Junkers Ju-87 Stuka

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
Mikhassel.Dralno
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 191
Registrován: 6/2/2006, 21:04

Junkers Ju-87 Stuka

Příspěvek od Mikhassel.Dralno »

V roce 1935 technický odbor Říšského Ministerstva Letectví vypsal výběrové řízení na střemhlavé bojové letadlo (Sturzkampffleugzeug -- zkráceně STUKA) zúčastnili se jej firmy Arado, Heinkel a Junkers. Už v době předaní podrobných specifikací ministerstem firmám ohledně budoucího "sturzbomberu" (Střemhlavého bombardéru) bylo víceméně jasné, že právě firma Junkers Flugzeug und Motorwerke má největší šanci na úspěch. Firma Junkers totiž už půl roku před zahájením výběrového řízení začala pracovat na stavbě prototypu přičemž tak s předstihem reagovala na záměry RLM (Říšské ministerstvo letectví) zajistit vývoj skutečně moderního střemhlavého bombardéru, formulované v základních rysech již v roce 1933.

První prototy Ju 87 V1 vzlétl poprvé v Dessau 7.9.1939. Už na první pohled šlo o zcela o nové letadlo netypické pro firmu Junkers, letoun se totiž vůbec nepodobal svým předchůdcům, zejména pak typu Junkers Ju A 48 (K-47) - celokovovému jednoplošníku, který v letech 1931-1934 velice dobře posloužil při sběru poznatků a metodiky střemhlavého bombardování, uplatněných poté v plné míře právě u letounu Ju-87 STUKA.

První prototyp Ju 87 byl robustním dolnoplošníkem s křídly lomenými do W, se zdvojenou směrovkou, pevným kapotopaným podvozkem a dvoumístnou tandemovou kabinou. V přídi trupu umístěný britský motor Rolls-Royce Kestrel V s dvoulistou dřevěnou vrtulí a jeho dvanáct válců s kompresorem dávalo při vzletu výkon 391 kW (532k).

Ovladatelnost letounu se jevila jako velmi dobrá, po problémech s přehříváním motoru byl zvětšen chladič, ale poté bez větších problémů zkoušky pokračovaly až do 24. ledna 1936, kdy se při střemhlavém letu vlivem vibrací odtrhla pravá směrovka a stroj se rozbil o zem. Následkem katastrofy byly u Ju 87V2 přepracované ocasní plochy do klasického tvaru a stroj zkušebně létal už s německým motorem Jumo 210Aa o výkonu 455kW (618k). Ještě pak před koncem roku do zkoušek vstoupil i Ju 87V3 se sníženou osou motoru a zvětšenými ocasními plochami.

Oba prototypy (V2 a V3) byly v průběhu roku (1936) zkoušeny u Erprobungstelle Rechlin a porovnávány s dalšími typy, aspirujícími na sériovou výrobu střemhlavého bombardéru - šlo o He-118, Arado Ar 81 a Ha 137 firmy Hamburger Flugzeugbau. Ze soutěže vyšel vítězně typ Junkers a výsledek tak potvrdil všeobecná očekávání.

Další prototyp Ju 87V4 už byl předobrazem sériové verze A. Od předchozích prototypů jej odlišovalo několik úprav: další zvětšení svislé ocasní plochy a snížení osy motoru, zvětšení rozchodu podvozku, přepracování zadní části překrytu kabiny apod. Nesl již výzbroj a to kulomet MG 17 v pravé polovině křídla a MG 15 pro obranu zadní polosféry. Puma o hmotnosti 250kg či 500kg mohla být zavěšna na výklopnou vidlici pod trupem a ta ji při střemhlavém letu bezpečně vynesla mimo okruh rotující třílisté vrtule Junkers Hamilton.

