Luftwaffefeuerzeug aneb He 177

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

No já se YAMATO omlouvám, dočetl jsem vše do konce, zpráva je jasně správná a jedná se u nich o bombardér, který po překonání PVOS je schopen , zásobovat jednotky. Je to improvizace, kterou asi Němci běžně ve všech druzích zbraní používali.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

He-177 již na konci 41? To zírám
Vím, že v Letecké válce 1939-1945 se píše, že byll (nikterak úspěšně) nasazován jako zásobovací u Stalingradu. Ale už u Moskvy?
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Chápu to spíš jako zbožné přání velení...
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

Přesně tak, je to zbožné přání, při vyhonocování, závěrečné zprávě, za období od července 1941 do července 1943.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Diskuse přesunuta ODTUD.

He 177 ve své konečné podobě už úplný zapalovač nebyl. Když se podařilo odhalit příčinu problémů, tak jejich eliminace (v případě He 177 velmi jednoduchá) už není tak složitá. Důvody, proč se tým okolo He 177 rozhodl pro danou koncepci je zřejmý. Není to žádné dělání složité věci z jednoduché, stála za tím zcela správná úvaha, jejíž realizace se, ku škodě Luftwaffe, velmi dlouho nedařila.
Obrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Když se podařilo odhalit příčinu problémů, tak jejich eliminace (v případě He 177 velmi jednoduchá) už není tak složitá
Tady v debatě sem si přečetl něco jiného. Můj názor je,že jediným rychlým řešením byly prostě a jednoduše buď normální 4motory a nebo normální 2, ale výkoné. Kapitální hovadina bylo to střemhlavé bombardování...Přemýšlím, jestli se něco podobného vůbec někdy povedlo....Napadají mě buď jen katastrofy a nebo problémy. Jediné aspoň trochu úspěšné letouny které používali větší převody než reduktor(koho by nenapadli,že?):P-39Aircobra(Kingcobra taky),Do-335.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Ten motor ale nemá nic navíc, než právě zmiňovaný reduktor, podívej se sám, z tohoto obrázku je to docela dobře vidět. Osy motorového hřídele, osy reduktorů a osa vrtule.

Obrázek

Řešení je z určitého úhlu pohledu poměrně jednoduché. Podobná koncepce samozřejmě nese nezanedbatelnou výhodu v podobě značného snížení aerodynamického odporu. Celému zařízení by mohla pomoci naopak přítomnost trošičku složitějšího zařízení - nějakého diferenciálu, ten tam ale asi nebyl. Největší podíl na hořlavosti motoru měl mazací olej dopadající na výfukové potrubí, kde se následně vznítil. Když se tuto příčinu podařilo odhalit, tak se to eliminovalo jednoduchou instalací plechového žlábku, kterým olej stékal mimo tuto nebezpečnou oblast. Přibyla i řada dalších úprav. U tohoto článku máme malinký problém, že Yamato je jedním z nejzarytějších odpůrců He 177. Chtělo by to i pohled některého ze zastánců, mezi které se ale taky zrovna neřadím. O tento letoun se zajímám jen velice okrajově.

Požadavek na možnost útoku pod většími úhly se projevil tím, že letoun byl schopný dle manuálu odolávat přetížení 2,3 G při hmotnosti 27 000 kg. Pokud budeme uvažovat s minimální 1/3 bezpečnostní rezervou, pak se dostaneme nad 3 G, které by konstrukce zřejmě ještě mohla absorbovat. Zesílení (předimenzování) kritických partií se jistě negativně projevilo na vyšší prázdné hmotnosti (Leer Gewicht) a kleslo tím užitečné zatížení. Ano, protáhlo to vývoj a ano - nemělo to žádné velké opodstatnění krom toho, že He 177 byl snad největším letounem všech dob schopným hloubkových náletů a manévrů s tím spojených. Ale na samotnou nespolehlivost to nemohlo mít v podstatě žádný vliv. Na délce vývoje se podepsala třeba také nutnost úplného přepracování původně navrhovaného systému povrchového chlazení, které se ukázalo v praxi jako nepoužitelné (a to se, naštěstí pro posádky, inženýři ani nedostali do fáze, kdy by zjistili, že pro bojový a tedy poškoditelný letoun je s touto vymožeností velmi zranitelný).

