Mitsubishi A7M Reppu / Sam
Následníkem snad nejznámějšího japonského letadla, jímž byl asi Mitsubishi A6M Reisen, byl moderně koncipovaný palubní stíhací Mitsubishi A7M Reppu. Tento letoun měl za sebou v roce 1945 již poměrně dlouhý a složitý vývoj. Ten byl odstartován již v roce 1941, tehdy totiž vydalo velení námořního letectva velmi náročné specifikace 16-Shi. Vývojem byla pověřena firma Mitsubishi, ale úkol byl v roce 1941 nad její síly, to uznalo i velení JNAF a práci na projektu odložilo na rok 1942, kdy vydává nové specifikace 17-Shi. Pro představu maximální rychlost byla požadována 639 km/hodinu ve výšce 6000 metrů a tam se měla stíhačka dostat během šesti minut. Pilot měl být chráněný pancéřováním a nádrže zase samosvornými obaly. O tom že námořnictvo neustoupí z požadavků na obratnost letadla svědčil požadavek, že nový letoun musí být stejně obratný jako A6M3 Zero.
A7M1 – M-50
Jiro Hirokoshi, duchovní otec Reisenu, od samého počátku počítal s dobou nejméně třech let potřebných pro vývoj. První problém, který nový letoun potkal byla volba motoru. Hirokoshi chtěl použít dvouhvězdicový osmnáctiválec Mitsubishi MK9A o vzletovém výkonu 2200 koní, jeho výkon však ještě nebyl dokončen a tak námořnictvo doporučilo použít méně výkonný motor Nakajima NK9K. Tak se také stalo, ale celé to mělo jednu malinkou chybičku, letoun s továrním označením M-50 nesplnil výkonové požadavky směrnice 17-Shi. Prototyp byl dokončen až v dubnu 1944, protože jeho stavba a vývoj probíhal bez velkých priorit. Celkem byly postaveny pouze dva prototypy, námořnictvem přijaté jako A7M1 model 11 a první vzlet se konal 6.5.1944. Piloti hodnotili kladně letové vlastnosti a oceňována byla vysoká obratnost letadla a také jeho moderní vybavení, to vše umožňovalo být letounu soupeřem moderním americkým stíhačkám, výkon však pro tento úkol nebyl dostatečný. Motor Nakajima NK9K totiž ve výšce 6000 m poskytoval výkon pouze 1300 koní, ale konstruktér počítal s výkonem 1700 koní. Výzbroj byla složena ze dvou kulometů typu 3 ráže 13,2 mm a dvou kanónů typu 99 model 2 ráže 20 mm. Zásoba střeliva byla 400 nábojů pro každý kulomet a 200 granátů pro každý kanón
A7M2
Vývoj motoru Mitsubishi MK9A byl již ukončen a tak Jiro Hirokoshi konečně mohl tento motor nainstalovat. První vzlet se konal 13.10.1944 a výsledky byly nyní vynikající. Postaveno bylo celkem sedm prototypů a jeden letoun v sériovém provedení. Nová stíhačka dostala bojové jméno Reppu – Uragán a vyznačovala se takovými vlastnostmi a výzbrojí, že by byla velmi zdatným protivníkem Hellcatů a Corsairů. Křídla měla sklopné konce a trup byl opatřen brzdným hákem, stále bylo s Reppu počítáno jako s palubní stíhačkou. Výzbroj tvořily čtyři kanóny typu 99 model 2. Námořní letectvo objednalo sériovou stavbu, ale proti Japonsku se však postavilo téměř vše. Velké a silné zemětřesení v prosinci 1944 téměř zcela zničilo motorářskou továrnu a o další škody se potom postaraly B-29. Tím se stalo, že se ani zdaleka nemohla v červenci rozeběhnout sériová výroba, abych byl ale upřímný podepsal se na tom i dlouhý vývoj letadla a nedání potřebné priority při stavbě a zkouškách tohoto nadějného letounu. Po kapitulaci našly spojenecké zpravodajské skupiny několik prototypů a již jen tak pro formu jim přidělily kódové označení Sam.
