Rikugun Ki-93

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Rikugun Ki-93

Příspěvek od Reisen »

Rikugun Ki-93

Velení japonského armádního letectva požadovalo pro své jednotky výkonnou dvoumístnou těžkou stíhačku již v roce 1941. Největší zkušenosti v tomto oboru měla firma Kawasaki, která vyráběly typ Ki-45 (v říjnu 1941 začaly zkoušky verze Ki-45-IKAI), ta na požadavky nakonec zareagovala letounem Ki-102, dalším hráčem byla později firma Mitsubishi se svým prototypem Ki-83 a konečně Rikugun Kokugijutsu Kenkyujo neboli armádní letecký technický výzkumný ústav v městě Tachikawě, tento ústav nejdříve spolupracoval s německým Messrschmittem, ale po vypuknutí války v Pacifiku pracoval zcela samostatně.

Požadavky se samozřejmě měnily, tak jak se vyvíjela válečná situace Japonska. Například v létě 1942 byl požadován jednomístný dálkový stíhač, na to odpověděl Rikugun (budu tak v dalším textu letecký ústav nazývat) projektem, který počítal s osmnáctiválcovými motory Mitsubishi Ha-211-II a s výzbrojí dvou kanónů Ho-5 a dvou kulometů Ho-103. Na projektu se pracovalo bez potřebných priorit a mnoho konstruktérů bylo převedeno na jiné projekty.

Rikugun Ki-93-Ia Ko
V roce 1943 velení armádního letectva požadovalo stíhací letoun, tentokráte dvoumístný, který měl nést nový kanón Ho-401 ráže 57 mm, při této příležitosti byl projekt označen Ki-93. Jak se blížila válka k japonským ostrovům, tak byly požadavky doplňovány a upřesňovány. Dvoumístný stíhač Ki-93 již nebyl požadován jako doprovodný, ale jako účinná zbraň proti americkým bombardérům. Letoun měl mít dobré pancéřování (pilotní sedadlo 70 mm!), nádrže paliva byly opatřeny samosvornými obaly a účinným hasícím zařízením. Hlavní výzbroj měl tvořit výše zmíněný kanón Ho-401, který vážil 160 kg, rychlost střelby byla 90 ran za minutu, zásoba střel byla 20 kusů a úsťová rychlost byla 520 m/s. Tento kanón byl doplněn kanóny v kořenech křídel typu Ho-5, ráže 20 mm s 600 náboji na hlaveň. Kanón Ho-401 byl uložen v jakési gondole pod trupem. Zadní polosféru mohl ovládat druhý člen posádky kulometem Ho-103, ráže 12,7 mm. Trup byl poměrně úzký a velmi jemně tvarovaný. Motory byly nyní Mitsubishi Ha-214-M o maximálním výkonu 2400 koní a počítalo se i s montáží výškových motorů Ha-214-Ru, které byly přeplňovány turbokompresory. Některé prameny tyto motory uvádějí, že poháněly již prototyp Ki-93-Ia ( Ki-93-I Ko). Jisté je, že tento prototyp byl opatřen šestilistými vrtulemi o průměru 3,80 metru. Letoun poprvé vzlétl 8.května 1945 a byl to jeho první a zároveň poslední let, který trval 20 minut. Po přistání došlo k poškození podvozku, když se zabořil do nezpevněného terénu.

Rikugun Ki-93-Ib Otsu
Na sklonku druhé světové války bylo japonské armádní letectva postaveno
před dva prvořadé úkoly. Zaprvé to byl boj proti spojeneckým bombardovacím letounům, o to byl úkol Ki-93-Ia a boj proti spojenecké námořní plavbě, pro tento úkol byl projektován a stavěn Ki-93-Ib (Otsu). Tím by bylo dosaženo, že při minimu úprav a verzí jeden letoun mohl plnit oba hlavní bojové úkoly. Úspěch zde zaznamenala především firma Kawasaki se svým v malé sérii vyráběným typem Ki-102. Rikugun v protilodní verzi Ki-93-lb měl pod tropem umístěn větší kanón typ 88 ráže 75 mm, což byl upravený protiletadlový kanón a letoun mohl nést navíc dvě pumy po 250 kg. Ještě do doby japonské kapitulace nebyl tento protilodní letoun Ki-93-lb zcela dostavěn.