P39 a Do 335 používaly klasický reduktor (ostatně snad jako všechny letouny WWII). Jen byly použité delší hřídele. Složitější převody měl třeba motor Junkers Jumo 207. Zběžně jsem ho popsal v článku o Ju 86 ZDE.
Obrázek
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Pán Michan a dala by sa tá správa niekde stiahnuť?
LWG
vojín
vojín
Příspěvky: 14
Registrován: 10/5/2010, 21:43

Příspěvek od LWG »

Ví někdo, co se stalo s postavenými He-177 A6? Byly někdy nasazeny, konvertovány zpět na A5, nebo rozebrány?
clone9cz
svobodník
svobodník
Příspěvky: 31
Registrován: 20/4/2009, 17:40
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Luftwaffefeuerzeug aneb He 177

Příspěvek od clone9cz »


Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Luftwaffefeuerzeug aneb He 177

Příspěvek od Lord »

Přenáším něco z diskuse o Seelöwe http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=299445#p299445 do tématicky bližšího vlákna.
Kouzelnik píše:A když si teďka čtu jeho celý koment, tak @kacermiroslav patrně spíše uvažoval dálkové bombardéry LW pro protilodní operace = aby se zredukovalo zásobování britských ostrovů.
No a tedy k tomu v dané době mohl sloužit asi jen Focke-Wulf Fw 200, což byl původně civilní letoun, podobně jako Junkers Ju 290, který by dříve nebo později přestal vyhovovat nárokům na službu v Atlantiku. Nahradit ho měl právě Heinkel He 177. Posádky se také naučily používat protilodní střelu Henschel Hs 293. Tolik asi k potřebě nebo nepotřebě dálkových bombardérů.

Vývoj He 177 provázely problémy, neboť se po něm nejdříve chtělo střemhlavé bombardování, poté zase byly problémy se spojenými motory.

Obrázek

Ačkoliv už tehdy Ernst Heinkel navrhoval samostatné čtyři motory, to nakonec vedlo k paralelnímu programu He 274.

Heinkel He 274 byl výškový dálkový bombardér vyvinutý z Heinkel He 177. Práce na něm začaly v roce 1941, pod označením He 177H. Čtyřčlenná posádka byla umístěna v přetlakové kabině. Letoun měl dálkově ovládané obranné zbraně. Vývoj modelu 274 byl pomalý, neboť ho provázela nízká priorita, sabotáže ve Francii, bombardování fabriky, a nakonec zastavení výroby He 177, neboť byla dána přednost jiným leteckým programům, hlavně Me 262.
Příběh dokumentuje, jak série chybných rozhodnutí a požadavků, ale i boj na dvou frontách a omezené zdroje, nakonec vedly k zazdění nadějného dálkového bombardéru.

Obrázek

Po válce prototypy dokončili Francouzi a používali je k výzkumu ve velkých výškách. V post-reorganizaci francouzského leteckého průmyslu byla továrna Farman přejmenována na Atéliers Aéronautiques de Suresnes. Jedním z jejich prvních úkolů bylo, aby byl bombardér schopný letu. Dne 27. prosince 1945 provedl He 274 V1 svůj první let pod novým označením AAS 01.

Obrázek

Zkušební lety byly úspěšné a letoun byl používán jako nosič experimentálních modelů francouzských letadel.


Existoval také prototyp proudového letounu Ju-287V-1, který byl sestaven z několika částí. V továrně bylo vyrobeno křídlo, které namontovali na upravený trup bombardéru He-177A. Ocasní plochy byly převzaty z Ju-388. Hlavní kola podvozku pocházela od Ju-352, příďová z kořistních B-24. Podvozek byl pevný, kapotovaný.
Zdroj: http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=110050#p110050
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Luftwaffefeuerzeug aneb He 177

Příspěvek od Kouzelnik »