A7M3 model 23
Byl v době kapitulace pouze rozestavěný prototyp, s jehož dostavbou a zahájením zkoušek se počítalo až na prosinec 1945. Měla to být palubní stíhačka, která již neměla sklápěcí konce křídel, v křídlech mělo být uloženo šest kanónů typu 99 model 2 a poháněn měl být výškovým motorem MK9C s dvourychlostním třístupňovým kompresorem, který umožnil dosažení maximálního startovního výkonu 2250 koní, ale především ve výšce 8700 m to mělo být ještě senzačních 1660 koní. Prototyp nebyl dokončen a výkony jsou vypočtené.
A7M3-J model 34
I tato verze nepřekročila stádium rozestavěného prototypu. Letoun měl operovat z pozemních základen a měl to být přepadový stroj s mohutnou výzbrojí čtyř kanónů typu 5 ráže 30 mm v křídle a dvou dalších v trupu pro střelbu šikmo vzhůru. Trup byl zesílen a prodloužen a křídlo mělo mít tlustější profil než palubní verze. Motor měl být turbokompresorový MK9A-Ru s vstřikováním chemikálií do kompresoru. Na tyto chemikálie byla v trupu nádrž o objemu 200 litrů. Dokončení prototypu bylo plánováno na říjen 1945.
Použité motory:
1x Nakajima NK9K Homare 22 o startovním výkonu 2000 koní, ve výšce 6850 m 1570 koní - A7M1
1x Mitsubishi MK9A o startovním výkonu 2200 koní, ve výšce 6000 m 1800 koní - A7M2
1x Mitsubishi MK9C o startovním výkonu 2250 koní, ve výšce 5000 m 1800 koní - A7M3
1x Mitsubishi MK9A-Ru o startovním výkonu 2200 koní, ve výšce 6800 m 2130 koní
Motor Nakajima NK9K měl zdvihový objem : 358377 cm³ a hmotnost 1035 kg
Motor Mitsubishi MK9A měl zdvihový objem: 41 563 cm³ a hmotnost 830 kg
TTD Mitsubishi A7M
Typ: A7M1 | A7M2 | A7M3 | A7M3-J
Výroba: popsáno v textu
Vyrobeno: popsáno v textu
Osádka: 1
Rozpětí: 14,00 | 14,00 | 14,00 | 14,00 m
Délka: 10,995 | 10,984 | 11,00 | 10,964 m
Výška: 4,28 | 4,274 | 4,28 | 4,28 m
Nosná plocha: 30,86 | 30,86 | 30,86 | 31,30 m2
Vzletová hmotnost: 4410 | 4720 | 5040 | 5732 kg
Motor typ: NK9K | MK9A | MK9C | MK9A-Ru
Max.výkon (koní): 2000 | 2200 | 2250 | 2200
Max.rychlost: 575 | 628 | 643 | 649 km/hod
Dostup: ? | 10950 | 10300 | 11500 m
Max.dolet: ? | 920 | ? | ? km
Výstup na 6000 m: 9 min 55 s | 6 min 7 s | 5 min 49 s | 6 min 5 s
Výzbroj: byla popsána v předchozím textu
Reppu.
Mitsubishi A7M Reppu
Moderátor: Hans S.
