Nakajima J9N Kikka

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Nakajima J9N Kikka

Příspěvek od Reisen »

Nakajima Kikka

Japonské námořní letectvo projevilo zájem o moderní stíhací a útočný letoun s proudovými motory, poté co se do Japonska dostaly informace o německém Me-262. Vývoj byl zdán firmě Nakajima v září 1944. Úkol to byl vskutku nemalý, protože v Japonsku samém se doposud nikdo nezabýval seriozním vývojem proudových motorů, tedy krom motokompresorových jednotek Tsu-11, kterými byla poháněna sebevražedná Ohka model 22. Zde se nabízela pomoc od spojeneckého Německa a tak bylo s firmou Messersschmitt dojednáno dodání kompletních plánů na výrobu Me-262, vzorových motorů BMW 003 s dokumentací a mnoho fotografií ze zkoušek. Náklad byla naložen na dvě ponorky Satsuki a Matsu, ale do Singapuru se dostala pouze jedna ponorka, ta co vezla motory a jejich plány. Část nákladu byla přeložena do letadla, potom byla i druhá ponorka v Pacifiku potopena a tak se dostal do Japonska návod k obsluze motoru a část fotodokumentace.

Ve specifikacích bylo požadováno: max. rychlost 692 km/hod, dolet s nákladem 500 kg pum měl být 200 km, dále byly stanoveny požadavky na délku dráhy a na poměrně nízkou hodnotu přistávací rychlosti. Křídla měla být sklopná, ne proto, že by se používal na letadlových lodích, ale proto, aby mohl být uskladňován pod stromy, v jeskyních, tunelech atd. Tím měl být zabráněno jeho ničení na letištích spojeneckým letectvem. Pro letoun bylo snad vybráno i označení J9N tzn. Že to měl být pozemní stíhací stroj.

Konstruktéři Kazuo Ohno a Kenichi Macumura vytvořili zcela nový letoun na základě kusých informací o Me 262, které měli k dispozici, byla to tedy „stavba na téma“, takže stroj neměl s Me-262 mnoho společného. Letounu bylo přiděleno jméno Kikka (pomerančový květ). Byl celokovový dolnoplošník s příďovým podvozkem a dvěma motorovými gondolami pod křídly. Takové uspořádání motorů bylo výhodné, protože umožňovalo montáž různých typů motorů a umožňovalo jednoduchý přístup při jejich opravách a při údržbě.

Jak již napsal, japonský vývoj proudových motorů byl takřka nulový . Motokompresorové Tsu-11 s tahem po 300 kp byly opravdu velmi slabé. Jejich kompresor byl poháněn pístovým řadovým vzduchem chlazeným motorem Hitachi o výkonu 100 koní Byl učiněn pokus se zástavbou proudových motorů Ne-12 vlastní konstrukce ty neposkytovaly dostatečný tah a tak se Japonci rozhodli postavit kopii německého motoru BMW 003 podle podkladů, které se jim podařilo zachránit. Na podkladě tohoto kusého materiálu byly v poměrně krátké době zkonstruovány japonské motory označené Ne-20 s dostatečným tahem 4,66 kN. Motory Ne-20 byly schopné Kikku pohánět.

První prototyp byl hotov 25. června 1945, a 30. června začaly zkoušky pozemní na továrním letišti. Poté byl prototyp rozebrán a odeslán ke zkouškám na základnu námořnictva Kisarazu. Již 1. srpna 1945 byl setaven a 7. srpna 1945 zkušený pilot Susunu Tanaoka vzlétl s prototypem Kikky. O čtyři dny později se měl uskutečnit druhý let. Na letoun byly pro zkrácení rozjezdové dráhy instalovány pomocné startovací rakety. Po nepodařeném startu se z rychlého stoupavého letu letoun náhle zřítil do moře. Při vyšetřování bylo uvažováno o zhasnutí proudového motoru, chybné montáži pomocných raketových motorů, které měly být namontovány pod špatným úhlem a reaktivní motory ještě nezačaly pracovat a rakety již nefungovaly a pro mne nejpravděpodobnější verzí, že motory možná měly špatný úhel, ale jejich vyhoření mohl pilot považovat (ztráta akcelerace a zmenšení hluku) za zhasnutí proudového motoru a snažil se start přerušit.
Havárií byly další letové zkoušky odsunuty, druhý prototyp byl teprve před dokončením. Přesto byla námořnictvem objednána sériová výroba, ale k té již nedošlo, protože dne 15. srpna 1945 Japonsko kapitulovalo.

