Heinkel He 111

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Wellington Mk IC

General characteristics
Crew: six
Length: 64 ft 7 in (19.68 m)
Wingspan: 86 ft 2 in (26.26 m)
Height: 17 ft 6 in (5.33 m)
Wing area: 840 ft˛ (78.04 m˛)
Empty weight: 18,556 lb (8,417 kg)
Max takeoff weight: 28,500 lb (12,927 kg)
Powerplant: 2× Bristol Pegasus Mk. XVIII radial engine, 1,050 hp (783 kW) each

Performance
Maximum speed: 235 mph (378 km/h)
Range: 1,805 miles (2905 km)
Service ceiling: 18,000 ft (5486 m)
Rate of climb: 1,050 ft/min (320 m/min)
Wing loading: 34 lb/ft˛ (168 kg/m˛)
Power/mass: 0.08 hp/lb (0.13 kW/kg)

Armament
8x .303 Browning machine guns:
2 in nose turret
4 in tail turret
2 in waist positions
4,500 lb (2,041 kg) bombs


He 111 H-6
Data from Jane's Fighting Aircraft of World War II

General characteristics
Crew: 5 (pilot, navigator/bombardier, nose gunner, ventral gunner, dorsal gunner)
Length: 16.4 m (54 ft 6 in)
Wingspan: 22.5 m (74 ft 3 in)
Height: 3.9 m (13 ft 9 in)
Wing area: 86.5 m˛ (942 ft˛)
Empty weight: 7,720 kg (17,000 lb)
Loaded weight: 12,030 kg (26,500 lb)
Max takeoff weight: 14,075 kg (31,000 lb)
Powerplant: 2× Jumo 211F-1 liquid-cooled inverted V-12, 986 kW (1,300 hp) each

Performance
Maximum speed: 400 km/h (250 mph)
Range: 2,800 km with max fuel (1,750 mi)
Service ceiling: 8,390 m (27,500 ft)
Rate of climb: 20 minutes to 5,185 m (17,000 ft)
Wing loading: 137 kg/m˛ (28.1 lb/ft˛)
Power/mass: .082 kW/kg (.049 hp/lb)

Armament
Guns:
up to seven 7.92 mm MG 15 or MG 81 machine guns, some of them replaced by
1× 20 mm MG FF cannon (central nose mount)
1× 13 mm MG 131 machine gun (mounted above rear cockpit)
Bombs:
up to 2,000 kg (4,409 lb) carried internally (eight 250 kg max) , or:
up to 2,500 kg (5,512 lb) on two external racks



Cetl jsem to vyjadreni Mr.Browna o stoupavosti, ale podle dat se mi to nejak nezda a to si jeste vezmi, ze soucasnikem He-111 H6 je spis Wellington Mk.X
válka je vůl
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Brown Wellington nesrovnával s H-6, ale se starším H-1 ukořistěným na začátku války.
Výše uvedené údaje od Jane's jsou trochu divné..resp. sami sobě trochu odporují, což jim na věrohodnosti zrovna moc nepřidává. U Wellingtona 12927 kg / 2x 1050 hp = 0,12 kW/kg, tedy ne 0,13. Rozdíl asi 8%.
U He 111 u té samé hodnoty je to ještě podivnější. Ne 0,082 kW / kg, ale 0,185 kW / kg. A to už je dost velký rozdíl. Jestli mají podobným způsobem "správně" údaje u všech letadel, pak je to jako zdroj informací nepoužitelné.
Maximální rychlost 400 km/h u He 111 H-6 je trochu podceněná.
Obrázek
Tady je sovětský rychlostní test ukořistěného He 111 (měl by to být právě H-6). Graf je sice zobrazen pouze do necelých 5000 m, ale rychlost dále stoupá víceméně lineárně až do 6000 m (naznačil jsem červenou).
Obrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

To je problem tehle testu. Ty vis urcite, ze ty tvoje jsou spravne? Co treba kdyz rusaci testovali ukoristenou 190? Co jim vylezlo za data? Hovadiny. Nemuze to bejt i v tomhle pripade?

