SdKfz 141 - Panzerkampfwagen III

Pz I - Pz VI, prototypy, Hetzer a jiné
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

SdKfz 141 - Panzerkampfwagen III

Příspěvek od sa58 »

SdKfz 141 - Panzerkampfwagen III
...od Anšlusu po hořký konec v Rusku...

Obrázek
Německo se po nástupu nacistů k moci velmi rychle otřepalo z traumatu „prohrané“ první světové války a velmi rychle se vydalo na dráhu zbrojení. I když byl Německu vysloveně zakázán vývoj a výroba tanků, díky tajným smlouvám s Sovětským svazem nebyla doba nutná k vývoji nikterak dlouhá. Horší to bylo s technickými parametry nových vozidel. Lehký tank Panzerkampfwagen I (dále jen Pz) by se dal řadit spíše mezi cvičné tanky, byl vyzbrojen pouze kulomety puškové ráže 7,92 mm. Ani těžší Pz II nebyl žádným výkřikem techniky, 20 mm kanon nezaručoval dostatečnou účinnost proti silněji pancéřovaným tankům, vyzbrojeným většinou kanonem ráže 37 mm. Oba typy měly ale jednu výhodu, byly k mání vcelku rychle a umožnili vycvičit základ Panzerwaffe.

V německém Reichswehru existovala skupina mladších důstojníků, seskupená ve štábu generála Lutze, inspektora mechanizovaných prostředků Reichswehru, mezi nimi byl i budoucí generál Guderian. Tato skupina požadovala pro svoji koncepci bleskové tankové války vozidlo s lepšími technicko-taktickými vlastnostmi, schopné prorážet obranu a pronikat do jeho týlu. To vyvíjené stroje Pz I a II zrovna neumožňovaly, nový střední tank měl být vyzbrojen kanonem ráže 37 - 50 mm, jeho pancéřování mělo odolávat palbě lehčích zbraní, měl mít samozřejmě dostatečný dojezd a dobré jízdní vlastnosti. Tyto požadavky byly formulovány v průběhu roku 1933, Waffenamt jejich požadavky oficiálně formuloval na jaře 1934, kdy obeslal čtyři velké strojírenské podniky s požadavkem na vývoj středního tanku váhové kategorie 15 tun. Soutěže se zúčastnili firmy Rheinmettal Borsig, MAN, Krupp a Daimler Benz. Celý projekt tohoto středního tanku nesl krycí název Zugführer Wagen (vozidlo velitele čety), zkráceně ZW

I když byly osloveny čtyři firmy, prototypy dodaly pouze firmy Krupp a Daimler. Tanky zbylých dvou účastníků soutěže skončili pouze ve formě studie. Koncern Krupp označil svůj projekt MKA, jednalo se o vozilo vybavené otočnou věží s kanonem ráže 37 mm a koaxiálním kulometem ráže 7,92 mm. Podvozek tvořila šestice pojezdových kol, tři podpůrné kladky, pohon byl řešen přes přední hnací kolo. Osádka byla podle zadání pětičlenná. Tank měl na přídi hodně sešikmenou desku, čelní deska před řidičem byla vysunuta vpřed. O jediném vyrobeném prototypu se toho moc neví, patrně dosloužil coby výcvikový stroj. Firma Krupp tento tendr nevyhrála, vynahradila si to ale u dalšího vozidla, tanku Pz IV.

Obrázek MKA

Panzerkampfwagen III Ausf. A (1/ZW)
První sériová verze nového tanku navazovala na prototyp tanku, proto nemá cenu psát samostatně o prototypu. Ten byl testován v roce 1936 na polygonech v Kumersdorfu a Ulmu. Konstruktéři firmy Daimler Benz navrhli méně komplikovaný stroj než konkurence od Kruppa, jeho jízdní vlastnosti byly také lepší. To nakonec rozhodlo o další výrobě a vývoji tohoto tanku.
V samotné konstrukci se vozidla od sebe mnoho neliší, podvozek je tvořen pěti většími pojezdovými koly s gumovou obručí, nahoře je pás podepírán dvěma podpůrnými kladkami (opět s gumovou obručí), posuv pásu zajišťuje přední hnací kolo, vzadu je napínací kolo. Pás má šířku 360 mm (typ Kgs.6109/380/120), odpružení podvozku je realizováno vinutými pružinami, každé pojezdové kolo mělo nezávislé zavěšení.

Obrázek

Pohonná jednotka (motor) se u tohoto vozidla nalézala vzadu (jak to bylo v té době obvyklé), šlo o vidlicový, vodou chlazený benzínový dvanáctiválec Maybach HL 108 TR, při maximálních otáčkách (2800 ot/min) byl schopen vyvinout výkon 250 HP. Motor byl na pojen na převodovku ZF SFG 75, ta umožňovala jízdu pěti rychlostmi vpřed a jednou vzad. Maximální rychlosti při zařazených převodech byla 5,2 – 10,5 – 16,6 – 24,8 a 35,2 km/h, při jízdě vzad byla rychlost 5,5 km/h. Převodovka byla umístěna v čele vozu, pohon od motoru zajišťoval kardanový křídel v podlaze vozidla. Zásoba paliva byla 300 litrů (2 x 150).
Vozidlo nedisponovala nějakou extra silnou pancéřovou ochranou, maximální síla pancíře byla 14,5 mm. Dno vozidla mělo tloušťku 5 mm, stop korby 10 mm. Čelní deska byla skosena směrem dolů i nahoru (sklon 20 a 50°), čelní deska před řidičem a radistou měla minimální sklon 9°, většina pancéřových plechů však byla kolmá bez sklonu. Na spodní části čelní stěny lze vidět přístupové panely k rozvodům od převodovky. Radista mohl obsluhovat kulomet MG 34 ráže 7,92 mm, ten byl osazená ve střelišti Kugelblende, zaměřoval jej díky teleskopickým zaměřovačem KZF 2 s 1,8 násobným zvětšením, zorný úhel zaměřovače je 18°.