Sériové verze Ju 87 STUKA:

JU-87A - motor Jumo 210D (max. 500kW - 680k), od roku 1937 do léta 1938 byly postaveny asi dvě stovky exemplářů Ju 87A přičemž byly některé vybaveny pověstnou psychologickou zbraní - sirénou, poháněnou proudem vzduchu, umocňující demoralizační účinek střemhlavého pumového útoku.

JU-87B - motor Jumo 211A (742kW - 1010k), při režimu přímého vstřikování paliva až 883kW (1200 k). Verze B se dále od předchozí verze A odlišovala lepším aerodinamickým vytříbením, mohla nést větší bojový náklad (včetně čtyř 50kg pum a po jednom kulometu r. 7,9mm v každé polovině křídla). Na podzim roku 1938 se rozeběhla skutečná sériová výroba tohoto typu v Berlíně - Tempelhofu, měsíční výroba až 60ks.

Subvarianty verze B:

Ju - 87B2 - z konce roku 1939 měl upravené výfuky a vrtuli s listy o větší ploše.

Ju - 87B1/U2 a B2/U2 měly zlepšenou radiokomunikační výstroj

Ju - 87B1/U3 byl opatřen přídavným pancéřováním

Ju - 87B2/U4 měl místo podvozkových kol lyže.

Ju - 87B2/Trop byl uzpůsoben službě v prašných podmínkách s tropickým klimatem.

Ju - 87C resp. C1 - stojí za zmínku jen z toho hlediska, že tyto stroje byly připravovány pro službu na jediné německé letadlové lodi Graff Zeppelin, její stavba však byla na podzim roku 1939 zastavena a tak se stroje nikdy nedostaly do služby, byly mimo jiné vybaveny: sklopnými křídly a přistávacím hákem. Vyrobeno jen několi exemplářů.

Ju - 87R (Reichwite - dolet) se zvýšeným doletem, s větší zásobou pohonných hmot v interních i podvěšených nádržích.

Typy vyráběné až za války.

Ju - 87D - motor Jumo 211J-1 s výkonem 1029kw (1 400 k), byl zmenšen profil motorového krytu přemístěním lapačů vzduchu a chladičů, překryt kabiny dostal výhodnější proudnicový tvar zakončený věžičkou pro dvojče kulometů MG 81Z ráže 7,9mm. Posádka byla chráněna zesíleným pancéřováním - pilota chránila mj. i sedačka, vyrobená ze 4 a 8mm silných pancéřových plátů, hlavu kryl 10 mm a podlahu 5 mm silný pancíř, pancéřován byl taktéž i prostor střelce. Konstruktéři i poněkud zmenšili typické bačkory - kryty podvozkových kol a rozměr SOP (svislé ocasní plochy) při zachování tvaru (opět!) zvětšili. Vnitřní palivová zásoba byla na úrovni kapacity Ju 87R. V křídle byly instalovány dva kulomety r. 7,9mm.
Podvěsná výzbroj: Ju 87D-1 unesla pod trupem univerzální pumu SC 1000 nebo protipancéřovou PC 1400, na křídelních závěsnících mohlo být neseno po jedné SC 250 nebo SC 500 či dvou SC 50. Alternativně mohla být zde zavěšena doutníková pouzdra se šesti kulomety MG - 81 r.7,9mm nebo párem 20mm kanonů MG FF. Rozpětí a nosná plocha nové verze byla stejná jako u Ju-87B, ale délka vzrostla z 11.10m na 11.50m.

Ju - 87G - protitanková Stuka vycházela z typu D, jen pod křídly nesla po jednom Flak 18 ráže 37mm, který dokázal probít pancíř až 120mm na vzdálenost 100m. Tyto Stuky se "zapracovaly" u Kurska proti ruským tankům, nicméně do pol. roku 1944 byly postupně nahrazovány Fw-190, až v roce 1945 zanikly úplně (ostatně co z Drei Reich v roce 1945 nezaniklo?).

Ju - 87H - od roku 1943 vyvíjena jako cvičná verze ve snaze urychlit výcvik pilotů.

