Střední tank PzKpfw V Panther

Pz I - Pz VI, prototypy, Hetzer a jiné
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Střední tank PzKpfw V Panther

Příspěvek od TonyHazard »

Německý tank z období 2. světové války

Německý střední tank PzKpfw V Panther (Sd.Kfz 171)

Obrázek

Svůj bojový křest si nový tank Panther odbyl v bitvě u Kurska, kde nedopadl nejlépe, převážně díky poruchám palivových systémů. I tak se zařadil mezi nejlépe hodnocené německé střední tanky 2. světové války. Byl to složitý stroj, který nebyl vyroben v takovém množství jako třeba jeho protivníci, sovětský T-34 nebo americký M4 Sherman. Tank osazený kanonem KwK 42 L/70 ráže 75 mm bez problémů ničil spojenecké tanky ze vzdálenosti jednoho tisíce metrů, přičemž jeho nejpočetnější protivníci, sovětské tanky T-34 ho nebyly často schopni zneškodnit ani na půlku této vzdálenosti. Větší vzdálenost než 500 m při palbě na Panthera vytvářela vrásky na čele i posádkám amerických Shermanů nebo britských Cromwellů, protože německý tank vynikal vhodně tvarovaným a velmi kvalitním pancířem, který prodlužoval životnost tohoto stroje na bojišti. Naopak poruchy (podvozek, převodovka) se silně podepisovaly na ztrátách tankových jednotek, hodně těchto závad bylo spojeno s šetřením barevnými kovy (wolfram, mangan) v průběhu sériové výroby.
V letech 1938 - 1939 bylo i německému velení jasné, že stávající tanky PzKpfw III (s kanonem ráže 50 mm) a PzKpfw IV (s kanonem ráže 75 mm) budou nedostačující a bude třeba tankové jednotky přezbrojit modernější technikou. Vývoji nového tanku s plánovanou hmotností kolem 20 t se němečtí konstruktéři začali zabývat v druhé polovině roku 1939, postupně byly zhotoveny tři projekty (VK 2401, VK 2002, VK 2301), ale zelenou dostal jen ten od firmy MAN. Bylo plánováno, že tank bude osazen kanonem s ráží 75 mm a jako pohon byl vybrán motor Maybach HL 116. Projekce počítala s nakloněnou čelní deskou korby, což bylo nezvyklé u německých strojů a pancéřování dosahovalo tloušťky 40 mm. Jako hlavní projekt byl určen VK 3002 a ten zadal závěrečnou podobu nového středního tanku s bojovým označením "PANTHER".
Po zahájení operace "Barbarossa" byli Němci zaskočeni sovětskými tanky T-34 a KV-1, proti kterým stávající tanky nestačily. Německé velení počítalo, že Rusové nasadí starší a lehké tanky, se kterými napadli neúspěšně Finsko. Jako další šok pro německou armádu bylo množství techniky, která byla proti nim poslána. Do konce roku 1941bylo napočítáno okolo 20 tísíc zničených a opuštěných vozidel, a to také díky slabému výcviku sovětských osádek a nevhodné taktice, ale na to nemohli Němci dlouho spoléhat. Tuto situaci se pokoušeli vyřešit modernizací tanků PzKpfw III, PzKpfw IV a výrobou strojů typu Marder. Tyto vozidla měla vydržet v boji než je nahradí nové střední a těžké tanky. Protože se situace zhoršovala, byl vyvíjen tlak na urychlení výroby prototypu nového stroje. Na ten popud byla koncem roku 1941 vyslána na východní frontu zvláštní komise, aby získala potřebné poznatky k vyrovnání tohoto stavu. V komisi byli zastoupeni mimo odborníků z WaPruf 6 (velit. plk. Fichtner), tito specialisti, prof. Porsche (Nibelungen), ing. Oswald (MAN), ing. dr. Aders (Henschel), ing. Zimmer (Rheinmetall-Borsig), Wunderlich(Daimler Benz). Skupina se nacházela u 2. tankové armády, na úseku fronty 35. tankového pluku 4. tankové divize, kde se zaobírala ukořistěnými a zničenými tanky typu KV-1, KV-2 a T-34/76. Závěrečná zpráva z 25. listopadu zněla : Okamžitě přezbrojit momentálně vyráběné tanky a urychlit vývoj nového středního tanku. Tato zpráva ovlivnila také zbrojní úřad Waffenamt, který v prosinci 1941 vyhlásil konkurz na vývoj a výrobu nového tanku, který měl vyplnit mezery ve výzbroji tankových vojsk. Aby nový střední tank zastavil lavinu protivníkovy techniky, musel být kvalitativně o třídu výš. Hlavním kritériem zbrojního úřadu byla dána taková tloušťka pancíře a účinnost hlavní zbraně, na kterou by neměly současné typy tanků. Na nabídku nakonec reagovaly jen společnosti MAN a Daimler-Benz, a obě firmy měly předvést své projekty v neuvěřitelném čase, a to, do konce března 1942.

Část první : Vznik a vývoj tanku PzKpfw V Panther

Obrázek
Tank PzKpfw V Ausf .A nacházející se ve francouzském vojenském muzeu. Dobře je vidět pokrytí korby a věže antimagnetickou pastou Zimmerit.

Vývoj nového modelu byl započat téměř ihned, koncem roku 1941 a dřevěné makety nových vozidel byly předvedeny již v lednu 1942. Závěrečný projekt nového tanku byl pak rozpracován ve dvou variantách. První se zaobírali v továrně Daimler-Benz AG v Marienfelde ( berlínská čtvrť ) a druhou v závodech MAN v Augsburgu. Konečné rozhodnutí měl vzít na sebe sám Adolf Hitler.
Porovnáním se jevil tank vyprojektovaný firmou Daimler-Benz, s přiděleným označením VK 3002 (DB), jako kopie sovětského tanku T-34. Byl také rozdíl v pohonu těchto variant, a to, VK 3002 (DB) měl nainstalovaný vznětový motor a VK 3002 (MAN) používal motor zážehový, přičemž ukazoval lepší jízdní vlastnosti. Projekt od DB měl plnou podporu od stávajícího ministra zbrojení Todta (březen 1942), ale po jeho smrti se nástupem nového ministra zbrojení Alberta Speera změnil názor a rozhodující podporu dostal projekt od společnosti MAN, kde byl šéfem konstrukce Paul Wiebicke. Práce na projektech se rozjely a začátkem května byly oba představeny Hitlerovi. Konečnou tečku udělal předseda klasifikační komise plukovník Fichtner podniku MAN, že Adolf Hitler dal přednost verzi vyprojektované společností MAN.

Obrázek
Model tanku VK3002 (DB) firmy Daimler-Benz.(silně připomíná T-34, že?)

Nyní blíže k jednotlivým variantám. Zamítnutý projekt s označením VK 3002 (DB) ve vyhotovení zaostával za svým konkurentem. Společnost Daimler-Benz doložila návrh nového tanku jen v podobě technických nákresů, a shodnost se sovětským tankem T-34 byla až zarážející. Projekt počítal s podvozkem s osmi velkými pojezdovými koly. Korba tanku měla mít skoseny všechny strany s tím, že čelní deska obnášela tloušťku pancíře do 100 mm a zbytek stěn pak 40 mm. Jako výzbroj byl plánován kanon KwK 42 L/70 ráže 75 mm s jednokomorovou úsťovou brzdou, doplněný pancéřovým krytem typu Saukopf (ozn. také jako Saukopfblende). Nainstalovány měly být také dva kulomety MG 34 ráže 7,62 mm, jeden spřažený s kanonem, druhý v čele korby. Posádka vozidla byla standardní, pětičlenná (řidič, radista nacházející se vpředu, velitel, střelec a nabíječ se stanovišti ve věži). Hmotnost tanku měla mít kolem 34 t. Na rozdíl od běžných německých vozidel byl jako pohon plánován dieselový motor MB 507, který s výkonem 650 HP měl být vyráběn společností DB. Podvozek byl také v rozporu s německým standardem, a to, že hnací kolo bylo vzadu a napínací vpředu. Jak zde bylo již uvedeno, projekt byl zamítnut a důvod nebyl jen shodná podoba se sovětským tankem T-34, která by vyvolávala chaos v rozpoznání nepřítele a tím k palbě do vlastních řad. Společnost nebyla také schopna vyrobit funkční prototyp k otestování. Jako další výtka patřila vznětovému pohonu stroje, vyvolávající problematické zásobování dvěma palivy. Velká část německého vozového parku používala totiž zážehové motory Maybach, se kterými byli navíc dobře seznámeni i mechanici.

Obrázek
Panther Ausf. D1 nulté předvýrobní verze, s jednokomorovou úsťovou brzdou kanonu a velitelské věžičky, která tvaruje boční stěnu věže.

