Stíhače tanků na ukořistěných vozidlech - Francie

Pz I - Pz VI, prototypy, Hetzer a jiné
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Stíhače tanků na ukořistěných vozidlech - Francie

Příspěvek od sa58 »

Stíhače tanků na ukořistěných vozidlech - Francie

Německá armáda nepoužívala pro výrobu stíhačů tanků a samohybných děl jen podvozky tanků vlastní provenience. Díky ukořistění velkého množství obrněné techniky se v průběhu bojů objevují různé přestavby transportérů a tanků na stíhače tanků a samohybná děla. Velkou iniciativu při těchto přestavbách projevuje kapitán dělostřelectva Alfred Becker, který se posléze stane velitelem Baukommanda Becker, zabývajícího se konverzí ukořistěné techniky. Ta je používána na všech frontách, ale větší část je zařazena do stavu Schnelle Brigade West. Ta disponuje až 1800 vozidly různého určení, čímž vysoce překonává tabulkové počty reálné brigády.

Při konverzi francouzských obrněných vozidel na stíhače tanků použili Němci jak lehkých tanků (R-35, H-38, FCM), tak různých pásových vozidel (Renault UE, Lorraine 37L). Na těchto podvozcích přirozeně vznikaly i samohybná děla.

Budu se snažit popsat některé známě přestavby vyzbrojené protitankovými kanony

Renault 35 R – po konverzi „4,7cm (t) auf Panzerkampfwagen 35 R (f)“

Jak již vyplývá z označení vozidla, jedná se o přestavbu lehkého tanku Renault 35 R. Jednalo se o poměrně nevýkonný stroj s krátkým 37 mm kanonem, dvoučlennou osádkou a slabým motorem o výkony 82 HP. Ten tanku o hmotnosti 9,8 tuny dovoloval vyvinou maximální rychlost 20 km/h na silnici.
U berlínské firmy Alkett je v prosinci 1940 zadána objednávka na konverzi 200 ks těchto tanků na stíhače tanků. Je sejmuta věž a místo ní se objevuje otevřená nástavba o síle pancíře 25 (čelní stěna) a 20 mm (bočnice a zadní stěna).

Vozidlo je vyzbrojeno původně čs. protitankovým kanonem ráže 47 mm, v německé armádě zavedeného jako 4,7cm PaK 38 (t) s délkou hlavně L/43,4. Stranový odměr je 35° na každou stranu, výškový náměr -8° až +12°. Osádka byla tříčlenná.
Prototyp s německým kanonem „5cm PaK 38“ byl vyroben pouze v jednom exempláři.
Vznikla i velitelská verze, vyzbrojená místo protitankového kanonu kulometem MG 34 ráže 7,92 mm.

Celkem mezi květnem a říjnem 1941 vzniklo 174 kusů s kanonem a 26 velitelských vozidel.

technická data:
hmotnost – 10,9 t
délka – 4,3 m
šířka – 1,9 m
výška – 2,1 m
výkon motoru – 82 HP
dojezd silnice – 130 km
dojezd terén – 70 km
max. rychlost – 20 km/h
osádka – 3

FCM 36 - po konverzi „7,5cm Pak 40 Fahrgestell Panzerkampfwagen FCM (f)“

Původně lehký tank FCM 36 byl použit pro tuto konverzi. Jeho výkony nebyly nikterak oslnivé – hmotnost 12,8 tuny, dieselový motor o výkonu 91 HP, max. rychlost 23 km/h. Dvoučlenná osádka, výzbroj kanon ráže 37 mm a kulomet ráže 7,5 mm.
Vozidlo bylo zbaveno věže, místo ní je umístěna shora otevřená nástavba. Síla jejího pancéřování je 20 mm. Osádku tvoří 4 muži.
Vozidlo je vyzbrojeno německým protitankovým kanonem PaK 40 ráže 75 mm, jako sekundární výzbroj je asi montován na čelní stěnu kulomet MG 34 (42???) ráže 7,92 mm.

Výroba tohoto stíhače probíhá v roce 1943, je postaveno 48 vozidel.

technická data:
hmotnost – 12,8 t
délka – 6,35 m
šířka – 2,1 m
výška – 2,23 m
výkon motoru – 92 HP
dojezd silnice – 225 km
max. rychlost – 23 km/h
osádka – 4


Hotchkiss 38 H - po konverzi „7,5cm Pak 40 auf Fahrgestell Panzerkampfwagen 38 H (f)“

Další přestavba vznikla na podvozku lehkého tanku Hotchkiss 38 H (rovněž označení H 39). Původní tank měl hmotnost 12,1 tuny, motor o výkonu 120 HP, max. rychlost 36 km/h. Dvoučlenná osádka, výzbroj kanon ráže 37 mm a kulomet ráže 7,5 mm.
Konverze spočívala v odstranění věže a úpravě korby pro nástavbu svařenou s rovných plechů. Bočnice se na sebe napojovaly pod ostrým úhlem. Síla pancéřovaní byla 20 (čelo) a 10 mm (bočnice a zadní stěna). Na zadní stěně byly dvoudílné vstupní vrata. Střecha zůstala otevřená. Osádku tvořili 4 muži.
Vozidlo je vyzbrojeno německým protitankovým kanonem PaK 40 ráže 75 mm, jeho stranový odměr 30° na každou stranu.

