Kawasaki Ki-66

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Kawasaki Ki-66

Příspěvek od Reisen »

Kawasaki Ki-66

Velitelství japonského armádního letectva podlehlo úspěchům Ju-87 a německé propagandě, která nekriticky vyzdvihovala nasazení střemhlavých bombardérů. Armádní letectvo do roku 1939 se o jednoúčelové střemhlavé bombardéry prakticky nezajímalo, ale válka v Evropě přinesla zájem o takové stroje a tak v září roku 1941 zadává Rikugun Koku Hombu požadavek na stavbu střemhlavého bombardéru, který má být vybaven brzdícími štíty a bude schopný dosahovat přesných zásahů. Na kratší vzdálenost měl být schopen dopravit 500 kg pum a na delší 300 kg. Dále byla požadována zástavba pevných zbraní, aby bylo možno jejich střelbou účinek náletu zvýšit. Letoun měl být dvoumotorový.

Zakázka byla zadána firmě Kawasaki a její konstruktér Takeo Doi se přidržel konstrukce lehkého bombardovacího letounu Kawasaki Ki-48, ale v žádném případě nemůžeme říci, že by to byla varze Ki-48. Nový letoun byl menší a jemnější a byla to zcela nová konstrukce. Přední část byla zakrytá a z hlediska aerodynamiky lépe tvarovaná, konstrukce byla celkově odolná a pevná, aby vydržela namáhání při vybírání střemhlavého letu. Byl to dvoumístný celokovový středoplošník. V křídlech vně motorových gondol byly mřížové aerodynamické brzdy, které byly hydraulicky vyklápěné. Po obou stranách neprosklené přídě byly pevné kulomety Ho-103 ráže 12,7 mm, které byly určeny k odstřelování cíle. Pro obranu bylo možno použít dva kulomety typu 89 ráže 7,7 mm, jedním mohla být vedena palba skrze spodní výstřelnou štěrbinu pod trup a druhým bylo možno vést obranou palbu nahoru za letoun.

Od října 1942 do dubna 1943 bylo postaveno šest prototypů, ty byly označeny Ki-66-Ia, výsledek zkoušek byl velmi příznivý, letoun měl příjemné letové vlastnosti, ale nepředčil svými výkony svého sériově vyráběného sourozence Ki-48-II a verze Ki-48-IIb s aerodynamickými brzdami, splnila bezezbytku úkoly, pro které byl Ki-66 vyvinut, proto nebyl Ki-66 sériově vyráběn.

Jeden letoun byl vybaven výkonnějšími motory Nakajima Ha-315-I o výkonu 1350 koní, to měla být verze Kawasaki Ki-66-Ib. Existovaly ještě projekty, ve kterých bylo počítáno s motory Nakajima Ha-39 o výkonu 2100 koní, tento letoun měl být označen jako Ki-66-Ic Hei. Další verze měla být Ki-66-Id Tei, ta měla mít motory Nakajima Ha-45 o výkonu 1900 koní. Počítalo se s úpravou na těžký stíhací letoun s označením Ki-66-II model 2, tato verze měla být poháněna motory Nakajima Ha-315-II o výkonu 1360 koní.

Letoun nebyl zjištěn spojeneckou zpravodajskou službou a tak nedostal přiděleno kódové jméno.

Zdroje:
Václav Němeček: Vojenská letadla 3.díl, Naše Vojsko - Praha 1992
Rene J.Francillon: Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press – Annapolis USA 1995
L+K 24/84


TTD Kawasaki Ki-66-Ia

Výrobce: Kawasaki Kokuki Kogyo Kabushiki Kaisha v Akashi
Výroba: od 10/1942 do 04/1943
Vyrobeno kusů: 6 prototypů
Osádka: 2
Motor: 2x Nakajima Ha-115 se startovacím výkonem 1150 koní
Rozpětí: 15,50 m
Délka: 11,20 m
Výška: 3,70 m
Nosná plocha: 34,00 m2
Vzletová hmotnost: 5750 kg
Max. rychlost: 535 km/h ve výšce 5600 m
Dostup: 10000 m
Stoupavost: 5000m za 7 min 30 s
Dolet: 2000 km
Výzbroj : popsána v textu
Pumy: 500 kg
Přílohy
kawasaki_ki-66-s.gif
Naposledy upravil(a) Reisen dne 30/8/2011, 02:00, celkem upraveno 2 x.
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Fotografie
Obrázek Obrázek
Ki-66 celkový pohled a předek

Obrázek
Ki-66 z boku
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Bombardovací a bitevní letouny“