Prototypy tanků série E

Pz I - Pz VI, prototypy, Hetzer a jiné
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Prototypy tanků série E

Příspěvek od Lord »

Ve Třetí říši do posledních dnů války vyvíjeli konstruktéři nové prototypy tanků. Hitler hodlal do soumraku bohů vrhnout moderní typy zbraní. Prototypy byly prozatím vedeny pod kódovým označením série E. Zbrojní úřad zadal specifikace pro jednotlivé kategorie tanků, německé firmy pak měly navrhnout konkrétní řešení. Rozsáhlý vývoj byl zahájen ve zlomovém roce 1943, písmeno E zkracovalo název Entwicklungstyp, znamenající v překladu vývojový typ. Jednalo se o tanky přibližné hmotnosti 10, 25, 50, 75, a 150 tun. U některých tanků série E bylo navrženo revoluční uspořádání s umístěním pohonné jednotky do přední části korby. Na Hitlerův příkaz dostal vysokou vývojovou prioritu nejméně potřebný, ale za to nejtěžší tank E-100.

Jagdpanzer E-10
Jagdpanzer E-10 měl nahradit stíhač tanků Hetzer. Návrh vyházel z osvědčeného českého podvozku lehkého tanku Lt. 38, ale dostal přepracovanou vrchní část korby a vnitřní uspořádání. Motor a převodovka byly umístěny vzadu, poháněné zadní kolo. Výzbroj měl tvořit 75 mm kanón a kulomet ráže 7,92 mm, hmotnost stroje 10 až 20 tun.

Jagdpanzer E-25
Měl nahradit tanky Panzer III a Panzer IV včetně jejich stíhačů a zracionalizovat tak výrobu. Návrh podal prof. Porsche známý spíše jako tvůrce těžkých tanků. Hmotnost E-25 byla dána v rozmezí 25 až 35 tun. Stíhač měl nést účinné 105 mm protitankové dělo. Zajímavostí byl flak ráže 30 mm ukrytý v pancéřové věžičce.

Panzerkampfwagen E-50
Nový střední tank měl nahradit tank Panther.

Panzerkampfwagen E-75
Standardní těžký tank, měl nahradit tank Tiger. První vytvořené koncepty tanků E-50 a E-75 měly mít vpředu umístěný motor a vzadu posazenou věž. Nakonec však bylo zvoleno klasické německé uspořádání a vývoj se ubíral směrem k typu Panther II a ke konci války sériově vyráběnému tanku Tiger II.

Panzerkampfwagen E-100
Konkurence pro supertěžký tank Maus od firmy Henschel. U výše uvedených kategorií znamenalo číslo za písmenem E jeho přibližnou hmotnost. Avšak u E-100 toto přesně neplatilo. Plánovaná hmotnost navrženého tanku se pohybovala kolem 140 až 160 tun. Otočná věž měla být vybavena dělem ráže 128 mm a pro urychlení vývoje byla odvozena od věže navrhované pro supertěžký tank Maus. Do konce války se podařilo dokončit pouze korbu tanku s koly, rovněž byly vyrobeny i mohutné pásy. Rozestavěný tank ukořistili v dubnu 1945 západní spojenci v areálu zkušebního polygonu Sennelager. V červnu byl tento nedokončený prototyp i s kompletní dokumentací převezen do Velké Británie k detailnějšímu prozkoumaní.

Německé supertěžké tanky
Pro orientaci v německých projektech supertěžkých tanků uvádím pro nezasvěcené informativní pojednání. Jak bylo výše uvedeno, tak říšský zbrojní úřad vydal specifikace pro kategorii tanků série E o kterých pojednával tento článek. Mezi německými firmami existovala určitá rivalita, kdo získá státní zakázku, leckdy se stalo, že navrhovaly i svoje vlastní koncepty, ty se podařilo někdy prosadit do dalšího stádia vývoje, jindy upadly v zapomnění. Mezi známé projekty německých supertěžkých tanků patří tank Maus, E-100 a Löwe. Projekt těžkého tanku Löwe byl zahájen firmou Krupp jako reakce na sovětské těžké tanky se kterými se Němci setkávali na východní frontě. Avšak v květnu 1942 byly zastaveny teoretické práce a konstruktéři z firmy Krupp se spojili s Porschem. Společně pak začali pracovat na tanku Maus.