Přejít na
- OZNÁMENÍ & JINÉ
- ↳ Redakční plán - rezervace článků
- ↳ Náměty & komentáře
- ↳ Vzkazy od vedení Palby
- ↳ Dotazy od uživatelů
- ↳ Oznamy, vzkazy a odkazy
- ↳ Financování a propagace Palby
- ↳ Srazy a setkání Palba
- ↳ Sváteční okénko Palby
- ↳ Filmy, dokumenty, knihy
- ↳ Fikce, dohady, dotazy
- ↳ Fotografie, vtipy, citáty
- ↳ Návody aneb jak na Palbu
- ↳ Aktuality
- BOJIŠTĚ 2. SVĚTOVÉ VÁLKY
- ↳ Knihy, recenze knih
- ↳ Západní fronta
- ↳ Pozemní boje 1939 - 1944
- ↳ Pozemní boje 1944 - 1945
- ↳ Válka v Atlantiku
- ↳ Válka ve vzduchu
- ↳ Západní fronta 1939-1945
- ↳ Příčiny a události vzniku 2.sv války
- ↳ Východní fronta
- ↳ Od Bagrationu do Berlína
- ↳ Bagration a souvislosti s největší bitvou ww2
- ↳ Od Stalingradu po Kursk
- ↳ Od Kurska po Bagration
- ↳ Stalingrad
- ↳ Východní fronta - operace na jihu
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Sever
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Střed
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Jih
- ↳ Finsko-Ruský konflikt
- ↳ Válka ve Středomoří
- ↳ Boje v Severní Africe
- ↳ Jižní Evropa a Balkán
- ↳ Námořní a vzdušné operace ve Středomoří
- ↳ Dálný Východ
- ↳ Boje na kontinentu
- ↳ Námořní válka v Pacifiku
- ↳ Boje v Indickém Oceánu
- ↳ Asie, Japonsko a Čína 1931 - 1945
- ↳ Asie, Japonsko a Čína 1931-1945 (2)
- ↳ Komplexní témata a různé
- STÁTY A JEJICH ARMÁDY 1918-1945
- ↳ NĚMECKO
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Německá obrněná technika
- ↳ Samohybná děla
- ↳ Tanky a stíhače tanků
- ↳ Luftwaffe
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Kriegsmarine
- ↳ Wehrmacht
- ↳ Uniformy
- ↳ Waffen SS
- ↳ Osobnosti, organizace, vojáci
- ↳ Pohlaváři
- ↳ Organizace
- ↳ Vojáci
- ↳ Příběhy
- ↳ Vyznamenání
- ↳ Wunderwaffen
- ↳ Architektura & mystika
- ↳ Právní a filozofické aspekty nacizmu
- ↳ Ostatní
- ↳ VELKÁ BRITÁNIE
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Royal Navy
- ↳ Letectvo (RAF, FAA)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Ostatní
- ↳ USA
- ↳ Armáda (US Army)
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo (USAAF, USMC, USN)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Námořnictvo (USN, USMC)
- ↳ Ostatní
- ↳ SSSR
- ↳ Rudá armáda, pěchotní výzbroj
- ↳ Ruská obrněná technika
- ↳ Samohybná děla
- ↳ Tanky
- ↳ Obrněné automobily
- ↳ Ruské letectvo
- ↳ Ruské námořní síly
- ↳ Ostatní
- ↳ Vyznamenání
- ↳ ITÁLIE
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Ostatní
- ↳ FRANCIE
- ↳ Pozemní vojsko a Cizinecká legie
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Opevnění & bunkry
- ↳ Ostatní
- ↳ JAPONSKO
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Letectvo (IJA, IJN)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Různé
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Ostatní
- ↳ ČESKOSLOVENSKO
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Útočná vozba
- ↳ Letectvo
- ↳ Československá Republika
- ↳ čs. osobnosti, vojáci, lidé
- ↳ čs. opevnění
- ↳ Vyznamenání
- ↳ OSTATNÍ
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ARMÁDY A UDÁLOSTI PO ROCE 1945
- ↳ SSSR - Rusko
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ PVOS
- ↳ Letectvo
- ↳ Letadla
- ↳ Vrtulníky
- ↳ Výzbroj a výstroj
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ USA
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Letadla
- ↳ Vrtulníky
- ↳ Výzbroj a výstroj
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ Státy NATO mimo USA
