Stránka 1 z 1

Junkers Ju-287

Napsal: 25/10/2011, 20:18
od šedý_vlk
Ministerstvo letectví pověřilo v roce 1943 firmu Junkers vývojem těžkého 4 - 6 motorového proudového bombardovacího letounu. Cílem měl být letoun, který by svou rychlostí překonal všechny soudobé spojenecké stíhací letouny.
Šéfkonstruktér dipl. Ing. Hans Wocke se rozhodlo použít křídlo o šípu 25°, aby budoucí stroj mohl létat při rychlostech M 0,8 ve vodorovném letu. Teorie šípového křídla byla tehdy v Německu dosti dobře propracovaná, ale z důvodu obav špatné ovladatelnosti stroje v nižších rychlostech se Wocke rozhodl použít křídlo s negativním (dopředným) šípem . Očekávané problémy chtěl pak vyřešit ,,za chodu“.
Prototyp letounu Ju-287V-1 byl sestaven z několika částí. V továrně bylo vyrobeno křídlo, které namontovali na upravený trup bombardéru He-177A. Ocasní plochy byly převzaty z Ju-388. Hlavní kola podvozku pocházela od Ju-352, příďová z kořistních B-24. Podvozek byl pevný, kapotovaný.
K pohonu prototypu Ju-287V-1 se použily čtyři proudové motory Jumo 004B-1 po 8727N. Dva byly uchyceny v gondolách přitisknutých k bokům přídě trupu a dva pod křídly.
V dubnu 1944 byl stroj dokončen a převezen na letiště Brandis u Lipska, kde 16.srpna 1944 vzlétl poprvé. Celkově během letových zkoušek proběhlo 17 vzletů a to bez velkých problémů. Stroj byl vyzkoušen i při střemhlavém letu a dosáhl rychlosti 650km/h. Jediné potíže občas způsobovaly proudové a raketové motory (pro usnadnění vzletu se používaly dva pomocné raketové motory Walter HWK-501 odhazované po dohoření na padáku).
Obrázek Obrázek Obrázek
Chaos v myšlení rozhodujících lidí na ministerstvu letectví dokládá následující vývoj. Ač byla již v červenci hotova křídla pro Ju-287V-2, přišel zákaz dalších prací. Prioritou byl program stíhacích letounů. V lednu 1945 přichází nový příkaz – obnovit práce na letounu s maximálním urychlením.
Křídlo s dopředným šípem se osvědčilo, ale síly působící na něm vyžadovaly vyvažování hmotností motorových gondol zavěšených před náběžnou hranou. Původně se u Ju-287V-2 počítalo se čtyřmi motory Heinkel-Hirth 011A po 12,75kN, ale nebyly k dispozici a bylo nutno požít šest motorů BMW 003A-1 (á 7845N). U V-2 byly seskupeny do dvou gondol po třech, přičemž třetí motor byl dole a vyčníval značně dopředu. Příď i záď byly téměř shodné s přetlakovým Ju-388. Stroj měl létat s tříčlennou osádkou, vyzbrojen dálkově řízeným dvojkulometem MG-131 (13mm) v zádi trupu. Nosnost pum měla dosáhnout 4000kg.
Obrázek
K sériové výrobě spádem událostí nedošlo. Sovětská armáda zajistila téměř dokončený prototyp Ju-287V-2 a odvezla ho do SSSR. Tam byl dokončen a v roce 1947 prý bez valného úspěchu zalétán…
Obrázek

technické údaje Ju-287V-1
rozpětí 20,10m
délka 18,28m
hmotnost pr. letounu 12 510kg
vzletová hmotnost 20 000kg
maximální rychlost 558km/h
cestovní rychlost 511km/h