Ja vim, ze Brown srovnaval H111H1, cetl jsem to, nehadam se, ze Heinkel stoupal lip a byl o trochu rychlejsi, diky aerodynamice by to bylo i logicky, jen se ohrazuju proti tomu vyrazu "rozdilem tridy", to je totiz podle dat nesmysl, zejmena u pozdejsich verzi, protoze vykony motoru, vaha letadel a rychlosti byly vicemene totozne.

tady co jsi psal:
Německé letadlo bylo výkonově na úplně jiné úrovni. Rychlostí a stoupavostí překonávalo oba britské typy rozdílem třídy
a
He 111 H-1 : Wellington Mk.Ic
max. rychlost: 400 km/h : 380 km/h
stoupavost: (dle Browna rozdílem třídy Heinkel)
dostup: 7500 : 5500
max.rychlost - 20km/h je rozdil tridy?
stoupavost: Brown pise, ze podstatne prevysovala stoupavost soudobyho Wellingtonu (tedy ne ze ho prekonava rozdilem tridy, je to sice slovickareni, ale at to je presne), ale nepise jakej to je. To muze bejt trochu zavadejici, protoze pokud opravdu slo o Wellington Mk.Ic, tak tam byl pomerne velkej rozdil mezi ruznyma seriema, nektery byly upraveny pro namornictvo treba k noseni torped, jiny pro noseni velkych bomb, jiny na dostup, dalsi zase na co nejvetsi dolet, nektery mely bocni streliste, jiny ne. Mk.Ic byla docela zivelna rada, proto je taky tolik ruznych cisel.

Dostup: u prvnich verzi to mozna hralo nejakou roli, to se chvilkove litalo i ve dne, ale pozdeji uz ne, tech vice nez 6.5km Wellingtonu naprosto stacilo, v noci nebylo treba litat vyse, navic nez by se vubec do treba 8km vydrapali, tak by to trvalo vecnost, na nejvetsi kopce v Evrope bylo 6km dostacujicich. Jak casto byl He111 v 8.5km? :roll: Z tyhle vejsky je temer nemozny neco smysluplne trefit (kor v noci), krome mesta jako celku. Wellington nebyl vyskovy bombarder ani pruzkumny letadlo, proto byl asi dostup udajem, kterej trapil konstruktery a piloty minimalne.


na udaje k power/mass se jeste kouknu
válka je vůl
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Údaje z ruských testů - Fw 190 Sověti proměřili jako výrazně méně výkonný, než ve skutečnosti byl. To způsobila jiná vrtule z Ju 87 (původní byla neopravitelná) a také trhliny na motoru. Nicméně nestává se, že by někdo naměřil ukořistěnému letadlu více, než mělo u svých bojových jednotek. Takže se na to můžeš dívat spíš tak, že ty hodnoty jsou minimálně tak vysoké, jakých dosahovaly v Luftwaffe.

20 km/h představuje v tomto případě 5% rozdíl. Rozdíl mezi Fw 190 A-2 a Spitfirem Mk.Vb je menší než 5% a taky bych to označil za rozdíl třídy..a je to třeba méně, než mezi P51 a Fw 190 A-5. I když možná by stačilo říci "je podstatně rychlejší" a rozdíly třídy nechat až pro 10%. Ale ono je to celkem jedno. Chtělo by to, abys sehnal graf průběhu rychlosti v závislosti na výšce, tedy něco takového, jako jsem sem hodil o tom He 111.

Dostup do značné míry ukazuje výškovost letadla, tedy nejen jestli je schopno operovat z 8 km, ale také jak moc bude výkonné třeba v 7 km. Všeobecně lze říci, že velký dostup ukazuje na slušné výškové charakteristiky stroje a naopak. Ale ideální je samozřejmě mít zmiňovanou křivku.
Obrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

"rozdil tridy" je podobnej vyraz jako "vetsi nez male mnozstvi", kazdej to budem chapat jinak 8-)

ted k power/mass:
je to blbe, nevsim jsem si toho, He111H1 mel necelych 0.12 a Velous Mk.Ic 0.13 pri maximalni vzletovy hmotnosti
válka je vůl
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

He 111 H-1 při maximální vzletové hmotnosti 12200 kg a součtu výkonu obou motorů (2x 1050 PS) má při maximální vzletové hmotnosti po zaokrouhlení taky 0,13 kW/kg.
Plošné zatížení je 166 kg/m2 u Wellingtona a jen 141 kg/m2 u He 111. Všeobecně letadla s nižším plošným zatížením mají úměrně vyšší absolutní stoupavost než podobně výkonná letadla s vyšším plošným zatížením. To je koneckonců taky důvod, proč Ju 88 i s poměrně výkonnými motory a vysokou rychlostí neměl moc vysokou stoupavost..nebo třeba u Fw 190. Byť samozřejmě úplně bagatelizovat nelze.
Obrázek
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Nemohl jsem najit hmotnost H-1, tak jsem vychazel z P-4 (13.500), spletl jsem si verze, mel jsem brat P-2, ta byla s H-1 v podstate identicka, mea culpa.