Obrázek Ausf. A

Na korbě byla osazena plně otočná věž, síla pancéřování odpovídala zbytku vozidla – maximálně 14,5 mm. Střecha měla sílu 10 mm, u čela věže lze narazit na údaj 16 mm (sklon 15°). Boky věže mají sklon 25°, na každé straně jsou osazeny obdélníkové dvířka, otvíratelné do strany. Dvířka jsou uchycena na dvou pantech, uprostřed dvířek byl průzor. Dvířka sloužila pro nastupování střelce a nabíječe. Velitel měl k dispozici velitelskou věžičku, přes její poklop potom nastupoval do tanku. Věžička měla kruhový průřez a její zadní strana vystupovala z profilu věže. Pro pozorování měl velitel k dispozici osm symetricky rozmístěných průhledů po celém obvodu věžičky, ty byly osazeny bezpečnostním sklem o síle 12 mm. V čele věže je osazen kanon 3,7 cm KwK 36 L/46,5 ráže 37 mm, po pravé straně od něj byly umístěny dva spřažené kulomety MG 34 ráže 7,92 mm. Palebný průměr pro kanon byl 121 granátů ráže 37 mm, pro kulomety se nakládalo 4500 nábojů 7,92x57 (60 zásobníků). Věž byla výrobkem firmy Krupp a byla velmi podobná věži tanku Pz IV. Otáčení věže bylo na ruční pohon, střelec mohl otáčet věží pomocí „ručního“ dvourychlostního systému, při rychlém otáčení se věž otočila o 4°, při pomalém o 2,75° (jde o otočení věže při jednom otočení ručního pohonu). Střelci mohl v otáčení pomáhat nabíječ, měl k dispozici pomocný pohon otáčení . Elevace kanonu byla také poháněná „ručně“, na jedno otočení se kanon posunul o 2,5°. kanonem šlo pohybovat v rozmezí -10° až + 20°. Kanon se zaměřoval pomocí zaměřovače TZF 5a s 2,5 násobným zvětšením, zorný úhel zaměřovače je 25°.

Obrázek Ausf. A

Osádku tanku tvořila pětice mužů, v korbě měl své místo řidič (vlevo) a radista/střelec. Od ostatních členů osádky je oddělovala přepážka. Ve věži mel své stanoviště velitel, střelec (vlevo) a nabíječ (vpravo). Radista měl k dispozici stanici Fu 5, pracující v pásmu 27-33 MHz, její dosah byl až 9,4 km. Prutová anténa (délka 2 m) byla umístěna na pravé straně korby.

Obrázek vnitřek věže

Vozidel série Ausf. A bylo vyrobeno jen velmi málo, snad šlo o pět tanků dodaných do května 1937 (předsériové?), dalších deset tanků (výrobní čísla 60101-60110) byly vyrobeny do konce roku 1937. Účastnili se anšlusu Rakouska a byly vyřazeny z bojové služby v roce 1940. Poté jsou převedeny ke školním útvarům.

Technické data tanku Panzerkampfwafen III Ausf. A
délka – 5,69 (5,80) m
šířka – 2,81 m
výška – 2,335 m
hmotnost – 15,4 t
výkon motoru – 250 HP
zásoba PHM – 300 l
dojezd silnice – 162 km
dojezd terén – 95 km
maximální rychlost – 32 (35) km/h
měrný tlak na půdu – 0,63 (0,68) kp/cm2
osádka – 5


Panzerkampfwagen III Ausf. B (2/ZW)
První verze Ausf. A trpěla několika nectnostmi, největším problémem byl poruchový podvozek. Proto se konstruktéři soustředili u další evoluce tohoto tanku na odstranění tohoto problému, výsledkem byl úplně nový systém podvozku. Pružiny nahrazují listová pera, větší pojezdová kola jsou nahrazena osmi malými zdvojenými pojezdovými koly (průměr 400 mm, samozřejmě s gumovou bandáží). Dvojice kol byla zavěšena na jeden závěs, přední i zadní dvojice byly vždy odpruženy vlastním systémem odpružení. Mezi jednotlivými společnými páry byla vetší mezera. Nahoře byl pás nesen třemi podpůrnými kladkami, ty jsou umístěny symetricky od středu vozidla. Pás zůstává stejný (Kgs.6109/380/120, šířka 360 mm), stejně tak hnací a napínací kolo. Pás je v ideálním případě v kontaktu s povrchem v délce 3224 mm. Pohon ani převodovka se nemění. Díky podvozku se zvýšila hmotnost vozidla, maximální rychlost však díky lepšímu podvozku vzrostla na 35 km/h
Věž i výzbroj zůstávají stejné jako u první verze, ti samé se dá říct i o pancéřování. Změny doznala velitelská věžička, je nyní vyšší, počet a umístění průzorů zůstalo zachováno.

Obrázek Ausf. B

Podle všeho je vyrobeno 15 vozidel této verze (60201 – 60215), jiné zdroje píší jen o 12 vozidlech. Armáda je přebírá v roce 1937, v roce 1940 je čeká stejný osud jako verzi Ausf. A, pět vozidel ale je použito při vývoji legendárního útočného děla StuG III.