Američané tak nalezli v továrně téměř dokončený druhý prototyp a osmnáct rozestavěných letounů z ověřovací série. Kikka nebyla prakticky vyzkoušena a její výkonností parametry jsou udávány na základě výpočtů. Druhý, nedokončený, prototyp byl Američany převezen do USA, kde se podrobil různým pozemním zkouškám a skončil v muzeu. V průběhu vývoje Kikky se do Japonska dostávaly přesnější informace o německých proudových letounech.

Prototyp Kikky nebyl ještě vyzbrojen. Sériové stíhací letouny měly nést dva kanóny typu 5 ráže 30mm. Pro pohon sériových strojů se počítalo s motory Ne-330 po 8,67 kN tahu nebo ještě výkonnějšími Ne-13 po 8,82 kN. Nové motory by přinesly zvýšení výkonů, ale byly teprve na rýsovacích prknech, stejně jako neozbrojená dvoumístná průzkumná verze Kikky. Připravovala se i verze přepadového stíhače schopného ohrozit i bombardovací B-29, které již bombardovaly japonský průmysl a japonská města. Pro výcvik pilotů se připravovala dvoumístná verze, to měl být třetí prototyp.

Zdroje:
Mikesh, Robert C. – Zlomená křídla samurajů, Baronet, Praha 1998
Monogram Close-Up číslo.19 - Nakajima Kikka
L+K - 24/1985
Rene J. Francillon, - Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press 1979

Obrázek
Kikka.
Naposledy upravil(a) Reisen dne 18/12/2005, 14:27, celkem upraveno 1 x.
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

TTD Nakajima Kikka

Typ: J9N Nakajima Kikka
Výrobce: Nakajima Hikoki Kabushiki Kaisha Nagoya
Vyráběn: září 1944 (zadání) srpen 1945 (vzlet)
Vyrobeno kusů: 2 prototypy (druhý nedokončen) 18 rozestavěno
Posádka: 1
Motor: 2x Ne-20 axiální proudový motor o tahu 4,66 kN;
Hmotnost vzletová: 3500 - 3550 kg
Rozpětí 10,00 m
Délka 8,13 m
Výška 2,95 m
Nosná plocha: 13,20 m2
Max. rychlost: 682 km/h
Rychlost stoupání: 10000 m za 26 min
Dostup: 12000 m
Dolet: 555 - 937 km (různé hodnoty)
Výzbroj:
2 x kanón Type 5 ráže 30 mm
nebyla vestavěna
Pumy do 500 kg.

Kikka znamená pomerančový květ
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Trojpohledový vykres Kikky

Obrázek
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Fotografie Kikky

Obrázek
Kikka tov letiště.

Obrázek Obrázek
Kikka 2x
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Pohled na motor Ne-20

Obrázek

Obrázek Obrázek
Obrázek
Reisen
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 200
Registrován: 27/11/2005, 17:47
Bydliště: Louny

Příspěvek od Reisen »

Ještě mám pár fotek, které by bylo škoda nezveřejnit.

Obrázek Obrázek

Obrázek
Kikka 3x
Obrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Proc meli tak maly naroky, na tohle letadlo? Vzdyt slo z velky casti o kopii me262, ale pritom tohle melo mit o temer 200km/h nizsi rychlost a hlavne ten dolet v hvy verzi, 200km, to je podezrele malo, vzdyt 262 mela s bombama pres 700km. Ze by se jenom na zacatek nechteli precenovat a stavet si vzdusny zamky?
Taky mi prijde, ze to ma dost malou nosnou plochu, opet v porovnani s 262, ta mela skoro 22 m2, pritom mela byt Kikka, jak pises, dobra pri nizkych rychlostech, no nevim....ikdyz je fakt, ze vzletova hmotnost je skoro polovicni...