Schváleným, tedy vítězným se stal projekt VK 3002 (MAN), protože již na jaře 1942 společnost MAN měla možnost ukázat dva (!) plně funkční prototypy nového vozidla. I zde to trošku zavánělo sovětskou T-34-kou, ale celková konstrukce byla originálem konstrukce firmy MAN opírající se o tradice německé tankové školy. Podvozek stroje počítal s použitím jízdního systému Ernsta Kniekampa, spočívající na nestejně daleko uložených dvojitých pojezdových kol na osách. Tzv. lichá kola zapadala mezi sudá, takže při bočním pohledu tzv. sudá pojezdová kola mírně překrývala pojezdová kola lichá. Pojezdová kola postrádala odlehčovací otvory a měla gumovou bandáž. Napínací loukoťové kolo bylo vzadu, hnací, také loukoťové se nacházelo vpředu, hned za ním byla umístěna kladka, zvedající pás, který měl šířku 660 mm. Korba tanku se skládala z různě nakloněných desek, přičemž nejvíce skosená byla deska čelního pancíře s tloušťkou 60 mm, ostatní desky měly sílu pancíře do 40 mm. Rozložení systémů bylo standardní (vpředu převodovka, bojový prostor osádky, motorová část a na konci nádrže na palivo). Plně otočná (kompletní otáčka za 17 s.) věž byla umístěna ve středu korby, poháněná přes posilovač motorem vozidla, s čelním pancířem tloušťky 80 mm, zbytek obnášel 45 mm pancéřové ochrany. Pro stroj byla určena věž vyvinutá společností Rheinmetal-Borsig, plánovaná pro nový kanon KwK 42 ráže 75 mm, ale sériové vozidla dostala jinak konstrukčně tvarovanou věž (umístění velitelské věžičky, zaoblení zadní části věže). Korby sériových tanků se od prototypu nijak velmi neodlišovaly, zato hlavní výzbroj prototypů nebyla uznána za konečnou, protože byl instalován starší model KwK 42 L/70 opatřený jednokomorovou úsťovou brzdou. S ním byl spřažen kulomet MG 34 ráže 7,92 mm, přičemž další kulomet se nacházel v korbě a používal ho radista. Posádka tanku se standardně skládala z pěti mužů, řidič a radista měly vlastní průlezy, zbytek posádky využíval dva velké kruhové průlezy (jeden na střeše věže, druhý v zadní stěně), opatřené jednodílnými poklopy. Věž byla elektricky větrána a na její levé straně byla vytvořena střílna o průměru 20 cm (pro ruční zbraně).
Jako pohon tanku byl určen zážehový kapalinou chlazený dvanáctiválec Maybach HL 210 P45 s výkonem 650 HP při 3000 ot./min.

Obrázek Obrázek

Společnost MAN tedy obdržela zakázku na zhotovení dvou prototypů, které se od prvních vyrobených Pantherů víceméně neodlišovaly. Byly označeny V1 a V2 (V : versuch = prototyp), s tím, že první by hotov v září (vyroben z nepancéřované oceli), druhý pak v listopadu 1942 a odlišovaly se mechanismem řízení. Testování probíhalo v období od 8. do 14. listopadu na polygonu Bad Berka nedaleko Eisenachu. Prototyp označený V1 byl testován bez věže (závaží), i když se projevilo mnoho závad (někdy nepříjemných) byly nové tanky hodnoceny vcelku dobře. Komise vyslaná armádou vyjádřila uspokojení nad ukázkou vozidel VK 3002 (MAN) vydala pokyn k výrobě 20-ti kusové ověřovací série. Tyto stroje se na frontu nedostaly, sloužily pouze k zaučení posádek a dalšímu testování (až do konce roku 1942). V prosinci 1942 byly zhotoveny firmou MAN tři stroje a další jeden vznikl ve firmě DB. V lednu 1943 se linky výrobních závodů rozjely naplno, podílely na tom tyto společnosti : MAN (Norimberg), Daimler-Benz (Berlín-Marienfelde), Henschel (Kassel), MHN (Hannover) a kooperace ve Wegmane (Kassel-kompletace věží) a v Demagu (Duisburg).. První objednávka zahrnovala 1 000 tanků, z nichž 250 mělo být hotovo do 12. května 1943 (plánovaná letní ofenzíva). Cena jednoho tanku představovala částku 117 000 RM, ke které bylo nutno přidat 12 000 RM za kanon a dalších 312 RM za kulomet MG 34. Nařízením ze dne 11. května 1942 bylo oficiálně novému vozidlu přiděleno bojové jméno PANTHER. Ověřovací nultá série zastoupená 20-ti vozidly byla nejdříve označena PzKpfw V Ausf. A, později změněna na Ausf. D1, a vyznačovala se hmotností 35 tun.

Část druhá : Konstrukční verze a technická data tanku Panther

Obrázek

Proč byla první verze tanku Panther označena písmenem D, nezjistí dnes už asi nikdo. Další označení verzí také postrádalo abecední posloupnost, ale jedno je jisté, ještě v prosinci 1942 byla víceméně spuštěna jeho sériová výroba a první sériové stroje vycházely z vozidel nulté série. Tank obdržel novou věž, ne tak zakulacenou, spíše do tvaru šestiúhelníku, ale se zachovaným kruhovým průlezem v zadní stěně.
Dva z prvních tanků Panther převzala dne 24.1. 1943 Panzer Abt. 51 ve cvičném prostoru Grafenwöhre na zacvičení nových osádek, třetí kus byl dovezen tamtéž 26. 1. 1943. V pořadí čtvrtý tank byl odeslán do prostoru Kummersdorfu na otestování.
Další vyrobené tanky (asi 13) byly v únoru 1943 převezeny k testování také do cvičného prostoru Grafenwöhre, kde se projevilo mnoho závad, a na jejich odstranění se pracovalo během sériové výroby.
Čelo korby tvořily dvě pancéřové desky se sklonem 55˚, přičemž horní měla tloušťku 80 mm a dolní pak 60 mm. Boky korby měly sílu pancíře 45 mm se sklonem 40˚a štít kanonu dosahoval tloušťky 100 mm. Věž obnášela tloušťku pancíře takto, přední deska až 100 mm, strop 16 mm, zbytek pak 45 mm. Tanky verze D se vyznačovaly charakteristickou pozorovací věžičkou velitele, se šesti průzory s tloušťkou pancéřového skla o 50 mm.
Od května 1943 byly do tanků PzKpfw V Ausf. D instalovány nové motory Maybach HL230 P30 o výkonu 522 Kw (700 HP), které nahradily do té doby montovaný HL210 P30 o výkonu 484 Kw (650 HP). Došlo také ke změně převodovky a ventilačního systému věže. Jako problematický se jevil palivový systém, který byl častou příčinou požárů motoru, a zasekávaly se i postranní spojky.
Panther verze D byl vyzbrojen kanonem KwK 42 L/70 ráže 75 mm, ale již s dvoukomorovou úsťovou brzdou. I když se Adolf Hitler snažil prosadit nový kanon KwK 42 L/100 stejné ráže (s delší hlavní) nebylo možné mu vyhovět, neboť vývoj tohoto kanonu ještě nebyl dokončen. Stávající kanon měl velmi dobré parametry (byl možná lepší než Tigerova 88-čka), neboť standardní průbojný granát prorazil na 1000 m pancéřovou desku tloušťky 111 mm (sklon 30˚). Z kanonu Pantheru se dalo střílet mimo klasických protipancéřových nábojů PzGr 39/42 také podkaliberními protipancéřovými granáty PzGr 40/42 a tříštivotrhavými střelami Sprenggranate 34. Střelec tanku používal binokulární zaměřovač. Verze D byla v průběhu sériové výroby také různě vylepšována např. nátěr antimagnetickou pastou Zimmerit, dále instalace nízkého představného pancíře (ochrana boků podvozku).
Sériová výroba PzKpfw V Ausf. D byla ukončena v září 1943. Celkově bylo společností MAN (výroba byla přesunuta do Norimberku ) vyrobeno 242 těchto tanků, v továrnách Daimler-Benz pak 250 strojů, firma Henschel jich dala dohromady 130 (zde byly vyráběny pouze korby, věže dodávala firma Krupp ) a v závodech MNH sjelo z výrobních linek na 220 tanků této série.
I když byly při velkovýrobě skoro všechny závady následně odstraňovány (do června se napočítalo patnáct změn projektu), uspěchaný vývoj a sériové výroba měla vliv na velké poruchovosti tohoto nového stroje. Jak bylo na úvodu uvedeno, u Kurska přišli Němci v létě 1943 o tyto tanky, ne jak nepřátelskou palbou, ale hlavně vinou požárů motorů a poruch převodovek.