Technické data tanku Panzerkampfwafen III Ausf. B
délka – 5,665 (6,0) m
výška – 2,335 m
hmotnost – 16,0 (15,9) t
maximální rychlost –35 km/h
měrný tlak na půdu – 0,65 kp/cm2


Panzerkampfwagen III Ausf. C (3a/ZW)
Tato verze se od předchozí liší opět v podvozkové skupině, místo dvou nezávislých systémů listových per se u této verze objevují systémy tři. Přední a zadní dvojice pojezdových kol dostala vlastní odpružení, prostřední dvě dvojice jsou odpruženy jedním svazkem listových per (jde tedy o kombinaci odpružení 2-4-2). Ostatní komponenty podvozku, použité u předchozí verze, zůstávají stejné. Ani ostatní klíčové uzly vozidla (podvozek, výzbroj, pancéřování) se nemění.

Obrázek Ausf. C

Opět je vyrobena patnáctikusová série vozidel (60301 – 60315), poslední z nich přebírá armáda na jaře 1938. Další osud je stejný jako u předchozích verzí, od roku 1940 z nich jsou školní pomůcky.


Panzerkampfwagen III Ausf. D (3b/ZW)
Změny na podvozku pokračují i u následující verze, listová pera jsou u přední a zadní dvojice uchycena šikmo. Místo napínacího kola s lichoběžníkovými otvory je použito nové loukoťové kolo. Nové je i hnací kolo, místo eliptických odlehčovacích děr jsou nyní díry kulaté.
Nejdůležitější změnou je ale zesílení pancéřování, původní pancéřové plechy o síle 14,5 mm jsou nyní nahrazeny silnějším pancéřováním o síle 30 mm. Toto zesílení ale asi nebylo provedeno na všech tancích Ausf. D, v některých zdrojích se uvádí zesílení na 30 mm jen u velitelské věžičky... Věžička má nyní pět průhledů, její konstrukce je jiná, nyní se skládá se z pěti segmentů.
Změna nastává i u pohonu tanku, místo převodovky ZF SSG 75 je použita převodovka ZF SSG 76. Maximální rychlost zůstává stejná, jen řidič má k dispozici jednu rychlost vpřed navíc. Motor zůstává stejný, objem nádrže se ale zdvojnásobuje (není to zaručená informace, zdroje se rozcházejí). Díky silnějšímu pancíři také stoupá celková hmotnost vozidla cca o 3,9 tuny.

Obrázek Ausf. D

I ve výrobě nastává posun, do června 1938 je vyrobeno 30 tanků (60221 – 60225 a 60316 – 60340). Po službě je v roce 1940 čeká cesta do výcvikových prostorů.

Technické data tanku Panzerkampfwafen III Ausf. D
délka – 5,92 (6,0) m
výška – 2,415 (2,45) m
hmotnost – 16,0 (19,8) t


Panzerkampfwagen III Ausf. E (4/ZW)
Zatímco o předchozích verzích Ausf. B až D lze říci, že se jedná o postupné evoluční změny, verze Ausf. E je pro tuto produktovou řadu (Pz III) naprosto zlomová. Na scénu přichází jiný podvozek, úplně odlišný od verze A i od verze B až D. Tvoří ho šest zdvojených pojezdových kol s gumovou bandáží, jejich rozměr je 520x75(95). Kola na pravé a levé straně jsou spojena, kola na pravé straně jsou umístěna o 127 mm před pojezdová kola na levé straně. Odpružení podvozku je realizováno za pomoci torzních tyčí, přední a zadní pojezdové kolo má samostatný hydraulický tlumič. Pás má stále šířku 360 mm, jde však o typ Kgs. 6111/380/120. Nahoře je pás podepírán třemi podpěrnými pogumovanými kladkami, přední hnací kolo má osm odlehčovacích děr kruhového tvaru, zadní napínací kolo má oválné odlehčovací otvory . Zcela novou věcí jsou dvířka mezi přední a střední podpěrnou kladkou, mají sloužit k nouzovému opuštění vozidla. Otvírají se do strany, jejich tvar se dá popsat jako obdélník s uříznutou spodní pravou hranou.

Obrázek Ausf. E

Výrazně se také mění pohon, místo motoru Maybach HL 108 TR je použit výkonnější motor HL 120 TR. Tento vodou chlazený benzínový dvanáctiválec do V o objemu 11867 ccm dokázal při 3000 otáčkách za minutu vyvinout výkon 300 HP. Nová převodovka Maybach Variorex SGR 328 145, ta umožňovala jízdu vpřed deseti rychlostmi, pro jízdu vzad zůstala zachována jen jedna rychlost. Kapacita nádrží se zvýšila o 10 litrů, celková hmotnost šla oproti předchozí verzi o několik stovek kilo dolů.

Pancéřová ochrana měla dosahovat síly maximálně 30 mm, střecha korby a věže měla sílu 16 a 10 mm. Výzbroj se nemění, od roku 1940 dochází u části strojů Ausf. E k výměně tankového kanonů, místo kanonu 37 mm je zabudován kanon 5cm KwK 38 L/42 ráže 50 mm, používaný v modernějších verzích tanku Pz III. Radistův kulomet MG 34 je zabudován v novém kulovitém střelišti Kugelblende 30. Boční dvířka na věži jsou nyní dvoukřídlá, každé křídlo je usazeno na třech pantech. Na zadní stěně věže má osádka k dispozici dvě střeliště.

Od léta 1938 do podzimu 1939 je vyrobeno 96 až 100 tanků verze Ausf. E (60401 – 60496).

