Mitsubishi Ki-21 Sally

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Mitsubishi Ki-21 Sally

Příspěvek od Reisen »

Mitsubishi Ki-21 Sally

Firma Mitsubishi navrhla projekt těžkého bombardéru na základě specifikací císařského armádního letectva z února 1936, tyto specifikace požadovaly rychlost přes 400 km/h ve 3000 m, vytrvalost alespoň 5 hodin, nosnost pum na kratší vzdálenost měla být 1000 kg. Bombardér měl být dvoumotorový. První dva prototypy Ki-21 z prosince roku 1936, se od sebe odlišovaly výzbrojí a vybavením. První měl na hřbetě střeleckou věž a druhý nesl na hřbetě trupu charakteristický dlouhý skleník s kulometem na konci, to byl také spolehlivý poznávací znak Ki-21 pro další verze, tedy kromě té poslední . Motory byly Mitsubishi Ha-6 o výkonu 825 koní. Oba prototypy se potom zúčastnily dosti náročných porovnávacích zkoušek, ve kterých byly porovnávány s konkurenčními prototypy Nakajima Ki-19. První část zkoušek dopadla nerozhodně. Účastněným firmám byla doporučena vzájemná výměna motorů a tak Nakajima Ki-19 dostala motory Mitsubishi Ha-6 a Mitsubishi Ki-21 dostal zase motory Nakajima Ha-5 o výkonu 850 / 1080 koní. Konstruktérům z leteckého koncernu Mitsubishi se ještě podařilo odstranit nestabilitu při zaměřování pro shoz pum. Během nových porovnáváních vyšel Ki-21 jako jasný vítěz a v listopadu 1937 byla objednána sériová výroba. Celé označení po jeho přijetí znělo “armádní těžký bombardovací letoun vzor 97 model 1A“. Na jaře roku 1938 byly zahájena sériová výroba a to jak u mateřské továrny, tak i licenční v továrně Nakajima. Původní výzbroj bombardéru Ki-21-Ia složená ze tří pohyblivých kulometů typu 89 ráže 7,7 mm se ukázala jako poměrně neúčinná, proto u verze Ki-21-Ib byla zesílena o další dva kulomety v bočních střelištích. Zajímavý byl u této verze kulomet na konci trupu, který dálkově ovládal střelec ze skleníku. Další verze označená jako Ki-21-Ic měla zvětšenou pumovnici a palivové nádrže byly opatřeny ochrannými gumovými obaly. Bohužel tyto změny způsobily růst hmotnosti letadla a to až do té míry, že bylo nutno montovat větší kola podvozku s větší nosností a to zase vedlo k rekonstrukci motorových gondol. Ki-21 byly nad Čínou velmi úspěšné a brzy zcela vytlačily z výzbroje Sentai bombardovací letadla Ji-shi-ki, což byly Fiaty BR.20, které nebyly japonskými piloty vůbec oblíbené. Vraťme se ke Ki-21, ty byly velmi úspěšné, ale jen pokud neměl protivník stíhací letectvo. Jakmile se objevilo utrpěly tyto bombardéry ztráty (to byl osud snad všech japonských předválečných bombardérů). Pro minimalizaci ztrát bylo nutno nainstalovat výkonnější motory a účinnější výzbroj velkorážních kulometů a proto v březnu 1940 začaly zkoušky nového modelu 2A nebo v systému Kitai Ki-21-IIa. Motory byly čtrnáctiválcové Mitsubishi Ha-101 o výkonu 1340 / 1500 koní. Motorové gondoly byly opět zvětšeny, protože nový motor byl mohutnější, ale to přineslo i výhodu zcela zakrytého podvozku. Výzbroj zůstala zatím stejná jako u Ki-21-Ib tj. 5x typ 89. Kulomet s větší ráží dostala až verze Ki-21-IIb, která již neměla na hřbetě skleník, ale klasickou střeleckou věž s jedním kulometem typu 1 (Ho-103) ráže 12,7 mm. Ki-21 se po japonském útoku v prosinci 1941 uplatnily především v Thajsku, Barmě, Malajsku, Hong Kongu a Rangůnu. Spojenecké stíhací letectvo zde bylo zatím málo účinné a tak byly ztráty Ki-21 byly poměrně malé. To však platilo jen do okamžiku, kdy se zde objevují Hurricany a Tomahavky. Spojenci přidělili pro tento bombardér původně jméno Jane. Generál Mac Arhtur se však cítil dotčen, protože to bylo křestní jméno jeho manželky a tak došlo k přejmenování na Sally. Model Ki-21-IIb odlišující se střeleckou věží dostal jméno Gwen, potom se zjistilo, že se jedná o již známý typ uplatnilo se opět jednotné označení Sally. Ki-21 se uplatňovaly ještě v roce 1943. Mimo jiné bombardovacími útoky proti Kalkatě. V té době měly být nahrazovány modernějšími stroji Nakajima Ki-49 Helen, ale těch bylo stále málo. Až teprve v posledním válečném roce bylo střídání rychlejší, modernějšími typy Mitsubishi Ki-67 Peggy. Na konci války tvořila Sally výzbroj již jen u poslední Sentai. To však neznamenalo, že všechny zastaralé letouny byly sešrotovány, sloužily jako dopravní a nákladní několik jich bylo použito i sebevražedným náletům na spojenecká letiště. V Číně byla část bombardérů Ki-21 upravena na dopravní a to především pro přepravu nákladu z Japonska do Číny a Mandžuska. Používala je také civilní společnost Dai Nippon Koku K.K., zde samozřejmě létaly zcela bez výzbroje a byly označeny jako typ MC-21. Celkem bylo vyrobeno 2064 letadel všech verzí, v roce 1942 byl letoun již za svým zenitem, ale náhrada nebyla a tak výroba pokračovala až do roku 1944.

