Stránka 4 z 4

Re: Heinkel He 111

PříspěvekNapsal: 21/11/2013, 23:08
od Hans S.
Právě že dnes jsou tyhle věci dostupné mnohem více, než v minulosti. Prakticky vše, co se dochovalo, je relativně volně k dispozici v německých archivech. Ale musel bys vyrazit za hranice.

Re: Heinkel He 111

PříspěvekNapsal: 23/11/2013, 00:24
od elefen
S tou dostupností máš naprosto pravdu. Ale sotva bych lépe zpracoval již sedmidílnou kroniku "KG 27 Boelcke" než Walter Waiss, i kdybych prošmejdil německé archivy. Spíš jsem měl na mysli právě to, co se nedochovalo. Sem tam se ještě objevují věci ze soukromých archivů. Myslím, že vše ještě nebylo ani v archivech odtajněno, ale také asi ani prozkoumáno. Německé archivy vynechám, nechám to německým badatelům. Dost je toho i v těch našich. Ale ani zde není vše přístupné. To ale neříkám nic nového. Každá drobnost je dobrá a zde na Palbě.cz dostávám fundované odpovědi.

Re: Výzbroj Luftwaffe – část 1 - kulomety

PříspěvekNapsal: 26/11/2013, 16:03
od elefen
K výzbroji na palubě He 111 H-20 pilot uvedl: "Wird bemerkt, dass in Flugzeug sich Nachtehende Waffen und Munition befindet: 3 MG 131, 3 MGG Z 81, 1 MP 40, mit 1500 und 2000 MG Munition und 200 MP Munition dann Funkgeräth und Bomben geräth."
Není ten Heinkel trochu přezbrojený?
Dodávám, že přepis dokumentu z dubna 1944 je přesný.

Re: Heinkel He 111

PříspěvekNapsal: 26/11/2013, 17:37
od skelet
Horní střeliště, 2x boční střeliště, spodní střeliště - zadní, spodní střeliště - přední, střeliště v kabině - přední. No a MP40 je samopal.

Re: Heinkel He 111

PříspěvekNapsal: 1/12/2013, 16:56
od elefen
Informační zdroje o He111 H-20 uvádějí tyto řady výrobních čísel:
700001–700040, 700095–700154, 700401–700440, 700501–700560, 700642–700680, 700731–700740, 700801–700830, 700871–700940, 7 01111–701150, 701401–701500 a 701660–701729. To je 689 kusů, při čemž všech verzí He 111 bylo celkem vyrobeno 5656.
Autoři článků (a diskuse na různých servrech) však pro He 111 H-20 uvádí celou řadu výrobních čísel, která jsou mimo výše uvedené číselné řady. Obdobné to je (asi) i u ostatních verzí He 111.
Kolik Heinkelů He 111 H-20 se tedy opravdu vyrobilo a jak to vlastně s těmi Werksnummer je? Nebylo "stojedenáctek" vyrobeno mnohem víc jak 5 656? Pokud ne, kde se ta další výrobní čísla berou?

Re: Heinkel He 111

PříspěvekNapsal: 1/12/2013, 21:02
od Hans S.
U Luftwaffe je průšvih v četných přestavbách. Jedno letadlo mohlo začít jako H-2 a dolétat recyklované třeba ve standardu H-16 (s jiným Werke Nummer). Stejně tak ale mohlo na frontě zůstat dlouhé roky v původní specifikaci. Dle mého názoru jsou informace o celkovém počtu kusů u Luftwaffe poněkud orientační.

Re: Heinkel He 111

PříspěvekNapsal: 10/12/2013, 18:06
od elefen
S přestavbama je to opravdu složité. Například u verze H-22 uvádíš, že střela Fi 103 (V-1) byla nesena vpravo od osy letounu (na pravém závěsníku).
Ve Wikipedi je v článku o He111 fotografie Heinkelu He111 H-16, který má střelu Fieseler Fi 103 (V-1) zavěšenou na drué straně, vlevo od osy letadla.

Re: Heinkel He 111

PříspěvekNapsal: 11/12/2013, 19:40
od Hans S.
Jsem si docela jistý, že nebyl nejmenší problém ji nést na kterémkoliv nedemontovaném závěsníku :).

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... el_111.jpg

Obrázek

Příliš velký obrázek jsem upravil na odkaz - kopapaka

Re: Heinkel He 111

PříspěvekNapsal: 11/12/2013, 23:22
od elefen
Tak přesně tyhle snímky jsem měl na mysli. H-16 s Fi-103 vlevo měla zřejmě nějaké muchy, jinak by asi nemuseli stavět specálně H-22.