Technické data tanku Panzerkampfwafen III Ausf. E
délka – 5,38 m
šířka – 2,91 m
výška – 2,50 (2,43) m
hmotnost – 19,5 t
výkon motoru – 300 HP
zásoba PHM – 310 l
dojezd silnice – 165 km
dojezd terén – 95 km
maximální rychlost – 40 km/h
měrný tlak na půdu – 0,95 (0,9) kp/cm2
osádka – 5


Panzerkampfwagen III Ausf. F (5/ZW)
Na verzi E navazuje ve výrobě verze F, jedná se již o první masově vyráběnou verzi. Největší změnou bylo použití motoru Maybach HL 120 TRM, ten měl stejné parametry jako předchozí verze TR. Jinak parametry tanku odpovídají předchozí verzi. Během služby byla část tanků přezbrojena kanonem 5cm KwK 38 L/42 ráže 50 mm.

Obrázek Ausf. F

Jak jsem již napsal, verze Ausf. F byla první velkosériově vyráběná verze tanku Pz III. Na výrobě se podílelo více firem, celkem bylo vyrobeno 435 vozidel. Zde je seznam seznam výrobců:
MAN, Nuernberg – 96 (61001 - 61096)
Daimler Benz, Berlin Marienfelde - 95 (61101 - 61195)
FAMO Breslau – 28 (61201 - 61228)
Henschel & Sohn, Kassel – 120 (61301 - 61420)
MIAG, Braunschweig – 60 (61501 - 61560)
Alkett, Berlin - 36 (61601 - 61636)
Tato verze byla vyráběna od podzimu 1939 do března 1940, poslední stroje se ještě objevují v roce 1944 v Normandii.


Panzerkampfwagen III Ausf. G (6/ZW)
V průběhu výroby této verze došlo k zásadní změně ve výzbroji tanku Pz III. Místo kanonu ráře 37 mm byl již v průběhu výroby montován kanon 5cm KwK 38 L/42 ráže 50 mm. Nešlo sice o žádnou extra výkonnou zbraň, sovětský tankový kanon ráže 76,2 mm byl rozhodně výkonnější, ale oproti „oklepávači barvy“ ráže 37 mm to bylo přece jen viditelné zvýšení bojových vlastností tanku Pz III. Výroba tanku Ausf. G s kanonem se však nezastavuje, probíhá souběžně s výrobou 50 mm verze. Některé zdroje hovoří o 50 vozidlech vyrobených s kanonem ráže 37 mm, měla se snad jednat o první vyrobené stroje v sérii. Stroje s 37 mm kanonem se někde označují jako 6a/ZW, 50 mm verze potom 6b/ZW. Zvýšení ráže kanonu se samozřejmě muselo projevit na jeho palebném průměru, místo 131 (125) granátů ráže 37 mm se pro kanon ráže 50 mm nakládalo 99 granátů této ráže. Zásoba nábojů 7,92x57 pro kulomety MG 34 údajně klesla na 3750 kusů (objevuje se i původní počet 4500 nábojů). Ve vozidle, vyzbrojených kanonem ráže 50 mm, je pro jejich zaměřování používán zaměřovač TZF 5d, umožnující vést mířenou palbu na vzdálenost 3000 m.

Obrázek Ausf. G

Posílení výzbroje nebylo jedinou změnou u verze G. Na zadní stěně věže se postupně objevuje závěsná schránka na materiál, používaná od určité snad u všech německých tanků. Její hovorové označení je „Rommelkiste“, podle všeho byla právě poprvé použita u jednotek DAK. Právě pro službu u DAK (Deutsches Afrika Korps) byla vyráběna varianta označovaná jako Ausf. G (Trop), vybavená účinějšími filtry a výkonnějších systémem chlazení motoru. Pancéřování odpovídí předchozím verzím až na jednu změnu, tou je zesílení zadního pancíře korby na 30 mm. U později vyráběných vozidel se snad již objevují nové pásy o šířce 400 mm.

Původně objednávka měla znít až na 1250 vozidel, ale díky dodávce velmi dobrých Pz 38 (t) je nakonec objednáno 800 vozidel. Skutečná produkce se však zastavuje na čísle 600 (problémy s převodovkou Maybach...), ty jsou vyráběny od března 1940 do února (?) 1941. Jako u předchozí verze je tank vyráběn v několika výrobních závodech.
MAN, Nuernberg – 90 (65001 – 65090)
Henschel & Sohn, Kassel – 155 (65101 - 65255)
FAMO, Breslau – 15 (65365 – 65379)
Alkett, Berlin - 150 (65401 – 65550)
MIAG, Braunschweig – 80 (65720 - 65799)
Daimler Benz, Berlin Marienfelde - 60 (65801 - 65860)
FNH, Hannover – 50 (65901 - 65950)


Panzerkampfwagen III Ausf. H (7/ZW)
I když rozhodnutí o přezbrojení tanku Pz III kanonem ráže 50 mm padlo již 4.1.1938, teprve verze Ausf. H je od počátku vyráběna s touto ráží kanonu. Ale nejde jen o novou výzbroj, u této verze dochází poprvé k výraznějším úpravám od zavedení verze E.
Na prvním místě je třeba zmínit úpravu podvozku, stroje této série jsou již vybaveny pásy o šířce 400 mm (Kgs.61/400/120), jejich vyšší váha má za následek prověšování pásů. Proto je přední kladka posunuta kupředu. Hnací kolo má odlehčovací otvory kosoobdelníkového tvaru, na obrázcích lze samozřejmě vidět i starší verzi s kruhovými otvory. Problémy s desetistupňovou převodovkou Maybach Variorex mají za následek montáž nové šestistupňové převodovky ZF SSG 77 Aphon.