V dílnách Baukommanda Becker vzniklo 60 vozidel, nasazeny byly na západní frontě

technická data:
hmotnost – 12,5 t
délka – 6,12 m
šířka – 1,85 m
výška – 2,14 m
výkon motoru – 120 HP
dojezd silnice – 150 km
max. rychlost – 36 km/h
osádka – 4

Zdroj:
I.Pejčoch - Obrněná technika 2

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) sa58 dne 24/11/2008, 20:04, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

FCM 36

Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

konverze H 38(39)

Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Krásný příšerky :mrgreen:
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Tím doufám myslíš původní fr. tanky :D
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Myslím, že zařazení těchto monster bylo spíš krokem vzad pro německou armádu a to kvůli hodně velkému počtu náhradních dílů. To se nakonec projevilo u konce války. Ale zas na druhou stranu co s tak velkým počtem kořistních strojů.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
jeikob
praporčík
praporčík
Příspěvky: 354
Registrován: 4/6/2006, 21:00

Příspěvek od jeikob »

Touhle technikou byla hodně vyzbrojená znovuobnovená 21.panceřová divize.
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Nejsem si tím úplně jist, ale dle mě na SHD té soby už moc vysoká siluata...
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Jsou to vlastně nouzové přestavby, navíc to nejsou samohybné děla ale stíhače tanků. A ty co vyráběli němci koncem války na podvozcích sériových tanků měli úplně jinou koncepci.

Takový Hetzer, Jagdpanzer IV nebo Jagdpanther, to byla jiná třída.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Bruno
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 824
Registrován: 8/10/2004, 10:51

Příspěvek od Bruno »

Potrava pre Typhoony...
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Najvačším nepriatelom mieru su pacifisti...
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

No nevím jak moc to byla potrava pro Typhoony, když většina byla akutně poslaná na východní frontu. Na západní frontě bojovalo minimum těchto monster.

A to že tyto tanky ve své původní podobě byly silně pancéřované a pomalé bylo dáno způsobem nasazení do boje. Měly to všechno byt tanky pro podporu pěchoty. Takže jim teoreticky bohatě stačila rychlost postupující pěchoty. Prakticky však tento způsob naprosto nevyšel.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
jeikob
praporčík
praporčík
Příspěvky: 354
Registrován: 4/6/2006, 21:00

Příspěvek od jeikob »

No když jsem četl knížku o stavu německé armády v normandii pred invazí.Tak je tam poměrně detailně popsaná znovu obnova 21.tankový divize a puvodně dostali spoustu těhle vehiclu .pak až těsneě pred invazí dostali panzer IV.ale pořád jich měli ve stavu dost.a je tam práve popsaný jaký s tím měla problémy udržba
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

To je pravda, že tam sloužili, ale naprostá většina byla poslaná na východ, aby čelili sovětské tankové lavině. Teda doufám, že nekecám kravinu.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
jeikob
praporčík
praporčík
Příspěvky: 354
Registrován: 4/6/2006, 21:00

Příspěvek od jeikob »

No ono ke konci války často šlo do boje všechno.a šlo to treba jako podpora pěších jednotek.ty třeba v normandii měli český a italský děla a podobně
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Jo to sem slyšel, že veteránská technika ze začátku války znovu válčila při vylodění v Normandii.

Jinak tomuto se říká oživení staré diskuze. :-)
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
jeikob
praporčík
praporčík
Příspěvky: 354
Registrován: 4/6/2006, 21:00

Příspěvek od jeikob »

tak tu super techniku dostávala elita. V Berlíně dokonce bojovali panzer II.Každopádně němci měli neskutečný množství vehiclu. Už tři roky modelařím stavím jen němce a rudou armádu. A zatím mám postavenou sotva čtvrtinu
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Ta jednotka co měla tyto exoty ve výzbroji byla Schnelle Brigade West. Už ten název asi signalizuje její využití. Proč vozit nějaké fr. nd na východ když jsou ve Francii?
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Bruno
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 824
Registrován: 8/10/2004, 10:51

Příspěvek od Bruno »

hydrostar píše:No nevím jak moc to byla potrava pro Typhoony, když většina byla akutně poslaná na východní frontu. Na západní frontě bojovalo minimum těchto monster.

A to že tyto tanky ve své původní podobě byly silně pancéřované a pomalé bylo dáno způsobem nasazení do boje. Měly to všechno byt tanky pro podporu pěchoty. Takže jim teoreticky bohatě stačila rychlost postupující pěchoty. Prakticky však tento způsob naprosto nevyšel.
Problém, by som videl spíš v zlej ochrane posádky, vysokej siluete a náročnosti na logistiku ako v tom že boli pomalé
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Najvačším nepriatelom mieru su pacifisti...
Uživatelský avatar
Bruno
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 824
Registrován: 8/10/2004, 10:51

Příspěvek od Bruno »

A o silnom pancierovaní by som v tomto prípade nehovoril Hydrostare...:-)
ObrázekObrázekObrázekObrázek

Najvačším nepriatelom mieru su pacifisti...
jeikob
praporčík
praporčík
Příspěvky: 354
Registrován: 4/6/2006, 21:00

Příspěvek od jeikob »

Ochrana posádky byla problém u většiny samohybek a stíhaču tanku.
Odpovědět

Zpět na „Tanky a stíhače tanků“