Pár zajímavostí:

V době Sudetské krize mělo Německo k dispozici 200 Ju-87B1, těmto jednotkám byla vyhrazena munice na 3 dny bojů. (Asi počítali s Blizkriegem :lol: ).

V dobře invaze do polska mělo Německo asi 348 bojeschopných letounů.

Od roku 1940 Stuky přes veškerou snahu o modernizaci byly beznadějně zastaralé (pro západní válčiště), ale na východní frontě mohli ještě vcelku dobře operovat až do zimy 1942.

Na projektu Ju-87 STUKA je vidět, jak moc si němci vzali k srdci zkušenosti ze "španělské střelnice", kde představovalo střemhlavé bombardování obrovský šok pro republikány, kteří neměli dostatečné protiletadlové krytí.

Stuky byly v roce 1940 v Bitvě o Británii nasazovány proti britským radarům, ovšem kvůli těžkým ztrátám byli již v srpnu 1940 z těchto operací staženy.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Tady se asi sluší říci, že Ju-87 sloužila nejméně v prvním a druhém roce ww2 1939-41, ale i později jako "nejlepší a nejpřesnější dělostřelectvo". Blitzkrieg-bez Ju-87- asi není myslitelný a nebo bez Ju 87 by se dělal hůř.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Víte, já se u tohoto letadla Ju-87 zastavím a povím. Cvičili a učili nás ve všech možných situacích, pánové zkuste mi věřit, že mě v každé situaci, bylo různě. Tak a teď ty mé , osobní Stuky, pánové předtsavme si, že oni ti piloti trefovali, nikoliv ( nebudu psát jen o tom, že ruský Petljakov se svou rychlostí, kolik těch chudáků na krásných strojích, bez stíhací ochrany přežilo a šli Bože, jak blbci do boje) jen přibližné cíle. Tak ta Stuka se svými 50 - 250 kg bomby a svým později 37 mm kanonem uměla moc věcí. Víte co odborníci obou stran říkali, pro Stuku 20 -50 metrů, není problém, když velitel zvláště trval tak jsme to měli do 5 metrů! Hrůza né, co se i člověk dozví. Pozor musíš mít leteckou převahu ve vzduchu, na to nikdy nezapomeňme.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Mikhassel.Dralno
Poddůstojník v záloze
Poddůstojník v záloze
Příspěvky: 191
Registrován: 6/2/2006, 21:04

Příspěvek od Mikhassel.Dralno »

Jistě, Stuka byl nejlepším střemhlavým bombardérem, co do odvedené práce. Můžeme spekulovat o tom, že některé modifikace P-51 Mustang či Il-2 a Il-10 byly ve výsledku lepší, ale Stuka rozhodla nejvíc práce co se bitevních úkolů a úkolů střemhlavého bombardování týče. A ty Stuky s Flak 18 r. 37mm dovedly opravdu zatopit i tankům T-37 či později IS-2, ale musely mít odpovídající stíhací krytí a musely mít zručné piloty, kteří dokázaly zasáhnout ty tanky ze zadu.
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Chcem sa opýtať kedy boli objednané JU-87B/R Talianskom ak už v Okt/1940 mohli nasadiť 20 lietadiel v Grécku. Poprípade či boli dodané aj iné tipy lietadiel hoci aj na skúšku pred 10.6.1940 ďakujem.

Tak už si viem aj odpovedať:
Prvé Ju-87 dorazili na letisko v Comiso (Sicília) dňa 21. augusta 1940. Išlo o zmes 52 B2 a B2/Trop.

