vyšroubované parametry se výrazně projevily na životnosti děla. Sami Němci udávali hodnotu pouze 250 výstřelů s plnou výmetnou náloží.
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Každopádně je lepší vyměnit děla než ztratit celou loď :) Myslím, že Němci nakonec ty děla měnit nepotřebovali :)
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pegeucko
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 2793
Registrován: 14/7/2005, 10:40
Bydliště: jižní Čechy

Příspěvek od Pegeucko »

Jedna barevná:
Obrázek
Bitevní loď Bismarck
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
score51
desátník
desátník
Příspěvky: 47
Registrován: 28/2/2009, 22:10
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od score51 »

K potopeniu Hooda - Hood mal slabo pancierovanu palubu a boj s Bismarckom sa začal z prenho zlej vzdialenosti /cca 26000 m./,pričom granáty dopadali pod uhlom asi 40 stupnov,a lahko mohli prerazit palubu. Pre Hooda by bola ideálana vzdialenot okolo 22000 m,kedy by granáty dopadali pod uhlom asi 10 stupnov a po palube by sa klzali. Edmund Kosiarz - Námorné bitky
..A la guerre les trois quarts sont des affaires morales - vojna je z troch štvrtín záležitost morálky..
Uživatelský avatar
Vallun
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 546
Registrován: 12/2/2009, 08:23

Příspěvek od Vallun »

score51 - ech rozdíl 4000 metrů fakt neudělá 30 stupňů úhel;) nemělo tam být 12000m ? jinak v základní ymšlence máš více méně pravdu... Krom toho, že Bismark a Princ Evžen byly prostě modernější a tehcnicky pokročilejší kusy než Hood a v lepším tehcnickéms tavu než příliš nový (a imho nepříliš šŤastně řešený Prince of Wales).

Myslím si, ale, že kdyby Holland neudělal zcela nepochopitelné chyby (zvláště provázání manévrů Hoodu a PoW), a využil dalších dvou těžkých křižníků, pak mohl dosáhnout nějakého lepšího úspěchu.

I když já, na jeho místě bych se dos třetnutí asi nepustil a počkal bych na lepší poměr sil...
Ve válce: Rozhodnost; Po porážce: Vzdor
Po vítězství: Velkomyslnost; V míru: Dobrá vůle

sir Winston
Uživatelský avatar
mmmichalll
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 118
Registrován: 7/3/2008, 18:09

Příspěvek od mmmichalll »

Vallun má pravdu, nejjednodušší by bylo německý svaz pouze sledovat z bezpečné vzdálenosti a jen pomocí rádia navádět bombardéry RAF do doby, než dorazí Home Fleet. Nadruhou stranu měl velitel britského svazu rozkaz zastavit němce stím co měl, zbytek flotily vyrazil až na dovetnou výpravu.
Ministerstvo školství varuje: Čtení škodí hlouposti
Uživatelský avatar
Vallun
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 546
Registrován: 12/2/2009, 08:23

Příspěvek od Vallun »

mmmichall - no, Lutjens plul daleko do doletu bombardérů a jak se ukázalo ve Středomoří, tak těžké bombardéry moc šancí na zásah nemaj a torpédové by tam nedoletěly... Zbytek flotily byl tou dobou už na cestě, ale relativně daleko. Myslím,že sosutavným sledováním dosáhli toho,že by Bismark nenpáchal mnoho škod, ale do Francouzských přístavů by dokázal díky rychlosti doplout...
Ve válce: Rozhodnost; Po porážce: Vzdor
Po vítězství: Velkomyslnost; V míru: Dobrá vůle

sir Winston
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Holland se zachoval podle nejlepších podle něj a staletími ověřených tradic.

Popsal bych je takto:

Nepřítel je zde a já na něj zaútočím protože mám takový rozkaz a koneckonců my Britové jsme nejlepší námořníci na světě. Myslím, že podobně by na to naběhl kterýkoliv jiný britský admirál.

Je to dikový způsoba a zpravidla nese velmi dobré výsledky. Je zajímavé že na souši jsou britské jednotky těžkopádné, pomalé, dlouho se rozhodují, mají snahu mít vše trojnásobně jištěno a na moři bojují stylem, že člověk žasne nad jejich rozhodností a agresivitou.

Holland rozehrál va bangue a prohrál. To se občas stává.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Odpovědět

Zpět na „Kriegsmarine“