Nemate neco vic o testech, co delali amici? Docela by me zajimalo, jak si vedla v porovnani s 262, od zeme, ktera nebyla zainteresovana na vyvoji ani jednoho typu by to mohlo bejt hodne zajimavy.

Ja jsem cetl, ze japici chteli od Nemecka pomoct s proudovyma letadlama uz driv, ale skopcaci se hodne dlouho zdrahali a delali fory, nechteli jim plany uvolnit, nevite o tom neco vic?
válka je vůl
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

válka je vůl
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Stále nechápem prečo si Japonci všetko komplikovali. Keby bol tento stroj financovaní Letectvom(armádou) a námorníctvom mohol lietať skôr.

Tie výkony sú podozrivé o Me-262 asi nevedeli veľa a preto predpokladali že rýchlosť bude len okolo 700 Km/h a ten smiešni dolet 200 km bude asi operační teda preletoví by mohol byť asi tak 600km.

Nemci im mohli poslať už skôr aspoň tie motory a v Pacifiku by sa určite niečo k nim zrodilo (derivát piestovej stíhačky ako to bolo po vojne v ZSSR)

Inak Japonci mali motory s ohromnými výkonmi ale ich kvalitu znižovalo nekvalitné palivo.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

To letadlo má opravdu slaboučké motory. Dle těch údajů to vypadá, že podobnost s Me 262 je skutečně zavádějící a půjde o naprosto odlišná letadla. Je to jako porovnávat Reisen a Fw 190.
Celkový tah motorů u japonského letadla dává pouhých 9,32 kN, u Me 262 17,6 kN. To je ohromný rozdíl. (za předpokladu, že jsou ty údaje správné)
Obrázek
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Mne to pripadá ako paródia na Me-262 ako keď (bolo to v L+K asi okolo roku 1998) niekto doma na kolene postavil Stuku a ako spodnú časť kritu motora použil barel, originál to síce pripomínalo ale bolo to skôr na smiech.

Kika je menšia ako Me-262 a to je asi dané práve motormi.
Treba ale dodať že Nemci pracovali s 262 už od roku 1941? (opravte ma ak sa mýlim) a to najskôr s (vtedy) konvenčními motormi takže mali všetko odskúšané.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

řez motorem Ne-20
Obrázek

Porovnání velikostí letounu Kikka s Me 262
Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Nakajima J9N Kikka

Příspěvek od Lord »

Hans píše:Me 262 používal dostupnější palivo, než byl klasický benzin. Hlavně ale byl tak rychlý, že se jako jediné letadlo v boji téměř nemusel ohlížet na protivníka.
Jen u něj platí, že nasazení ve velkých počtech by mělo skutečně strategický dopad.
U jakéhokoliv jiného typu to není zásadní. Snad možná ještě zmíněné Mustangy nad Berlinem, ale tam se dokázal dopachtit i P38, jen byla jeho bojová hodnota ve velkých výškách mizerná.
Přeneseno z http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=339379#p339379
No jo ... vyšší spotřeba paliva, ale zase nemuselo být tak kvalitní jako do pístových strojů.
Horší asi bylo, že spojenci prováděli hloubkové nálety na vhodná letiště, odkud by mohly Me 262 startovat, ale to je na jiný téma.
Třeba se přesuňte sem http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=272780#p272780

Japonci měli vlastní kopii Me 262 - Nakadžima J9N Kikka. Dostali plány německého motoru BMW 03, které byly dopraveny ponorkou, bohužel některé ponorky, které vezly vzorové motory byly potopeny. A jak se říká, když dva dělají totéž není to totéž, měli problémy se spolehlivostí a výkonem.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Nakajima J9N Kikka

Příspěvek od Lord »