Z říše snů a rovněž z dílny Kruppa pocházela představa tanku P-1000 alias Ratte o hmotnosti 1000 tun, který měl být vyzbrojen dvěma námořními kanóny ráže 150 mm. Věž tanku vycházela z věží používaných na bitevních lodích Scharnhorst a Gneisenau.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Jagdpanzer E-10 měl nahradit stíhač tanků Hetzer. Návrh vyházel z osvědčeného českého podvozku lehkého tanku Lt. 38, ale dostal přepracovanou vrchní část korby a vnitřní uspořádání. Motor a převodovka byly umístěny vzadu, poháněné zadní kolo. Výzbroj měl tvořit 75 mm kanón a kulomet ráže 7,92 mm, hmotnost stroje 10 až 20 tun.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Panzerkampfwagen E-100

Konkurence pro supertěžký tank Maus od firmy Henschel. U výše uvedených kategorií znamenalo číslo za písmenem E jeho přibližnou hmotnost. Avšak u E-100 toto přesně neplatilo. Plánovaná hmotnost navrženého tanku se pohybovala kolem 140 až 160 tun. Otočná věž měla být vybavena dělem ráže 128 mm a pro urychlení vývoje byla odvozena od věže navrhované pro supertěžký tank Maus. Do konce války se podařilo dokončit pouze korbu tanku s koly, rovněž byly vyrobeny i mohutné pásy. Rozestavěný tank ukořistili v dubnu 1945 západní spojenci v areálu zkušebního polygonu Sennelager. V červnu byl tento nedokončený prototyp i s kompletní dokumentací převezen do Velké Británie k detailnějšímu prozkoumaní.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Do konce války se podařilo dokončit pouze korbu tanku s koly, rovněž byly vyrobeny i mohutné pásy. Rozestavěný tank ukořistili v dubnu 1945 západní spojenci v areálu zkušebního polygonu Sennelager ...

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Z říše snů a rovněž z dílny Kruppa pocházela představa tanku P-1000 alias Ratte o hmotnosti 1000 tun, který měl být vyzbrojen dvěma námořními kanóny ráže 150 mm. Věž tanku vycházela z věží používaných na bitevních lodích Scharnhorst a Gneisenau.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Fantazy ...

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

V prvních měsících roku 1942 obdržela firma Krupp oficiální objednávku na vývoj těžkého tanku. Tento kolos měl být vyzbrojen buďto kanónem ráže 105 nebo 150 mm. Technici, kteří se podíleli na vývoji, vypracovali návrhy dvou verzí tanku - lehčí (leichte) a těžší (schwere) variantu. První z nich měla mít čelní pancíř silný 100 mm, váhu 76 tun a maximální rychlost 27 km/h zatímco druhá měla mít 120-ti milimetrový pancíř, hmotnost 90 tun a měla dosahovat maximální rychlosti pouhých 23 km/h.

Lehčí verze měla podle návrhu věž umístěnou vzadu zatímco těžší verze ji měla uprostřed trupu a celkovým rozvržením a vzhledem připomínala, v té době ještě neexistující, tank Königstiger. Obě verze potom měly být vyzbrojeny kanónem ráže 105 mm.

Adolf Hitler sám rozhodl o opuštění konceptu lehké verze ve prospěch těžkého obra, přičemž trval na zesílení čelního pancíře na původně uvažovaných 140 mm a osazení kanónem ráže 150 mm. V roce 1942 bylo ale od dalšího vývoje tanku Löwe upuštěno ve prospěch vývoje ještě těžšího tanku Maus. LÖWE – LEV se tak nedočkal nikdy ani výroby prototypu.