Obrázek

V srpnu 1943 byla zahájena sériová výroba tanků Panther ve verzi A, a to firmou MNH. Mezi hlavní změny se počítalo s novou věží. Před tím, dne 18. února se začala nová věž projednávat s firmou Rheinmetall. Nové prvky věže se týkaly pozorovací věžičky velitele se sedmi periskopy umístěnými do odlévané pancéřové kopuli s tloušťkou odlitku 100 mm. Věž obdržela nový dvourychlostí otáčecí mechanismus typu L4S firmy Böhringer-Sturm (komplet. otáčka o 360˚ za 15 sek.), vylepšen byl také mechanismus zvedání kanonu. Bylo také upraveno těsnění hlavního ložiska věže a lafety kanonu, což se odrazilo v lepším překonávání vodních překážek. Na velitelské věžičce přibyl kruh pro protiletadlový kulomet MG34. Od prosince 1943 byl vyměněn zaměřovač (jednookulárový TZF 12a za dvouokulárového TZF 12 od 601. vyrobeného kusu). Dále byla zavedena nová kulovitá lafeta kulometu radisty (Kugelblende 50), s úhlem střelby 5˚, ve svislici -10˚ až +15˚. Přední deska ztloustla na 110 mm a standardem se stal nízký představný pancíř na boku podvozku (síla pancéřového plechu byla 5 mm a to stačilo na iniciaci kumulativní střely). Prosincem 1943 počínaje byly zaslepeny střílny ve stěně věže, které nahradil systém blízké obrany (Nahverteidinungswaffe), jehož součástí byly granátomety, ze kterých se daly vystřelovat šrapnely, světlice a dýmovnice. O měsíc později (leden 1944) tanky dostaly systém ohřevu bojového oddílu a byl na ně instalován tzv. trojitý výfuk. Sériová výroba takto upravené verze byla ukončena v březnu 1944 a společnost MAN jich celkově zhotovila na 645 kusů. Továrny DB vyrobily 675 tanků, MNH zkompletoval 830 a malým dílem Pantherů verze A (50) se podílela firma Demag.

Charakteristické rysy tanků PzKpfw V Panther
> Silně skosené desky korby, snižující možnost proražení pancíře v případě zásahu
> specifická konstrukce pojezdového systému s překrývajícími se koly. Kola jsou zavěšena na torzních tyčích a jsou vybavena gumovými nákolky
> dlouhohlavňový kanon KwK 42 L/70. vybavený ventilací hlavně a úsťovou brzdou.

Obrázek Obrázek Obrázek

Technická data tanku PzKpfw V Panther Ausf. A :
> hmotnost : 45,5 t
> posádka : 5 mužů
> rozměry : celková délka 8 660 mm, šířka 3 270 mm, výška 2 995 mm, světlost 540 mm
> výzbroj : kanon KwK 42 L/70 spřažený s kulometem MG 34 ráže 7,92 mm, jeden kulomet MG 34 v lafetě v přední části korby, zásoba střeliva : do kanonu 79 nábojů, 4 200 do dvou kulometů MG 34 nebo 5 100 do tří kulometů
> pancíř : svařovaný z válcovaných desek o síle : korba ,čelo 60 mm/55˚ od vertikální roviny, horní deska 80 mm/55˚, boky 40 mm/40˚a 40 mm/90˚, záď 40 mm/30 dno 30 mm a 16 mm, věž : štít kanonu 120 mm, čelo 110 mm/12˚, boky a záď 45 mm/25˚, horní deska 15 mm/85˚, boční zástěry 5 mm
> motor : čtyřtaktní, zážehový, vidlicový, dvanáctiválec typu Maybach HL 230 P30, výkon 447 kW (600 hp) při 2 500 ot./min.
> pojezd : 8 párů nosných překrývajících se kol, hnací kolo se 17 zuby umístěné vpředu, napínací kolo vzadu, pás se 86 články (šířka pásu 660 mm, článek 15 mm)
> rychlost : silnice - 45 km/hod, terén - 30 km/hod.
> dojezd : 200 km, terén 100 km
> překonávání překážek : stoupání 58 %, příkop o šířce 2 450 mm, stěna o výšce 900 mm, brod o hloubce 1 700 mm.

Obrázek
Průřez tanku PzKpfw V Panther - pohled na konstrukční detaily vozidla.

Tank Panther ve verzi G se začal sériově vyrábět počínaje březnem 1944 a jeho největší viditelná změna se týkala korby. Bylo tedy rozhodnuto, že postranní deska se bude vyrábět jednolitá, o tloušťce 50 mm se sklonem 30˚ (předtím 40 mm/40˚). Zesílení pancíře zvýšilo hmotnost o 300 kg, pro zachování váhy tanku bylo sníženo pancéřování čela korby (ze 60 mm na 50 mm), dna korby (z 30 mm na 25 mm). Bylo zavedeno jednolité čelo, odstraněním zavíracího průzoru řidiče a celkově bylo provedeno mnoho technologických změn (korba a vnitřek), což se odrazilo ve zjednodušení výroby. Další změny se dotýkaly průlezů řidiče a radisty. Nejdůležitější změna proběhla u štítu kanonu, kde zvláštní prohlubeň velmi snížila možnost zaklínění věže při silné palbě. Úprava vnitřku věže a bojového oddílu navýšila počet vezené munice ze 79 na 82 nábojů. Nedostatek kaučuku se odrazil vyvinutí nových pojezdových kol (plná ocelová kola, ale jen malý počet takto upravených strojů) a od října 1944 byla montována napínací kola o průměru 650 mm. Průběh výroby zavedl mnoho technologických vylepšení a novinek. Jeden z hlavních byl systém nočního vidění FG 1250 ("Sperber" - krahujec) skládající se z infrareflektoru (UR-Scheinwerfer) a převaděče obrazu (Bildwandler), s dosahem kolem 400 m, tanky s tímto nainstalovaným systémem byly testovány v březnu 1945. Jako druhý, byl systém plynových filtrů (byl předpoklad, že budou užity chemické zbraně).
Počty vyrobených tanků Panther verze G byl následující : MAN - 1143 stroje, MNH - 806 tanků a poslední tank z 1004 kusů opustil společnost DB dne 25. 4. 1945.

Obrázek
PzKpfw V Panther Ausf. G s celoocelovými pojezdovými koly.

Tank Panther se měl stavět i dalších variantách, v prvním případě to měla být verze F. Vývoj začal v polovině roku 1944 tím, že ve firmě Daimler-Benz byla projektována nová věž tzv. Schmall Turn (štíhlá věž ). Věž měla obnášet tloušťku čelního pancíře 120 mm a na boku 60 mm s instalovaným kanonem KwK43 ráže 88 mm, s kuželovitým štítem. Přednost dostal nakonec projekt kanonu Škody Plzeň s označením KwK44 L/70 ráže 75 mm. Plánované použití noktovizorů FG 1250 do této varianty nebylo umožněno, situace se vyřešila použitím zaměřovače TFZ 13. Pro další vývoj verze F se plánovala instalace vylepšeného kanonu KwK44/2 L/70 s poloautomatickým nabíjením, kde kadence měla představovat 40 ran/min. Podvozek Pantheru Ausf. F měl být vylepšený podvozek Ausf.G, s tím, že pojezdová kola měla být výhradně celokovová. U střešní pancéřové desky měla být tloušťka pancíře zesílena z 12 mm na 35 mm. Podvozek Pantheru Ausf. F byl převzat z verze Ausf. G. Došlo pouze k zesílení střešní desky jeho trupu z původních 12 mm na 35 mm. Nový podvozek měl být vyráběn již výhradně s celoocelovými pojezdovými koly.
Sériové výroba měla započít začátkem roku 1945 a plánovaná výroba se měla pohybovat kolem 730 strojů měsíčně. Velkovýroba tanku Ausf. F měla probíhat ve firmách Krupp-Gruson v Magdeburgu a Nibelungen-Werke ve St. Valentinu. O bojovém použití tanku verze F nejsou žádné záznamy, pravděpodobně byl smontován jeden prototyp a vyrobeno několik věží.

Obrázek
Pancéřová kopule chránící velitele tanku byla montovaná na tanky verze A a G. Je vidět kryty periskopů a půlkruhová lišta, sloužící k montáži kulometu MG 34.