Přenesu sem, co napsal Rase ...
Rase píše: ... tak ono to nebylo jen o Němcích, Američané museli reagovat i na vývoj / výrobu proudových letounů v Japonsku. Od roku 1943 jednali s Německem o předávání výsledků výzkumu a vývoje. Pomocí ponorek, se do Japonska dostala fotodokumentace a útržkovité technické podklady, mělo toho být mnohem víc, ale spojencům se podařilo většinu ponorek potopit. I tak se ale díky těmto podkladům podařilo sestrojit motor Išikawadžima Ne-20 s tahem 4,66 kN. První funkční prototyp motoru Ne-20 se rozběhl 26. března 1945, přičemž u dalších výrobců vznikaly i jiné varianty motorů založených na konstrukci BMW 003. V září 1944 bylo rozhodnuto o výrobě letounu inspirovaném Me 262, ve firmě Nakadžima. Prototyp byl dokončen v květnu 1945 a poprvé vzlétl začátkem srpna. Celkem bylo rozestaveno zhruba 10 letounů, které si Američané odvezli jako válečnou kořist ke zkouškám do USA. Jeden exemplář se dochoval v National Air and Space Museum. Tak jak tak, museli v USA počítat s tím, že pokud by se válka protáhla, museli by čelit proudovým letounům i nad Japonskem. Reálná hrozba to nebyla, ale nějak reagovat museli.

Tak oni se Američané připravovali na vybombardování Japonska (na okolní ostrovy stihli navést munici a vybudovat letiště pro bombardéry). Pokud by se válka protáhla a došlo by k bojům nad Japonskem (ne Pacifik), tak je klidně možné, že by proudové stíhače přitáhli i sem. Přeci jen museli by předpokládat, že něco takového můžou vytáhnout i Japonci. Nemíním přeceňovat schopnosti japonců vyrobit X desítek proudových strojů, ale kdo ví jaké informace tehdy měli američané. Přeci jen raketových sebevražedných letounů Oka vyrobili nemálo stovek (až 755 ks).
Možná se tím rozvíří diskuse :) Jinak Japonci měli problémy s palivem podobně jako Němci.

V srpnu 1944 se japonský vývoj výkonného pístového motoru s přeplňováním pro lety ve velkých výškách zastavil a situace s palivem se zhoršovala kvůli ztrátě kontroly nad mořem mezi Malajským poloostrovem, oblastí těžby ropy, a japonskou pevninou. Námořnictvo plánovalo pozemní útočný letoun vybavený proudovým motorem, který mohl pracovat na nekvalitní palivo a nekvalitní mazací olej, měl méně součástek než pístové motory, byl jednodušší a měl by vyšší výkon. Důstojníci a inženýři japonské armády a námořnictva umístění v Německu, spojenecké zemi, se rozhodli získat technické údaje o Messerschmittu Me 262. Německá strana chtěla dieselový motor pro malé čluny vyvinutý Japonskem pro hlídkové čluny, tak se recipročně dohodli.

Nakadžima J9N Kikka mohla být více kopií Me 262, kdyby se plány nepotopily. Kvůli tomu neexistovaly žádné plány důležitých částí trupu a detailů proudového motoru, a proto většinu vývoje provádělo Japonsko samostatně. Trup se vyráběl v konstrukčním oddělení ve třetím patře továrny Nakajima Koizumi v prefektuře Gunma pod vedením hlavního inženýra Kenichi Matsuyamy, ale továrna byla poničena při masivním náletu letounů Boeing B-29.
Tachibana byla v hangáru také poškozena, ale nějakým způsobem přežila. Poté byly letouny evakuovány z továrny, aby se vyhnuly náletům, do chýší farmářů poblíž stanice Kisaki ...

Co z toho plyne?
Japonci možná mohli vyvinout něco dříve, ale realita byla taková, že se všechno pos*alo. Těžko říct, na kolik si amíci byli toho vědomi, skutečností však je, že vytáhli rozumy od Alberta Speera, který jim dal informace, jak bombardování trápilo Německo, a na co se je třeba zaměřit. To jistě pak využili při bombardování Japonska. Lze říci, že Japonci by se dříve nebo později hospodářsky složili, i kdyby na ně nehodili atomové bomby, ty jím však "usnadnily" rozhodování, zda (ne)setrvat dál ve válce.

Ze zpětného pohledu americký P-80 měl sice relativní zpoždění, rozhodně však lepší tovární podmínky než japonská Kikka. Raketu Jokosuka Óka bylo možné vyrábět i v mizerných podmínkách a ze dřeva.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“