Lord píše:Přenáším něco z diskuse o Seelöwe http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=299445#p299445 do tématicky bližšího vlákna.
Kouzelnik píše:A když si teďka čtu jeho celý koment, tak @kacermiroslav patrně spíše uvažoval dálkové bombardéry LW pro protilodní operace = aby se zredukovalo zásobování britských ostrovů.
No a tedy k tomu v dané době mohl sloužit asi jen Focke-Wulf Fw 200, což byl původně civilní letoun, podobně jako Junkers Ju 290, který by dříve nebo později přestal vyhovovat nárokům na službu v Atlantiku. Nahradit ho měl právě Heinkel He 177. Posádky se také naučily používat protilodní střelu Henschel Hs 293. Tolik asi k potřebě nebo nepotřebě dálkových bombardérů.
Dovolím si pár doplnění:

1. Protože ozbrojené síly Třetí říše prováděly široké spektrum různých protilodních operací, tak bych zúžil spektrum úkolů, které se týkalo dálkových letů. Např. lze rozdělit na:
a) dálkový průzkum a to zejm. pro vyhledávání konvojů za účelem navádění U-bootů
b) bombardování zejm. konvojů a v takové vzdálenosti letišť RAF, aby bombardovací letadla LW nebyly ohrožovány stíhačkami.

Toto spektrum úkolů je hezky vidět na mapě zobrazující mapu s maximálním doletem v konkrétních operačních oblastech pro oba typy úkolů (operační oblasti zakresleny pro vzlet a přistání v Bordeaux, tj. nikoliv např. vzlet ve Francii a přistání v Norsku, což prý snad LW taky dělala).
viz str. 51
https://www.amazon.com/Sea-Eagles-Luftw ... 903223555/


2. Ukázka dálkové protilodní operace He-177 je popsána např. na str. 60 v https://ospreypublishing.com/heinkel-he ... orld-war-2

Šlo o vyhledávací akci 16 He-177 s Hs-293 nad Biskají zaměřené na lodě RN. Kniha nálet datuje na 25. prosince, a proto si dovoluji tipnout, že by mohlo jít o akci kterou LW plánovala jako podporu KM pro probíhající námořní operaci, což nakonec skončilo tímto námořním střetnutím https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of ... _of_Biscay.

Širší kontext této akce se týkal britské snahy o námořní blokádu okupovaných přístavů v Biskajském zálivu. Válečné lodě RN v oblasti Biskaje na konci prosince 1943 cíleně hledali německé transportní lodě, které z Japonského impéria vezly nedostatkové suroviny. Alsterufer šel ke dnu. Osorno část nákladu dovezlo. Bližší info lze nalézt např. jako Operace Stonewall. Reakce LW na Stonewall viz např. http://www.militaria.cz/cz/clanky/valky ... enych.html .

Vypíchnul bych i česko-slovenskou stopu - a to významnou. IMHO šlo o největší bojový úspěch konrétního česko-slovenského týmu (posádky Liberatoru) za WW2 ... akorát je třeba zdůraznit, že kromě wolframu z Japonska atd. tak Třetí říše část wolframu získávala i z Portugalska, což v česky/slovensky psaných oslavných článcích o Alsteruferu moc často nezaznívá)


3. OT: Ohledně aktivit LW nad mořem bych chtěl ještě upozornit jednu zajímavost - pátrací a záchranné mise, které byly zhusta prováděny i Dorniery Do-24, což byl z pohledu LW odmítnutý typ letadla - LW se k těmto letadlům dostala po okupaci Nizozemí, kde probíhala licenční výroba, která po okupaci pokračovala, tentokrát pro potřeby LW. IMHO to bylo jediné nepůvodní letadlo, které LW používala v rozsáhlejším měřítku pro akce nad mořem (a to až do podzim 1943 v souvislosti s okupací Itálie). Překvapuje mě to o to víc, že IMHO se LW rozhodla nepoužít skoro nic např. z francouzských typů (zejm. létajících člunů)
R.I.P.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Luftwaffefeuerzeug aneb He 177

Příspěvek od Zemakt »

Jako rodákovi z města kde svoji pouť jeden z níže vzpomenutých strojů ukončil, musím Lorda opravit/doplnit. Mnohem perspektivnějším těžkým bombardérem než He 274 byl He 177 B-5. Dá-li se o nějaké perspektivě vůbec v rámci LW mluvit.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Luftwaffefeuerzeug aneb He 177

Příspěvek od Lord »

Kouzelníku, díky za příspěvek, zřejmě máš uváděné knihy k dispozici, tudíž by nebylo od věci sepsat o nasazení letadel LW v Atlantiku článek, tedy pokud budeš chtít.