Více, včetně obrázků na
www.palba.cz/viewtopic.php?t=371


Na Palbě i jinde se objevují zaručené zprávy o tancích LÖWE, E-100 jako by to byly typy vyráběné v sériích. Ani jeden z nich však nebyl vyroben byť v prototypu, zato byl vyroben jiný „supertank“, jehož jméno znělo v porovnání s jeho velikostí poněkud komicky – MAUS – MYŠ

Více, včetně obrázků na
www.palba.cz/viewtopic.php?t=1342
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Pěkné obrázky, to je tak jediné co se o těchto "prototypech" dá říci. Kromě části E-100 nebylo nic ani rozestavěno, navíc tanky od 75 tun se ukázaly jako neschopné solidního pohybu v terénu.

Jinak ten E-10 spíš vypadá jako nějaký Waffenträger.

E-25 a profesor? Snad to proboha nemělo mít jeho "skvělý" benzínoelektrický pohon?
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

E-25 - benzínoelektrický pohon, to určitě ne :lol:
Taky mi to u něj nesedí, ale na druhou stranu buď stavěl lidová vozítka - VW Brouk, nebo kolosy ... nic mezitím.

E-10 spíš vypadá jako nějaký Waffenträger ... pro přesnost v tehdejší německé terminologii asi ano.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Jste fakt skvělý, dostali jste se na skutečnosti ww2 a chutě Velkoněmecké říše. No to byly chuťovky toho pána, který z Rakouska chtěl řidit svět, no asi by tam nedojel i s touto technikou. Ovšem ten Löve, nepřipomíná vám to něco?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Akvamen
svobodník
svobodník
Příspěvky: 34
Registrován: 2/6/2006, 16:43
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od Akvamen »

No jo ale tu E-1000 by mohly zničit bombardérama.Nevíte jaké měl mýt tank E-1000 pancéřování a nebo neznáte na něj nějaký dobrý odkaz?
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Příspěvek od Nelson »

Akvamen píše:No jo ale tu E-1000 by mohly zničit bombardérama.Nevíte jaké měl mýt tank E-1000 pancéřování a nebo neznáte na něj nějaký dobrý odkaz?
Jestli umíš anglicky aspoň několik základních termínů tak se mrkni do tabulky na téhle stránce http://www.achtungpanzer.com/p1000.htm#1000
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Uživatelský avatar
freeman
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 237
Registrován: 13/5/2006, 18:55
Bydliště: slovakia - absurdistan

Příspěvek od freeman »

Ten E-75 mi trochu pripomína merkavu
a leowe mi pripomína KV
Now it's all over and I'm standin' pretty
In this dust that was a city
If I could find a souvenir
Just to prove the world was here....
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Možné podoby série tanků E-50, E-75, E-90, E-100

V roce 1943 byl zahájen rozsáhlý projekt „E“ zaměřený na vznik kompletní řady obrněné techniky několika kategorií. A z nich odvozené modifikace stíhačů tanků Jagd, Falke (flak), Alligator (2x88mm Flakzwillling). Stroje měly být připraveny k sériové výrobě na přelomu let 1944 a 1945. Tank E-100 kanon 150mm, případně Maus kanon 128mm a částečně také Panther II kanon 88mm ( E-50 ), či Tiger II s kanonem 105mm ( E-75 ) se staly jedinými z nich, které opustily pouhé vývojové návrhy.

ObrázekObrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Alligator na bázi E-100 vyzbrojen flakem 2x88mm

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Panzerkampfwagen E-100

Zde byla konkurence tří firem:

1) Porsche (Maus) www.palba.cz/viewtopic.php?t=1342
2) Adler (E100) www.palba.cz/viewtopic.php?t=1355
3) Krupp (Löve) www.palba.cz/viewtopic.php?t=371

Obrázek

Přičemž v roce 1942 bylo upuštěno od dalšího vývoje tanku Löwe ve prospěch vývoje ještě těžšího tanku Maus. Lev se tak nedočkal nikdy ani výroby prototypu.