A ďalšia dodávka 50ks Ju 87R prišla koncom roka 1940. A roku 1942 priešlo 45 D2 a D3.
Naposledy upravil(a) Hektor dne 20/3/2009, 13:43, celkem upraveno 1 x.
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Politické peripetie kolem dodávek Ju 87 popisuje DiNardo v knize Nerovní spojenci. Jsou tam snad i data dodávek; jinak bych se musel zahrabat do literatury, což o víkendu nezvládnu.
vodouch
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 936
Registrován: 15/1/2008, 23:15
Bydliště: Praha

Re: Junkers Ju-87 Stuka

Příspěvek od vodouch »

Mikhassel.Dralno píše:(ostatně co z Drei Reich v roce 1945 nezaniklo?)
Přesnost Stuky si zaslouží přesné termíny. Drittes Reich, Mikhasseli.
Obrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Noo, kdybychom to německy vyskloňovali, tak by to mohlo být spíše "vom Dritten Reich"..asi :)
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

A kdybyste se nechtěli dostat do křížku s nařízením knírkáče, používali byste Grossdeutsches Reich. :o)

V době Sudetské krize mělo Německo k dispozici 200 Ju-87B1
Vida, já měl za to, že první sériová Berta opustila fabriku v době, kdy už podpisy na mnichovské dohodě stačily uschnout...

Od roku 1940 Stuky přes veškerou snahu o modernizaci byly beznadějně zastaralé (pro západní válčiště), ale na východní frontě mohli ještě vcelku dobře operovat až do zimy 1942.
Ono to nebude ani tak západem-východem, jako spíš tím, že na východě si Němci mohli opět po nějakou dobu užívat nadvlády ve vzduchu, a tedy Stuky operovaly vcelku nerušeně. V rovnocenných podmínkách nebo v místech se silným odporem dostala na frak (podobně jako Battly) - akorát na západě to přišlo výrazně dříve než na východě.

Stuky byly v roce 1940 v Bitvě o Británii nasazovány proti britským radarům, ovšem kvůli těžkým ztrátám byli již v srpnu 1940 z těchto operací staženy.
Achjo... Ano, Stuky bombardovaly některé britské radary. Otázka je, jestli pouze, kolikrát a jestli za cíl neměly třeba i něco jiného.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Pár fotek námořní Ju 87C včetně startu z katapultu
Obrázek
Obrázek
Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Ju-87B2/U4 v zimě roku 1941
Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Kde sa vyrábali motori pre Ju-87 montované v Trenčíne?
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

V době mnichovské krize byly ve výzbroji střemhlavých jednotek stroje verze "A". Zde je třeba připomenout, že Ju-87A měl nedostatečně výkonný motor a při podvěšení bomby 500 kg nemohl mít na palubě druhého člena posádky.
Dostatečné množství Ju-87B1/2 bylo u bojových jednotek až na jaře 1939.
Zajímavostí u plánované palubní verze Ju-87C1 je instalace střižných čepů v uchycení hlavního podvozku v křídle, Zde byly instalovány náložky, které měly za úkol odsřelit podvozek od letounu v případě nouzového přistání na vodu ( opatření proti převrácení letounu při dotyku s vodní hladinou).

V období BoB ( léto a podzim 1940) útočily jednotky vyzbrojené letouny Ju-87 především na lodní dopravu v Kanálu a teprve dodatečně přibyly radiolokační stanice na pobřeží Britských ostrovů.
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

V období BoB ( léto a podzim 1940) útočily jednotky vyzbrojené letouny Ju-87 především na lodní dopravu v Kanálu a teprve dodatečně přibyly radiolokační stanice na pobřeží Britských ostrovů.
Tak jednak mi tam nesedí ten podzim (pokud nemáš na mysli listopadovou epizodu nad Kanálem), ale hlavně: to Stuky neútočily na nic jiného než na konvoje a radary? Proč byly staženy z bojů? Co se stalo třeba 15., 16. a hlavně 18. srpna?

Btw, kvízová otázka za 500: kolik těch útoků na radary bylo?
Bax
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 292
Registrován: 23/10/2009, 13:37

Příspěvek od Bax »

15. srpen.1940

10:00 hod
Luftflotte 5 umístěná v Norsku vyslala: 63 He111 z I a III/KG26, jejich doprovod zajišťovalo 25 Bf110 z I/ZG76.