Jen bych dodal, že i proti těmto operacím bylo obrany v podobě eskortních letadlových lodí.
O tom je i do češtiny přeložená knížka Forczyk Robert: Fw 200 Condor vs konvoje v Atlantiku
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Luftwaffefeuerzeug aneb He 177

Příspěvek od Kouzelnik »

Zemakt píše:Jako rodákovi z města kde svoji pouť jeden z níže vzpomenutých strojů ukončil, musím Lorda opravit/doplnit. Mnohem perspektivnějším těžkým bombardérem než He 274 byl He 177 B-5. Dá-li se o nějaké perspektivě vůbec v rámci LW mluvit.
S tou připomínkou o chebské FWE, nemáš náhodou ponětí jestli šlo o nějakou filiálku koncernu Heinkel ?

Pokud jsem pochopil správně, tak v pobočkách Heikelu na území předválečného Polska šlo zejm. o výrobu dílů a komponent. Zatímco konstrukční práce byly v Paříži a v Nizozemí. V Ostmark (zejm. okolo Vídně) byl mix = jak vývoj, tak výroba.

Jestli FWE byl nějakou součástí koncernu Heinkel, tak chápu správně, že se soustředil na opravárenství plus konverze (kromě méně významné výroby komponent)? A žádný vývoj v chebské FWE?

Ta koncepce koncernu Heinkel mi totiž vůbec není jasná.


@Lord... nevím ani jednu knížku nemám pročtenu. Akorát jsem chtěl vypíchnout na tu komplexní situaci Biskaje v 12/1943, protože patrně šlo o nejvíc koordinovanou akci menších jednotek LW+KM, a takto shrnuté (Alsterufer/Osorno vs. opomenutý význam alternativních dodávek z PT, koncentrované protilodní akce LW v hnusném počasí, sebeobětování KM) jsem to na jednom místě nikde neviděl, tak jsem to shrnul sem na Palbu.
Naposledy upravil(a) Kouzelnik dne 9/12/2019, 20:38, celkem upraveno 1 x.
R.I.P.
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Luftwaffefeuerzeug aneb He 177

Příspěvek od Lord »

Zemakt píše:Jako rodákovi z města kde svoji pouť jeden z níže vzpomenutých strojů ukončil, musím Lorda opravit/doplnit. Mnohem perspektivnějším těžkým bombardérem než He 274 byl He 177 B-5. Dá-li se o nějaké perspektivě vůbec v rámci LW mluvit.
OK, to mi trošku uniklo, skončilo kde v Chebu? To je zajímavá historie. Heinkel He-177B měl motory Jumo 211. Na internetu píší, že příběh He-277 a He 177B je mimořádně zmatený a dodnes asi těžko dešifrovatelný, dokonce otevřený různým interpretacím. Několik prototypů He 177B bylo ve skutečnosti převedeno na He 277.
Takže Zemakt, pokud máš více info, sem s tím ...
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Luftwaffefeuerzeug aneb He 177

Příspěvek od Lord »

Co se týče té perspektivy, musela by se vést válka jen na Západě :wink:
Takto vidíte, že akce vyvolala protiakci, VB podporována USA, i tak by to byl dlouhodobější boj.
Tudíž ani ponorky ve spolupráci s letadly by to nemusely vyhrát, ale furt to byla lepší cesta, než kudy Hitler nakonec šel.
Když k tomu přičteme ještě rakety V-2, které by se podařilo masově vyrábět, tak by Anglii nečekalo nic hezkého.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Luftwaffefeuerzeug aneb He 177

Příspěvek od Zemakt »

Juma 211 projektoval Heinkel na čtyřmotorovou variantu ještě na konci třicátých let. He 177 B-5 respektive prototyp V-101 jenž byl zničen v Chebu na továrním letišti FWE byl vybaven DB 603. Motory vč. kapot a vrtulí pocházely z He 219. Oproti svému papírovému předchůdci byl již důsledkem propadáku s párovanými motory. Chebský prototyp měl být ve fabrice přestavěn na dálkovou verzi, po odlehčení měl dát 12 000 km. Sériovka měla mít zdvojenou SOP. Snad byla i na některém ze tří prototypů i testována.