Prameny:
1. Rene J.Francillon: Japanese Aircraft of the Pacific War; Naval Institute Press, Annapolis-Maryland USA rok 1995
2. William Green: War Planes of the Second World War; Londýn 1960-68
3. William Green a G.Swanborough: The Complete Book of Fighters; Smithmark-New York rok 1994
4. Nowa Technika Wojskowa; číslo 11/02
5. Sh.Nohara: The Xplanes of Imperial Japanese Army & Navy 1924-45; Green Arrow Japonsko rok 2000



TTD Rikugun Ki-93

Typ: Ki-93-Ia | Ki-93-Ib
Výrobce: Dai-Ichi Rikugun Kokusho v Tachikawě
Vyrobeno: 1 | 1
Výroba: 8.5.1945 první let | nezalétán
Určení: těžký záchytný stíhač | protilodní bitevní
Osádka: 2 | 2
Motor: Mitsubishi Ha-214
Startovní výkon: 2400 koní a 1730 koni ve výšce 8300 m
Rozpětí: 19,00 m
Délka: 14,22 m
Výška: 4,85 m
Nosná plocha: 54,75 m2
Vzletová hmotnost: 10660 | 10880 kg
Max.rychlost: 624 km/hod v 8300 m
Výstup: na 6000 m 9 min 3 s
Dostup 12050 m
Dolet 2000-3000 km
Výzbroj: popsána v textu
Některé zdroje uvádějí pro stíhací verzi typ motoru Ha-214-IRu o max. výkonu až 2700 koní

Obrázek
Ki-93 maba.
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Trojpohledový výkres a fotografie

Obrázek Obrázek
Ki-93 foto 2x

Obrázek
Ki_93_3D.
Obrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

70 mm pancíř v letadle, panečku! Skoro mi to přijde až moc, jako další extrém...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Taky jsem byl překvapen, proto jsem tam dal výkřičník, ale pokud s ním počíali i pro bitevní účely no snad...
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

To už by se mohl cítit pilot hodně bezpečně!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Nebo bych řekl, že se nemusel bát o svou p***l.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Letoun měl mít dobré pancéřování (pilotní sedadlo 70 mm!)
na 12mm strelu by stacilo min, proti 20mm k nicemu, protoze tam by strepiny nadelaly paseku vsude okolo...imho trochu nesmysl, japici jsou fakt legracni, bud nedaji nic, nebo zase traverzu...ostatne kolik takovejhle plat vazil? pul tuny?
měl nést nový kanón Ho-401 ráže 57 mm
57mm....hmmm, idealni pro deflekcni strelbu, ostatne cim by tohle monstrum zamerovali? imho by museli strilet odhadem, coz by pri zasobe 20 strel a nedostatku casu jiste prineslo kvalitni vysledky...

Cely tohle letadlo je jeden velkej nesmysl, nasadit ho jako bitevnik, pak mozna, ale jako stihacku? Blbej vtip, Me410 byl vykonejsi a jak dostaval na hubu... pisete, ze v tomhle letadle se pilot nemusel bat o svoji prdel, no ja bych se v nem teda bal o svoji prdel asi vic nez v zeru...

tady mate par celkem dobrych fotek ---> http://www.ijaafpics.com/jbwki931.htm
válka je vůl
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Reisene, s tvými GIF obrázky bývá nějaký problém, palba je nějak nemůže přežvýkat a udělat z nich náhled :D
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Fatale, ten 57 mm kanon Ho-401 se používal u Ki-102 b vcelku bez problémů, včetně nouzového stíhání bombardérů (nouzové proto, že Ki-102 b k tomu nebyl určen).

Jinak je ovšem jasné, že proti vzdušné převaze Spojenců by se těžko prosadil...

Obrázek
Ho-401.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Mel nejakej svuj extra zamerovac, nebo se 20mm i tohle monstrum jelo pres jeden? Fakt s tim neco sundali? Mi to prijde az skoro neuveritelny, zkusim vyhrabat o tyhle zbrani vic
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Proč by měli mít extra zaměřovač. Porovnej si balistiku jiných dvou zbraní a taky se často velice liší...třeba na Bf 108 se používali "divoké" kombinace: MG FF a MG 17, nebo MG 131 a MK 108...a podobně i mnohde jinde...co Jak-9 T s UBS a NS-37 nebo Jak-9 K s UBS a NS-45!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

30mm a 13mm bych jeste kousnul, ale se zbytkem neverim, ze by se dalo trefit na nejakou vetsi dalku, nelibilo se mi to ani u kobry, jestli pamatujes...
válka je vůl
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Nemělo to potom spíš primárně sloužit proti lodím? Americké dřevěné paluby, na těch ny to asi paseku nadělalo slušnou...Jestli spíš pánové neokoukali model střemhlavého bombardování a Ju-87 s jejich 37mm kanóny. Pak by to snad i šlo.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Fatale, na jakou dálku myslíš, že se dalo střílet z MK 108, aby přesnost za něco stála? Úsťová rychlost 500 m/s! Ostatně taková byla i u Ho-401.

