PzKpfw VII Löwe

Pz I - Pz VI, prototypy, Hetzer a jiné
Odpovědět
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

PzKpfw VII Löwe

Příspěvek od Lord »

Němci na východní frontě zažili nepříjemné překvapení, když se začali střetávat s ruskými těžkými tanky KV-1, KV-2 a T-34. Sami neměli k dispozici žádný podobný tank, museli ho tedy vyvinout. Vzniklo několik projektů, ale jen některé se dočkaly sériové výroby. Podle požadavků zbrojního úřadu z konce roku 1941 měl mít nový stroj čelní pancíř o síle 140 mm a boční o síle 100 mm. Posádku mělo tvořit pět mužů - tři uvnitř trupu a dva ve věži. Tank měl být poháněn lodním motorem Daimler-Benz o výkonu 1000 koní. Jeho hmotnost neměla překročit 90 tun. Nutno říci, že požadavky byly poněkud přemrštěné. Je možné, že to bylo z obav o příchod ještě těžších nepřátelských tanků či prostě chtěli Němci mít eso v rukávu. Nelze opominout ani skutečnost, že Adolf Hitler trpěl gigantománií a vývoj tak těžkých strojů vehementně podporoval.

V prvních měsících roku 1942 obdržela firma Krupp oficiální objednávku na vývoj tohoto tanku pod označením PzKpfw VII - Löwe (Lev). Tento kolos měl být vyzbrojen buďto kanónem ráže 105 nebo 150 mm. Technici, kteří se podíleli na vývoji, vypracovali návrhy dvou verzí tanku - lehčí (leichte) a těžší (schwere) variantu. První z nich měla mít čelní pancíř silný 100 mm, váhu 76 tun a maximální rychlost 27 km/h zatímco druhá měla mít 120-ti milimetrový pancíř, hmotnost 90 tun a měla dosahovat maximální rychlosti pouhých 23 km/h.

Lehčí verze měla podle návrhu věž umístěnou vzadu zatímco těžší verze ji měla uprostřed trupu a celkovým rozvržením a vzhledem připomínala, v té době ještě neexistující, tank Königstiger. Obě verze potom měly být vyzbrojeny kanónem ráže 105 mm.

Adolf Hitler sám rozhodl o opuštění konceptu lehké verze ve prospěch těžkého obra, přičemž trval na zesílení čelního pancíře na původně uvažovaných 140 mm a osazení kanónem ráže 150 mm. V roce 1942 bylo ale od dalšího vývoje tanku Löwe upuštěno ve prospěch vývoje ještě těžšího tanku Maus. Lev se tak nedočkal nikdy ani výroby prototypu.

Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Podle mě žádné označení PzVII neexistovalo,to přece dostávali až stroje v sérii,ne?
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Ano máš pravdu, ale je to jakoby hypoteticky. Kdyby byl tank sériově vyráběn dostal by právě toto označení.

Zajímavé jsou nakonec i neúspěšné Porsheho prototypy, hlavním důvodem jejich zamítnutí byla koncepce pohonu. Ta spočívala v tom, že dva spalovací motory poháněly generátory, které vytvářely elektrický proud pro elektromotory, které tank poháněly. Elektromotory by sice dokázaly tak těžký tank snáze rozpohybovat, ale nevýhodou byly energetické ztráty, větší zástavba prostoru a v neposlední řadě větší finanční náklady.

Na podvozku jeho návrhu jakoby budoucího Tigeru I vznikly alespoň těžké stíhače tanku Ferdinand a z jeho neúspěšného návrhu Tigera II byly použity na některé modely alespoň věže, neboť je měl Porsche už vyrobené.

Někdo snad časem dodá odbornější údaje, označení vývojových typů, apod.

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) Lord dne 20/3/2005, 09:40, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Ten projekt s věží vzadu byl dost dobrej!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Zajímavý je kde to mohlo mít ten pohonný systém zdá se, že byl umístěn asi uprostřed tanku, jak je z modelu vidět, tam vepředu byl kulásek a řidič, vzadu zase věž, jediná možnost je tedy střed? No byla to určitě zajímavá koncepce, z modelu je vidět, že Porsche nepoužíval ani prokládaná kola, tank však byl tím pádem delší. Porsche holt nebyl žádnej troškař což ukázal také u Mause!
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Daver
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1573
Registrován: 5/10/2004, 21:11
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od Daver »

Maus byl podle mě jen ztráta surovin a průmyslových kapacit. Němci se měli věnovat už zavedeným tanků a ne nějakým zbytečným pevnostem na pásech(maus, E-100)
"Nemůžeš-li střílet, staň se bunkrem, nemůžeš-li se hýbat, staň se zbraní, nemůžeš-li vyhrát, staň se hrdinou."
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Výroba dvou prototypů je nemohla snad nějak významně ohrozit, jasně že sériovka by byla na pytel, ale na stavbě prototypů, nevím ... každopádně to schvaloval vždy Hitler a ten byl supertěžkými tanky posedlý ... byl vůbec posedlej dobýt celý svět :wink:

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Daver
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1573
Registrován: 5/10/2004, 21:11
Bydliště: Plzeň