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Doktrína, strategie, taktika a organizace NATO
- ↳ Speciální jednotky
- ↳ Státy Varšavské smlouvy mimo SSSR a ČSSR
- ↳ ČSSR, ČR, SR
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Obrněná technika a dělostřelectvo
- ↳ Letecká technika
- ↳ Organizace armády
- ↳ Ostatní
- ↳ Zbrojní průmysl
- ↳ Jaderné a kosmické zbraně
- ↳ Katalog balistických raket
- ↳ Ostatní
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Letecká technika
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Švédsko
- ↳ Čína (ČLR)
- ↳ Ukrajina
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ PVOS
- ↳ Letectvo
- ↳ Dělostřelectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ Události a konflikty po roce 1945
- ↳ Válka v Afganistánu
- ↳ Vietnam
- ↳ Blízký a střední východ
- ↳ Korea
- ↳ Čečensko
- PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA
- ↳ Bojiště
- ↳ Námořní bitvy
- ↳ Západní fronta
- ↳ Východní fronta
- ↳ Ostatní bojiště
- ↳ Technika
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Námořnictvo Německa
- ↳ Námořnictvo Velké Británie
- ↳ Námořnictvo Francie
- ↳ Námořnictvo Ruska
- ↳ Námořnictvo Rakouska-Uherska
- ↳ Námořnictvo Itálie
- ↳ Námořnictvo USA
- ↳ Námořnictvo Japonska
- ↳ Námořnictvo ostatních států
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Letectvo Německa
- ↳ Letectvo Velké Británie
- ↳ Letectvo Francie
- ↳ Letectvo Ruska
- ↳ Letectvo Rakouska-Uherska
- ↳ Letectvo Itálie
- ↳ Letectvo USA
- ↳ Letectvo Japonska
- ↳ Letectvo ostatních států
- ↳ Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo
- ↳ Pěchotní výstroj
- ↳ Osobnosti
- ↳ Státy a národy zúčastněné ve WW1
- LIDÉ, MILITÁRIE, VĚDA, KULTURA
- ↳ Osobnosti, vojáci, příběhy
- ↳ Příběhy
- ↳ Japonsko
- ↳ Ostatní
- ↳ Československo
- ↳ Německo
- ↳ Dějiny kultury a vědy
- ↳ Umění v historických souvislostech
- ↳ Společenské změny v historické perspektivě
- ↳ Písemné, filmové a jiné dokumenty
- ↳ Astronomie a Fyzika
- ↳ Válečné zločiny & Holocaust
- ↳ Uniformy a vyznamenání
- ↳ Vyznamenání
- ↳ Uniformy
- ↳ Ostatní
- STAROVĚK, STŘEDOVĚK, NOVOVĚK DO ROKU 1914
- ↳ Starověk
- ↳ Řím
- ↳ Řecko
- ↳ Ostatní národy
- ↳ Středověk
- ↳ Afrika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Amerika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Asie
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Evropa
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Země Koruny české
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ fortifikace (technika)
- ↳ ostatní
- ↳ Středověké fortifikace
- ↳ Výzbroj, technika, taktika, armády
- ↳ Ostatní
- ↳ Novověk
- ↳ Afrika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Amerika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Asie
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Evropa
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Rakousko – Uherská monarchie a Země Koruny české
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Technika a velení
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Německo
- ↳ Velká Británie
- ↳ Francie
- ↳ Rusko
- ↳ Rakousko-Uhersko
- ↳ Itálie
- ↳ Spojené státy americké
- ↳ Japonsko
- ↳ Ostatní státy a země
- ↳ Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo
- ↳ Pevnostní systémy
- ↳ Armádní strategie a taktika
- ↳ Ostatní
- BAZAR, MUZEA, HRY, MODELAŘINA
- ↳ Bazar
- ↳ Vojenské spolky, akce, muzea
- ↳ Počítačové a deskové hry
- ↳ Deskové hry
- ↳ Modelařina
- ↳ Hotové modely
- ↳ Plastikové modely
- ↳ Návody, postupy a diorámy
- ↳ Modelařina, to ostatní...