S označením to je vskutku zamotané. Jak to chápu já, tak He 177 B bylo jak interní tak tak oficiální označení pro RLM, aby nebudilo zdání nového typu. He 277 bylo označení pro uhlazenější verzi s BMW 801 určené pro druhý American Bomber. V tomto se však mohu mýlit, je to dost zmatečné.

Jen tak pro zajímavost, chebské Béčko bylo roztříleno na dřevěné točně kde se zrovna kompenzovaly kompasy. Betonový základ zde stojí dodnes.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Luftwaffefeuerzeug aneb He 177

Příspěvek od Lord »

Zemakt píše:S označením to je vskutku zamotané. Jak to chápu já, tak He 177 B bylo jak interní tak tak oficiální označení pro RLM, aby nebudilo zdání nového typu.
He 277 bylo označení pro uhlazenější verzi s BMW 801 určené pro druhý American Bomber. V tomto se však mohu mýlit, je to dost zmatečné.
Aha, He 219 Uhu byl také vyráběn v Chebu v letecké továrně Eger Flugzeugwerke GmbH, tím pádem nebyl takový problém s díly.
Na wiki pak píšou: Pohonnými jednotkami byly čtyři motory Daimler-Benz DB 603A s prstencovými chladiči (jako na He 219), umístěné na křídlech objednaných prototypových He 177B, ale navíc vybavené pro použití v He 274 turbodmychadly TK11, jedno pro každý motor pro lepší výkony ve vysokých výškách.
Tedy pokud tomu dobře rozumím, tak označení He 274 bylo označení pro výškový bombardér s turbodmychadly. Výškový bombardér měl ale také další úpravy jako přetlakovou kabinu, a zredukovanou obrannou výzbroj.

Heinkel He 277 byl pak "Amerika Bomber", jak píšeš.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Luftwaffefeuerzeug aneb He 177

Příspěvek od Kouzelnik »

Lord píše:Kouzelníku, díky za příspěvek, zřejmě máš uváděné knihy k dispozici, tudíž by nebylo od věci sepsat o nasazení letadel LW v Atlantiku článek, tedy pokud budeš chtít.
(...)
malinko jsem mrknul co by mohlo poučného/objevného. Ale jen tak z voleje jsem na nic slibného nenarazil.

1) Fw-200 Condor byl civilní letadlo. Jako pozoruhodné vnímám, že na rozdíl od např. britských dálkových letadel z Evropy do B.Indie/Singapuru/Austrálie... (=z velké části létající čluny) byl Condor nasazen na lince do Jižní Ameriky. Patrně si odhadli, že koncepce létajícího člunu neposkytne výhodu, při poruše motoru nad centrálním Atlantikem (=tj. to v čem patrně britové viděli výhodu používat létající čluny - Středomoří/Rudé Moře/Perský záliv, Bengálský oceán ... relativně blízko k souši, ale patrně bída ohledně letišť pro těžké dálkové letadla).

2) Nevím - spekuluji - že předválečné Německo pro své civilní i vojenské účely nepotřebovalo čtyřmotorová letadla s tak velkým doletem jako dosahoval Condor viz Ju-89 a poté Ju-90.

3) potencionálně zajímavější část nastává po pádu Francie a zejména po pařížských protokolech (květen 1941 s vágně dojednými možnosti základen v Sýrii, Tunisu a západní Africe -patrně Senegalu). Ovšem nezaznamenal jsem, že by tyto základny byly kdy použity jako cílové/startovní letiště pro etapové lety. S ohledem na charakter Condorů (militarizované civilní letadlo) tyhle letadla primárně vnímám jako průzkumné (a až sekundárně jako horizontálně bombardovací).