Pancéřování o síle 30 mm nebylo v té době zárukou solidní ochrany osádky, nejvíce exponovaná místa jsou proto posílena přídavným pancéřováním o síle 30 mm (přídavná deska uchycená šrouby). Jmenovitě šlo o čelní desku před řidičem, čelní a zadní stěnu korby. Další viditelnou změnou bylo zapuštěné velitelské věžičky do věže, věžička již nevystupuje ve své horní části z obrysu věže. Díky přídavnému pancéřování se samozřejmě zvyšuje hmotnost vozidla o cca 2 tuny.

Obrázek Ausf. H

Změny se týkají i výzbroje, mimo výše zmíněné výměny kanonu dochází k redukci kulometů, vedle kanonu je zabudován jen jeden kulomet MG 34. Pro kulomety je nakládáno 3750 nábojů 7,92x57m jsou uloženy ve schránkách po 150 nábojích. K zaměřování kanonu a kulometu nyní slouží zaměřovač TZF 5d (2,5 x 25), ocejchovaný do 1500 metrů pro průbojné a 3000 metrů pro tříštivé granáty.

Od podzimu 1940 do jara 1941 je vyrobeno 408 (310) tanků verze H, původně jich bylo objednáno 759. jejich výrobní čísla jsou 66001 – 66500. Jako u předchozích verzí je tank vyráběn u více firem.

Technické data tanku Panzerkampfwafen III Ausf. H
délka – 5,38 (5,52) m
šířka – 2,95 m
výška – 2,50 (2,43) m
hmotnost – 21,5 t
zásoba PHM – 320 l
dojezd silnice – 165 km
dojezd terén – 95 km
maximální rychlost – 42 (40) km/h
měrný tlak na půdu – 1,00 (0,99) kp/cm2
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Pokračování..

Panzerkampfwagen III Ausf. J (8/ZW)
Tato verze se může pyšnit jedním prvenstvím, ze všech verzí tanku Pz III bylo právě verze Ausf. J postaveno nejvíc. Tento údaj je ale trochu zavádějící, válka na východě rapidně zvedla spotřebu tanků a výroba na ztráty prostě musela reagovat. Verze J vychází samozřejmě z předchozí verze H.
Vozidla verze J lze rozdělit na dvě subverze. Ta první je vybavena již zavedeným 50 mm kanonem s délkou hlavně L/42, ta druhá má nový kanon stejné ráže, hlaveň je ale protažená na L/60, kanon měl označení 5cm KwK 39 L/60. V praxi to samozřejmě znamená vyšší úsťovou rychlost střely a samozřejmě také lepší průbojný účinek v cíli. U vozidel s novým kanonem je snížen palebný průměr kanonu na 84 střel. Ve vozidlech, vyzbrojených kanonem 5cm KwK 39 L/60, je pro jejich zaměřování používán zaměřovač TZF 5e, umožnující vést mířenou palbu na vzdálenost 3000 m (protipancéřový granát).
Důležitou změnou bylo zesílení pancéřování na nejvíce exponovaných místech, čelo a záď korby + čelo věže mají nyní pancíř o síle 50 mm. V důsledku těchto změn je pro řidiče a radistu montován nový průzor (Fahrsersehklappe 50) a uložení kulometu (Kugelblende 30).

Obrázek Ausf. J L/60

Výroba tanku verze Ausf. J začala v březnu 1941, do poloviny roku 1942 bylo ve dvou sériích (v.č. 68001 – 69100 a 72001 – 74100) postaveno 1550 tanků s kanonem 5cm KwK 38 L/42 mm kanonem a 1067 tanků s kanonem 5cm KwK 39 L/60.

Technické data tanku Panzerkampfwafen III Ausf. J
délka – 5,38 (6,28) m
šířka – 2,95 m
výška – 2,50 (2,43) m
hmotnost – 21,5 t
zásoba PHM – 320 l
dojezd silnice – 145 km
dojezd terén – 85 km


Panzerkampfwagen III Ausf. L (9/ZW)
I když by zde měla být coby pokračování verze K, skočíme přímo na verzi Ausf. L (K byla speciální verze, viz níže). U této verze již nešlo o zvyšování palebné síly tanku, konstruktéři se zaměřují na zvýšení pasivní ochrany tanku. Prvotním úkolem prý bylo umístit na podvozek tanku Pz III věž z tanku Pz IV Ausf. G. To se ale nepovedlo, koncepce tanku proto zůstává stejná jako u druhé varianty verze J.
Na výzbroji ze tedy nic nemění, stejná zůstává i pohonná jednotka a převodovka. Pancéřování je na nejohroženějších místech doplněno o přídavné pancéřové desky o síle 20 mm. Pancéřování čela trupu a věže se tak dostává na hodnotu 70 mm, ostatní pancéřování odpovídá verzi Ausf. J.

Obrázek Ausf. L

Výroba tanků této verze začíná v červnu 1942, do konce roku je vyrobeno 653 (703) vozidel (v.č. 74101 – 75500), původně byla objednána výroba série čítající 1000 (1100) vozidel.