Např. u JV 44 z MK 108 na těžké bombardéry stříleli ze vzdálenosti cca 150 m, kde byla vyhodnocena přesnost jako nejlepší.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Jenomze u JV44 si to mohli dovolit, meli o "neco" lepsi letadla, navic ke konci stejne vsude cpali mk103, kde byla ustovka 850m/s...
Ostatne to ki102, kolik s tim sejmuli buffu, kdyz se to osvedcilo?

Kdepak, ja tyhle extremne tezky zbrane nepovazuju za vhodny na leteckej boj, kdyby tomu dali misto toho 6x20, udelali by daleko lip...
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

To byl jen příklad...všeobecně se s MK 108 muselo střílet na malou vzdálenost. Bylo samozřejmě celkem jedno, v jaké mašině ten kanon byl.

MK 103? To myslíš vážně? Sice vyšší úsťová rychlost, ale jinak podstatně horší...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

v cem treba?
válka je vůl
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

To fatale, proč by měl být extra zaměřovač, vždyť o tom jsme se už tady na foru bavili, nestačí zastřílet zbraně např. na 400 nebo 600 m?
Tady šlo o to, aby byl jedním zasahem spolehlivě vyřazen bombardér a to myslím granát o hmotnosti 1,5 kg téměř 100% zaručil.
To srovnání Zera a Ki-93 je zcela mimo mísu, to je jako kdybys řek, že by ses cítil v Mustangu bezpečněji než v B-25H, každý byl konstruován pro jiné použití. Víš co myslím, vletět se Zerem do boxu B-29 by bylo asi něco jiného než tam vletět s Ki-93. Teď ještě maličkost nehodnoť Ki-93, jako takovou, ta létala 20 minut a potřebovala čas na vývoj.

To Atlantis: jako útočný-protilodní byl navržen Ki-93-Ib s kanónem ráže 78 mm typ 88, zde měl granát hmotnost 6,5 kg a úsťová rychlost byla 720 m/s.

Jinak já osobně si myslím, že použití kanónů vyšší ráže než 37 mm nebylo příliš efektivní, jednak to bylo z důvodu podstatně nižší kadence (mnoho velkorážných bylo i ručně nabíjených), malé zásoby střel a mnohdy nízké úsťové rychlostí. Samozřejmě pokud byl cíl zasažen, účinek takového granátu byl zničující. Podle mně bylo asi lepším řešením použítí raket jako to dělali Britové např. s Typhoonem.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

mk103 ma vyssi ustovou rychlost nez mk108 (850 vs 500), zasah ma tedy vice joulu a to docela podstatne, zasoba naboju stejna, hmotnost je ale u mk103 o vic jak 2x vyssi. mk108 ma vyssi kadenci (660rpm vs 420rpm), coz bych ale pri zasobe 80 naboju na lauf nepovazoval za takovej extra pruser, protoze touhle zbrani se mirit muselo, sprejovani neprichazelo v uvahu, navic 1x30 stacilo vetsinou spolehlive na stihacku a pevnosti se klanely po 3-5x30mm... takze mi to fakt prijde, ze jedinej podstatnej klad mk108 oproti mk103 je nizsi vaha :roll: temer 100kg uz je na stihacce urcite znat, to zase jo...
mk103 byla zbran spis pro 109tky g14 a radu K, tam byla jedina, tak tech 100kg za cenu sniperske presnosti asi bylo dobry obetovat, oproti tomu nacpat 4xmk103 do me262=400kg navic, tam je duvod jasnej...

zero vs. ki93:
ja to nemyslel tak, ze bych ty letadla chtel porovnavat, ale tak, ze bych radeji lital zero, kde kdyz me nekdo napadne mam sanci neco delat a ne ki93, kde uz je pilot jenom kachna, 70mm plat vsechno neochrani...
proste ze cely tyhle tezky 2motorovy stihacky byly imho pitomy napady jak v nemecku, tak v japonsku...mysleno pouzivani je ve dne pri utoku na buffy, protoze by se k nim ve skutecnosti dostala na dostrel tak 1 ze 100....
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Vliv palby z MK 103 na takovou Bf 109 by byl asi zajímavý...nicméně zajímavé je hlavně to, že tento kanon byl k dispozici podstatně dřív než MK 108, ale na stíhačkách se prakticky nepoužíval...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“