TTD bombardéru Mitsubishi Ki-21
Výrobce:
Mitsubishi Jukogyo K.K. továrna v Nagoyi 1713 letadel
Nakajima Hikoki K.K. továrna v Otě 351 letadel
Typ: Ki-21-Ia | Ki-21-IIb
Výroba: od jara roku 1938 do 1940 | od roku 1941 do 1944
Vyrobeno: 143 letadel Ki-21-Ia | 696 letadel Ki-21-IIb
Osádka: 6-7 | 7
Motory: 1x Nakajina Ha-5 | 1x Nakajima Ha-101
Výkon koní: 1080 | 1500
Rozpětí: 22,50 m | 22,50 m
Délka: 16,00 m | 16,00 m
Výška: 4,35 m | 4,85 m
Nosná plocha: 69,60 m2 | 69,60 m2
Vzletová hmotnost: 7492 kg | 9710 kg
Max.rychlost: 432 km/hod | 486 km/hod
Dostup: 8640 m | 10000 m
Dolet: 1500 km | 1500 km
Max.dolet: 2700 km | 2700 km
Výstup na 5000 m: 13,9 min | 13,2 min
Výzbroj:
3x kulomet typ 89 ráže 7,7 mm | 1x Ho-103 ráže 12,7 mm, 5x typ 89 ráže 7,7 mm
Pumy: 1000kg | 1000 kg
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Trojpohledový výkres, bokorysy typů a fotografie

Obrázek
Ki-21-IIa a verze.

Obrázek Obrázek
Ki-21
Obrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

nejsi japonec? :lol:
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Hej, konečně japanofil (aspoň doufám) a ty si budeš dělat srandu ? :evil: :wink:
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

pardon :lol:

no, kdybyste meli naladu, tak bych uvital pokec o Ki43, 44, 61, 84 a pak o G4M...to jsou letadla, ktery me bavi 8)
taky by mozna bylo zajimavy, kdybyste vyhrabali nejaky porovnavaci testy, nejenom historii, kdysi jsem cetl nejaky test mezi ki84 a spitem 14, ale to jsem byl jeste malej a blbej a nezajimalo mne to tuze ;O((((
Ja se o japonce moc nezajimam, takze tyhle prameny zmakly nemam, mozna je to skoda, protoze par vybornych letadel meli...
válka je vůl
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

To fatale ač jsem Čech, tak o japonskou armádu a o námořnictvo se zajímám cca 12 let.
Jen bych Tě rád povzbudil, klidně začni diskuzi na nějaké téma, pokud budu něco vědět rád se přidám. Všechna letadla, která jsi vypsal mám poměrně namáklé. :D
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

ok, zejtra zkusim spleskat par dotazu na neco stihaciho a udelat novy tema, at nezasirame tohle offtopicem 8)
válka je vůl
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Reisen píše:To fatale ač jsem Čech, tak o japonskou armádu a o námořnictvo se zajímám cca 12 let.
Jen bych Tě rád povzbudil, klidně začni diskuzi na nějaké téma, pokud budu něco vědět rád se přidám. Všechna letadla, která jsi vypsal mám poměrně namáklé. :D
Námořnictvo a 12 let? Konečně konkurence. 8)
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
saldy
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 138
Registrován: 12/5/2011, 17:24
Bydliště: Aussig an der Elbe-SUDETENLAND
Kontaktovat uživatele:

Re: Mitsubishi Ki-21 Sally

Příspěvek od saldy »

Jakej typ bombardovacího zaměřovače to mělo? Ia si myslím že mechanický, IIa už automat?
Obrázek
"Zabít se dá každý" V. Corleone
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Mitsubishi Ki-21 Sally

Příspěvek od skelet »

Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Bombardovací a bitevní letouny“