Další variantou Panthera, která se nedočkala ani kompletního prototypu, byl Panther II. Tato verze byla vývojově započata ve společnosti Henschel už v polovině roku 1943. Stroj měl mít řadu shodných základních dílů s tankem Tiger II. Pancéřování korby dosahovalo těchto hodnot : čelo 100 mm, boky 60 mm, horní deska až 40 mm (nad motorem a stanovištěm řidiče). Vyzbrojen byl kanonem KwK43 L/70 ráže 88 mm s plánovanou hmotností až 50,2 t. Hmotnost nutila nasazení nové motorové jednotky, bylo počítáno s motorem Maybach HL 234 s výkonem 633 kW (850 HP), byl dokonce přijat projekt stroje se vznětovým motorem.
Společnost MAN v polovině roku 1943 dostala zakázku na výrobu dvou prototypů. Upravený podvozek se shodnými ocelovými pojezdovými koly jako u tanku Tiger II (také sedm párů), zavěšení sólo na jedné tyči, nové měly být i Stroj prozatím dostal standardní věž tanku Panther a v hodnocení měl silně převyšovat standard veškerých středních tanků nasazených v 2. světové válce. Jako pohon bylo počítáno s několika možnostmi, jako největší kandidát byl motor Maybach HL 234 s výkonem 850 HP. I když překračoval hmotnost středních tanků (např. PzKpfw IV) skoro dvakrát, stále byl Panther II brán jako střední. Věž se měla podobat verzi F, s tloušťkou čela až 150 mm a instalací kanonu KwK 43 L/71 ráže 88 mm. Do konce bojů v Evropě se nepodařilo sestrojit ani kompletní prototyp (podvozek s věží tanku Ausf. G) a ten pak padl do rukou Američanů, pravděpodobně v Pattonově muzeu (USA). Kdyby se jej podařilo vyrábět sériově, asi by krutě zatápěl spojeneckým jednotkám. (!?)

Obrázek
Detail kulometu umístěného na pravé straně korby tanku, je vidět zaměřovač na levé straně zbraně. Plechové víčko, připomínající stínítko lampy, bylo umísťováno na hlavu radisty obsluhujícího kulomet, díky němu mohl pohybovat zbraní při střelbě.

> Pokračování <
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 28/7/2012, 22:39, celkem upraveno 6 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Střední tank PzKpfw V Panther

Příspěvek od TonyHazard »

Německý střední tank PzKpfw V Panther - pokračování

Část třetí : Použití tanku Panther ve službě a jeho použití v boji

S rozběhnutím sériové výroby tanků Panther bylo také schváleno k červenci 1943 složení tankového praporu, vyzbrojeného stroji Panther. Zprvu bylo plánováno, že prapor bude vyzbrojen celkově 96 vozidly Panther, rozdělenými do čtyř tankových rot. Tanková rota by se měla skládat ze čtyř tankových čet, a to po 5 strojích Panther, a k tomu 2 vozidla velitelská, což obnášelo celkově 22 tanků. Mimo to bylo velením praporu určeno, že spojovací rota bude vlastnit 3 stroje (tanky ve verzi Panzerfbefehlswagen, "velitelské") a průzkumná četa bude disponovat 5 stroji.
Výroba však pokulhávala (plán byl 600 tanků měsíčně, skutečnost max. 350 strojů), a záměr vyzbrojit novými stroji dva takové prapory v divizi nebyl možný. Bylo tedy rozhodnuto, že tanky Panther dostane jen jeden prapor, druhý bude vyzbrojen tanky PzKpfw IV a formování praporu bylo skutečně koncem července 1943 zahájeno. Za půl roku (leden 1944) bylo vše jinak, každá rota přišla tabulkově o jednu četu. Tím klesl počet tanků v rotě na 17 strojů a celý prapor tak disponoval 76 vozidly Panther. Jak bylo zjištěno, tanky Panther nedostala například ani průzkumná četa. Ani tenhle stav dlouho nevydržel, tankový prapor se ztenčil na pouhých 45 strojů, když byly postaveny jen tři roty, každá se 14 Panthery a 3 tanky si ponechalo velení praporu.


Obrázek Obrázek

Tanky Panther sloužily také v cizích armádách. Zájem o tanky Panther projevili nejdříve Italové, již v únoru 1943 chtěli koupit licenci na jejich výrobu. Montáží tanků Panther se měl zabývat koncern Fiat-Asaldo. Ale Spojenci jim to překazili vyloděním na Sicílii a následná kapitulace, to byly důvody, že se tank v Itálii nevyráběl.
Další stát, který mohl mít tanky Panther ve své výzbroji, byli Maďaři. Němci jim chtěli koncem roku 1944 stroji Panther kompenzovat ztráty z bojů v oblasti Haliče, ale Maďaři odmítli těchto používaných10 tanků a převzali radši stíhače tanků Hetzer.
O tanky Panther projevilo zájem také velení rumunské armády, i když patřila mezi nejsilnější armády na východní frontě, nijak nedisponovala cizí výzbrojí. Němci poslali tanky do Rumunska v srpnu 1944, ale příměří, které vyhlásila rumunská armáda, je zastavilo ještě v Maďarsku a tanky byly dopraveny na místo určení až po ukončení bojů. Tyto vozidla, spolu s dalšími (verze A, D, G), které dostala od Sovětů používaly rumunské tankové jednotky až do začátku 50. let, kdy byly nahrazeny sovětskou technikou.
Mimo německou armádu, použitím tanků Panther se mohou chlubit jen bulharské tankové osádky, kde touto výzbrojí byl doplněn 1. tankový prapor. Šlo sice pouze o 15 strojů a to jen docela krátkou dobu (duben 1945), když Rudá armáda získala větší počet německé techniky. Za dva roky Bulharsko o tyto vozidla přišlo, neboť v roce 1947 bylo nuceno Jugoslávii vyrovnat válečné reparace za okupaci Makedonie, a zaplatilo je, mimo jiné, stroji Panther. Jiný zdroj uvádí, že tyto stroje skončily jako pevné palebné stanoviště v oblasti průsmyku Makaz na bulharsko-řecké hranici.
Tanky Panther používali také sovětské jednotky, svědčí o tom nalezené manuály v ruštině.
Po skončení války byl ukořistěnými tanky Panther dovyzbrojen francouzský 503. tankový pluk, celkově se zde sešlo na 50 vozidel. Francouzi dokonce přemýšleli o výrobě tohoto tanku, ale v tom jim zabránili Američané dodávkami jejich výzbroje, poslední tečku pak udělal vývoj vlastního tanku.
Britské armádě se také dostalo do rukou několik tanků Panther, jeden provozuschopný (Panther Ausf. D, věž. čís. 433) připlul ke konci léta 1943 ze Sovětského svazu. Byl získán po bitvě u Kurska a náležel k 51. Panzer Abteilung. Tento stroj byl náležitě otestován a porovnáván s britskými vozidly a částečně ovlivnil konstrukci nového tanku Centurion. Nejznámějšími britskými "Panthery" byly, tank s vlastním jménem CUCKOO (Kukačka) využívaný příslušníky příslušníci 4 Bn Coldstream Guards, nebo stroj s přezdívkou DESERTER (Dezertér), který používali tankisté Royal Tank Regimentu při postupu Itálií.
Panthery se objevily také v československé armádě, ale stalo se tak až po válce. Byly svezeny do Přelouče, kde byl také v roce 1947 opraven první kus. Celkově se nacházelo ve skladech na 65 strojů, ale do roku 1949 bylo rozhodnuto opravit jen 40 nejméně poškozených a to ve vybraných podnicích (ČKD závod Sokolovo, Praha-Libeň a Škoda Plzeň). Opraveno bylo však jen 32 tanků, neboť od roku 1952 byla v plánu licenční výroba tanků T-34/85. Opravené stroje sloužily jako NZ (nedotknutelné zásoby), v Dědicích u Vyškova, Martině a Žilině, později však byly využívány jako vyprošťovací tanky a tahače (u ČSD až do 70. let). Několik z nich si "zabojovalo" v roce 1955 při natáčení filmu "Tanková brigáda" (rež. I. Tomana).