jeste k tem stoupavostem, jak u Jane's (kterezto se ti nelibi), tak treba na wiki, ale i jinde jsou kuprikladu tyhle stoupavosti:

He-111H6:
Stoupavost: 5 185 m za 20 min, coz dava 259,25m/min

Wellington Mk.Ic:
Rate of climb: 1,050 ft/min (320 m/min)

Tahle stoupavost Velouse se mi ale, abych rekl pravdu, zda prehnana a to dost, protoze co jsem cetl, tak za 25 minut by se mel Mk.Ic dostat do cca. 3.5km, druha vec je ale ta, ze Mk.Ic byla suverene nejhur stoupajici verze Wellingtonu, vsechny drivejsi, ale i nasledujici stoupaly o hodne lepe, jejich stoupavost byla temer dvojnasobna!
válka je vůl
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Pokračování diskuse ODTUD

He 111 nebyl nikdy plánovaný primárně jako dopravní letoun. Od samotného počátku s ním bylo uvažováno především jako s bombardérem, byť civilní verze vznikala do značné míry paralelně, s jejím úspěchem se ani nepočítalo. Obranná výzbroj je dnes sice označována jako slabá a nějakou dobu po Bitvě o Británii se tato myšlenka pohybovala i v hlavách letců a velení Luftwaffe, nicméně časem se dospělo k jednoznačnému výsledku - ať je obranná výzbroj jakkoliv silná, bombardér neochrání. Toto se nejvíce projevilo u pozdějších sérií Ju 88 S, kde byla výzbroj značně redukována ve prospěch rychlosti. Rychlost se ukázala být mnohem lepší ochranou, než jakákoliv výzbroj.
Obrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17709
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Obrázek

"111" s podvěšeným modelem rakety A-5. Tento byl v září roku 1939 vypuštěn ve výšce 7000m, aby následovně ve výšce 1000m dosáhl rychlosti 360m/s. Po té se snesl na padáku do moře.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Mantra
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1018
Registrován: 19/2/2008, 08:57
Bydliště: Platan

Příspěvek od Mantra »

Další foto z muzea v Oberschleissheimu. He 111 se připravuje na příští rok do expozice.

Obrázek
Obrázek
"Will screw them hard, fast, and in an elegant manner."
Major General Haim Bar-Lev 1967
xfr
desátník
desátník
Příspěvky: 40
Registrován: 2/9/2008, 19:49

Příspěvek od xfr »

Len kôli upresneniu: podľa popisky v muzeu ide o CASA 2.111B
Stav z roku 2006:
Obrázek
Naposledy upravil(a) xfr dne 7/3/2009, 17:04, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Je přece na první pohled poznat, že je to ten španělský derivát a ne originální He 111. Heinkel měl úplně jiné motorové gondoly s rozdílným vstupem k sání (a to jak s použitím obvyklých motorů Jumo 211, tak i těch méně rozšířených - DB 601 či Jumo 213).
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Pri pátraní (neúspešnom) po Maďarských Ca-135 som našiel info že Heinkel Maďarom ponúkal verziu He-111 poháňanú Gnome Rhone 14 k (teda Manfrédom 14K) vedel by o tom niekto niečo? Alebo dokonca niečo o vypočítaných výkonoch? Vime že nakoniec kúpili v roku 1939 dva He-111P (a používali u prieskumnej jednotky) a neskôr verziu H. Takže žiadna divočina sa nakoniec nekonala.
Uživatelský avatar
elefen
desátník
desátník
Příspěvky: 48
Registrován: 6/3/2012, 18:48

Fallschirmjäger

Příspěvek od elefen »

Asi špatně hledám a nezmám zatím odpověď. Dost letců se zachránilo na padáku. Kudy a v jakém pořadí vyskočila posádka He 111, když měla v případě poruchy (např vysazení motoru) dost času a kudy opuštěli letadlo v nouzi a neměli času nazbyt. Za info nebo odkaz děkuji
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Pokud vím, tak He 111 neměl (narozdíl třeba od menšího Ju 88) skutečně nouzový únikový východ. Tzn. letci se museli z mašiny dostat stejným způsobem, jakým nastupovali dovnitř - ti vpředu měli dvířka pod kokpitem a ti vzadu nastupovali myslím přes spodní střeliště. V případě nouzového přistání na břicho bylo možné letoun opustit (pokud si vzpomínám) přes hřbetní střeliště, resp. přes odsuvné sklo přímo nad prostorem pilota. Předpisové pořadí opuštění letounu neznám. Ale vzhledem k tomu, v jakých situacích byly letouny obvykle opouštěny, si myslím, že kdo byl u výlezu dříve, ten skákal první :) Pokud byli všichni zdraví a letoun byl řiditelný, pak nejspíše pilot skákal poslední. Ale dokud je stroj řiditelný, tak drtivá většina letců vždy preferovala a preferuje nouzové přistání před parakotoulem :).