U série E znamenalo číslo za písmenem E jeho přibližnou hmotnost. Avšak plánovaná hmotnost tanku firmy Adler činila 140 až 160 tun. Práce na prototypu supertěžkého tanku započaly u firmy Adler na konci roku 1942 a velmi pomalu se vlekly až do konce války. V dubnu 1945 nalezli nekompletní prototyp stroje američtí vojáci. Do té doby se podařilo konstruktérům dokončit trup, instalovat motor a osadit podvozek pojezdovými koly. Nestihly již však dokončit věž ani osadit podvozek pásy (viz foto).

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

Zaujímavé - a IMO zbytočné - stroje.
Zaiste, v prípade bojového nasadenia by boli zrejme schopné zmeniť pomer síl na danom úseku fronty, ale na každú zbraň sa skôr či neskor našla protizbraň.

Otázka znie: kedy a za akých okolností by tieto monštrá boli schopné operačného nasadenia v počte väčšom ako jednotlivý kus?
Vojna sa vyvíjala určitým spôsobom, ktorý je daný historicky a treba to brať ako fakt, pretože prebiehala bez účasti týchto strojov.
Vývoj začal zväčša v roku 1942 a do konca vojny (máj 1945) sa prakticky žiadny typ nepodarilo dotiahnuť do fázy dohotoveného prototypu. Len vývoj a stavba prototypu trvala teda minimálne tri roky. Aj keby sa tento proces skrátil na polovicu, čo by vyžadovalo výrazne väčšie nasadenie konštruktérov a výrobných pracovníkov (ktorý by zasa chýbali inde) prvé nové stroje by boli k dispozícii v polovici roku 1944.

Už v prvom momente by nastal zrejme značný problém: ako ich dostať na frontu. Preprava po železnici by bola celkom problém pre značné rozmery, takže po vlastnej ose - rýchlosťou maximálne 30-40 km za hodinu, denný priemer do 500 km - a fronta je v danej dobe ešte v Rusku, nejakých 2000km na východ - takže najmenej štyri dni cesty, skôr ale podstatne viac, pretože vozidlo s hmotnosťou 100+ton unesie len málo mostov.
Vznik a presun takýchto tankov by sa asi nedal utajiť, takže by sa stali prvoradým cieľom už počas presunu (útoky partizánov na mosty a podobne). V blízkosti fronty by sa o ne ešte pred nasadením začalo intenzívne zaujímať letectvo.

Pri nasadení na fronte by tieto tanky zrejme spôsobili zrútenie daného úseku, je ale otázka, ako rýchlo by sa našlo riešenie problému boja s nimi. Treba brať do úvahy, že prakticky akákoľvek porucha, alebo poškodenie, ktorá by takýto tank znehybnila, by znamenala jeho zničenie, pretože odsun na opravu v tyle je vylúčený (už s tigrami bol značný problém). Ďalším problémom by bola zrejme napríklad spotreba paliva.

V tejto súvislosti je podstatná otázka: ako rýchlo, akým tempom, by bol schopný nemecký priemysel takéto tanky vyrábať? Pri obmedzených zdrojoch a kapacitách by súčasne musela poklasnúť produkcia iných podobných zbraní (napríklad tankov Tiger, Panter a Kingtiger...). Nemám prehľad, koľko tankov a akých typov vyrábali nemci v druhej polovici 1943 a prvej polovici 1944 (uvažujem prípad, že vývoj a stavba prototypu trvá 1,5 roka) ale odhadujem, že výroba jedného supertanku by zodpovedala výrobe najmenej 3-5 Tigrov alebo Kingtigrov, skôr ale až desiatim a v prípade Panterov by to boli zrejme až desiatky kusov. Tieto tanky by pritom na fronte chýbali už niekoľko mesiacov pred prvým nasadením supertankov, čo by sa nutne muselo prejaviť na situácii na fronte.