Dalších více jak 50 Ju88 z KG30 umístěných v Dánsku.

11:00
RAF zjistilo přes 60 Ju87 a neznámý počet Bf110 (eskorta).
Proti nim navedly 54. sq. (Spit.), 501. sq. (Hur.), které posílila 615.sq. (Hur.).

12:10

Proti letadlům z Luftflotte 5 byly vyslány 3 squadrony: 72. (Spit.), 605. (Hur.) a 41. (Spit.). Němci poničili 2 letiště a přišli v této bitvě o 8 He111, 8 Bf110 a 7 Ju88.

11:30
Squadrony 54. (Spit.), 501. (Hur.) a 615. (Hur.) byly mezitím naváděny proti velkému seskupení letadel, které směřovalo k pobřeží Kentu.

Bf109 se úspěšně staraly o 54. a 501. squadrony, zatímco Ju87 z II/StG1 bombardovaly letiště Hawkinge a Lympne. Potom se Ju87 chystaly zaútočit na radarové stanice v Rye, Doveru a Foreness.

12:00
Dvanáct Bf110 útočilo na letiště Manston. 2 Spitfiry zničeny na zemi.

15:00
16 Bf110 z EprGf 210 a Ju87 eskortovány BF109 poničily letiště v Essexu.

15:30
Velká formace německých letadel 88 Do17 (KG3) a více jak 130 Bf109 tvořilo doprovod. Dalších 70 Bf109 křižovalo mezi Doverem a Folkestone.
Němečtí stíhači odráželi útoky RAF. Přesto britové viditelně rozprášili 2 gruppe. (přesné sestřely jsem nenašel).
Bombardováno bylo s velkým úspěchem množství cílů. (továrna na letadla, letiště, hangáry…).

17:00
Bitva se přenesla na západ. Zhruba 60 Bf109 a 25 Bf110 doprovázelo 40 Ju87. Proti tomuto seskupení vzlétly Hurricany z 87. a 213. squadrony, kterým přišla na pomoc 234. sq. (Spit.).
RAF napadla německé piloty u Portlandu.
Německou skupinu se podařilo zastavit a obrátit.



17:50
60 Ju88 LG1 s eskortou 40 Bf110 směrovalo k letišti Middle Wallop. 609. sq. (Spit.) vzlétla proti nim.
Britové nárokovali: 1 Ju88, 4 Bf110 a 3 Ju88 pravděpodobně.

18:20
Formace Do17 letí směrem na Biggin Hill, 610.sq. (Spit.) a 32. (Hur.)

13 zabitých pilotů RAF, 2 zajatí.


***

16. srpna 1940

12:00
K Anglii se blíží němečtí piloti ve třech hlavních svazech.
První ze směru od Doveru čítá více jak 100 Do17 a Bf 109, letí směrem k Thames Estuary.
Větší seskupení je ohlášeno mezi Brightone a Folkestone.
Třetí skupina z Cherbourgu letí směrem na Southampton/Porsmouth.
54. sq. (Spit.), 56.sq. (Hur.) a 64.sq (Spit.) zaútočila na první svaz nad Thales Estuary.
1 Hurricane zničen a 1 Spit ze 64. sq. poškozen.


12:15
Proti druhé formaci letící směrem na Brighton a Folkestone vystartovaly 3 squadrony. 32. (Hur.), 111. (Hur.) a 266. (Spit.).
Jeden Hurricane a 5 Spitfire bylo zničeno.

13:00
Velká formace německých letadel letících z jihu, byla zachycena radarem.
1.sq, 43.sq a 601.sq. (Hur.) a 602.sq. (Spit.)
Přistihly Ju87 právě při bombardování. Spitfiry se pustily do boje s Bf109 a Hurricany s Ju87.
Během 15. minut bylo 8 Ju87 zničeno a mnoho dalších opouštělo těžce poškozeno bojiště. RAF pronásledovala Štuky až nad Kanál.

