Kawasaki Ki-64 Rob

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Kawasaki Ki-64 Rob

Příspěvek od Reisen »

Kawasaki Ki-64 Rob

Duchovním otcem tohoto projektu byl šéfkonstruktér Kawasaki Takeo Doi, který na projektu tohoto rychlého stíhacího letounu začal pracovat v polovině roku 1939. Armádní letectvo projevilo o letoun zájem až na základě předložených vypočtených výkonových parametrů, ve kterých byly maximální rychlost vypočtena na tehdy skvělých 700 km/hod, důsledkem projeveného zájmu bylo, jednak přidělení Kitai to bylo Ki-64, ale především objednávka na stavbu prototypu.

Předpokladem dosažení vysoké hodnoty maximální rychlosti byl velmi výkonný motor, ale ten v Japonsku nebyl, s tím si nakonec poradila firma Kawasaki sama, vyráběla totiž řadové dvanáctiválce Ha-40 a tak padlo rozhodnutí tento motor zdvojit. Zdvojení proběhlo zvláštním způsobem, jeden motor byl v přídi letounu a druhý byl za pilotní kabinou. Tak vznikl mírně větší celokovový dolnoplošník, který ve svém trupu měl dva motory. Motory poháněly protiběžné trojlisté vrtule, z nichž zadní byla pevná, nestavitelná a poháněl ji přední motor a zadní motor poháněl přední stavitelnou vrtuli. Toto unikátní spojení motorů dostalo označení Ha-201. Na letadle bychom marně hledali klasické chladiče. Chlazení motorů bylo další specialitou, chladiče byly v křídlech, tedy povrch křídla, včetně klapek byl kondenzačním chladičem. Pravá strana byla pro zadní motor a levá pro motor přední. Křídlo mělo moderní laminární profil a své místo si v něm našly i dva kanóny Ho-5 ráže 20 mm a palivové nádrže o celkovém objemu 470 litrů paliva.

Vývoj takového letouny nebyl jistě jednoduchý, problémy byly zejména s chlazením motorů, kterému technici věnovali mnoho úsilí, ale nakonec mělo být poměrně účinné. V prosinci roku 1943 byl letoun připraven k zahájení zkoušek. Letů bylo vykonáno celkem pět a pátý let byl pro této letoun osudný, došlo k přehřátí a zadření zadního motoru. Po přistání byla pohonná jednotka demontována, včetně chlazení a odeslána motorářům Kawasaki. To byl konec zkoušek, ke zpětné zástavbě již nedošlo, motor zůstal v továrně v Akashi a tam jej zabavila americká zpravodajská jednotka, zabývající se technikou. Motor se dostal do USA, ale zkoušen již zřejmě nebyl. Drak letouny byl nalezen v září 1945 v Gifu a tehdy bylo Ki-64 přiděleno kódové jméno Rob.

Z konstrukčního hlediska byl Ki-64 jistě velmi zajímavou konstrukcí, která slibovala dosažení velmi slušných výkonů, ovšem třeba za cenu značné zranitelnosti křídel. V případě, že by byl letoun přijat do výzbroje bylo počítáno s instalací dalšího páru zbraní nad přední motor, většina pramenů zmiňuje opět kanón Ho-5, ale našel jsem i zdroj, kde jsou v této pozici zmíněny kulomety Ho-103 ráže 12,7 mm. Otázkou zůstává jaká by byla užitečnost těchto zbraní, které by musely být synchronizovány s oběmi protiběžnými vrtulemi.

Existoval projekt, ale pouze projekt, letounu Ki-64 Kai, jehož pohonná jednotka měla dosahovat výkonu až 2800 koní a měla pohánět protiběžné vrtule, které měly být plně stavitelné. Vypočtená maximální rychlost pak měla dosáhnout až hodnoty 800 km/hod.