Btw: Fallschirmjäger je v překladu spíše výsadkář, nebo parašutista. Pro letce zachraňujícího se pomocí padáku se tento termín snad nikdy nepoužíval. To byl pořád jen "letec s padákem" :)
Uživatelský avatar
elefen
desátník
desátník
Příspěvky: 48
Registrován: 6/3/2012, 18:48

Fallschirmjäger

Příspěvek od elefen »

Tak rychlou odpověď jsem nečekal. Děkuji. Našel jsem video, kde letci s padáky vypadávají jeden za druhým ze spodního střeliště. Ale moc se mi to nezdá. Co se týká použití výrazu Fallschirmjäger, tak samozřejmě máte pravdu. V paxi ale svědci neznalí skutečnosti hlásívali na Gestapo seskok Fallschirmjjäger, ať to byli letci s padáky nebo partyzánský výsadek. A německé bezpečnostní složky u parašutistů-partyzánů také nepoužívali výraz Fallschirmjäger, ale Terroristen.

Ještě jeden dotaz. Pilot He 111 uvedl, že neřízený stroj mohl uletět ještě 40 km ve směru letu. Je to reálné?
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

My tady na Palbě odpovídáme zpravidla rychle, jsme pěkní blesci :)

Jasně že ano - 40 km není pro letadlo s rychlostí 111ky žádný velký problém, uletí to cestovní rychlostí za dobu okolo 7 minut. Letoun bylo možné vyvážit podél všech tří os, pilot ho tedy například i po vyčerpání paliva mohl nasměrovat do požadovaného letu a stroj, pokud byl schopný stabilního řízeného letu mohl pokračovat (klouzavost těchto letounů se někdy blížila až k hodnotě okolo 1 : 10, tzn. z 1 km výšky uletěly 10 km do dálky). Ale jak říkám, piloti se, pokud to bylo jen trochu možné a stroj byl ovladatelný (+ nebyly nad čistě zalesněnou krajinou) pokoušeli raději o nouzové přistání. Na ta jsou velmi dobře školeni již během výcviku. Výskok s padákem se oproti tomu snad v žádném letectvu netrénoval.

Mimochodem - civilisté v Německu měli pouze malou šanci vidět posádku opouštějící vlastní bombardovací letoun na padácích. Když se boje přesunuly nad Německo, tak byly Kampfgruppe již v troskách.
Mike
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 105
Registrován: 2/1/2010, 07:40

Příspěvek od Mike »

Mám několik otázek na operační použití He-111 Z. Dle většiny internetových zdrojů byl tento stroj používán výhradně pro tahání kluzáků. Je známo, že by byl používán i k jiným účelům? Na wiki je zmínka o záměru použít He-111Z jako nosiče řízených střel (H-2), nebo průzkumu (H-3). Byl stroj používán výhradně v kombinaci s kluzákem, nebo i samostaně jako dopravní letoun? Na některých fotografiích jsou na letounech podvěšeny čtyři přídavné nádrže, jaký byl jejich objem a jaký byl v tomto případě dolet pokud letoun letěl samostaně a nebo v kombinaci s Gigantem?
Může někdo uvést nějaké zdroje podrobnějších informací, vzpomínek přímých účastníků s nasazení těchto strojů, případně se podělit o vlastní znalosti?
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Zrovna Zwillinga jsem nikdy nezkoumal. Pochybuji, že byl někdy použit na něco jiného, než je vlekání kluzáků + nějaké přelety na jiné základny. O bojové verzi se sice nějakým způsobem uvažovalo, ale k realizaci nedošlo (ani nebylo potřeba, existovaly jiné výkonnější bombardéry, resp. existoval He 177).

Jako podvěsné se používaly 300, nebo 900 l nádrže. Jak to zvýšilo dolet těžko říct. Žádný manuál k He 111 Z jsem neviděl a bez něj to jen těžko určíme. Odlišností oproti běžným He 111 bylo přecijen poměrně dost - není to jako odvozovat dolet u Fw 190 A-8 bez přídavné a s přídavnou nádrží.

Podrobněji o nasazení si přečteš v knize Giganti od nakladatelství Mustang, vydáno v roce 1996.
spitfire.v
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 149
Registrován: 10/12/2010, 17:01

Re: Heinkel He 111

Příspěvek od spitfire.v »

"Zwilling" Regensburg 1944
Obrázek
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Bombardovací a bitevní letouny“