Re: Heinkel He 111

PříspěvekNapsal: 12/12/2013, 11:36
od Alfik
V-1 nevyžadovala "mokrý" závěsník, stačilo jí jen mít přístup k elektrice pro startování, takže, jak píše Hans S., mohla být vypuštěna z jakéhokoli závěsníku, pokud ji dané letadlo uneslo.
Ovšem problematickým se mi jeví jak bylo dosaženo přesného směru, místa a výšky startu.
V-1 měla jen autopilota udržujícího směr, kterým byla vypuštěna. Dolet se řídil prostě jen odměřením množství paliva. Proto ji v BoB likvidovali prostým vychýlením - a V-1 pak opisovala kruh až jí došlo palivo a ona spadla do moře.
U vypuštění z letadla nevidím možnost, jak přesnost dodržet v dostatečné míře.

Re: Heinkel He 111

PříspěvekNapsal: 30/1/2014, 22:40
od elefen
Hans S. píše:U Luftwaffe je průšvih v četných přestavbách. Jedno letadlo mohlo začít jako H-2 a dolétat recyklované třeba ve standardu H-16 (s jiným Werke Nummer). Stejně tak ale mohlo na frontě zůstat dlouhé roky v původní specifikaci. Dle mého názoru jsou informace o celkovém počtu kusů u Luftwaffe poněkud orientační.

Tento názor bourá běžně uváděné početní údaje a statistiky. Například jakou měl nepřítel převahu, nebo kolik bylo sestřeleno strojů, ale především fundované odhady, kolik letounů bylo vyrobeno. Ve srovnání s tím, jak Němci vedli puntičkářsky přesnou evidenci i u kdejaké ptákoviny, zdá se mi Hansův názor, že „celkové počty kusů jsou u Luftwaffe poněkud orientační“, přinejmenším pozoruhodný.
Vyslovená domněnka může mít souvislost s vágním používáním výrazů k označování letounů (verze, model, řada, série, typ, specifikace, modifikace, standard), a v označování procesu jejich výroby (stavba, přestavba, recyklace, úprava). Obsah těchto výrazů chápou autoři knih a článků mnohdy odlišně. Mluvím o Heinkelu He 111, ale zřejmě to jde do jisté míry zevšeobecnit.
Odlišné chápání a výklad těchto pojmů zcela jistě vede k rozdílné kategorizaci. Představa, že již jednou vyrobený letoun dostal nové výrobní číslo, mi podle všech výrobních zvyklostí nesedí.
Nechce se mi věřit, jak píše Hans, že letoun, který začal létat jako H-2, dostal po přestavbě na H-16 nové výrobní číslo. Ani tehdy, že z té původní H-2 se použily některé součástky. nelze říct, že „to je ta původní H-2“. Ta prostě i se svým WNr. zcela zanikla, jenom „posmrtně“ ještě posloužila.
Jiná situace (například) vznikla u He 111 H-22. Takto byly označeny H-6, H-16 a H-20, z nichž část byla upravena k nesení V-1. Jejich původní Werke Numer jim ale zůstaly. Přitom někdy je takový letoun v literatuře uváděn jako H-22, a jindy jako H-16, čemuž také (správně) odpovídá jeho Werke Nummer.
Jinak je tomu ale u H-22, která byla již jako taková vyrobena a postavena, a dostala také své Werke Nummer, samozřejmě v jiné číselné řadě. Jisté rovněž je, že úprava a přestavba letounu není totéž. Přestavbou by snad v některých případech mohlo dojít ke změně Werke Nummer, například u rozestavěných, nebo nedokončených letadel. Možná to měl Hans S. na mysli. Werke Nummer takového stroj by se však nemělo objevit v číselné řadě vyrobených strojů, kde byl původně plánován.
Podle mého názoru, jediným nezpochybnitelným identifikátorem letounu je Werke Nummer. Úprava, ani přestavba letounu mu jeho „rodné“ Werke Nummer nevzala, mohl být pouze, z hlediska svého určení, jinak zařazen (označován). V tomto ohledu je dostatek příkladů volného výkladu autorů příslušných textů.
I proto je mi záhadou, proč u většiny osudů jednotlivých „stojedenáctek“ z WW II je popsána celá řada detailů, ale ze všeho nejméně jsou známa a uvedena právě Werke Nummer. Tím spíš, že toto jedinečné číslo bylo namalováno na téměř každém stroji. I plastikových krasavců, předhánějících se v detailech, jsem viděl dost. Ale Werk Nummer měli jen dva.

Re: Heinkel He 111

PříspěvekNapsal: 31/1/2014, 20:23
od Hans S.
Série Werke Nummer byly pevně navázané k jednotlivým subverzím. Z Werke Nummer bylo patrné, o jakého výrobce, jakou továrnu i jakou subverzi se jedná. Například letoun s výrobním číslem: 0147 031 byl 11. vyrobený Fw 190 A-4 z továrny Fieseler v Kasselu. RLM tedy výrobní čísla přiřazovalo dopředu jednotlivým továrnám a vázala je na konkrétní zakázku/objednávku. Proto je také na základě Werke Nummer tak snadné zjistit nejen verzi, ale i subverzi. Obrovské % letounů na draku nějak výrazně nastříkané Werk.Nr. nemělo, stačilo to na klasickém výrobním štítku na kostře a na motoru.