Technické data tanku Panzerkampfwafen III Ausf. L
délka – 6,28 (6,41) m
šířka – 2,95 m
výška – 2,50 m
hmotnost – 22,7 (21,3) t
dojezd silnice – 155 km
dojezd terén – 85 km


Panzerkampfwagen III Ausf. M (10/ZW)
Desátá bojová verze tanku Pz III byla sice nejdokonalejší verzí vybavenou kanonem ráže 50 mm, byla však také poslední verzí tanku Pz III coby „MBT“. Vím, tato zkratka není zrovna „košer“ u tanku z doby WW2, dalo by se asi napsat „frontového“ tanku, nebo něco podobného, vyjadřuje to ale poměrně dobře úlohu tanku Pz III v první polovině války. I když se postupným vylepšování předválečné koncepce podařilo udržet vozidlo bojeschopným, válka na východě a nástup nové spojenecké techniky znamenal konec tohoto vozidla coby prostředku první linie.
Konstruktéři se opět snažili vylepšit pasívní ochranu vozidla, na bocích se objevují přídavné pláty „Schürzen“ (ne na všech tancích). Šlo o šest nestejně vysokých desek, kryjících bočnici a horní část podvozku. Stejnou ochranu obdržela i věž, ta byla takto chráněna i ze zadní strany. Díky tomuto přídavnému pancéřování bylo možno nouzová dvířka mezi pásy. Díky tomu se zvedl palebný průměr pro kanon, nyní činil 98 granátů. Na každé straně věže byly namontovány tři 90 mm zadýmovací granátomety Nbk.

Obrázek Ausf. M

Původně je opět objednána série o 1000 tancích, nakonec je ale mezi říjnem 1942 a únorem 1943 vyrobeno jen 250 tanků (v.č. 76101 – 77800). Zbytek byl použit při výrobě útočných děl StuG III nebo podpůrné verze tanku Pz III Ausf. N.

Technické data tanku Panzerkampfwafen III Ausf. M
délka – 6,28 (6,41) m
šířka – 2,95 m
výška – 2,50 m
hmotnost – 22,7 (21,1) t
dojezd silnice – 155 km
dojezd terén – 85 km


Panzerkampfwagen III Ausf. N (11/ZW)
Verzí M sice končí výroba tanku Pz III s 50 mm kanonem, poslední základní verzí však nebyla. Na scéně se objevuje verze Ausf. N, ta již však není určena pro boj s obrněnou technikou (tanky) nepřítele. Sice vychází z verzí L a M, její výzbroj však umožňuje zahájit boj s tanky nepřítele asi jen dobrodruhům. Místo 50 mm dlouhého kanonu se ve věži verze N objevuje starý známý krátkohlavňový kanon 7,5cm KwK 37 L/24 ráže 75 mm. Pro kanon se do tanku nakládalo 56 až 62 granátů ráže 75 mm, pro dva kulomety MG 34 to bylo 3470 nábojů 7,92x57. Kanon se zaměřoval zaměřovačem TZF 5b (2,4x25°), díky němu byl střelec schopen vést mířenou palbu až do vzdálenosti 2000 m. Pancéřování odpovídá posledním verzí Ausf. M, na tank jsou montovány přídavné boční pláty „Schürzen“.

Obrázek Obrázek

Může nás napadnou kacířská otázka, k čemu že to Panzerwaffe potřebovala střední tank vybavený takový kanonem. Podle mě šlo jen o plýtvání prostředky, podle nic byl potřeba pro roli podpůrného tanku. Tuto roli plnili tyto vozidla u jednotek sPzAbt, zde doplňují a podporují těžké tanky Tiger.

Obrázek Ausf. M a N

Výroba této verze začíná v červnu 1942, poslední tank je vyroben v srpnu 1943. Při výrobě se používají komponenty a celky vozidel verzí L a M, je postaveno 447 strojů z verze L a 213 strojů z verze M (v.č. 73851 - 77800). Mimo to mělo vniknout ještě 37 vozidel coby přestavba z již hotových tanků.

Technické data tanku Panzerkampfwafen III Ausf. N
délka – 5,65 m
šířka – 2,95 m
výška – 2,50 m
hmotnost – 23 t


Velitelské vozidla Panzerbefehlwagen III
U speciálních verzí tanku tanku Pz III je asi na prvním místě třeba zmínit velitelské verze – Panzerbefehlwagen. Šlo vesměs o běžné verze, odlišnosti lze najít v radiovém vybavení. U prvních velitelských vozidel byla místo kanonu zabudována jeho atrapa ze dřeva, kvůli vestavěným radiostanicím pro něj nebylo místo.

První velitelskou verzí byl Panzerbefehlwagen III Ausf. D1, velitelský tank šlo snadno identifikovat díky rámové anténě za věží. Podle radiového vybavení lze rozlišit verze SdKfz 266 (Fu 12 - Fu 6), SdKfz 267 (Fu 6 - Fu 8), a SdKfz 268 (Fu 6 - Fu 7), lze narazit na informace o vybavení stanicemi Fu 13. Ve těchto tancích nesedí střelec a nabíječ, místo nich je v osádce navíc další radista a velitelům pobočník (adjutant). Výzbroj tohoto velitelského tanku tvoří pouze jeden kulomet MG 34. Od června 1938 do března 1939 bylo vyrobeno 30 vozidel této verze (v. č. 60341 – 60370).
Na výrobu verze D1 navazuje verze Ausf. E1, stavěná od července 1939 do února 1940. Výzbroj odpovídá předešlé verzi, to samé lze říci o o radiovém vybavení a označení vozidel. Celkem je vyrobeno 45 vozidel (v. č. 60501 – 60545).

