Nakajima G8N1 Renzan

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Nakajima G8N1 Renzan

Příspěvek od Reisen »

Nakajima G8N Renzan / Rita

Na jaře roku 1942 vydalo velení námořního letectva technické požadavky 18-Shi na konstrukci námořního útočného letadla, které bude operovat ve velkých výškách a velmi daleko od svých základen základen. Konstrukce letadla byla požadována s pancéřováním prostor osádky, účinnou výzbrojí na obranu proti nepřátelským stíhačkám a samosvornými nádržemi paliva. Konstrukce a vše co bylo plánováno v letadle použít, muselo být ověřeno, Japonsko si již nemohlo dovolit další G5N Shinzan.

Konstruktéři firmy Nakajima, přistoupili k úkolu svědomitě a šli jen svou vlastní cestou. Nejprve byly zhotoveny dvě dřevěné makety ve skutečné velikosti. Letoun byl středoplošník s křídlem, které mělo laminární profil a dělené štěrbinové klapky. Podvozek byl příďového typu, tedy takový, jaký byl poprvé vyzkoušen u Shinzanu. Motory byly čtyři - výkonné, ale ještě stále vyvíjené dvouhvězdicové osmnáctiválcové turbokompresorem přeplňované Nakajima NK9K-L Homare 24. První prototyp vzlétl 23.října 1944, zkoušky, ač nebyly nijak zvlášť úspěšné, pokračovaly přinášely první zprávy o letadle, jeho hlavním problémem byly motory, které ještě nebyly vývojově dokončené. Jejich výkony byly většinou malé, tedy menší než kolik si od nich slibovali konstruktéři. Letové vlastnosti nebyly špatné. Brzy s k prvnímu prototypu připojil druhý (prosinec 1944), který měl velké vstupy nasávaného vzduchu v dolní části krytu motoru. V lednu 1945 objednána sériová výroba bombardéru, který byl označen Nakajima G8N1 Renzan. Potom se do zkoušek zapojil třetí prototyp, který měl zlepšený výhled z kabiny, která byla dovybavena bočními okénky. Čtvrtý prototyp také létal a byly na něm prováděny různé testy, bohužel pro Japonsko, po válce a v USA. Do konce září 1945 počítali Japonci s výrobou šestnácti prototypů ( čtyři další již byly rozestavěné ) a třicetidvou předsériových letadel. Musíme si uvědomit, jak náročná výroba to byla, vždyť jenom z duralové slitiny, která byla použita na jeden jediný stroj G8N1, bylo možno postavit deset Reisenů. No a tak 13.července 1945 padlo rozhodnutí, zastavit všechny práce a všechny pracovní síly a zdroje vrhnout v Nakajimě na výrobu stíhacích bombardérů J9N Kikka. Tím skončila pro Japonsko výroba strategických čtyřmotorových bombardérů.

Pouze v projektech byly připravovány další verze Renzanu Nakajima G8N1a měl být nosičem sebevražedných letadel Ohka model 33. Nakajima G8N2 Renzan KAI měl mít výkonnější motory Ha-43-11 a Nakajima G8N3 měl mít v rámci úsporných programů nosníky z ocelových profilů.

Jak jsem se již zmínil, po válce byl shledán Renzan natolik zajímavým typem, že jeden jeho exemplář byl dopraven do USA a tam v Newark Airfield zkoušen s výsledkem, že nepřináší nic nového a americké B-29 jsou pokročilejší konstrukcí než je japonský bombardér a bylo by jen mrháním peněz ve zkouškách pokračovat. Výkony Renzanu leží mezi B-17 a mezi B-29. Letoun se nedochoval, na počátku padesátých let byl sešrotován. Spojenci Renzana poprvé zjistili již v roce 1944 při leteckém průzkumu a dostal přidělené spojenecké jméno Rita.

To byl poslední japonský strategický bombardér, který létal. Podle mého to bylo zcela zbytečné plýtvání silami a prostředky, v druhé polovině roku 1943 byli Japonci v defenzívě a myslím si, že by bylo prozíravější, kdyby se intenzivněji věnovali vývoji a stavbě přepadových stíhaček. Tím ovšem nechci, aby to vyznělo, že Renzan byl špatné letadlo, naopak byl dobře vyzbrojen, dvě kanónové věže (nad a pod trupem), každá měla dva kanóny typ 99 ráže 20 mm a čtyři kulometná střeliště (příď, na bocích a zadní) s kulomety typu 2 ráže 13 mm a v zadním střelišti byl kulomet zdvojený. Dobrá pasivní obrana a poměrně slušná nosnost pum, určitě by to nebylo špatné letadlo, ale nebyl čas na jeho další vývoj. Existovaly ještě další projekty strategických bombardérů, o kterých napíšu,ale žádný z nich už nelétal. Renzan byl poslední.

Renzan – Horské pásmo

TTD G8N Renzan

Typ: G8N1
Výrobce: Nakajima Hikoki Kabushiki Kaisha v Koizumi
Výroba: popsáno v textu
Vyrobeno: popsáno v textu
Osádka: 7-10
Rozpětí: 32,54 m
Délka: 22,93 m
Výška: 7,20 m
Nosná plocha: 112,00 m2
Vzletová hmotnost: 26800 kg
Motor: 4x Nakajima NK9K-L o startovním výkonu 2000 koní, ve výšce 8000 m 1850 koní
Max.rychlost: 593 km/hod v 8000 m
Dostup: 10200 m
Max.dolet: 7470 km
Výstup na 8000 m: 17 min 34 s
Výzbroj: 4000 kg pum, hlavňová výzbroj popsána v předchozím textu

Obrázek
Renzan.
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Trojpohledový výkres Renzanu
Obrázek
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Fotografie z výroby
Obrázek
G8N1 foto.

Obrázek
G8N1 nedokončený.

Obrázek
G8N1 ocas.
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Fotografie ze zkoušek

Obrázek
G8N foto.

Obrázek
G8N1 pojíždění.

Obrázek
G8N1 přistání.
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

a další
Obrázek
G8N1 v USA.

Obrázek
G8N1 výrobní hala.
Obrázek
Uživatelský avatar
Bruno
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 824
Registrován: 8/10/2004, 10:51

Příspěvek od Bruno »

Krásne lietadlo...
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Najvačším nepriatelom mieru su pacifisti...
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Jsem zvědav, co na něj řekne Fatale...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Já Ti to řeknu, on bere ještě jakž takž Betty a 2-3 jap.stíhačky a to ještě s výhradami, ale odsouhlasil že Mustang byl vekej hajzl. :mrgreen:
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

co bych na nej mel rikat...nic, bojove to nelitalo a soudit podle par prototypu, to se neda, ostatne ani ty nebyly uplne to top, co se vyrabelo ve svete, viz. b29, jak sam pises, kdyby meli japici voc casu a materialu, treba by ho dokazali vysperkovat na paradni letadlo, treba taky ne... kdyby...

ad mustang: ja to myslel ironicky :mrgreen: bylo to dobry letadlo, ale ze bych si z nej sedal na zadek, to fakt ne
válka je vůl
Odpovědět

Zpět na „Bombardovací a bitevní letouny“