Tiger – zásobní sudy

Pz I - Pz VI, prototypy, Hetzer a jiné
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Výměna převodovky v polních podmínkách. Na zemi leží odejmutá přední stropnice tanku.

Obrázek


Jako servisní a vyprošťovací vozidlo mohl posloužit Bergepanther. Ten disponoval otočným jeřábem o nosnosti 6 tun. Uvnitř tanku v ohradě mohly být přepravovány náhradní díly, motor, převodovka. Součástí výbavy byl také naviják o tahu 40 tun. Na zádi byla masivní sklopná podpěra, která se mohla při vyprošťování zarýt do země. Některé stroje byly opatřeny 20mm kanonem se štítem nebo kulometem.

Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Panzer IV s kanystry benzínu.
Umístění kanystrů je označeno červeným obdélníkem.

Tzv. Jerrycany byli Němci hojně používány v Africe. Obtížné zásobování, dlouhé trasy. Britové nic podobného neměli, oni vozili palivo v různých butelkách nebo vacích z kůže. Tak se stalo, že tyto praktické kanystry začali po Němcích sbírat a sami používat.

Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

seš si jistý, že se v Africe bude jednat skutečně o benzin? Nevím, jestli by pár 10l kanystrů nějak výrazně posílilo dojezd. Nemohla by v tom být třeba i voda?
Obrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Výrazně dojezd to asi nezvýšilo (20 litrů), ale zvýšilo to tzv. rezervu. Na tuto rezervu pak bylo možné dojet do bezpečí. Ale je také možné, že v tom byla voda. Nemám čas ti teď něco překládat, dám ti jsem odkazy
http://en.wikipedia.org/wiki/Jerrycan
http://www.kettenkrad.de/kanister_e.htm

Jak se dozvíš byl to tajný projekt na příkaz Hitlera. Němci nádoby nazývali Wehrmachtskanister. V rámci příprav na válku měli v roce 1939 vyrobeno tisíce těchto kanystrů. Kanystr má tři držadla pro snadné nošení, může nést buď jeden člověk nebo dva lidé. Trubičku pro únik vzduchové bubliny při nalévaní. Praktický úzávěr. Není třeba popisovat, tento design se vyrábí dodnes a každý to snad viděl. Objem má 20 litrů.

Britové tento design okopírovali a vyráběli pak kanystry na své měrné jednotky - objem 2 galony (9 litrů) a 4 galony (18 litrů).
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
brano
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 277
Registrován: 5/9/2004, 20:17
Bydliště: KE

Příspěvek od brano »

Predpokladám, že s jednalo buď o svietiplyn, alebo zemný plyn.
Obrázek
Uživatelský avatar
Marvin
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 149
Registrován: 21/12/2005, 18:18

Příspěvek od Marvin »

Pořád se tu píše o benzínu (jedna nebo dvě zmínky o vodě) ale nezapomínejte pánové že ty motory měly také poměrně vysokou spotřebu oleje. Na vojně jsem jezdil v DTP (Dílna Technické Pomoci-upravené BVP). O palivo se staraly cisterny PHM, ale rozvážet olej by bylo neekonomické, takže sudy a kanistry s olejem jsme byli pěkně ověšeni. Nebude ve spoustě těch kanistrů na vašich obrázkách spíše olej?

Edit: Žraly dokonce tolik oleje, že v příručkách se uváděla spotřeba oleje na 100km stejně jako u paliva!
Naposledy upravil(a) Marvin dne 10/7/2007, 22:39, celkem upraveno 1 x.
Jestliže je nepřítel ukryt v nedobytné pevnosti, dbejte na to, aby se odtamtud opravdu už nikdy nedobyl.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

I to je možné ... nejspíše má pravdu každý z Vás. Ovšem kanystry musely být nějak rozlišeny, aby si třeba týpek nelokl troch benzínu v domnění, že jde o vodu. Taky použité kanystry po benzínu a natočit do nich hned vodu, není taky nejlepší.

Rozlišení mohlo bejt formou barvy ... třeba modrej kanystr, zelenej kanystr, ale jak víme vojáci maj rádi tmavě zelenou kvůli maskování. Takže problém byl vyřešen jinak a to vyražením nápisu do plechu již při výrobě.

Wasser jako voda, na kanystrech v Africe zas malovali bílé pruhy.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Se tu bavíte jen o zvířátkách. Ale takto:

Během začátku útoku na SSSR za sebou tanky LT vz.38 (chcete-li Pz 38) tahaly sudy na dvojkolovém podvozku. Tyto sudy byly spojeny s nádržemi hadicí. Kam přesně vedly a jaká byla pumpa nevím.

Na tanky LT vz.35 Němci připevnily spousty držáků na kanystry už po okupaci ČSR. Před vpádem do SSSR jejich počet ještě navýšili. A že by je sundávaly před bojem pochybuju.