Obrázek Obrázek

Jak bylo uvedeno v úvodu, tanky Panther byly poprvé nasazeny v operaci "Zitadelle" u Kurska. První tanky byly přivezeny 1. července 1943 jako výzbroj 51. a 52. praporu, 39. tankového pluku, který náležel pod 48. tankový sbor 4. tankové armády. Podle nového rozdělení obnášel každý prapor 96 tanků, kde velení pluku zesilovalo tuto skupinu ještě o 8 dalších. Bitva propukla 5. července, ale to už 4. července bylo odsunuto 20 strojů do polních dílen, protože se u nich projevily závady zejména na palivovém systému a postraních převodovkách. Prvního dne došlo ke ztrátě 18 tanků, přičemž bojovou činností pouze dva stroje. Další den (6. července) došlo chybným rozkazem ke ztrátě 16-ti Pantherů, a to tak, že byly poslány přes minové pole. Druhý den (7. července) bylo uvedeno v hlášení, že jednotka má k dispozici pouze 40 provozuschopných tanků. Zbytek byl poškozen nebo potřeboval menší či větší opravu, s tím, že ztráty ještě narůstaly. Ve zpracovaném hlášení pro generála Kurta Zeitzlera (náč. gen. štábu) bylo uvedeno, že k 10. červenci 1943 miny znehybnily 56 nových tanků Panther, dalších 44 strojů vykazovalo závadu na palivovém systému a pouze 25 jich bylo zničeno ve skutečném boji. V hodnocení situace bylo poukazováno, že jako nejhorší protivník Pantherů se jevila protitanková děla ZiS-3 ráže 76,2 mm a to proto, že boj se odehrával na nepřiměřenou vzdálenost, často menší než 100 m.
Když docházelo ke střetům Pantherů s tanky T-34 a KV-1 na vzdálenost větší než 2000 m, získávaly německá vozidla rozhodující převahu. Jejich kvality pak potvrdily i následující dny, kdy se boje účastnilo asi 45 nepoškozených tanků Panther, jejichž posádky dosahovaly významných úspěchů. Dokázaly to boje probíhající od 10. do 12. července, ve střetech s Panthery přišly sovětské tankové jednotky celkově o 143 tanků T-34.
Po ukončení bitvy u Kurska datující k 20. červenci 1943 bylo uvedeno v celkovém hlášení, ze kterého vyplývá, že z 200 nasazených Pantherů byly odeslány 2 zpět do továrny ještě před započetím bojů, 85 se jich nacházelo v průběžných opravách, 16 bylo odesláno do Německa kvůli vážným poškozením. Pouze 49 tanků bylo zničeno v boji a 7 Pantherů zničily vlastní posádky, neboť situace nedovolila dostat poškozené vozidlo do bezpečí.
Táto na první pohled neúměrná ztráta 25 procent vozidel však neznamenala, že by snad byl Panther špatným tankem. Většinu technických závad bylo možno zakrátko odstranit a další měsíce ukázaly, že tento tank dokáže být skutečně zdatným a nebezpečným protivníkem.
Dokonalým příkladem tohoto tvrzení mohou být boje, kterých se zúčastnil těžký tankový pluk Bäke v lednu 1944 v oblasti Vinice.
Začátkem ledna 1944 dostal velitel 11. tankového pluku 6. tankové divize 4. tankové armády podplukovník Franz Bäke rozkaz zajistit obranu v oblasti Oratovky, přičemž byla 6. tanková divize přidělena k 3. tankovému sboru 1. tankové armády. Podplukovník Bäke dal dohromady slušnou údernou skupinu složenou z 45 Tigerů z 503. praporu těžkých tanků, dále 1. prapor 11. tankového pluku, disponující 47 Panthery, a 1. prapor 88. tankového pluku samohybného dělostřelectva, vyzbrojený samohybnými děly Hummel. Během bojové činnosti byl pak ještě dorazil na pomoc těžkému tankovému pluku Bäke i 2. prapor 23. tankového pluku, mající 46 Pantherů.
Dne 13. ledna 1944 propukly těžké boje se sovětským 3. tankovým sborem pod velením generála Ivana Bogdanova z 1. ukrajinského frontu. První střety byly zakončeny velkým úspěchem německých jednotek. Útok sovětských tanků IS-122 (IS-2) a samohybných děl ISU-152 byl zastaven palbou Tigerů, útočící tanky T-34 zase zastavily Panthery. Na pozice obrany těžkého tankového pluku Bäke se vrhalo pět sovětských sborů. V oblasti střetu s 3. tankovým sborem se Němcům podařilo do 21. ledna zničit 268 tanků a samohybných děl při minimálních vlastních ztrátách (1 Tigera a 4 Pantherů). Němečtí tankisté také umlčeli 145 protitankových děl, na čemž měly hlavní zásluhu posádky samohybných děl Hummel. Sám podplukovník Bäke zničil s posádkou svého Panthera jen 21. ledna 7 tanků T-34 a 2 protitanková děla a do konce ledna měl na svém kontě pravděpodobně 32 sovětských tanků.
Ruská přesila však byla drtivá. Počátkem února udeřil těžký tankový pluk Bäke na sovětská vojska poblíž Korsuně, která v oblasti města Čerkasy obklíčila 11. a 32. sbor. Bäke uspořádal útočící tanky do klínové formace, přičemž do jejího středu umístil Tigery a na křídla postavil Panthery. Díky této sestavě byly posádky těžkých Tigerů chráněny palbou protitankového dělostřelectva Pantherů na křídlech a lehčí Panthery byly zase kryty palbou na vzdálenost větší než 2 000 m, vedenou posádkami Tigerů, které vyhledávaly a ničily postavení sovětských tanků IS-122, (které byly jediným typem sovětského obrněného vozidla na tomto bojišti, schopným likvidovat Panthera z větší vzdálenosti) a samohybných děl.
Boje byly neobyčejně tvrdé. V bojích 13. února u Lisjaněvky zadržela formace 13 Tigerů a 12 Pantherů sovětský útok, když zničila 15 T-34. Celkově však Němci zaznamenávali obrovské ztráty, takže 17. února už měl Bäke k dispozici pouze 8 Tigerů a 6 Pantherů. Přes neustálé sovětské útoky dokázal však Bäke vyvést z obklíčení u města Čerkasy skoro 35 tisíc německých vojáků.
Počátkem března 1944 byla pod velením podplukovníka Bäkeho zformována bojová skupina, v jejíž sestavě se nacházel 509. prapor těžkých tanků a dílčí jednotky z 11. tankového pluku. Skupina se zúčastnila bojů v oblasti Kuzmina. Německé tanky tu zničily palebným přepadem sovětskou zásobovací kolonu na trase Ostropil-Babin. Nato Bäke obdržel nový úkol. Měl prorazit obklíčení, v němž byla uzavřena německá 4. tanková armáda. 18. března zaútočily Bäkeho Panthery v oblasti Vidavky na sovětské pozice, bráněné 44 tanky a 14 samohybnými děly, a Bäkemu se v bojích podařilo zničit tři těžké tanky KV-85. Následujícího dne však Rusové zničili 4 německé Tigery, a dokonce 7 Pantherů, takže bojové skupině pplk. Bäkeho v té době zůstaly pouze 2 Tigery a 2 Panthery. I s nimi však Němci dokázali další den odrazit sovětský útok a zničit 7 tanků T-34. Dne 21. března byl pplk. Bäke povolán na vrchní velitelství, kde byl vyznamenán Rytířským křížem s dubovými listy.
Vítězství těžkého tankového pluku Bäke nebyla však jediná. V červenci 1944 zničil 2. prapor 5. tankového pluku SS v oblasti Sisdlec 107 sovětských tanků, přičemž sám přišel v boji pouze o 5 Pantherů.
Podobně tomu bylo i na západní frontě, kde nebyly Pantherům důstojným protivníkem ani spojenecké tanky Sherman. Německé posádky s bojovými zkušenostmi měly v prvních dnech bojů v Normandii značné úspěchy. Při střetech s americkou 3. tankovou divizí zničily tankisté z 2. tankové divize SS Das Reich do poloviny července 1944 celkem 123 amerických tanků. Běžnou věcí se stávaly případy kdy jeden tank Panther zlikvidoval několik tanků Sherman, než byl poškozen. Podobně vypadaly boje i v oblasti, kde operovala 12. tanková divize SS Hitlerjugend, která se střetla s britskými a kanadskými tanky.
Válečné operace v Normandii měly specifický charakter. V oblasti bojů s Američany byl terén rozdělen živými ploty, které poskytovaly bránícím tankům takřka dokonalou ochranu. V oblasti, kde operovali Britové, převažovala rozlehlá pole a nevelké háje. Těchto lesíků Němci využili k budování obranných pozic a přípravě léček na spojenecké tanky. V obou případech přál reliéf terénu obráncům. Díky němu mohly totiž posádky Pantherů plně využít veškeré možnosti svého kanonu KwK 42 L/70.
Když se na bojišti objevily Shermany se 17 liberním kanonem ráže 76,2 mm, převaha německé strany byla částečně vyrovnaná, ale možnost postavit se německým tankům v otevřeném boji poskytlo Američanům teprve zavedení těžkého tanku M26 General Pershing. Američané používali taktiku, kde několik Shermanů zaměstnávalo německý tank, a jeden z nich pak vymanévrováním střelbou do boku tank zničil.
Na východní frontě se nebezpečným protivníkem Pantherů stal především sovětský těžký tank IS-122 (označení IS-2 bylo zavedeno až po válce), vyzbrojený kanonem D-25 ráže 122 mm. Protitankový granát 53-BR-471, vystřelený z tohoto kanonu, dokázal bez potíží prorazit čelní pancíř Panthera až na vzdálenost 1 000 m, zatímco německý tank mohl IS-122 účinně zničit teprve ze vzdálenosti kolem 700 m. Panthery však měly nad sovětskými kolosy jednu výhodu. Tanky IS-122 měly k dispozici zásobu pouhých 28 nábojů, kdežto posádka Panthera jich měla 82, což na bojišti znamenalo citelnou výhodu.