Taktika boja so supertankami by sa zrejme do istej miery podobala taktike boja s námornými loďami, ktorým sa niektoré typy blížia nielen hmotnosťou a pancierovaním, ale aj rozmermi.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Alchymista, je tady možná jeden strašný problém, který si nikdo v roce 2007 vůbec neuvědomuje.
Možná není ani všeobecně znám.
Zrovna jako T 34 dovedlo rychle zničit PanzerII a III. Tak později Panzer V a především Tiger ve všech modifikacích - a tomu se nevyhneš, při studiích vzal sebou 6 - T 34 a nebo 9x Shermann - než zgebnul.
Většina statistik 100x vyvracená. Oponuj! Ale skutečně se ani při válce na východě, pozor ani v Africe, ani v západní Evropě nevyhneš mému poměru v letech 1943,44. Pánové, rozdíl mezi, použitím tankové techniky mezi Němci a spo jenci se bere - vyjadřoval jsem to i v popisech. Na východě 1 Tiger - 6 T 34. V Africe a v západní Evropě 1 Tiger 9x Shermann. Kombinace PantherV, Tiger a německé protitankové dělostřelectvo i 15:1. Málo známé a vítězi publikovaná čísla.
Stejně tak je řečeno o ww2, že ještě lepší tanky, ještě lepší panceřování, ještě lepší děla, ještě lepší úsťové rychlosti.
Tolik o tom, proč by se i mimo reál, nepokoušeli konstruktéři vytvořit skutečnou bombu v tancích - zkušenosti z reálného bojiště.
Fakt je, že např. zapomínali na cesty, vagóny atd.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Příspěvek od Lord »

Alchymista píše:Už v prvom momente by nastal zrejme značný problém: ako ich dostať na frontu. Preprava po železnici by bola celkom problém pre značné rozmery, takže po vlastnej ose - rýchlosťou maximálne 30-40 km za hodinu, denný priemer do 500 km - a fronta je v danej dobe ešte v Rusku, nejakých 2000km na východ - takže najmenej štyri dni cesty, skôr ale podstatne viac, pretože vozidlo s hmotnosťou 100+ton unesie len málo mostov.
Pro transport tanku Maus byl vyvinut 14-ti nápravový transportní železniční podvozek - Verladewagon. Vyrobila ho firma Graz-Simmering-Pauker Works ve Vídni. Je blbost, že by se ty tanky pohybovaly po vlastní ose z Německa až na východní frontu. Než by tam dojely, opotřebovaly by se tak, že by se mohly opravovat. Pásy a vůbec celé ústrojí nevydrží bez údržby tisíce km. Tanky se proto dopravují po železnicí nebo automobilovými tahači.

Obrázek


Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Milda
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 434
Registrován: 8/5/2007, 20:03
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Milda »

Michane, nejsou ty poměry až moc vysoké! Že by spojenci měli tak špatné zbraně a osádky byli opravdu taková jateční nemehla?Viděl jsem porovnání děl 88 a ruské 85 a ono ty parametry nejsou moc rozdílné. Obě děla jsou protiletadlová a skutečně výkony nejsou až tak rozdílne! A že by angláni a američani neměli kvalitní protitanková a protiletadlová děla?A pravda než taková monstra na který stačí par flašek benzínu, tak doopravdy je lepší mít navíc pár IV s dlouhou hlavní a ne neefektivní zbytečné nesamostatné ocelové krabice! A myslím že ráže 122 byla dost i na Tigra, ono když někam vletí 25kg tak myslí m že končí sranda,To není 9,4kg.A mimochodem 88 byl normální protiletadlový kanon zrovna jako 85.Ta monstra byla zajimavá ale tím končí!Mimochodem i Tigr 2 měl problémy se svoji hmotností!
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Tanky a stíhače tanků“