Obrázek

Další velitelskou verzí byla verze Ausf. H, stavěná mezi listopadem 1940 a zářím 1941. Bylo vyrobeno 145 vozidel (v. č. 70001 – 70145), výzbroj tvoří dva kulomety MG 34, místo kanonu je opět atrapa.
U dalších verzí jsem narazil na rozpor v označení, narazil jsem na verzi Ausf. J s kanonem L/42, verzi Ausf. K s kanonem L/60. V dalším zdroji jsou verze J a M, podle všeho jde u verze K a M o stejné vozidla. Verze Ausf. J byla první plnohodnotně vyzbrojenou velitelskou verzí, byť byl snížen palebný průměr pro kanon na 75 granátů. Je stavěna verze s radiostanicemi Fu 5 – Fu 8 (SdKfz 267) nebo Fu 7 (SdKfz 268). Celkem je mezi srpnem 1942 a zářím 1943 postaveno ve dvou sériích 195 vozidel (v. č. 72001 – 74100).
Poslední velitelkou verzí je již zmiňovaná Ausf. K (M), produkovaná mezi prosincem 1942 a únorem 1943. Vycházela ze sériové verze M a šlo o nejlépe vyzbrojenou velitelskou verzi. Ve věži byl zabudován dlouhý 50 mm kanon, zásoba střeliva byla kvůli zabudovaným radiostanicím snížena na 65 granátů, kulomet montovaný vedle kanon zde není instalován. Radiové verze odpovídají předchozímu typu, je však vyrobeno pouze 50 vozidel (v. č. 70201 – 70250).


Speciální vozidla a úlety
U speciálních úprav tanku Pz III je třeba zmínit konverzi verze Ausf. M na plamenometný tank Pz III (Fl). Místo kanonu je namontována hlaveň plamenometu, umožnující hořlavině pod tlakem 15 MPa zasáhnout cíl do vzálenosti 50 – 60 metrů. Zásoba 1000 litrů hořlaviny stačila až na 125 (135) jednosekundových zášlehů. Celkem bylo upraveno 100 vozidel, šlo o konverze již vyrobených tanků.

Obrázek Obrázek

Mimo běžných úprav, jako jsou například dílenské verze Bergepanzer III, ženijní Pionerpanzer III, muniční Munitionpanzer III nebo tahače Schleper III se vyrábí pozorovací verze pro dělostřelectvo Panzerbeobachtungswagen III, vybavená dělostřeleckým periskopovým zaměřovačem TBF 2 a radiostanicemi Fu 4 a 8. Stroj nemá mimo jednoho kulometu žádnou další výzbroj, do dubna 1944 je takto přestavěno 262 vozidel.

Vznik i prototyp železničního tanku, jeho označení bylo SK 1. Jeho podvozek byl upraven pro pohyb tanku na železničním svršku, coby základ byl vybrán podpůrný tank Ausf. N. Bylo vyrobenou pouze několik prototypů.

Obrázek SK 1

Na konec si nechávám menší chuťovku, tank Pz III jako velkou potápku. Pro plánovanou invazi přes kanál bylo nutno zajistit vysazení tanků na břeh, tank Pz III však nešlo vybavit pontonem jako lehký Pz II. Proto přišla na scénu varianta jízdy pod hladinou, tanky Pz III měly být zajištěné proti průniku vody (gumová těsnění), přívod vzduchu a odvod spalin od motoru měla zajišťovat hadice o délce 18 m, zakončená na hladině bójí. Tank měl být vysazen u pobřeží v hloubce o 15 metrů a měl být schopen dojet na břeh. V létě 1940 bylo takto upraveno 168 tanků verzí F, G a H. Tato varianta nesla označení Tauchpanzer III, bojově byla použita 22.6.1941 na řece Bug.

Obrázek Obrázek

To by bylo asi tak vše, určitě jsem na něco zapomněl, ale od toho tu je následující diskuse. Snažil jsem se porovnávat různé údaje ve zdrojích, někdy jsou ale data příliš rozdílené. Proto ty údaje v závorkách, berte je proto prosím s rezervou.


zdroje:
Janusz Ledwoch – Panzer III
Ivo Pejčoch – Obrněná technika 1
Thomas L. Jentz, Hilary Louis Doyle – Panzer Track 3-01 Panzerkampfwagen III
Thomas L. Jentz, Hilary Louis Doyle – Panzer Track 3-02 Panzerkampfwagen III
http://www.achtungpanzer.com
http://www.panzernet.net
http://armor.kiev.ua/
Naposledy upravil(a) sa58 dne 23/3/2009, 21:06, celkem upraveno 3 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Pokračování - vývoj podvozků

Obrázek Podvozky Ausf. A - D

Obrázek Podvozek Ausf. E

A ještě něco k přídavnému pancéřování..
Obrázek Obrázek

a Bergepanzerwagen III
Obrázek
Naposledy upravil(a) sa58 dne 23/3/2009, 20:31, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
lkala
praporčík
praporčík
Příspěvky: 306
Registrován: 26/8/2008, 12:52
Bydliště: Brno

Příspěvek od lkala »

Vynikající článek, děkuji. Nemáš ještě nějaké další obrázky těch podvozků?
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Obrázků mám víc, jsou tam i detaily podvozků a pohonu. Brzo se tu objeví.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

SdKfz 141 - Panzerkampfwagen III

Příspěvek od TonyHazard »

Sapíku, konečně Tvůj oblíbenec v plné kráse 8-) Dík. Nyní můžeš smazat ten "můj" PzKpfw III. Kdybych to věděl, tak se nebudu trápit s tím Pantherem a přenechám Ti ho.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Příspěvek od Mantra »

Jenom pro doplnění už tak podrobného článku. Tady jsou nějaké zajímavé fotky.

http://www.ww2incolor.com/forum/showthr ... 506&page=3
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Můj oblíbený tank. Páteř Panzerwaffe ve vítězných dobách, přesto dost přehlížený.