A ještě. Na začátku války jen T-34 a KV měly naftový motor, jinak ostatní použité tanky sovětské výroby měly pohon na vysoce vznětlivý letecký benzín.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

hydrostar píše:Se tu bavíte jen o zvířátkách. Ale takto:
A že by je sundávaly před bojem pochybuju.
A smím vědět, jaký je důvod k těmto pochybám? Máš snad nějaké fotografie, či dokonce filmový záznam, kdy jsou tyto tanky v boji ověšené nějakými kanystry? Nebo máš k dispozici vzpomínky tankistů, kteří hovoří o vožení kanystrů sebou až do boje?
Obrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Tak abys věřil, je snad tato fotka dostačující.

http://www.panzernet.net/panzernet/stra ... fw3525.htm

nebo spíš tady, tady je ten ukořistěný LT vz.35 zničený (takže asi během boje) a kanystry jdou vidět na zádi.
http://www.panzernet.net/panzernet/stra ... fw3540.htm
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Vida, konečně něco použitelného. Ta první fotka ale na mě působí dost uměle, nebo má pan fotograf o dost větší odvahu, než ostatní vojíci. Přijde mi to jako póza - osobně bych totiž v očekávání nepřítele neměl pušku na zádech, ale v ruce.
Druhá fotka vypadá už zajímavěji - ale zase ta situace na mě působí nějak nebojově..domy nevypadají poškozené, na tanku taky nevidím nějaké stopy po boji (možná jen špatně koukám). Vjel na minu, nebo se mu stalo něco jiného (co)?
Obrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Tak tam na té první fotce to vypadá, že by se měli zatím jen připravovat a kryt se, ale je to takové divné, to jo. Na té další se mně zdá takový trochu pocuchaný, ale taky to moc nevypadá, že by byl ostřelovaný v boji. Já se ještě podívám jinde.

Tady je už pocuchanější, tak to snad vypadá lepší. Fotka je původně z fora militaryzone.


Obrázek
Naposledy upravil(a) hydrostar dne 11/7/2007, 23:24, celkem upraveno 2 x.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

jo, ta už je podstatně lepší, to už vypadá na kanystr v boji..teď už jen jestli v tom opravdu měli benzin, ale to těžko zjistíme :D
Obrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Hydrostar má pravdu, o jeho slovech nepochybuji. Je to odborník na „útočnou vozbu“. A historii našich tanků zná výborně. Přesto jeho slova doplním také fotografiemi, kde jsem vyznačil červenými obdélníky pozici těchto kanystrů. A že v tom byl benzín je snad jasné.

Obrázek

Zde je jasně vidět, že jsou tanky v bojovém postavení někde v ruské stepi. Na zádi mají vlajky třetí říše - to měla Luftwaffe ještě nadvládu.

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

To první je dle popisky na Panzernetu postup Francií, ne Ruskem.

Že je v kanystrech benzin je jasné z čeho? Stejně tak tam může být voda, nebo nějakej Schmierstoff. Mimochodem tady nejde ani tak o historii tanku, jako spíš o principy taktiky. "Naložit/nenaložit nebezpečnou hořlavinu na exponované místo". Osobně mi to přijde nebezpečné a nelogické, proto tak moc chci nějaký důkaz, že to bylo běžné (nebo alespoň ne raritní).
Btw: začali jsme se bavit o Tigerech a velkých sudech na jejich zádech - tedy 1943+ a značné bojové zkušenosti. Teď jsme degradovali k PzKpfw 35, malým kanystrům a roku 1940 - a k malým bojovým zkušenostem. I kdyby na těchto tancích byl skutečně navěšen benzin, (o čemž zatím stále trochu pochybuji, byť mě pár posledních fotografií nalomilo) pak to neznamená, že po zkušenostech na frontě to bylo používáno i nadále.
Obrázek
Uživatelský avatar
Marvin
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 149
Registrován: 21/12/2005, 18:18

Příspěvek od Marvin »

Jasné to je z polohy a umístění kanystru.
1.) Jsou hrdlem dolů. Tedy tak aby to co v něm je pěkně vytékalo.
2.) Umístěny jsou hned u nádrže tedy tam co je palivový přívod k motoru.
Co jiného než palivo by v nich tedy ještě mělo být?
Naposledy upravil(a) Marvin dne 13/7/2007, 12:14, celkem upraveno 1 x.
Jestliže je nepřítel ukryt v nedobytné pevnosti, dbejte na to, aby se odtamtud opravdu už nikdy nedobyl.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Marvin píše:Co jiného než palivo by v nich tedy ještě mělo být?
No ve Francii třeba víno :D

Osobně bych nezatracoval i nějaký ten kanystr s vodou, hlavně na východě.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Pánové kanystry byla ověšena většina německé pancéřové techniky, obrněné transportéry a auta, Puma jak zmínil džamo. Modeláři pak kanystry dávají skoro všude. Nebezpečný to mohlo bejt, ale válka sama o sobě je nebezpečná ... je otázkou co bylo menší zlo ... bejt bez benzínu ... nebo to koupit ... pak to může mít efekt jako Molotovův koktejl.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Martin Hessler
poručík
poručík
Příspěvky: 715
Registrován: 12/5/2009, 16:49
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re:

