Kawanishi N1K1 11 Kyofu

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Kawanishi N1K1 11 Kyofu

Příspěvek od Reisen »

Kawanishi N1K1 Kyofu / Rex
Technické specifikace velení námořního letectva 15-Shi, zadaly podmět k zahájení konstrukčních prací na dvou známých plovákových stíhacích letounech, které jako snad jediné byly v operační službě ještě koncem války. Jednalo se o Mitsubishi A6M2-N Rufe a Kawanishi N1K1 Rex. Plovákové Zero bylo poměrně brzy k dispozici a tak Nakajima (ta tyto stroje vyprojektovala a postavila), dostala objednávku na letouny, které měly uspokojit potřebu námořnictva než bude dokončen výkonnější a modernější projekt od konkurenční firmy Kawanishi.

Kawanishi měla dobré zkušenosti se stavbou plovákových letadel a tak se postila do konstrukce celokovového středoplošníku označeného K-20. Konstruktéři mohli využít zkušeností z rychlého plovákového průzkumného letadla E15K1, na kterém již rok pracovali. První prototyp N1K1 měl také protiběžné dvoulisté vrtule, které poskytovaly velkou výhodu při startu plovákového stroje – neprojevil se reakční moment vrtule, který je zejména u letadel s jedním centrálním plovákem dost nepříjemný. Motor byl Mitsubishi MK4D Kasei 14 Zde je však další problém, složitost a vysoká hmotnost reduktoru pohánějící vrtule. To bylo zdrojem velkého zdržení E15K1, z tohoto důvodu byl již druhý prototyp a po něm všechny ostatní, vybaven jednoduchou trojlistou vrtulí a motorem MK4C 13. Pomocné plováky měly být původně také podobné jako u Shiunu, tj. nafukovací a sklopné ke koncům křídel. Pod pojmem nafukovací rozumějte plovák s kovovou spodní skořepinou a vršek byl z tkaniny napuštěné kaučukem, před přistáním se plovák měl sklopit dolů pod křídlo a nafouknutím zvětšit svůj objem. Také zde na složitost zařízení byly nakonec použity plováky jednoduché na pevné vzpěře.

První vzlet se konal dne 6.5.1942 a jak jsem psal výše, problémy byly s protiběžnými vrtulemi a další prototyp létal již jednoduchou vrtulí a s horšími letovými vlastnostmi, ale také s mnohem vyšší spolehlivostí. V září byly zahájeny zkoušky přijímací a ne prototypech se objevuje výzbroj v podobě dvou kulometu typu 97 ráže 7,7 nad motorem a dvou kanónů typu 99 model 1 ráže 20 mm v křídlech. Pod křídla bylo možno zavěsit dvě pumy po 30 kg. Sériová výroba byla zahájena od června roku 1943, ale rozbíhala se jen velmi pomalu a ukončena byla po necelém roce v březnu 1944 poslední stroje byly dodávány s motorem MK4E Kasei 15. Byla připravována ještě verze N1K2 s výkonnějším motorem MK4R Kasei 23 s výkonem 1900 koní. Letoun byl technicky vydařený a tak došlo později k jeho pozemní úpravě označené N1K1-J a N1K2-J, ale to byl již jiný letoun, který si zaslouží vlastní popis.

Operační nasazení: o tomto letadle by se dalo říci, že do výzbroje přišelo pozdě. Japonské námořnictvo se již dostávalo do defenzívy a již tyto letouny nepotřebovalo. Jejich hlavním úkolem mělo být zajištění stíhací ochrany výsadku, než se vybudují přistávací dráhy a na podzim roku 1943, tedy v době kdy byla Otsu Kokutai připravena, již na žádné výsadkové operace nemělo Japonsko sílu. Spojenci se s Kyofu setkávali zřídka a zjistili, že letoun má dobré výkony a rozhodně jej nemohou podceňovat. Zpravodajská služba tomuto letadlu přidělila kódové jméno Rex. Kyofu operovaly v Balikpapanu (Borneo) a koncem války z japonského jezera Biwa.
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

TTD Kawanishi N1K1 Kyofu
Výrobce:
Kawanishi Kokuki Kabushiki Kaisha v Nauru
Typ: N1K1-11
Výroba: od V.1942 do VI.1943 prototypy a od VI.1943 do III.1944 sériová výroba
Vyrobeno: 8 prototypů a 89 sériových letadel
Motory:
1x Mitsubishi MK4D Kasei 14 startovní výkon 1460 koní, 1400 koní ve 2700 m, 1260 koní v 6100 m, dvoulisté protiběžné vrtule (první prototyp)
1x Mitsubishi MK4C Kasei 13 startovní výkon 1460 koní, 1420 koní ve 2000 m, 1300 koní v 6000 m, trojlistá stavitelná vrtule
1x Mitsubishi MK4E Kasei 15 startovní výkon 1530 koní, 1400 koní ve 2600 m, 1280 koní v 6000 m (stroje poslední série)
Rozpětí: 12,00 m
Délka: 10,59 m
Výška: 4,75 m
Nosná plocha: 23,50 m2
Vzletová hmotnost: 3500 kg
Max.rychlost: 489 km/hod ve výšce 5700 m
Dostup: 10560 m
Dolet: 1050 až 1665 km
Výstup na 5000 m: 5 min 35 s
Výzbroj:
2x typ 97 ráže 7,7 mm, 2x typ 99 model 1 ráže 20 mm
Pumy: 2x 30 kg
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Trojpohledový, tedy spíše čtyřpohledový výkres.

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Nádherná záležitost, tohlr letadlo! Ovšem jak píšeš, přišel příliš pozdě, takže akce, pro které byl plánován oddřel A6M2-N.

Obrázek
Rex-22.

Obrázek
Rex-5.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

fotografie

Obrázek
Rex fotografie 2.

Obrázek
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“