13:10
Pět Ju87 bombardovalo radarovou stanici ve Ventnoru.

17:30
1. sq. (Hur.), 610. sq. (Spit.) a 615. sq. (Hur.) operující v Sussexu nalétly proti formaci He111 a jejich eskortě Bf110.
Piloti RAF zničili 4 He111 a 3 Bf110. Něměčtí piloti zničili 1 Spitfire a 1 Hurricane.

17:50
19.sq. (Spit.) se střetla se 70 He111 a 50 Bf110 v oblasti jižního pobřeží Clacton-on-Sea v Essexu.
1 He111 sestřelen do moře.

9 zabitých pilotů RAF

***

18. srpna 1940

Útok na Kenley a Biggin Hill

11:55 – 12:30
Nejprve letělo ze směru Dover na Londýn 50-60 Bf109. Kteří měli za úkol na sebe vázat stíhače RAF a dělat tak cestu bombardovacím svazům, který letěl za nimi. Tento sestával z 12 Ju88 a 27 Do17 eskortovaných asi 25 Bf110 a 20 Bf109. Cíl bylo Kenley, který vybombardovaly. Za nimi letěl další svaz tvořený 60 He111 s 40 Bf109 na Biggin Hill. Dalších 9 Do17 bez ochrany přelétalo pobřeží u Beachy Head, který také úspěšně bombardovaly Kenley.

13:05
Bf109 z JG26 napadly 501.sq. (Hur.) a 5 angličanů sestřelily.
Devět Do17 z 9/KG76 bylo napadeno 111.sq (Hur.) a 615.sq (Hur.).
615.sq se pak zapletla do boje s Bf 109, které letěly jako předvoj.
27 Do z KG76, které tak zůstaly bez ochrany napadla 32.sq. (Hur.)
Zbytky Dornierů napadla 615.sq. (Hur.).
615.sq. ztratila 4 letadla.

13:37
32.sq. (Hur.) napadla svaz Ju88 a Do17 a sestřelila 1 Junkers a 1 Dornier.

13:45
Na Biggin Hill směřovala síla Do17 a Ju88 z KG76 a He111 z KG, vrchní krytí zajišťovalo 40 Bf109.

13:50
610.sq. (Spit.) a 32.sq. (Hur.) napadly bombardéry a oproti Kenley, kde došlo k těžkým škodám Biggin Hill utrpěl mizivé škody.

Útoky na Ford, Gosport a Thorney Island naval air stations

109 Ju87 z 2/StG77 3/Stg77, 5/Stg77 a III/Stg77, 65 Bf109 letělo jako eskorta. Dalších 55 Bf109 se vydalo na volné stíhání.
22 Ju87 chtělo zaútočit na Gosport, 27 na Thorney Island, 29 na Ford a 31 na Poling.
Proti nim RAF navedlo 68 stíhačů z 601. 43. 602. 152. 234. 213. a 609. sq. navíc další dva Hurricany z FIU.
Stg77 po tomto útoku ztratila nebo musela odepsat jako nenávratně zničených 17 strojů a 7 poškozených.


Od 11. - 18. srpna ztratila Luftwaffe 125 bombardérů z nichž bylo minimálně 43 Ju87, 56 Bf109 a 63 Bf110. RAF měla ztráty stíhaček kolem stovky.

Určitě tam není všechno, takže klidně doplňujte.
Naposledy upravil(a) Bax dne 24/10/2009, 22:56, celkem upraveno 4 x.
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Tak nějak nechápu smysl Baxova příspěvku, protože svou otázkou na události zmíněných tří dnů jsem mířil někam úplně jinam. Co už.