Zajímavé mi přišlo jak na hrozbu
a) Condorů z Bordeaux,
b) ponorek z ponorkových základech na francouzském pobřeží jižně od Velké Británie a
c) velkých hladinových lodí KM v Atlantiku (zejména v období od norské kampaně 1940 do jara 1941 - CA Admiral Scheer, CA Admiral Hipper, oba Gneisenau a rovněž CA Prinz Eugen, který přežil honičku na Bismarcka)
reagovala RN:
viz dislokace BB a dislokace CV (bez CVE)

Nezdá se mi, že by se RN přílišně obávala kombinace útočných sil Třetí říše pro korzárské plavby v severním Atlantiku. Přitom by potencionálně mohlo být produktivní koordinovat akce velkých hladinových lodí na konvoje mířící ze Sierra Leone/Gibraltaru na britské ostrovy (do Liverpoolu). Ale nenašel jsem žádnou koordinovanou akci a) dálkových letů LW (např. Condorů), b) ponorkových útoků a c) akcí velkých hladinových plavidel KM z francouzských přístavů. Počet konvojů na obou linkách viz https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_A ... _by_region (kódy jsou HG/OG na konvojové trase z/do Gibraltaru a SL na trase ze Sierra Leone do Liverpoolu)

Odplutím v únoru 1942 z Francie do Německa zůstaly v Biskaji tuším pouze torpédoborce a občas pomocný křižník (který ale neměl za úkol bojovat v Biskaji, nýbrž "proplížit se" do cílového prostoru - vesměs hodně daleko od Evropy).

4) z hlediska ochrany U-bootů pomocí dálkových letadel útočící na eskortní skupiny:
https://uboat.net/maps/biscay.htm
vypadá to, že v roce 1940-1942 U-booty nepotřebovaly chránit v západní části Biskaje proti eskortním lodím. Ovšem situace se mění v roce 1943 (viz oranžová). Jestli chápu správně, tak nasazením dálkových bombardérů schopných unést Hs-293 se podařilo změnit hrozbu protiponorkových eskort číhající na západním konci Biskaje

5) co bylo po odplutí velkých hladinových lodí KM z francouzského pobřeží?
Dieppe v létě 1942 patrně nepřineslo žádný velký přesun velkých hladinových lodí zpět do Brestu/Bordeaux, patrně proto, že RN měla úplně jiné starosti (přetrvávající poškození BB v Alexandrii po italském útoku "vepříky" v 12/1941, drtivé porážky od Japonců v Singapuru, Barmě, Cejlonu, PQ 17 a faktor Tirpitz, faktická porážka konvojů na Maltu z obou směrů, invazní italsko-německá armáda hluboko v Egyptě těsně u hranice nilské delty)

Za to, o rok později (na podzim 1943) se KM rozhodla posílit - http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gli ... /8Flot.htm v oblasti Biskaje. Možná to souviselo s velkou aktivitou RN, která neváhala zaútočit na lodě KM přímo na francouzském pobřeží.

Připomínám že v srpnu/září ve Středomoří premiérově nasadila LW protilodní Fritz, popis zde



Závěr: Zdá se, že nasazení dálkových těžkých letadel LW pro lety z Francie na Atlantik lze rozdělit do 2 fází:
a) první fází je ofenzíva, a to zejména po dobu přítomnosti 3 těžkých lodí KM v Brestu. Nicméně ofenzívní nasazení LW nad mořem se týkalo zejména průzkumu pro potřeby U-bootů. Zejména ve větší vzdálenosti od pobřeží tuto fázi pomohlo ukončit nasazení jako standartních tak nouzově startující letadel přímo u konvojů. Jednak Hurricaty (startující z běžné cargo lodi, která byla doplněna o katapult, označováno jako CAM). A dále "nouzové" letadlovky adaptované z tankerů. A následně standartní eskortní letadlové lodě, ať už z britské produkce (následující HMS Audacity) nebo dodávané z USA v rámci Lend-Lease.

b) druhou fází byla spíše defenzivní role dálkových letadel LW, kdy jejich úkolem bylo "udržet" Anglo-Američany co nejdál od pobřeží. Nástup nových zbraní oba výše zmíněné dálkově ovládané bomby bezpochyby pomohl oslabil tlak RN+USN. Tyto protilodní akce nicméně nakonec ani jednu invazi (v Itálii, či na severu a jihu Francie) nedokázaly zastavit.
R.I.P.
Odpovědět

Zpět na „Bombardovací a bitevní letouny“