> Pokračování <
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 4/9/2009, 22:16, celkem upraveno 6 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Střední tank PzKpfw V Panther

Příspěvek od TonyHazard »

> Německý tank PzKpfw V Panther - pokračování <

Část čtvrtá : Doplňující informace, fota a zajímavosti kolem tanku PzKpfw V Panther

Další varianty tanku Panther
Panzerbefehlswagen V (velitelský tank)
Tak jak u dalších typů německé techniky i u Pantheru postavena velitelská verze, která víceméně bezpečně dopravila nižší velitele do oblasti bojů a tím umožnila lépe reagovat na vzniklou situaci. Velitelské stroje se od standardních tanků odlišovaly především počtem a tvarem antén. Rozšířená spojovací technika se podepsala na omezení zbraní (ne jak u lehkých tanků demontáží hlavní zbraně), a to absencí věžového kulometu a snížením tankové munice. Mimo standardní Fu 5 byla vezena větší Fu 7 nebo Fu 8.

Obrázek
Velitelský Panzerbefehlswagen V, odlišující se podle hvězdicově rozvětvené antény.

Panzerbeobachtungswagen V (průzkumný a zaměřovací stroj)
Průzkumné a zaměřovací vozidlo na podvozku tanku Panther si vyžádaly dělostřelecké útvary. Stroje byly využívány k vyhledávání a zaměřování pozic protivníka a pomocí radiostanice udávaly přesnou polohu. Protože se vozidla pohybovala převážně za nepřátelskou linií, bylo výhodnější jejich silnější pancéřování, protože rozšířená spojovací aparatura vyžadovala demontáž hlavní zbraně (nahrazeno atrapou). Bylo zde umístěno daleko víc optických přístrojů a spojení se drželo přes radiostanice Fu 5 a Fu 7. Posádka měla být čtyřčlenná (řidič, velitel, průzkumný důstojník a radista). Stroj se nedostal dál než k výrobě jednoho prototypu.
Další průzkumnou verzí měl být tzv. lehký Panther s 50mm kanónem KwK39 L/60 ve zmenšené věži.

Bergepanther (vyprošťovací vozidlo)
I Panther se dočkal vyprošťovací verze, zakázka byla schválena k dubnu 1943. Vyprostit tank typu Panther bylo možné jen něčím podobným. Ze standardního tanku byla odstraněna věž a otvor byl obložen dřevěnou nástavbou. Na záď dostal tento stroj velký naviják s tahem 40 t a přidána silná sklopná podpěra (obdařená hrotem) na lepší stabilitu. Jako další výbava byl otočný jeřáb s nosností 6-ti tun a na obranu mohla dvojčlenná (řidič, velitel) posádka použít pouze kulomet, i když měl být Bergepanther ozbrojen rychlopalným kanonem ráže 20 mm. Vozidlo bylo vyráběno sériově (Ausf. A, D, G) a celkově bylo předěláno na 297 kusů.

Obrázek Obrázek

Byla také vyrobena školní verze tanku Panther s názvem Fahrschulepanzerwagen V. Pro šetření vzácným benzínem byly tyto stroje předělány na plynový pohon, kdy výkon byl nižší, ale na výcvikové potřeby stačil.
Montáží věže z PzKpfw IV (pozdní verze) na podvozek Pantheru byl dán vznik zajímavého hybridu (pouze jeden kus), zaujímající post velitelského tanku. Věž měla původní zbraň i představné pancéřování a stroji nebyl dán žádný název a byl pokusně přidělen ke štábu 653. praporu těžkých stíhačů tanků. Proč armáda testovala tuto zajímavou kombinaci ani co se s vozidlem stalo, není jasné.
Bombardování německých měst si vyžádalo speciální úpravu jednoho kusu tanku Panther (myslím, že kdyby byl k dispozici jiný podobný tank, tak použijí ten) na odklízení trosek a sutin z ulic. Stroj postrádal veškerou výzbroj na byla na něj instalována prohrnovací radlice. Oficiání označení neexistuje, byl nazýván Panzer-Strassenräumgerät Panther nebo také Ramschaufelpanzer Panther.
Jen jako plány vznikly plamenometné nebo ponorné varianty tanku Panther, taktéž dopadla verze umístit na tank upravené letecké motory BMW.

Obrázek
Odklízecí tank Panzer-Strassenräumgerät Panther.

Ke konci války vznikl zajímavý nápad, využít tankové věže jako statický obranný post. Proti blízko nacházející pěchotě neúčinné, spíše bezbranné, ale nízký profil zaručoval obtížné zničení a silný kanon nebezpečného protivníka. Ručně ovládaná věž byla upevněna na betonový či ocelový základ. Celkově bylo postaveno na 268 kusů, dalších pak 12 v ulicích Berlína. Používaly se převážně věže z neopravitelných vozidel a přebytečné kusy.
Poslední úprava se nedá počítat mezi verze, spíše mezi kuriozity. Stalo se tak v přípravě operace "Greif" (ofenziva v Ardenách) s cílem vyvolat zmatek mezi spojeneckými jednotkami v oblasti plánovaného útoku. Diverzní skupina "Peiper" potřebovala pro zamaskování svého pohybu spojenecká vozidla. Kořistních bylo málo, tak dostala čtyři tanky Panther Ausf. G, které byly upraveny tak, aby na první pohled vypadaly jako americké stíhače tanků M 10 (něm.oz. Ersatz M10). Ale byla to zbytečná aktivita, při postupu na Stavelot byla tato jednotka objevena vojáky americké 120. divize, došlo ke střetu a zničení jednoho ze strojů.

Obrázek
Zničený tank Panther upravený jako Ersatz M10.

Modelářský koutek

Obrázek Obrázek
Panther Ausf.A (late) By Ikjai Ahn
Panther Ausf.D By Miloslav Hraban

Kamufláže

Obrázek
PzKpfw V Ausf. G, 1. prapor, 116. tanková divize. Tank má kamufláž označovanou jako "přepadová". Byla používána na konci války, na toto časové období ukazuje také chybějící pasta Zimmerit, jež byla dříve nanášena na korbu a věž tanku. Je vidět změněnou pozorovací věžičku velitele a přestavěnou věž.

Obrázek
PzKpfw V Ausf.D, Kursk, SSSR 1943. První bojová verze tanku Panther v době začátku jeho kariéry, v bitvě u Kurska. Kamufláž neprozrazuje do které jednotky náleželo toto konkrétní vozidlo. Pantery byly vyzbrojeny tři tankové jednotky : 51. a 52. tankový prapor a 39. tankový pluk.

Pár plků nakonec
> Vysvětlení názvu "VK 3002 (DB)" : (VK = Vollkettenfahrzeug = plně pásové vozidlo, DB = Daimler-Benz), to samé "VK 3002 (MAN)".
> Dále se na zrušení projektu DB podepsala nedokončená věž od Daimler-Benz. Byla naplánovaná až půl roku po konkurenční Rheinmetall, která měla být na VK 30.02(MAN).
Existovaly dva typy podvozku. Jedna klasická starší varianta s listovými pružinami a nová, osazená torzními tyčemi. Pro testy byly plánováno dokončit dva prototypy VK 30.02(DB).
> Porovnáním cen (tank PzKpfw V Ausf G stál bez výzbroje 103 500 RM, těžký tank PzKpfw VI Tiger bez výzbroje až 250 800 RM) to vypadá, že Tiger je dvakrát lepší, ale zde je porovnání účinnosti střelby (protitankový granát typu PzGr 39 vystřelený z Panthera probíjel ze vzdálenosti 1 000 m pancíř až o tloušťce 111 mm, granát vystřelený z kanonu KwK 36 L/ 56 ráže 88 mm, jímž byl vyzbrojen Tiger, dokázal z téže vzdálenosti prorazit pancíř o síle do 100 mm). Dále bylo zjištěno, že výsledky kanonu Panthera byly lepší na různé vzdálenosti.
> Kanon Panthera KwK 42 L/ 70 ráže 75 mm, měl zvláštní systém odvětrávání hlavně (Rohrausblasevorrichtung), skládající se ze dvou potrubí upevněných k tělu závěru a ke kompresoru. Při vyhození nábojnice kompresor vytlačil stlačený vzduch do těla závěru, vzduch byl spolu s plyny zachycen ventilátorem ve stropě věže a odveden ven. Ventilace byla velice účinná a celá operace trvala asi jen 1,5 vteřiny. Posádce to v boji poskytovalo značné pohodlí (na rozdíl od sovětských tankistů, kteří museli v tanku IS-2 otevírat po 3-4 výstřelech průlezy ve věži, aby bojový oddíl vyvětrali).
> V Pantheru bylo také instalováno samostatné protipožární zařízení, jehož čidla aktivovala práškové hasící přístroje vždy, když teplota překročila 120˚C. Řízení bylo vybaveno posilovačem, což značně zmenšovalo únavu řidiče a také usnadňovalo manévrování tankem. Posádka měla přímo komfortní podmínky při jízdě. Maximální výkyv pojezdového kola činil 510 mm, což bylo pouze o 20 cm méně než u současného tanku Leopard.