Letoun šel na přestavbu pouze v případě rozsáhlého poškození a VYŘAZENÍ původního Werke Nummer. Samozřejmě pouze za předpokladu, že nedošlo k dolétání, nebo fatálnímu poškození těch částí draku, které mohly být použity. Otázka je, kolik takovýchto původních součástí draků bylo skutečně recyklováno a kolik z nich bylo dopraveno na své původní letiště a tam definitivně rozmontováno do svých "bratří". V nějaké knize tohle bylo docela do podrobna rozepisováno...jenže v jaké a v jakém jazyku to bylo? A % těch skutečných přestaveb na jiný standard, to už je úplná otázka. Při tom také muselo dojít ke změně Werke Nummer (přesně z důvodu evidence Werke Nummer, který jsem zmínil). To se týká například prvních Fw 190 D-9, které se měly původně narodit jako Fw 190 A-8, nebo Fw 190 D-13, které se dokonce všechny (2 - 3 ks :D) narodily opět jako verze A-8.

Re: Heinkel He 111

PříspěvekNapsal: 11/1/2017, 18:24
od elefen
Pilot He 111 H-16 musí otočit a vrátit se na základnu. Heinkel je bez zátěže, bez pum, nemusí spěchat, nikdo ho neohrožuje, počasí je dobré, a letí nejspíš optimální rychlostí v optimální výšce. Zkrátka všechno v pohodě. Jak velký bude poloměr zatáčky, kterou pilot udělá, resp. musí za daných podmínek udělat? Bude to 100, 500, 1000 metrů? Troufne si někdo dát jednoznačnou odpověď, alespoň s nějakou tolerancí? Odpovědí, že záleží na výšce, náklonu, větru, zkušenosti pilota a bůhví čem ještě, jsem našel několik. Ale kolik je to metrů, ještě ne.

Re: Heinkel He 111

PříspěvekNapsal: 11/1/2017, 18:29
od Zemakt
Mno obávám se, že na toto ti nikdo jen tak neodpoví, kromě samotných pilotů stojedenáctky či jejich virtuální obdoby. Osobně bych to viděl mezi 1 až 2 km.

Re: Heinkel He 111

PříspěvekNapsal: 11/1/2017, 18:53
od Dora Neun
Spíš si myslím že takhle přesně to z hlavy neřeknou ani ti piloti :D

Re: Heinkel He 111

PříspěvekNapsal: 11/1/2017, 20:27
od Hans S.
Samozřejmě záleží na tom, jak ostrou zatáčku pilot provádí. Při značně utažené bojové zatáčce počítej poloměr tak od 200 m. Běžné zatáčky ve formaci ale měly poloměry třeba i několikakilometrové. Ano, správná odpověď neexistuje.

Takový Focke-Wulf Fw 190 dosahoval nejvyšší rychlosti otáčení na poloměru okolo 300+ m (u země 360° zatáčka trvala okolo 25 sec. při 300 km/h). Ale zatáčku dokázal v případě potřeby utáhnout více, jen už nebyla tak rychlá.

Re: Heinkel He 111

PříspěvekNapsal: 11/1/2017, 22:47
od elefen
Takže když budu kalkulovat s 1 až 2 km (neletím ve formaci, a nemám důvod to utahovat + to co jsem již uvedl v dotazu), tak mně to může každý zpochybnit, ale nikdo vyvrátit.

Re: Heinkel He 111

PříspěvekNapsal: 11/1/2017, 23:44
od Zemakt
No zpochybnit se dá de facto vše, vyvrátit už stěží. Myslím, že dost podstatné je, jak to ve finále podáš. Tjs. jako osobitý otevřený názor podložený logickými argumenty popřípadě fakty.

Osobně jsem pilotoval jen pár pikosekund a to mi ještě za zády škytal nějakej ten Rotax, takže se necítím být zrovna povolaný pronášet nějaká letecká moudra. Ovšem dle mého názoru, co pilot/řidič to styl létání/jízdy. Takže můžeš narazit na týpka co to ohne na fleku a nebo taky co si do zatáčky najíždí jak s podvalem. Když budu mluvit za sebe, jak bych s Heinkelem točil kein stress, tak piánko, aby to posádka sotva tušila. Skoro jako řidič autobusu., tím myslím ty staré borce :D

Re: Heinkel He 111

PříspěvekNapsal: 11/1/2017, 23:50
od Hans S.
elefen píše:Takže když budu kalkulovat s 1 až 2 km (neletím ve formaci, a nemám důvod to utahovat + to co jsem již uvedl v dotazu), tak mně to může každý zpochybnit, ale nikdo vyvrátit.


Ano.