Kjushu J7WI Shinden

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Kjushu J7WI Shinden

Příspěvek od YAMATO »

Ke konci roku 1942 začalo Japonské námořní letectvo vývoj stíhacího letounu dosti ojedinělé koncepce. Jednalo se o tzv. kachnu, čili letoun s vodorovnou příďovou plochou. Letouny této koncepce vznikaly i dříve, ale jen Japonsko dovedlo vývoj až na práh sériové výroby.

Výhody takto řešeného letounu byly značné: stroj byl bezpečný proti přetažení, do přídě šlo umístit silnou výzbroj bez omezení synchronizací, lepší byl i výhled. Vývoj takového stroje ovšem nebyl bez rizik, proto byl nejprve v námořním leteckém arsenálu v Jokosuce vyvinut zmenšený kluzák MXY6, řešený podobně jako budoucí stíhač.

V roce 1943 byly firmou Chigasaki Seizo K.K. vyrobeny 3 kusy. Zkoušky na podzim téhož roku prokázali dobré vlastnosti, jeden z kluzáků nakonec dostal malý motor Semi 11 (16kW) pro prověření tlačné vrtule. Na začátku roku 1944 bylo rozhodnuto o vývoji stíhače J7W1, přepadového stíhače pro pozemní základny námořního letectva. W znamenalo Watanabe, tato firma však byla v roce 1943 přejmenována na Kjushu Hikoki K.K., takže to bylo již jen tradiční označení. Kjushu neměla zkušenosti s vývoje stíhacích letounů, vybrána byla pro vyčerpání kapacit zkušenějších firem jinými projekty, proto byla posílena několika odborníky z Jokosuckého arsenálu, včetně kapitána Masaoki Tsurama, otce celého projektu.

Práce se rozběhli v červnu 1944 a v únoru 1945 byl hotový první prototyp. Poháněl ho hvězdicový osmnáctiválec Mitsubishi MK9D (Ha-43) se zvletovým výkonem 1566kW. Vrtule byla šestilistá, automatická, podvozek příďový. Výzbroj v přídi byla tvořena čtyřmi kanony vz.5 ráže 30mm. Při zkouškách dělalo problémy chlazení motoru a vibrace dlouhého hřídele vrtule, potíž byla také s reakčním momentem, který nebezpečně vychyloval stroj při vzletu.

Zalétání proběhlo na letišti Fukuoka až 3. srpna 1945, v kabině byl kapitán Tsuruma. Do konce války se uskutečnilo jen několik vzletů, celkem v trvání pouze cca 45 minut.Situace Japonska již byla kritická. Jen s obtížemi se povedlo dokončit druhý prototyp, přesto objednalo námořní letectvo velkosériovou výrobu, Kjushu měla dodávat 30 ks měsíčně, Nakajima, která připravovala licenční výrobu v Handě, 120. Konec války zabránil Tsurumovi v realizaci další verse, J7K2, montáží proudového motoru Ne-130 do zádě stroje.

Technické údaje:
rozpětí 11,11 m / délka 9,66 m / výška 3,92 m /
nosná plocha 20,5 m / hmotnost prázdného letounu 3645 kg /
vzletová hmotnost normální 4930 kg / max. 5230 kg /
max. rychlost (v 8700 m) 750 km/h / dostup 12000 m / dolet 900 km (výkony vypočtené)

Obrázek

Obrázek Obrázek
shinden
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Existujú nejaké výpočty výkonov verzie K2? Teda tej prúdovej?

Tá predná podvozková noha mi pripadá dosť chatrná a riadiace plochy (zvislé)
by boli v sériovej verzii asi tiež väčšie.
1911
četař
četař
Příspěvky: 70
Registrován: 7/5/2008, 11:53

Příspěvek od 1911 »

nemali velmi podobny stroj na konci vojny resp tesne po nej aj americania? alebo to bol ukoristeny Shinden s US znakmi??
nejsem novacek, kdysi jsem tu byl "znam" jako "sketch"....:-)
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Na jméno toho amerického si teď za boha nemůžu vzpomenout, ale měli také podobný stroj. Byl to jejich vlastní letoun, ale do sériové výroby se nedostal. Vznikl až ke konci války. Zkusím dohledat aspon jméno až se dostanu ke svým knihám.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Počítám že jde o Curtiss XP-55 Ascender
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Tempik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1690
Registrován: 24/3/2008, 20:27
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Tempik »

Díky, to je on.
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“