Fascinoval mě vývoj podvozku, jako by se furt nemohli rozhodnout.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
lkala
praporčík
praporčík
Příspěvky: 306
Registrován: 26/8/2008, 12:52
Bydliště: Brno

Příspěvek od lkala »

Evidentně se nemohli rozhodnout. Postupně vyzkoušely vlastně všechny alternativy, od vinutých pružin, přes listová pera až po torzní tyče. Jinak už to snad navrhout ani nejde.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Možná by i šlo, ale to by museli předběhnout dobu asi tak o 35 let a to asi v tvrdých dobách válečného konfliktu nešlo. Pěkný kus pancíře a velmi dobré čtení. Zdravím do Otrokovic a smekám.
Naposledy upravil(a) Pátrač dne 23/3/2009, 19:47, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Tauchpanzer III naozaj fungoval? Aj keď tých 168ks hovorí že ano rád by som to čítal od niekoho z Vás. Čo na to posádky?
Ešte ma napadá existoval stroj s podvozkom Pz III alebo IV, išlo o obojživelník plánovaní pre útok na Britániu ale nakoniec ho nasadili len na Balte proti Rusom na ostrovčekoch. Neviem si spomenúť na názov a ani kde som to videl. Tak prosím kto niečo vie, nech povie :wink:
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Asi zatím nejucelenější a nejpřehlednější článek o Pz III., jaký jsem kdy na netu našel. Chválím autora.

Pokusím se přijít taky se svou troškou do mlýna. Pokoušel jsem se dát před časem dohromady přehled produkce všechy modelů Pz III. Asi to nebude přesně souhlasit s tím, co výše uvádí autor úvodního článku, ale pro jistou představivost o vyrobených počtech v různém období by to mohlo postačovat. Alespoň to může sloužit jako návodka pro představu, kolik tanků Pz III a jakých modelů mohlo být nasazeno proti Československu v září 1939.

Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Pro obrázkuchtivé jsem doplnil pár nákresu přídavných pláty „Schürzen“ a bokorys Bergepanzerwagen III. Je to vloženo v pokračování pod článkem.
Naposledy upravil(a) sa58 dne 23/3/2009, 21:04, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

sa58 píše:Pro obrázkuchtivé jsem doplnil pár nákresu přídavných pláty „Schützen“ ...
Schürzen, tj. "clony, zástěry"

Ale čoveče ten článek je na první pohled hodně hodně gut :). Jsem velmi mile překvapený a to jsem ho ještě nepřelouskal celý. :up:
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Dopr***, tak to dopadne, když opisuju něco, co je napsané v hrdelní chorobě - němčině...
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

To jsou malé věci, navíc u přepisu toho šíleného jazyka v normě :-?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

SdKfz 141 - Panzerkampfwagen III

Příspěvek od TonyHazard »

Opravte mě, jestli se pletu, ale shodné přídavné pláty „Schürzen" byly upevňovány také na PzKpfw IV, že? Samozřejmě i s ochranou věže.
Tank pak vypadal robustněji. O kolik se zvedla hmotnost tanku PzKpfw III upevněním této dodatečné ochrany? Odrazilo se to jinde, třeba na rychlosti?
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
Peters
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 243
Registrován: 21/2/2009, 14:00
Bydliště: Praha

Příspěvek od Peters »

Jistě,Schürzen měly jak PzKpfw IV,tak i StuG III.
Myslím,že to hmotnost o moc nezvedlo,rychlost možná,ale to za to pancéřování stálo.

Zde je stránka přímo o "Schürzen".
http://www.stugiii.com/schurzen.html
Obrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Nějakou hmotnost to muselo mít, problematické ale je, kterou hmotnost ve zdrojích lze považovat za věrohodnou. Na rychlost by to nemělo mít vliv, otázkou je, zda v bojových podmínkách dosahoval Pz III opravdu rychlost 40 km/h...
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Malinkatou poznámečku pro autora hned na začátek:
U verze Ausf B máš daný špatný obrázek. Systém podvozku na tomto obrázku odpovítá verzi C. I popis toho podvozku (tedy u verze B) je takový kostrbatý a těžko představitelný a přesně neodpovídá realitě, jak vlastně dokládá i tento tebou vložený obrázek.
Obrázek

A teď to hlavní. Tento tank byl dle mého názoru vždy plýtváním prostředků ve vývoji i ve výrobě. Jeho jediným pozitivem byl podvozek od verze E, který posloužil pro jedno z nejlepších samohybných děl druhé světové války. PzKpfw III vždy doháněl ztrátu ve své bojové hodnotě proti svým protivníkům a to jak ve výzbroji, tak i pancéřování. Od začátku byl plánovaný jako tank pro boj s tanky protivníka. Na tuto činost měl vždy slabé dělo a pancéřování. Nehledě na to, že ho už od začátku války musel v této činosti zastupovat PzKpfw IV. Jeho konstrukce sice dovolovala rekonstrukce, ale ty přicházely vždy v době, kdy nová zlepšení byla už opět překonaná.

Už první verze tohoto nového tanku měly podobné vlastnosti jak náš v té době dle naší armády zastaralý LT vz. 34. O LT vz. 35 se ani snad bavit nebudeme. Tady máte srovnání:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=2371
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Odpovědět

Zpět na „Tanky a stíhače tanků“