Použité zdroje : Všechny články (od TonyHazard)
kn. Obrněná technika 1 (Pejčoch, Spurný),
čas. Tanky, nakl. Polskie Media Amer.Com, válka,
panzernet, wikimedia, achtungpanzer, military, ww2f.
kn. Tanky a bojová vozidla 2. světové války, nakl. Naše vojsko (Leland Ness),
kn. "Tanky" nakl. Naše vojsko, 2006 (aut. Chris Chant).
Fotozdroje : čas. Tanky, nakl. Amer.Com, válka,
panzernet,
http://www.track-liks.net (fota postavených modelů)


Článek je aktualizován a upraven.
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 28/7/2012, 22:36, celkem upraveno 9 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Střední tank PzKpfw V Panther

Příspěvek od TonyHazard »

Fota k tanku PzKpfw V Panther

Obrázek
Nakládání munice do Panthera v Normandii. Je velmi dobře vidět náboj PzGr 41.

Obrázek
Rusové nebyli schopni postavit proti německému Pantheru tank stejné třídy. Ani tank T-34/85 vyvinutý pro ničení německých tanků, tyto naděje nesplňoval.

Obrázek
Alsasko 1944. Posádka tanku PzKpfw V Ausf. A přejíždí po mostě postaveném ženisty. Na zádi korby je vidět prohnutí typické pro tanky verze D a A.

Krátce k diskuzi : Protože byl článek aktualizován, nemusí navazovat diskuze. Některé sporné otázky ponechány (brano), některé upraveny (Hans S.)
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 19/3/2009, 09:18, celkem upraveno 5 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
brano
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 277
Registrován: 5/9/2004, 20:17
Bydliště: KE

Re: Střední tank PzKpfw V Panther

Příspěvek od brano »

TonyHazard píše:Kromě německé se jedinou armádou, která během druhé světové války používala Panthery, stala armáda bulharská. V dubnu 1945 obdrželi Bulhaři 15 Pantherů od SSSR, které Rudá armáda ukořistila na svém postupu spolu se značným množstvým německé výzbroje. Tanky předané Bulharsku byly zařazeny do 1. tankového praporu. Jejich služba v řadách bulharské armády však netrvala příliš dlouho, v roce 1947 bylo totiž Bulharsko nuceno vyplatit Jugoslávii válečné reparace za období okupace Makedonie a tyto reparace byly vyplaceny vojenskou výzbrojí, mimo jiné i tanky Panther.
Môžeš prosím uviesť zdroj tohoto tvrdenia ? Pokiaľ mi je známe Juhoslávia tieto stroje nevlastnila. Bulharské Panthery mali skončiť ako stále palebné palposty na bulharských hraniciach.
Obrázek
Johan
podporučík
podporučík
Příspěvky: 604
Registrován: 12/8/2007, 22:27
Bydliště: Praha

Střední tank PzKpfw V Panther

Příspěvek od Johan »

Pane kolego, obávám se, že na tomto místě jsem zas já :D :-P :D zasažen sověto-socialistickým ideologickým výkrmem :D :-P :D Jak to vlastně bylo s účinností (tolik opěvovaného) sovětského tankového děla ráže 85mm? A jakých bojových výsledků dosahovali sovětští tankysté při bočních útocích? Přadem díky.
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Jak to vlastně bylo s účinností (tolik opěvovaného) sovětského tankového děla ráže 85mm
Nepredpokladám, že v dnešnej dobe dochádza k nejakému výraznému ospevovaniu 85mm kanónu na T-34-85. Či už D-5T,alebo ZIS-S-53 sa nemohli s KwK 42 L/ 70 v proti tankovom boji zrovnávať. Aj keď účinnosť Nemeckého dela na 2000 m je super, ale v reálnom boji dosť málo pravdepodobná, skôr sa jedná o "reklamnú informáciu". Bežne sa bojovalo na max. 1000 m, no v drvivej väčšine stretov iba na vzdialenosti okolo 500m. A pri tejto vzdialenosti už boli schopné aj T-34-85 dávať "smrteľné rany", ale samozrejme nie s účinnosťou Nemeckého KwK 42 L/70.

Je však dôležite si uvedomiť rozdielne vnímanie tankov na východe a na západe. V Nemecku to bola hlavne protitanková zbraň. V Sov. zväze univerzálna. V prípade diel to vidno hlavne v používanej munícii. Zatiaľ čo Nemci vyvíjali vo veľkej miere čo najúčinnejšiu proti tankom, tak v prípade ZSSR čo najťažšiu - najviac trhaviny. A tu je porovnanie Sov. 85 mm dela s Nem. 75mm zaujímavé, lebo pri použití na iné typy cieľov, ako napr. PAKy, guľometné hniezda, budovy, pivnice, bunkre, ľahšie pancierové ciele atď., kde sa už nevyžaduje ani chirurgická presnosť ani rýchlosť náboja a ani prieraznosť panciera, mali 85mm navrch. V týchto prípadoch je dôležité vystreliť na cieľ čo najťažší trieštivý/trieštivotrhavý projektil. Porovnanie: Sprenggranate z Panthera mal hmotnosť cca 5,7kg a O-365K pre T-34-85 mal hmotnosť cca 9,5kg .
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Střední tank PzKpfw V Panther

Příspěvek od Hans S. »

TonyHazard píše: Dne 23. července 1944 dokázal Panther feldwebla Ernsta Barmana porazit v boji 4 Shermany, americkým tankistům se však podařilo jeho tank poškodit.
No..není to celá série překlepů? Nemyslíš akci Unterscharführera Ernsta Barkmana z 27.7.1944? Byl členem jednotek SS, hodnost Feldwebel tedy neplatí - ani datum neplatí..ale určitá podobnost jména i ty čtyři zničené Shermany mě navádějí tímto směrem. Podrobněji je to popsané třeba na německé Wiki ZDE.
Obrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

KwK 42 L/70 byl lepší PT zbraní než ZIS-S-53? Důvody tohoto tvrzení?


Běžně je udáváno pro KwK 42 průraz při dopadu 90°:

s PzGr.39/42: na 100 m 138 mm, na 500 m 124 mm, na 1000 m 111 mm
s PzGr 40/42: na 100 m 194 mm, na 500 m 174 mm, na 1000 m 149 mm


A pro ZIS-S-53:

s BR-365: na 100 m 95 mm, na 500 m 90 mm, na 1000 m 75 mm
s BR-365K: na 100 m 117 mm, na 500 m 110 mm, na 1000 m 95 mm


No a víme, že sovětská norma požadovala o 50% větší množství proniknutých střepin, aby byl průstřel uznán. A pak tam nějaké velké kvalitativní rozdíly prostě nevidím. Jistě, je tu otázka doby zavedení munice a její dostupnosti (často ovšem problém spíše u nadlidí), otázka kvalit zaměřovačů, kvalit osádek, nasazení atd., ale to už nená co dělat s kanony jako takovými.

Mimochodem...neměla by být otázka položena tak, že je zde až nekriticky opěvován KwK 42 (a také KwK 43 a další)?
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Střední tank PzKpfw V Panther

Příspěvek od TonyHazard »

Pro ,,Hans S.,, a ,,brano,, : Použitá literatura je polská ,, Tanky světa,,
Osobně jsem nebyl v Normandii, ani v Bulharsku, ale ta podobnost s těmi Shermany se mi taky zdá nějak divná. Od toho je tu přece diskuze, ne?

Dopl. : Článek aktualizován - březen 2009
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 19/3/2009, 09:22, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Milda
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 434
Registrován: 8/5/2007, 20:03
Bydliště: Litoměřice

náboje tanků

Příspěvek od Milda »

Prosím Tě Yamo, nevíš kolik obsahovali náboje ,,prachu" jak u T-34/85, tak u Pantera? Popřípadě i u Tigra I a II? Vím, že záleží i na délce laufu, co se týče výkonu děla! Vím,že němci byli vždy v kanonech ať lodních, tankových vždy světová špička ale rusové myslím za níma moc daleko nebyli! Proto mi nejde do kebule, že by v tancích měli méněcenná děla a vše doháněli kvantitou jak se to všude píše! Je mi jasné, že na začátku války měli spoustu všelijakých dreků a řikali tomu tanky ale němci měli taky dreky: I i II to byly atrapy stejné jako ruské šmejdy! Jestli to někde ,,vyšantročíš" o těch nábojích, budu rád, že mám v tom jasno! Dík, Milda
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Střední tank PzKpfw V Panther

Příspěvek od Hans S. »

TonyHazard píše:Pro ,,Hans S.,, a ,,brano,, : Použitá literatura je polská ,, Tanky světa,,
Osobně jsem nebyl v Normandii, ani v Bulharsku, ale ta podobnost s těmi Shermany se mi taky zdá nějak divná.