Odkud to máš posbírané? Třeba v 15. srpnu máš dost chyb, které ale na tomhle místě opravovat nebudu (naopak mě to trochu pobídlo k dokončení toho, na čem už pracuju docela dlouho), i když jednu jo: jedno ze sektorových letišť No. 10 Group FC se jmenovalo Middle Wallop. Obecně těch překlepů tam máš docela dost...
Bax
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 292
Registrován: 23/10/2009, 13:37

Příspěvek od Bax »

To modele/middle wallop je chyba wordu. Můžete si to zkusit, že nelžu. Zhruba v půlce jsem si všiml, že mi to přepisuje a pak jsem to vypl. Ale to Middle jsem nezaznamenal. Luftflote/tte je moje chyba.
Zdroj je: http://www.battleofbritain1940.net/0028.html
Pak ještě přímo moje knihy.
Někde jsem fakt objevil rozdíl. Hlavně v tom, že jeden zdroj udával útok 2 sqadron a druhý 4. Tak co je pak správně?
Vzhledem k tomu že je to příspěvek a ne práce, tak jsem zjednodušoval. Proto to může vypadat jako nepřesnost. Ale věci typu jedna squadrona spatřila několik JG a proto nezaútočila, zformovalo se tolik a tolik letadel ale útok byl odvolán - to jsem vynechal. Stejně jako úplně přesné starty, přelety a výška. Tam jsem to vzal zhruba.
Trochu jsem to opravil - příště to nebudu dávat sem, pokud neprovedu korekturu.
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

To modele/middle wallop je chyba wordu
To já celkem chápu, ale stejně... :o)

Zdroj je: http://www.battleofbritain1940.net/0028.html Pak ještě přímo moje knihy.
Můžu ještě jaké knihy konkrétně (jestli jste jejich autorem, jak by se to dalo z dané formulace pochopit)? Jestli mi něco neuniklo... :o)

Hlavně v tom, že jeden zdroj udával útok 2 sqadron a druhý 4. Tak co je pak správně?
V tomhle spoléhám na bojová hlášení, i když dešifrovat, na co piloti vlastně útočili, když hlásili He 113, Do 217, Ju 88 nebo jiná éra v místech, kde žádná tohoto typu nebyla (neměla být), je taky dobrá zábava. Obecně ale stíhače RAF nepodezírám, že by neútočili vůbec :o)

Btw, ale ještě jednou: co to dělá tady, když jsou pro to vhodnější témata? Já se v této souvislosti ptal na něco jiného, aneb proč byly Stuky staženy z britského nebe, aneb co vlastně za Bitvy o Británii prováděly a měly za úkol. Jenom radary a lodě to určitě nebyly...
Bax
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 292
Registrován: 23/10/2009, 13:37

Příspěvek od Bax »

Ty knihy jsou: Stíhací esa luftwaffe (Mike Spick) a Junkers Ju87 Stukageschwader 1937-41 (John Weal).

Odpovědi jsou vlastně v tom mém postu. Ale klidně to shrnu.
Proč (a kdy) byly Štuky staženy z Bitvy?: Ju87 byly staženy po 18. srpnu kvůli ztrátám.

Útočily na něco jiného než jen na radary a lodě?: Ano i na letiště. (v příspěvku jsou podrobnosti).
Co se stalo 15.,16.,18.?: - Pokud jde pouze o střety, kterých se účastnily Ju87 tak si to v postu můžeme lehce vyhledat.
Já jsem myslel, že chcete info o těch třech dnech podrobněji a ne jen zevrubně.
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Aha, čili mi nic neuniklo. :o) K věci: mně tak nějak bylo jasné, že to tu vypisujete jakožto reakci na mou otázku, ale daleko víc než nic moc neříkající popis bojů mě zajímaly závěry. Aneb že Stuka neútočila jen na radary a lodě, naopak její záběr byl větší (přičemž v oněch inkriminovaných dnech dostala na frak při příležitosti útoků na letiště, následkem čehož byla z Bitvy dočasně stažena).
Lingvistická poznámka pod čarou: zevrubně znamená podrobně, do detailů. Patrně jste měl na mysli letmo.
Odpovědět

Zpět na „Bombardovací a bitevní letouny“