TTD Kawasaki Ki-64 Rob

Výrobce: Kawasaki Kokuki Kogyo Kabushiki Kaisha
Výroba: od roku 1939 do roku 1943
Vyrobeno kusů: 1 prototyp
Osádka: 1
Motor: 1x Kawasaki Ha-201 se startovacím výkonem 2350 koní
Vzletová hmotnost: 5100 kg
Rozpětí: 13,50 m
Délka: 11,03 m
Výška: 4,25 m
Nosná plocha: 28,00 m2
Max. rychlost: 690 km/h ve výšce 5000 m
Dostup: 12000 m
Dolet: 1000 km
Výzbroj : 2x kanón Ho-5 ráže 20 mm
Pumy: žádné

Obrázek

Obrázek
Ki-64 kresba.
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Tyto fotografie jsou jediné, které jsem viděl.

Obrázek Obrázek
Ki-64 Rob. 2x

Obrázek
Ki-64 Rob za letu.
Obrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

ty synchonizovany zbrane, to by imho neslo, to uz by byla tak mala kadence, ze by to bylo k nicemu...
zranitelnost kridel by asi byla hodne velka, tim padem i motoru, ale napad je to zajimavej, skoda ze k nicemu 8)
válka je vůl
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

To chlazení by bylo fatální ( :wink: )...jediný zásah by se rovnal konci...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Projekt byl vypracován jako stíhací letoun, ale potom samo velení armádního letectva poukazovalo na velkou zranitelnost celého chladícího systému a letoun by asi nebyl jako stíhač zařazen do výzbroje. Charakterem to byl spíše experimentální rychlostní letoun.

Ještě zajímavost v chladícím systému obou motorů bylo celkem 70 litrů kapaliny.
Uživatelský avatar
Tiborek
vojín
vojín
Příspěvky: 14
Registrován: 25/7/2008, 19:56

Příspěvek od Tiborek »

Rád bych potřeboval jaká byla konstrukce (kovová, dřevěná, atd.) a nějaké další poznatky. Díky
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Píšeš do tématu, které je staré přes tři roky. Když se podíváš na profil autora (klikneš na jeho jméno), tak uvidíš, že se na Palbě neukázal dva a půl roku. Z čehož plyne, že by možná bylo lepší (než jen sem dávat dotaz) udělat nějaký vlastní výzkum a tyto informace sem doplnit.
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

To Hans S.: ved práve preto, už je čas aby sa ukázal.
Chýba tu niečo k životu toho stroja,inak ja so ho dokážem predstaviť ako stíhačku. Určite mal dobrú stúpavosť, obrat nad bombardér (svaz) otočka a útok zo slnka, na plný plyn, šťastní zásah a v rýchlosti útek do bezpečia.
Doporučoval by som im ten Japonský raketomet 40mm čo vážil len 43 kg to by bola dobrá zbraň pre taký útok.
Takže niečo medzi natherom a Cometom len s konvenčným motorom.

PS: odkedy Japoncom vadí zraniteľnosť stroja?
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

No to letadlo je zajímavé, ale tím to dle mého skromného názoru tak nějak hasne :). Je velký, dvoumotorový a přitom nepodává výkony odpovídající výkonu motoru - navíc ve výškách, kde operovaly B29 na tom asi nebude nejlépe. Povrchové chlazení je nesmírně citlivé na poškození, nádrže v křídle také nic moc. To, jak má vypadat výkonná těžká vícemotorová stíhačka s pístovými motory, ukazuje Do 335. To byla cesta jak spojit většinu výhod jednomotorových s většinou výhod vícemotorových. Japonci na to sice šli taky pěkně, ale v porovnání s Dornierem až moc složitě.
Výzbroj v této podobě je proti bombardérům spíše nedostatečná. Zbytečné stavět něco takovéhleho, když má letectvo velice kvalitní Raideny.
Uživatelský avatar
sagvanmaslo
svobodník
svobodník
Příspěvky: 36
Registrován: 7/1/2009, 15:56

Příspěvek od sagvanmaslo »

Tak o tomto stroji se toho víc najít nedá, všechno co bylo někdy publikováno už tady je. Dle mého projekt nic moc, malá rychlost a dost velká zranitelnost.
Naposledy upravil(a) sagvanmaslo dne 13/1/2009, 17:52, celkem upraveno 1 x.
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Vieš že ten Dornier bola moja prvá myšlienka?
Výzbroj som vyriešil :D
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“