Příspěvek od Daver »

přece jen ale něco zabírali, a kolik by se místo nějakejch prototypů vyrobilo tanků Panzer IV nebo Panther, které by trochu odlehčili aspoň místní situaci na frontě
"Nemůžeš-li střílet, staň se bunkrem, nemůžeš-li se hýbat, staň se zbraní, nemůžeš-li vyhrát, staň se hrdinou."
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Porsche

Příspěvek od sa58 »

Porsche trvale užíval ve svých konstrukcích benzinoelektrický pohon, jenž rozhodně nějaké kila či tuny na váze vozidla neušetřil. Navíc byl pro polní podnímky příliš složitý a asi i poruchový. Ono mítv tanku spalovací motor - dynamo - stejnosměrný motor je trochu moc. Jediná výhoda je jednoduchá regulace otáček
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

MAUS

Příspěvek od sa58 »

Když už se tu nakousl MAUS, tady jsou nějaké obrázky

Obrázek

Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Granátník píše:S tim Mausem ... jak jste rekli ... poruchovost velka a zabira vyrobni kapacity ... a pritom by podle me vsechny tanky typu MAUS a E-100 skoncili jako ty dve jedine mysi ... pokud si pamatuju, jedne zlobil motor a tak ji posadka opustila a ta druha byla znicena .. snad letectvem, ted nevim :D
Jen napíšu, že to byly projekty na kterých se mimo jiné zkoušeli specifické postupy, vývoj Mause a jiných těžkých tanků (E-100). Někteří argumentují, že zabíraly zbytečně výrobní kapacity – já si to ovšem nemyslím, že by výroba pouhých prototypů zabírala nějak fatálně výrobní kapacity. Ty dva prototypy Mause se nakonec nějakým způsobem pošily. Až sériová výroba o dejme tomu deseti kusech měsíčně by bylo zbytečné mrhání. Nejhorší etapou by bylo pro Němce zavádět zcela nový typ do válečné výroby – naučit lidí s tím pracovat, vybavit stroji výrobní haly atd.

V květnu 1942 byl zastaven teoretický projekt vývoje tanku Löwe jehož konstruktéři z firmy Krupp se spojili s Porschem a začali společně pracovat na tanku Maus (zpočátku znělo krycí jméno Mamut). V podstatě to znamenalo, že několik desítek konstruktéru vyhotovilo technické výkresy a už od června 1942 se začaly vyrábět první komponenty pro prototyp. Komponenty přitom vyráběla řada firem - korba a věž byla od firmy Krupp, motor dodal Daimler-Benz, elektromotory a generátor firma Siemens, podvozek firma Škoda Plzeň a konečnou kompletaci měla na starost firma Alkett. Až v prosinci 1943 byl tímto způsobem dokončen první prototyp.
Vývoj věže se opozdil a ta byla namontována až v červnu 1944, testy stroje probíhaly mezitím alespoň s 55 tun těžkým závažím místo plánované věže.

Nakonec byly vyrobeny dva prototypy, které se testovaly v Kummersdorfu. Zde je nakonec poškodili sami technici, aby se nestaly kořistí Rudé armády v použitelném stavu.

Rovněž práce na prototypu supertěžkého tanku E-100 se vlekly od konce roku 1943 až do konce války. Do té doby byla dokončena pouze korba, instalován motor a osazena pojezdová kola. Věž chyběla, pásy byly rozpracovány.

sa58 - pěkné řezy Mausem - to mě vždycky zajímalo jak to bylo uspořádáno. Jinak v Kubince je Maus složený ze dvou prototypů ... Rusáci si je odvezli domů, kde je zkoumali.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
xradar
četař
četař
Příspěvky: 74
Registrován: 17/3/2005, 22:31
Bydliště: Litoměřice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od xradar »

umístění motoru veprostřed u PVII není asi pro posádku moc pohodlné. Muselo tam být vedro a navíc jak spolu komunikovali př poruše interkomu??
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

No jo, to je fakt, zvlášť ta komunikace. Merkava je řešená podobně, ale řidič je hned před věží, kdežto tady jsou úplně odděleni.
Naposledy upravil(a) YAMATO dne 21/3/2005, 20:00, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Bruno
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 824
Registrován: 8/10/2004, 10:51

Příspěvek od Bruno »

Možno tam montovali "intercom" jak mala V3S :wink: a sice gumené hadice s náhubkom...
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Najvačším nepriatelom mieru su pacifisti...
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Teda jestli něco takového, tak to bych v tom tanku být nechtěl. Tak jsem koukal, že to tak bylo i u Mausu. Ale to už je jen detail na tomhle nesmyslu. Technicky to byl nádherný stroj, ale těžko si představit nasazení.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Přesně tak, nasazení by stálo asi za prd. Neustále přetížený podvozek a slabý motor by měl co dělat, aby takové monstrum rozpohybovalo. Ono teoreticky vypočtený výkon motoru většinou pak v praxi trošku zaostává. Takže by trpěl řadou dětských nemocí a poruch podvozku. Sice jeho pancéřování a výzbroj by byla impozantní, ale nakonec by se z těch pár strojů vyrobených do měsíce (četl jsem někde že max 15 strojů za měsíc) staly jen statické pevnůstky, které by byly zničeny letectvem a pěšáky s dostatečným množstvím výbušnin.
Osobně si mylsím, že se měli Němci spíše zaměřit na Panther II s 88mm kanónem a pak hlavně na stihače třídy E-10 a E-25.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Tanky a stíhače tanků“