Literaturu je třeba filtrovat a tu polskou dokonce 2x :D Kdyby Ernst Barkman nebyl mým tankovým oblíbencem, pak by mě tohle asi ani nenapadlo zmínit, ale vždycky to chce ke všemu alespoň dva zdroje, kdy jeden nevychází z druhého.
Od toho je to diskuze, ale jinak dobrý ne ?
Jo, jinak dobrý :D Celkově se mi ty články líbí, jsou určitě čtivé a pro mě, jakožto tankistického laika a fandu, mají i značnou informativní hodnotu - byť se necítím způsobilý vést odborné diskuse o průpalnosti kanonů. Jen bych se přimlouval za menší kouskování příspěvků. A taky mi nejsou jasné ty hvězdičky u některých odstavců.
Obrázek
Uživatelský avatar
TonyHazard
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 2674
Registrován: 17/9/2007, 23:30

Střední tank PzKpfw V Panther

Příspěvek od TonyHazard »

Pro ,,Hans S.,, : Vezmu to postupně, na druhé literatuře se pracuje, budu to s ní porovnávat.
Kouskování příspěvků jsem tu již objasňoval, vezmu to zkrátka, není to moje PC a při odeslání mě to odhlásí a někdy se stane, že příspěvek už nenajdu a musím to psát znova. Proto píši kratší články a taky, že jsou přehlednější. Ty hvězdičky používám na ukončení článku, tématu (jsi všímavý) budu si to muset trochu ujasnit, někdy mi to ujelo, nemají žádný význam. (Článek upraven - 3/09)
Pro ,,Milda,, podívám se po tom (váha granátu),vydrž.
Tiger II - na konci článků - tabulka
Naposledy upravil(a) TonyHazard dne 19/3/2009, 09:24, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek
Nebojuj s nikým, kdo neví nic o vztahu rytíře a meče!
Na fóru Palba.cz jsem skončil, dotazy a SZ prosím neposílat.
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Prosím Tě Yamo, nevíš kolik obsahovali náboje ,,prachu" jak u T-34/85, tak u Pantera? Popřípadě i u Tigra I a II
Dúfam, že Ti nebude vadiť,ak Ti odpoviem ja síce nie je to množstvo prachu, ale hmotnosť náboja a projektilu . T-34-85 :
Náboj hmotnosť celého náboja projektil hmotnosť projekt.
Trieštivé:
53-UO-365 15,95kg O-365 9,2 kg
53-UO-365K 16,30kg O-365K 9,54kg
53-UO-365KV 14,95kg O-365KV 9,54kg
53-UO-365G 14,95kg O-365G 9,54kg

Protipancierové:
53-UBR-365 16kg BR-365 9,2kg
53-UBR-365K 16kg BR-365K 9,6kg
Podkalib.
53-UBR-365P 11,42kg BR-365P 4,99/5,35/kg - rýchlosť 1050 m/s zavedený rok 44 / údaj z iného zdroja /

Nemecké si nájdeš napr. na http://www.panzernet.net/panzernet/stra ... kanony.htm , ale sú tam len protipancierové. Tie trieštivé mám údaje v domácej zbierke / dúfam / ,ich hmotnosť však bola nižšia ako v prípade 85mm / preto tvrdím, že T-34-85 bol, aj vďaka tomuto, univerzálnejšia ak napr. Panther/. K Pantheru som hmotnosť uvádzal v príspevku vyššie.

Proto mi nejde do kebule, že by v tancích měli méněcenná děla a vše doháněli kvantitou jak se to všude píše! Je mi jasné, že na začátku války měli spoustu všelijakých dreků a řikali tomu tanky ale němci měli taky dreky
No menejcenné možno nie, ale v protitankovom boji, asi, menej účinné. A čo sa týka kvality, tak skôr jednoduchšie je lepší výraz. Nemci posielali do boja menšie množstvo, viac menej jednoúčelových, zložitých, kvalitnejších tankov / rozdiel v kvalite na začiatku a koncom vojny je však dosť výrazný / . Sovieti veľké množstvo jednoduchých, viacúčelových, priemerne kvalitných tankov / obdobne ako u Nemcov len tu kvalita rástla a tam klesala /.
No a víme, že sovětská norma požadovala o 50% větší množství proniknutých střepin
Tieto „normy“ poznám 50% a 75%, ale
1. ak preletelo len 40% respekt. 60% / prípadne menej / tak sa to nepokladalo za priestrel?
2. Koľko črepín v tanku je smrteľných ?
3. Ak mal najsilnejší PT projektil z 8,8cm KwK 43 L/71 / KT / hmotnosť 7,3 kg ,tak podľa Nemeckej normy stačilo aby sa do vnútra tanku dostalo 3,65kg, ale ak mal BR-471b /IS-2 / hmotnosť projektilu 25kg tak bolo potrebné dostať dnu 18,7 kg ? To bolo 5x viac! V prípade Panthera je to 2,375kg a pri T-34-85 4,08kg / obydva najvýkonnejšie podkalibrové / . To je značný rozdiel v jednom aj druhom prípade.
To znamená, že ak zoberieme do úvahy Nemecké a Sovietske normy + hmotnosti projektilov tak by to Sovietom dávalo navrch od cca 100% až po 500% a to asi tak nebude.
Naposledy upravil(a) rabo dne 26/11/2007, 16:11, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

1) V boji jistě ano, při zkouškách nikoli...norma je norma.

2) No toť otázka...

3) Norma je holt norma. Pokud platila (a platila), tak to tak prostě bylo a musíme se s tím smířit.

No je zde ještě ještě (nejméně) jeden problém, který celou otázku znovu zproblematizuje...jaká byla kvalita cíle při normozkouškách? To může pak vše postavit do úplně jiného světla!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

No je zde ještě ještě (nejméně) jeden problém, který celou otázku znovu zproblematizuje...jaká byla kvalita cíle při normozkouškách? To může pak vše postavit do úplně jiného světla!
Predpokladám , že najčastejšie testovanie kanónov prebiehalo formou ostrelovanie konkrétnych tankov a až na druhom mieste nejakých pancierových plátov / oceľových ? /.

K tomu rozdielnemu normovaniu 50% a 75%

Túto formu normovania pravdepodobne potvrdzuje aj skutočnosť, že v prípade Nemecka, dochádzalo k vývoju a zavádzaniu stále výkonnejších protitankových diel a munície. Zatial čo Sovieti si vystačili s 3-4 delami a neponáhľali sa do tankov zavádzať výkonné PT delá, napriek tomu,že ich mali :85mm - D-5S-85BM , 100mm- D-10T, 122mm super kanón S-26-1 / dĺžka 59 kalibrov a protipancierový projektil o hmotnosti 25kg striľal rýchlosťou 1007m/s !/
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Ne, to se mi nezdá. Pokud se používá norma, tak musí být jednotný testovací etalon. Ostřelování tanků bylo až druhotné.

Ten postřech v posledním odstavci je velmi dobrý!
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Ne, to se mi nezdá. Pokud se používá norma, tak musí být jednotný testovací etalon. Ostřelování tanků bylo až druhotné.
Samozrejme netvrdím, že je to 100% tak, len nikde som sa nedočítal ako také testy napr. v Sov. zväze prebiehali.
Na druhej strane, v starších materiáloch, kde sú údaje o účinnosti diele / napr. bronekolekcia / nie je koľko mm panciera prerazí, ale na akú vzdialenosť prerazí čelo veže Panthera, alebo Tigra. Okrem toho, je ľahšie postaviť tank na strelnicu a ostreľovať ho, ako stále dávať nové oceľové dosky a snažiť sa nimi napodobiť tvar súperovho tanku a vlastnosti jeho panciera. Najlepšie je si to vyskúšať na ostro a "materiálu" na skúšanie mali dosť.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Pokud se normuje tak musí být etalon. Jinak může pokaždé vyjít něco jiného. Třeba takový Panther z 43 a Panther z "Ersatzstahl" z konce války byly co do ochrany dva dost rozdílné stroje...takové ostřelování tanků bylo jistě užitečné, ale nelze jej použít pro normování.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Lněnička
svobodník
svobodník
Příspěvky: 34
Registrován: 22/7/2006, 22:32

Příspěvek od Lněnička »

rabo píše:
Tieto „normy“ poznám 50% a 75%, ale
1. ak preletelo len 40% respekt. 60% / prípadne menej / tak sa to nepokladalo za priestrel?
Jak byl podle těchto norem hodnocen průraz pančíře kumulativní střelou? Tam s výjimkou plynů neprochází žádná část původní střely.
Odpovědět

Zpět na „Tanky a stíhače tanků“