Příspěvek od Martin Hessler »

Lord píše:Ano německé tanky jezdily na benzín a ruské na naftu. To že benzín hoří lépe než nafta je známo. Že tyto sudy jsou zranitelné v bojových podmínkách je také pravda.
Jak se to vezme. Motorový benzín používaný německou brannou mocí byl chemicky upravován, aby se snížilo nebezpečí výbuchu palivové nádrže. Nevím, jetsli se v Rusku do nafty pro tanky něco přidávalo, ale protipožární aditiva určitě ne... Přitom ruská nafta z vrtů v oblasti Kaspického moře je sice obecně velmi kvalitní, ale také proslulá svou schopností tvořit výbušné páry. Ještě během bojů v severní Africe byli američtí a britští vojáci přesvědčeni, že německé tanky jsou diesely - tak odolné byly vůči výbuchu (na rozdíl od Shermanů, ochotných vzplanout po prvním zásahu). Němci byli také první, kdo při konstrukci tanků začali důsledně oddělovat palivové nádrže protipožárními přepážkami od prostorů pro posádku a munici.
Ale zpět k tématu: Ony notoricky známé barely na zadní části korby ruských T-34 nebyly, alespoň u raných verzí, napojeny přímo na palivový systém tanku. Šlo jen o typicky ruský způsob, jak se vypořádat s nedostatkem cisternových vozidel schopných doprovázet tanky během útoku. Teprve koncem války někoho napadlo, že by se přídavné nádrže mohly napojit přímo na přívod paliva k motoru. Ale i tak musel řidič při přechodu z přídavných na hlavní nádrž zastavit. V praxi to vypadalo většinou tak, že za přesunu se spotřebovávalo palivo z externích nádrží, před bojem se přepnulo na hlavní (nafta se musela ručním čerpadlem natlakovat) a "barely" se odmontovaly a zahodily - někdy i se zbytkem nafty. Takovou fakuli na zadku tanku si do nepřátelské palby asi nikdo normální vézt nechtěl.
Neexistují žádné zoufalé situace. Existují pouze zoufalí lidé. /Heinz W. Guderian/
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Tiger – zásobní sudy

Příspěvek od Alfik »

Ono to zas tak šíleně nebezpečné není. On totiž jak benzín, tak nafta, nehoří. Hoří výpary.
Například na aparaturách ke svařování plamenem se vždy píše: Kyslík plus mastnota rovná se výbuch. Ano, je to pravda. Ale pokud ponoříte hadici s kyslíkem do nafty, nevybuchne hned. Teprve, až se do bublin kyslíku dostanou páry nafty (doma to fakt nezkoušejte). Pokud však nanesete slabou, jen několik molekul silnou, vrstvičku na hadici a pustíte kyslík - bum!
Dále: Na rozdíl od filmů, kde bouchá vždy a vše až auta a prkna lítají, k výbuchu potřebujeme pár věcí:
1) vhodnou směs. Osvědčilo se cca 1:10. I v automobilním motoru je poměr mnohem slabší - protože nepotřebujeme aby to tam vybuchovalo (to by motor klepal a vytloukal by ventily a uložení hlavy válců, a taky by mohl výbuch prorazit dno pístu směrem do klikovky). Potřebujeme hoření přesně definovanou rychlostí. Je jasné, že na vzduchu, kde se páry mohou volně šířit, se brzo zředí natolik, že hořet mohou, ne však vybuchovat.
2) uzavřenou prostoru. Pokud vezmete např. střelný prach (či modernější střelivinu) a vytvoříte špetku na stole, můžete jej zapálit bez většího nebezpečí (ale budou vás pálit oči od spalin). Podstata výbuchů je v tom, že se výbušnina nacpe do něčeho, co zamezí volnému šíření těchto spalin. Jejich tlak, až překoná mez pevnosti omezujícího materiálu, způsobí výbuch - tedy rázovou vlnu. Je to celkem dost zjednodušující vysvětlení, ale stačí k tomu, abyste si uvědomnili, že pokud vyteče benzín z nádrže na zem, tak může hořet ale ne vybuchnout.
Suma sumárum. Kanystr s benzínem uvnitř tanku, např. v prostoru kde se pohybuje posádka, je lístek do nebe. Jde o uzavřenou prostoru s omezeným větráním. Stačí sirka či jediný zásah...
Naproti tomu, kanystr venku, někde na blatníku, po zásahu vyteče. Možná i chytne. A možná i způsobí další problémy posádce. Ale - možná, možná.
Molotovův koktejl se používá specifickým způsobem. Neháže se na blatníky. Háže se na horní kryt motoru, kde jsou nasávací otvory, a také otvory určené k větrání motor. prostoru a k přívodu chladného vzduchu k chladiči a odvodu ohřátého. Účelem není aby "vybuchl", ale aby se hořící benzín dostal jak do sání, tak do motor. prostoru, kde může zapálit nějakou tu mastnotu.
Takže, tam, kde jsou kanystry, jsou v rel. bezpečném umístění.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Odpovědět

Zpět na „Tanky a stíhače tanků“